Kirjoittaja Aihe: dilemma akkuako vai nitroa  (Luettu 22929 kertaa)

Poissa pasisalminen

  • Tavallinen torppari
  • ***
dilemma akkuako vai nitroa
« : 13 Syyskuu, 2009, 22:51:36 »
Noniin, iski dilemma ja spekutusta kaipaan.

Mulla on mikadon logo 10 jolla lentelen huvikseen. Viimeviikolla sen akku kyykähti jostain syystä. Tai siis lento meni ihan ok, mutta kun yritin latailla akkua uusiksi niin laturi heittää jotain herjaa eikä se lataudu enää.

Eli ongelma on, että lähdenkö ostelemaan uutta akkua tai tässä tapauksessa varmaan kaksi kun lataus kestää turhan kauan. halvimmillaan löysin akun hintaan $348.99 Sitten kun en omista balanseria niin sekin olis varmaan fiksu ostaa samalla. semmonen balanceri joka kykenee ton akun kanssa toimimaan tais maksaa 100dollaria ja sitten suojapussit 20-30dollaria kappaleelta. Eli hintaa tulee jotain 800-900 dollaria eli 550e - 660e että saan ton taas lenteleen...

noniin, lähdinkin miettimään, että jos taas ostais nitro vehkeen ton logon tilalle. ton logon vois saada varmaan 400-600 eurolla myytyä jos haluis lisä budjettii. mulla oli siis rapukka ekana kopukkana ja sillä lentelin paljon.

Mitäs mieltä ideasta? Sähkö veks ja nitro tilalle? kuitenkin haluun lentää enemmän ku se 10-20 minuuttia / päivä. Mietein jotain t-rexii vaikka semmosta nitroo jonka vois sitten konvertoida sähköks jos ei haluukkaan nitro-litkujen kanssa taas pelailla.

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #1 : 13 Syyskuu, 2009, 23:28:34 »
Jos se tulee kuvaamiseen niin voit unohtaa nitron. Jos haluat päästä halvalla kiinni pitkiin lentoaikoihin per päivä niin sitten nitro. Sähköllä on kuitenkin loppupelissä puolet halvempi lentää, alussa joutuu vaan enemmän laittamaan rahaa. 2-3 kertaa viikossa kun lennättää 2h niin polttoaineisiin menee metanolikoneessa monta sataa euroa kuussa, ei se todellakaan ole halpaa akkuihin verrattuna.

Poissa pasisalminen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #2 : 14 Syyskuu, 2009, 00:29:44 »
hyvä pointti toi nitron kulutus... nyt kun muistelee niin hyvin sitä kyllä kului :-) Ton pointin, että "Jos se tulee kuvaamiseen niin voit unohtaa nitron." niin sitä en niele. Kyllä mää sillä rapukallakin kuvailin jo ihan hyvin... Mutta ehkä sitä kannattais investoida 500-600 euroa akkuihin... tai sitten ei :-)

kaippa mulla on myös jotenkin into saada uusi lelu ja mahdollisesti pikkusen isompi ku toi logo :-)

lisää spekulointeja kaipaan :-)

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #3 : 14 Syyskuu, 2009, 01:20:05 »
>> akku kyykähti jostain syystä
if I read this correctly and you never used a balancer, look no further...

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #4 : 14 Syyskuu, 2009, 07:22:18 »
Onko kyseessä siis tuommoinen vai olenko ihan hakoteilla?
http://www.mikado-heli.de/en/logo10/index.htm

Onko akku joku 10s NiMH/NiCd pakka eikä lipo?

