Kirjoittaja Aihe: dilemma akkuako vai nitroa  (Luettu 22867 kertaa)

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #25 : 15 Syyskuu, 2009, 23:12:32 »
En usko että akun 100g lisä painolla on vaikutusta mihinkään kun tuo kone on kuvauskätössä. Luulen että se on sama kopteri jonka näin muutaman kerran viime kesänä. Tuo sinun akku on varmasti ollut niin loppu että uusista akuista saa paljon enemmän tehoa. Mulla on 4500-6000mah 6S akkuja, voisisimme nähdä jossain vaikka tällä viikolla ja voisit kokeilla miten se lentäisi 6S tai jos nopari kestää niin 12S setupilla. Tuohon kokeiluun tosin tarvisi eri kokoisia pinjoneita.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #26 : 15 Syyskuu, 2009, 23:15:49 »
Ja hei...

http://www.robotmarketplace.com/products/LP-TP4000-8S2P.html

Tuohan on vain 12-18C akku, eli todella reunalla mennään virranantokyvyn kanssa. Hinnoittelumielessä lähentelee ryöstöä.

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #27 : 16 Syyskuu, 2009, 01:05:47 »
Jyri, mikä kopukka ja mitkä akut sulla on?
MSH Protos, GyroBot FLybarless. Akkuina Hyperion G3 6S 2600mAh 35C.

Eli jos akkuina on tuollaiset 5Cllä ladattavat niin neljällä akulla pystyy lentämään nonstop, jos on kaksi laturia jotka kykenevät 5C latausvirtaan -> 5000 mAh akuilla se tarkoittaa 25A latausvirtaa.

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #28 : 16 Syyskuu, 2009, 07:21:55 »
if you need performance, forget Turnigy (from what I've heard).

Poissa pasisalminen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #29 : 16 Syyskuu, 2009, 09:12:34 »
En usko että akun 100g lisä painolla on vaikutusta mihinkään kun tuo kone on kuvauskätössä. Luulen että se on sama kopteri jonka näin muutaman kerran viime kesänä. Tuo sinun akku on varmasti ollut niin loppu että uusista akuista saa paljon enemmän tehoa. Mulla on 4500-6000mah 6S akkuja, voisisimme nähdä jossain vaikka tällä viikolla ja voisit kokeilla miten se lentäisi 6S tai jos nopari kestää niin 12S setupilla. Tuohon kokeiluun tosin tarvisi eri kokoisia pinjoneita.

Mää pelkään, että se 100g voi olla liikaakin, nimittäin kun nyt oon mun kameran laittanut kines niin välillä ei tykkää pysyä ilmassa kaikissa tilanteissa. Siksi haluisinkin pitää akun painon minimissään. Saa sitten vaikka telinettä kehittää paremmaksi :)

Mulla ei taida olla kun tänään ainostaan aikaa testailla. Satutko oleen menossa lenteleen? Jotain pinjoneita mulla pitäs olla varastossa. En tosin muista yhtään mitä.


Poissa pasisalminen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #30 : 16 Syyskuu, 2009, 09:20:39 »
Lainaus
Laitoin noi speksit jo aikaisemmin, mutta tässä tulee..
jos jotain kiinnostaa niin muut sähköosat on kontroniin Tango 45-08 http://www.kontronikusa.com/motors/tango.html
ja JAZZ 55-10-32 http://www.kontronikusa.com/brushlessesc/konm3130.html

Hups sori joo... Eli. tuo sun systeemisi ottaa pahimmillaan 70A virtaa tehon ollessa jossain kahden kilowatin tietämissä.
Saattaisit selvitä siis noilla 3600 20C 4S turnigyillä nippanappa. Pisimmän lentoajan saat noilla 5000 30C turnigyillä, ja virta riittää varmasti.

Lainaus
että mites meneenkö nyt, että 2x Turnigy 3600mAh 4S 20C on parempi kuin 1x ThunderPower 4000mAh LiPoly 8S 29.6VPack?
Ei, vaan 8S 4000mAh Thunderpower on parempi lentoaikamielessä kuin 2x3600mAh 4S, mutta vain, koska 3600mAh < 4000mAh. Molemmat vaihtoehdot ovat loppupeleissä 8S akkuja, thunderpower on yksissä kuorissa, ja 2X4S akusto on kaksissa kuorissa niin, että sinä olet johdottanut ne sarjaan. Kopteri ei huomaa eroa. Kunhan on 8 sarjaan kytkettyä kennoa (8S).

