Meillä on toisenlaisella harrastusseuralla kiporin 5 kilowattinen diesel aggregaatti. Hyvin on pelittänyt todella rankalla käytöllä ja huonolla ilmastoinnilla. Eli se käy työmaakopissa ja lämpötila tahtoo nousta liian kovaksi kovallakin pakkasella. Jäähdytysilma otetaan pihalta putkella suoraan koneen sisään ja pakokaasut pihalle jatketulla pakarilla.
Näissä halpisvehkeissä on toleranssit aika venäläisellä tavalla tehtyjä, ne vaatii mun käsittääkseni kunnon sisäänajon jota ei ole tehtaalla tehty. Meidän vehettä käytettiin parivuorokautta ilman kuormaa ja kun öljyt vaihdettiin, tuli metallihilettä öljyn seassa.
Yhden kerran on mennyt joku säädin, joka vastaa jännitteen reguloinnista. Poltti yhden laturin kun jännite hyppäs niin suureksi että mittari tinttas suoraan tappiin asti. Kampiakselin laakeri piti vaihtaa ekan talven jälkeen. Lisäksi öljyä pitää vahtia kaiken aikaa, se syö sitä jonkin verran.
Noista osa ei anna siniaaltoa, kuten tämä meidän vehe. Osa taas antaa ja jos nämä kopterin akkulaturit vaatii siniaaltoa, kannattaa ennen hankintaa tarkistaa kumpaa se antaa. Siniaallon tekeminen on kalliimpaa kuin kanttiaallon. Tietsikat, kännykän laturit yms. ei yleensä toimi kantilla, mutta järeät sähkötyökalut nielee sitä. Osa ainakin kiporin salkkumalleista antaa siniä.