Poissa pasisalminen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #5 : 14 Syyskuu, 2009, 07:57:41 »
keke, joo vehje on lähes tommonen. se on tosin pikkusen venytetty... pidempää peräputkea ja tais lavatkin olla pikkusen pidemmät.

akku on tällänen lipotus: ThunderPower 4000mAh LiPoly 8S 29.6VPack - Prolite Series http://www.robotmarketplace.com/products/LP-TP4000-8S2P.html

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #6 : 14 Syyskuu, 2009, 08:44:30 »
keke, joo vehje on lähes tommonen. se on tosin pikkusen venytetty... pidempää peräputkea ja tais lavatkin olla pikkusen pidemmät.

akku on tällänen lipotus: ThunderPower 4000mAh LiPoly 8S 29.6VPack - Prolite Series http://www.robotmarketplace.com/products/LP-TP4000-8S2P.html
Osta HobbyCitystä pari tällaista sarjaan (tai sitten vastaavien 25C tai 20C versiot, ThunderPower näytti olevan vain 12C (!?) joten eiköhän tuo 20C:kin riitä). Lataukseen vaikkapa pari tällaista tai muuta vastaavaa. Ei tule budjettiin aivan hirvittävää lommoa vaan selviät muutamalla satalappusella.

Jos olet ladannut lipoa ilman tasuria, ei kuoleminen ole mikään ihme. Akun voisi tuurilla saada vielä eloon tasauslatauksella, mutta enpä toivoisi liikoja.

Poissa pasisalminen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #7 : 14 Syyskuu, 2009, 10:07:00 »
keke, joo vehje on lähes tommonen. se on tosin pikkusen venytetty... pidempää peräputkea ja tais lavatkin olla pikkusen pidemmät.

akku on tällänen lipotus: ThunderPower 4000mAh LiPoly 8S 29.6VPack - Prolite Series http://www.robotmarketplace.com/products/LP-TP4000-8S2P.html
Osta HobbyCitystä pari tällaista sarjaan (tai sitten vastaavien 25C tai 20C versiot, ThunderPower näytti olevan vain 12C (!?) joten eiköhän tuo 20C:kin riitä). Lataukseen vaikkapa pari tällaista tai muuta vastaavaa. Ei tule budjettiin aivan hirvittävää lommoa vaan selviät muutamalla satalappusella.

Jos olet ladannut lipoa ilman tasuria, ei kuoleminen ole mikään ihme. Akun voisi tuurilla saada vielä eloon tasauslatauksella, mutta enpä toivoisi liikoja.

Nättiä, enpäs edes kelannut tota sarjaan kytkemistä mahdollisuutena. Ainoo miinos on tossa, että paino kasvaa suht paljon.
toi ThunderPower painaa 661 grammaa ja kun esim toi Turnigyn painaa 530 grammaa / kpl, eli yhteensä yli kilon. Painoa tulee siis melkein puolen kiloa lisää. Voi heittää hyvästi kameran kanssa lentelyt varmaankin... Mites nyt jos toi c-arvo kasvaa huomattavasti niin voiko olla, että mun moottori saakin lisää tehoa käyttöönsä? Oon pikkusen lost näiden sähköjen kanssa. Amiksen sähköpuoli tuli käytyä yli 10 vuotta sitten eikä niitä oppeja olla pahemmin käytetty sen jälkeen :-)

ps. Juu, en olettanutkaan koskaan, että se akku kestäis loputtomiin ilman tasuria. Se tuli kopterin kanssa enkä tiennyt sen kunnosta. Ajattelin vetää niin pitkään noin vaan kun se kestää ja sitten ihmetellä. Hyvin se on kestänyt, varmaan 20-30 latausta mun käytössä...


EDIT: Löytyyhän niitä kevyempiäkin esim: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9467 painaa 388g eli noiden kanssa ei tulis "ylipainoa" pahasti... tosin toi on vaan 3600mAh
« Viimeksi muokattu: 14 Syyskuu, 2009, 10:15:34 kirjoittanut pasisalminen »

JCA

  • Vieras
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #8 : 14 Syyskuu, 2009, 10:12:08 »

http://www.kopterit.net/index.php?topic=1275.0

Tuossa oli hyvin juttua noista akuista ja C-arvoista, lukase läpi :)
Eli mielummin isompi C kö pienempi, näin niinkö lyhyesti.