EDIT:

Taas linkitän kiinaan mutta olisko vaikka tässä kompromissi

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9511

Eli noita kaksi, ja sarjaankytkettynä kopteriin kiinni.  Sama lentoaika kuin thunderpowerissa, mutta alle kolmasoasa hinnalla. Voit siis ostaa 6kpl yhden thunderpowerin hinnalla ja lentoaikaa tuleekin sitten aika paljon enemmän/euro.

Noniin, nyt alkaa selkenemään akkujen speksit. Tommosia sun kompromisseja vois ainakin huvikseen testailla. Ei ainakaan pahan hintasia.

Vielä yks kyssäri. Mistä tiedän kuinka isolla latausvirralla voin akkuja ladata? Noissa hobbycityn tuotetiedoissa ei sitä ainakaan lue. topikissa http://www.kopterit.net/index.php?topic=1275.0 suositellaan maks 1C, mutta jos Jyri vetää 5C:llä niin suosituksen ja todellisuuden väli on ainakin tossa tapauksessa aika iso.

Lainaus käyttäjältä: mnentwig

if you need performance, forget Turnigy (from what I've heard).
Got any suggestions what brand it should be?

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #31 : 16 Syyskuu, 2009, 09:46:04 »
Vielä yks kyssäri. Mistä tiedän kuinka isolla latausvirralla voin akkuja ladata? Noissa hobbycityn tuotetiedoissa ei sitä ainakaan lue. topikissa http://www.kopterit.net/index.php?topic=1275.0 suositellaan maks 1C, mutta jos Jyri vetää 5C:llä niin suosituksen ja todellisuuden väli on ainakin tossa tapauksessa aika iso.
Jyrillä on noita Hyperionin 3G akkuja, joita voi valmistajan speksien mukaan ladata 5C:llä. Käytännössä, jos valmistaja ei ilmoita mitään maksimilatausvirtaa, niin silloin "vanhat säännöt" pätee ja 1C on maksimilatausvirta.

Minusta tuo neljä akkua 5C:llä ladaten ei kuitenkaan takaa "jatkuvaa" lennätystä, koska akun pitäisi antaa jäähtyä rauhassa ennen latausta (ehkä 15-20 minuuttia, näin ainakin olen lukenut, että lämpimän akun lataaminen ei olisi suositeltavaa), jolloin yhden akun täyteen saaminen lennon jälkeen kestäisi silti noin 35 minuuttia kovasta virrasta huolimatta.

hoppis

  • Vieras
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #32 : 16 Syyskuu, 2009, 11:37:44 »


Vielä yks kyssäri. Mistä tiedän kuinka isolla latausvirralla voin akkuja ladata? Noissa hobbycityn tuotetiedoissa ei sitä ainakaan lue. topikissa http://www.kopterit.net/index.php?topic=1275.0 suositellaan maks 1C, mutta jos Jyri vetää 5C:llä niin suosituksen ja todellisuuden väli on ainakin tossa tapauksessa aika iso.



Kyllä se latausvirta lukee aina siellä hobbycityn sivuilla, se on siinä akkuspeksitaulukon viimeisenä (Max charge rate) ja näyttää oleven oikeastaan kaikissa turnigy ja rhino akuissa 2C

Poissa pasisalminen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #33 : 16 Syyskuu, 2009, 11:49:16 »


Vielä yks kyssäri. Mistä tiedän kuinka isolla latausvirralla voin akkuja ladata? Noissa hobbycityn tuotetiedoissa ei sitä ainakaan lue. topikissa http://www.kopterit.net/index.php?topic=1275.0 suositellaan maks 1C, mutta jos Jyri vetää 5C:llä niin suosituksen ja todellisuuden väli on ainakin tossa tapauksessa aika iso.



Kyllä se latausvirta lukee aina siellä hobbycityn sivuilla, se on siinä akkuspeksitaulukon viimeisenä (Max charge rate) ja näyttää oleven oikeastaan kaikissa turnigy ja rhino akuissa 2C

Hittolainen niinhän se onkin... Kattelin vaan speksejä enkä sitä "Product Config Table" kohtaa.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #34 : 16 Syyskuu, 2009, 12:08:28 »
Ja sitten sun pitää muistaa hommata se tasaava laturi.  Esim ICharger 1010B  pystyy lataaman kahta 5000 mAh 4S pakkaa tyynesti 2C virroilla jos virtalähteestä löytyy jerkkua.

Tuo mitä sanotaan performancesta ja turnigystä on ihan totta verrattuna parempiin (kalliimpiin  akkuihin), mutta kun sulla on kamera kyydissä et kuitenkaan paljon tic-tocceja lennä.  Suosittelen kokeilemaan.  Jos saa valita turnigyn ja rhinon välillä, niin ottaisin rhinon. Molemmilla olen aika paljon lentänyt monenlaisia koptereita.