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #9 : 14 Syyskuu, 2009, 10:26:29 »
Ton pointin, että "Jos se tulee kuvaamiseen niin voit unohtaa nitron." niin sitä en niele. Kyllä mää sillä rapukallakin kuvailin jo ihan hyvin...
Juza varmaan haki takaa tuota nitrokopterin rasvaisuutta, eli saattaa olla kamera hyvässä rasvassa muutaman tankillisen jälkeen...
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa pasisalminen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #10 : 14 Syyskuu, 2009, 10:28:09 »
Joo, pitää perehtyä noihin... kunhan vaan on aikaa... nopsaan katoi lennokkien wikistä jo http://wiki.lennokit.net/index.php/C-arvo

jos jotain kiinnostaa niin muut sähköosat on kontroniin Tango 45-08 http://www.kontronikusa.com/motors/tango.html
ja JAZZ 55-10-32 http://www.kontronikusa.com/brushlessesc/konm3130.html

Ehdotuksia saa antaa noihin akkuihin... Jos nyt kaikki on sitä mieltä, ettei mun kandee nitroilla...

Poissa pasisalminen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #11 : 14 Syyskuu, 2009, 10:29:32 »
Ton pointin, että "Jos se tulee kuvaamiseen niin voit unohtaa nitron." niin sitä en niele. Kyllä mää sillä rapukallakin kuvailin jo ihan hyvin...
Juza varmaan haki takaa tuota nitrokopterin rasvaisuutta, eli saattaa olla kamera hyvässä rasvassa muutaman tankillisen jälkeen...

Onneks kameran pystyy suojaamaan suht hyvin ja putkeenkin voi laittaa jatkoa melkein perälapoihin asti... Eli nitron sottasuus ei siis haittaa mua ja saahan sen kameran putsattua vaikka joka lennon välissä jos sikseen...

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #12 : 14 Syyskuu, 2009, 10:44:45 »
Sähköllä on kuitenkin loppupelissä puolet halvempi lentää, alussa joutuu vaan enemmän laittamaan rahaa.
Tämä pätee johonkin rajaan asti. Nyt jos puhe olisi isosta kopterista, jota lennettäisiin esim. 12S 5500mAh pakoilla, maksaisi yksi akkusetti 480 euroa (otettu Hyperionin hinnastosta). Nämä olisi nyt sitten semmosia akkuja, jotka kestää järkevän ajan (~100 sykliä) tarjoten edelleen tarvittavan suorituskyvyn noilla sykleillä. Noita kun hommais vaikka viisi settiä, että saisi lentoaikaa per lennätyskerta sen 40-50 min (ei kovaa 3D:tä), niin se maksaisi 2400 euroa. Sitten siihen kunnon virtalähde ja laturi -> 350 eurosta ylöspäin. Kuitenki tartteis noin monen akun lataamiseen hyvät vehkeet, joten laitetaan 2900 euroa kokonaiskustannuksiksi.

Jos ite sotkee fuilia ihan kotimaisista tarpeista tulee gallonalle hintaa ~24 euroa. Tuon 40-50min saa lentoaikaa (taas ei kovaa 3D:tä) kolmella litralla fuilia .90:sellä koneella. Silloin noihin 100 sykliin eli lennätyskertaan verrattuna menisi 300 litraa fuilia -> 24 / 3,78 * 300 = 1904 euroa. Pärjää kämäsellä laturilla ja muutamilla laakereilla, 46 euroa. Kokonaiskustannukset 1950 euroa. Nitro siis tässä esimerkissä 1/3 halvempi ajaa. Tässä ei ole otettu huomioon sitä, kestääkö kone pelkillä laakerin vaihdoilla 500 lentoa. Luulisin, et kestää.

Vaikka laturivehkeet sattuisi olemaan olisi sähkö silti huomattavasti kalliimpaa. Voihan sitä aina yrittää halvoilla akuilla, mutta jotenkin en usko niiden kestoon tuossa käytössä.

8S on just sen verta halvempi (2*4S 5500mAh edelleen Hyperion) -> 322 euroa * 5 -> 1610, että tulee laturin kanssa tuolla 100 syklillä about saman hintaiseksi. Seuraavat 100 olisi sitten jo vähän halvempaa. Tämä siis vertaamalla 8S konetta .90 koneeseen.

Tämä oli nyt pelkkä vilkaisu hintoihin ottamatta mitään kantaa sähkön ja nitron ominaisuuksiin. Jotain epäkohtia löytyy varmasti.
« Viimeksi muokattu: 14 Syyskuu, 2009, 10:46:39 kirjoittanut masu »

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #13 : 15 Syyskuu, 2009, 01:22:44 »
Itse en ole ikinä laskenut Nitro vs. sähkö hintoja kun mulle Nitro ei ole vaihtoehto, mutta mistä johtuu että usein olen törmännyt väittämiin/laskelmiin että sähköllä on isommat alkukustannukset mutta pidemmän päälle halvempaa, kumpi nyt oikeastaan pitää paikkansa, siis ihan yleisestä mielenkiinnosta?

Poissa Karkkis

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Markku Kärkkäinen RC-Kopterit Ry
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #14 : 15 Syyskuu, 2009, 02:07:40 »
Viime kesän lentelin trexin 600 E:llä ja mulla oli 8 akkua jotka muistaakseni makso noin 180€ kpl (5000 6s pakkoja) jotka hyydähti kesässä.
Eli pelkkien akkujen hinnaksi tuli 1440€, ehkä toi 8kpl oli hieman liioittelua mut 5 tai 6 niitä sais olla et ei tartte kentällä latailla eli
hinnaksi tulis 900-1080€
Tänä kesänä päristelin 600 N:llä ja ostin 100 litraa fuilia alkuvuodesta joka ehkä nippanappa riittää tälle kaudelle ???
Hinnaksi tuolle satsille tuli noin 480€ jos oikeen muistan(20% optifuilii)
muita kuluja en jaksa laskeskella mut kyl nitro tuli mun kohdalla huomattavasti halvemmaks kuin sähkö ja ei tarvinnut tänä kesänä
lennätys reissun jälkeen latailla akkuja 5 tuntia yöllä jos meinas seuraavanakin päivänä lennellä!
Mitään kirjaa lennätys kerroista en ole pitänyt joten vaikea sanoa mitään todellisia summia kumpi tulee halvemmaks?
Itse lennättelen nitrolla vielä tulevaisuudessakin mut ehkä joku päivä palaan sähköön..ehkä..empä tiedä ;)
T-Rex 600NSP
T-Rex 600E PRO
T-Rex 250
Spektrum DX7

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #15 : 15 Syyskuu, 2009, 08:10:39 »
ei tarvinnut tänä kesänä lennätys reissun jälkeen latailla akkuja 5 tuntia yöllä jos meinas seuraavanakin päivänä lennellä!
Tämä on vielä tällä hetkellä merkittävä miinus akuissa. Minuakin risoo se, että vaikka ilma olisi kuinka hyvä, ei koko päivää voi viettää lentäen. Aina väliin tulee useamman tunnin lataustauko. 5C lataus + aggregaatti poistaa tämän ongelman toki tehokkaasti, mutta sitten ei voida enää puhua järin halvasta eikä mobiilista lennätyssetistä. Ja aggregaatin pärryyttäminen keskellä asutusta (paikassa jossa voi lentää sähköllä mutta ei nitrolla) ei kuulosta kestävältä ajatukselta. Onhan nelitahti toki hiljainen, mutta silti.

Nitrossa puolestaan eniten risoo sotkuisuus. Ajoin joskus nitro-autolla ja siitä takaraivoon syöpyi jonkinlainen inho nitron mukanaan tuomaa krääsää vastaan. Auto on toki asia erikseen pyöriessään öljyisenä siellä pölyisen maan pinnalla, mutta nitrokopteria pitää joka tapauksessa pitää puhtaana tosin kuin sähkö-...