Poissa pasisalminen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #35 : 16 Syyskuu, 2009, 13:55:17 »
Allraittis, alkaa himottaan lentelyt ja nyt pitäs varmaan sitten pistää akkuja tilaukseen.

Onko toi hobbyking ok paikka tilata kamaa? Onko hinnat kohdillaan ja tuleeko nopsaan vai onko parempia vaihtiksia?
Jos hobbyking on ok niin tälläsen setin voisin tilata.

Testimielessä muutamaa eri kokoista akkua. Sitten selviää mitä kannattaa tulevaisuudessakin käyttää.

2 x Turnigy 5000mAh 4S 30C Lipo Pack http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9516&Product_Name=Turnigy_5000mAh_4S_30C_Lipo_Pack
2 x Turnigy 4000mAh 4S 30C Lipo Pack http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9511
2 x Turnigy 3600mAh 4S 20C Lipo Pack http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9467
2 x ZIPPY Flightmax 4000mAh 4S1P 20C http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9364
Ton setin hinnaksi tulee hurjat $391.14 dollaria. Eli pikkusen enemmän kun se yksi thunderpower joka mulla on nyt.

Sitten vielä latureihin.
Mikäs näistä seteistä kannattais ostaa.

2 x Turnigy Accucel-8 150W 7A Balancer/Charger http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7523&Product_Name=Turnigy_Accucel-8_150W_7A_Balancer/Charger
hintaa 70dollaria / kpl = 140dollaria yhteensä

vs.

2 x Turnigy Accucel-6 50W 5A Balancer/Charger http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7028
hintaan 35dollaria / kpl = 70 dollaria yhteensä.

vs.

1 x iCharger 1010B+ 300W 10s Balance/Charger http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6609
hintaa 190dollaria. Keken puheiden perusteella tällä voisi kahta ladata samanaikaisesti?

tai halpis vaihtis joka ei kaiketi oo niin hyvä laturi, mutta tarviinko edes hyvää? Eli pärjäiskö tällä?
2x Turnigy 420 Balancer/Charger 2S~4S http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7898
hintaa 24dollaria / kpl = 48dollaria yhteensä. Periaatteessä nää on niin halpoja, että näitä vois ostaa 4kpl sillon hintaa tulis 96dollaria tai jos haluu lähtee lataamaan 3 settiä niin 6kpl hintaan 144 dollaria tai hulluttelemaan 4 setin latauksella hintaan 192dollaria

Jos näin tulevaisuutta ajatellen lähden spekuloimaan niin varmaan toi iCharger vois olla järkevä, mutta jos 100 dollaria halvemmalla voin ladata 2 settiä eli 4 akkua enemmän niin pistää miettimään. Oli sitten mikä akku systeemi tahansa jos sitä kentällä latailen niin pitää hoitaa joko aggregaatti tai hyvä isot akut mistä virrat revin.

aaargh, noita latureita on ihan liiikaaaa... aaapuuuvaa.

EDIT: mun yhteenlaskuissa oli pikkusen virheitä...
EDIT2: Tulevaisuutta ajatellen vois kyllä ehkä unohtaa ton halvimman laturin ja miettiä laturia joka pystyis lataan 6S akkuja.... Mutta toisaaltaan kannattaako tulevaisuutta ajatella liikaa... Jos vaikka eläis tässäpäivässä...
« Viimeksi muokattu: 16 Syyskuu, 2009, 15:19:07 kirjoittanut pasisalminen »

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #36 : 16 Syyskuu, 2009, 17:49:13 »
Hyperion 3G is probably not a bad choice. I charge mine at 3+ C and don't bother to let them cool down.
Outrage 30 C works fine for me, charged at 1C according to specs. No need to let them cool down since they don't get hot in the first place.
 
Whatever, you get what you pay for. If something sounds too good to be true, it's usually not true...

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #37 : 16 Syyskuu, 2009, 17:54:41 »
Lainaus
Tulevaisuutta ajatellen vois kyllä ehkä unohtaa ton halvimman laturin ja miettiä laturia joka pystyis lataan 6S akkuja.... Mutta toisaaltaan kannattaako tulevaisuutta ajatella liikaa... Jos vaikka eläis tässäpäivässä...
Unohda ihmeessä, varsinkin jos aiot joskus tienpäällä ladata esim käyvän auton akusta/aggrekaatista. Sillä lataa 5000mAh 4s akkua 2.5tuntia.

IChargerilla on tuo 106B malli myös (jollaisen myös omistan) jolla saa tuollaiseen 4s-6s 5000 mAh akkuun 10A sähköä sisään.   IChargereita saa myös kohtuuhintaan suomesta esim Sabesta tai hobbyjp:ltä. PAri niitä niin latausvaivat ovat taas kauempana tulevaisuudessa.