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #16 : 15 Syyskuu, 2009, 09:19:01 »
Nitrossa puolestaan eniten risoo sotkuisuus. Ajoin joskus nitro-autolla ja siitä takaraivoon syöpyi jonkinlainen inho nitron mukanaan tuomaa krääsää vastaan. Auto on toki asia erikseen pyöriessään öljyisenä siellä pölyisen maan pinnalla, mutta nitrokopteria pitää joka tapauksessa pitää puhtaana tosin kuin sähkö-...
Edelleen sen kummemmin näihin muihin kuin kustannuseroihin syventymättä voin sanoa, että kannattaa unohtaa nuo nitro-autot, kun miettii helikopteria. Mulla on kentällä mukana talouspaperirulla ja vaikka olis harjotellu selkäleijutusta tjsp, jossa kone likaantuu enemmän, riittää pyyhkiä canopy, lavat, stabbari, runkolevyjen takaosa (sis tankki), änkkärin kumiletku, pohja ja peräputki. Tähän menee tarkan tilaston pitämisen ja armottoman mittaamisen tuloksena noin 66,5 sekuntia per lennätyskerta :). Tuon huitaisun jälkeen voi sitten rauhassa kotona nostaa koneen makuuhuoneessa hyllylle, ei haise, ei likaa paikkoja, eikä tiputa mitään.

Poissa pasisalminen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #17 : 15 Syyskuu, 2009, 10:24:35 »
Nitron sotkuja on turha stressailla. Mää lennän, putsaan ja viskaan pakun takaluukkuun. Eli nou hätä siitä. Mutta ehkä mää nyt oon alustavasti päättänyt tilata akkuja... Ellei sitten joku vaikka tarjoa jotain kivaa isoa nitroa halvalla heti :)

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #18 : 15 Syyskuu, 2009, 11:05:26 »
Edelleen sen kummemmin näihin muihin kuin kustannuseroihin syventymättä voin sanoa, että kannattaa unohtaa nuo nitro-autot, kun miettii helikopteria.
Näinhän se varmasti on. RCHeliMagazinen uusimmasta numerosta löytyvä "how to keep your heli clean" -artikkeli vahvisti osaltaan ennakkoasenteitani nitrokoptereita kohtaan, siinä kun lueteltiin kaiken maailman kemikaalit joita (nitro)kopterin putsaamiseen tarvitaan. Ja samalla muistan, ettei autosta lähtenyt töhnä ilman alkoholia irti. Mutta tottahan se on, ettei kopteri ilmassa ollessaan juuri pölyä kohtaa. Riippuen lentopaikasta maahan tullessa / nousuissa voi toki pöly lentää.

Tuo mainittu auto jätti kyllä muutenkin meikäläiseen pysyvät traumat nitron osalta, terveisiä vain Kyosholle. :D

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #19 : 15 Syyskuu, 2009, 11:25:05 »
Ok. Mulla tosin riittää 4 akkua per kopukka jatkuvaan lentämiseen, kun ottavat 5C sisään ja ovat sen kokoisia että latureissa riittää potkua.

Poissa pasisalminen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #20 : 15 Syyskuu, 2009, 22:12:49 »
Hei, mitäs veikkaatte paljonko lentoaika lyhenee jos vedän

2x Turnigy 3600mAh 4S 20C verrattuna 2x Turnigy 5000mAh 4S 30C akkuihin?
Tai mitäs sitten jos vedän yhden ThunderPower 4000mAh LiPoly 8S 29.6VPack - Prolite Series akun.
Ei tarvii mitään minuutintarkkuudella spekuttaa, kunhan saan jotain käsitystä.

Lueskelin noita akku juttuja, mutta ei mun pienet aivot vaan aukaise asioita.

Jyri, mikä kopukka ja mitkä akut sulla on?

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #21 : 15 Syyskuu, 2009, 22:29:43 »
Se lyhenee ihan noiden mAh suhteessa kun jännite pysyy samana (molemmat 4s)

Mutta!  toisesta setupista saa tarvittaessa 150A (5A*30C) virtaa ja toisesta taas 72A  (3.6A*20C)
Jos 72A on riittävä, niin homma ok ja lentoaika menee mAh suhteessa, jos taas ei ole niin akut hajoaa nopeasti ja teho ei riitä sellaiseen lentoon kuin toisilla akuilla.

Pystytkö sanomaan mikä nopeudensäädin ja moottori tuossa vehkeessä on?
Lapojen pituus ja kopterin kokonaispaino auttaisi myös haarukoimaan tehontarvetta.

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #22 : 15 Syyskuu, 2009, 22:47:44 »
yeps... I was just about to comment the same.
If you reduce capacity, don't reduce the C rate at the same time.
The higher C LiPos usually offer longer effective flight time anyway, because I can discharge them deeper without causing them to get hot (that's at least what -I- do), I frequently run to 3.6, 3.5 or even 3.2 V.

Poissa pasisalminen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #23 : 15 Syyskuu, 2009, 22:49:43 »
Keke,

Laitoin noi speksit jo aikaisemmin, mutta tässä tulee..
jos jotain kiinnostaa niin muut sähköosat on kontroniin Tango 45-08 http://www.kontronikusa.com/motors/tango.html
ja JAZZ 55-10-32 http://www.kontronikusa.com/brushlessesc/konm3130.html

Lapojen pituutta ja kokonaispainoa en muista. Mutta jos heitän siihen kameran niin painoa tulee helposti 1.3kiloa lisää normi kopukan painon lisäksi, toi logo on kyllä aika kevyt itsekseen.... Eli nyt haen vain tehokkainta mahdollista akkua tai akkuja joka ei kuitenkaan painaisi paljoa enenpää kun 660grammaa (vanhan akun paino on toi 660g). Tosin jos akuista saa enemmän tehoa irti ja mun moottori ja nopeudensäädin osaa tai pystyy hyödyntää sitä niin sitten painoakin voi olla pikkusen enemmän.

Mutta vielä lentoaikaaan... mites meneenkö nyt, että 2x Turnigy 3600mAh 4S 20C on parempi kuin 1x ThunderPower 4000mAh LiPoly 8S 29.6VPack?
Meneekö se myös tossa tapauksessa noin?

Kiitti, että jaksatte auttaa.
« Viimeksi muokattu: 15 Syyskuu, 2009, 22:51:34 kirjoittanut pasisalminen »

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #24 : 15 Syyskuu, 2009, 23:02:27 »
Lainaus
Laitoin noi speksit jo aikaisemmin, mutta tässä tulee..
jos jotain kiinnostaa niin muut sähköosat on kontroniin Tango 45-08 http://www.kontronikusa.com/motors/tango.html
ja JAZZ 55-10-32 http://www.kontronikusa.com/brushlessesc/konm3130.html

Hups sori joo... Eli. tuo sun systeemisi ottaa pahimmillaan 70A virtaa tehon ollessa jossain kahden kilowatin tietämissä.
Saattaisit selvitä siis noilla 3600 20C 4S turnigyillä nippanappa. Pisimmän lentoajan saat noilla 5000 30C turnigyillä, ja virta riittää varmasti.

Lainaus
että mites meneenkö nyt, että 2x Turnigy 3600mAh 4S 20C on parempi kuin 1x ThunderPower 4000mAh LiPoly 8S 29.6VPack?
Ei, vaan 8S 4000mAh Thunderpower on parempi lentoaikamielessä kuin 2x3600mAh 4S, mutta vain, koska 3600mAh < 4000mAh. Molemmat vaihtoehdot ovat loppupeleissä 8S akkuja, thunderpower on yksissä kuorissa, ja 2X4S akusto on kaksissa kuorissa niin, että sinä olet johdottanut ne sarjaan. Kopteri ei huomaa eroa. Kunhan on 8 sarjaan kytkettyä kennoa (8S).

EDIT:

Taas linkitän kiinaan mutta olisko vaikka tässä kompromissi

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9511

Eli noita kaksi, ja sarjaankytkettynä kopteriin kiinni.  Sama lentoaika kuin thunderpowerissa, mutta alle kolmasoasa hinnalla. Voit siis ostaa 6kpl yhden thunderpowerin hinnalla ja lentoaikaa tuleekin sitten aika paljon enemmän/euro.

« Viimeksi muokattu: 15 Syyskuu, 2009, 23:13:03 kirjoittanut keke »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
Nitroa myös Biltemasta

Aloittaja Jokusenpojan faija Yleinen keskustelu

3 Vastauksia
4264 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Tammikuu, 2009, 12:15:57
kirjoittanut ija