Hobbycity on luotettava kauppa, siitä ei liene erimielisyyksiä. Toimitukset tulee luvatussa ajassa. EMS paketit vajaassa viikossa ja muissa sitten menee vähän kauemmin. ALV:tä voi joutua maksamaan päälle toisinaan.

Lainaus
2 x Turnigy 3600mAh 4S 20C Lipo Pack
Mä jättäisin tämän akun suosiolla ostamatta, se tulisi olemaan tehoissa systeemisi selvä pullonkaula eikä voi kestää kauaa. Huonolla tuurilla polttaa koko kopterin ensi lennolla...

Kannattaa muuten vähän iteroida hobbycityssä noita postikuluja erilaisilla paketeilla. Esim viimeksi kun ostin 4900 6S Rhinoja kaksi, oli halvin vaihtoehto ottaa kaksi eri tilausta. Samalla hajautuu myös tullin karvakäsiriski.


Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #38 : 16 Syyskuu, 2009, 18:00:00 »
Lainaus
Samalla hajautuu myös tullin karvakäsiriski.
Tai tuplaantuu :D

Luulis että nuo turnigytkin kestää kuvaus lentoa ihan hyvin jos aikaisemmin on pystynyt lentämään kyykähtäneellä 16-18C akulla.. vai mikä se nyt oli  ???

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa pasisalminen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #39 : 16 Syyskuu, 2009, 18:54:59 »
Lainaus
Tulevaisuutta ajatellen vois kyllä ehkä unohtaa ton halvimman laturin ja miettiä laturia joka pystyis lataan 6S akkuja.... Mutta toisaaltaan kannattaako tulevaisuutta ajatella liikaa... Jos vaikka eläis tässäpäivässä...
Unohda ihmeessä, varsinkin jos aiot joskus tienpäällä ladata esim käyvän auton akusta/aggrekaatista. Sillä lataa 5000mAh 4s akkua 2.5tuntia.

IChargerilla on tuo 106B malli myös (jollaisen myös omistan) jolla saa tuollaiseen 4s-6s 5000 mAh akkuun 10A sähköä sisään.   IChargereita saa myös kohtuuhintaan suomesta esim Sabesta tai hobbyjp:ltä. PAri niitä niin latausvaivat ovat taas kauempana tulevaisuudessa.
Lainaus
Tulevaisuutta ajatellen vois kyllä ehkä unohtaa ton halvimman laturin ja miettiä laturia joka pystyis lataan 6S akkuja.... Mutta toisaaltaan kannattaako tulevaisuutta ajatella liikaa... Jos vaikka eläis tässäpäivässä...
Unohda ihmeessä, varsinkin jos aiot joskus tienpäällä ladata esim käyvän auton akusta/aggrekaatista. Sillä lataa 5000mAh 4s akkua 2.5tuntia.

IChargerilla on tuo 106B malli myös (jollaisen myös omistan) jolla saa tuollaiseen 4s-6s 5000 mAh akkuun 10A sähköä sisään.   IChargereita saa myös kohtuuhintaan suomesta esim Sabesta tai hobbyjp:ltä. PAri niitä niin latausvaivat ovat taas kauempana tulevaisuudessa.

Hobbycity on luotettava kauppa, siitä ei liene erimielisyyksiä. Toimitukset tulee luvatussa ajassa. EMS paketit vajaassa viikossa ja muissa sitten menee vähän kauemmin. ALV:tä voi joutua maksamaan päälle toisinaan.

Lainaus
2 x Turnigy 3600mAh 4S 20C Lipo Pack
Mä jättäisin tämän akun suosiolla ostamatta, se tulisi olemaan tehoissa systeemisi selvä pullonkaula eikä voi kestää kauaa. Huonolla tuurilla polttaa koko kopterin ensi lennolla...

Kannattaa muuten vähän iteroida hobbycityssä noita postikuluja erilaisilla paketeilla. Esim viimeksi kun ostin 4900 6S Rhinoja kaksi, oli halvin vaihtoehto ottaa kaksi eri tilausta. Samalla hajautuu myös tullin karvakäsiriski.




Kauankos tolla iChargerilla lataus kestää? Ei toi 2.5tuntia nyt kohtuuttomalta kuulosta. Varsinkin jos akku settejä on 4kpl joita kaikkia pystyy lataamaan samaan aikaan. hintaa kun näyttää saavan 8kpl noita halvimpia latureita verrattuna yhteen iChargeriin...

Ton pienen turnigyn ajattelin ottaa sen takia kun se on selkeesti kevyin nuosta. se painaa 388g kun taas 5000mahhin akku 537g.

hoppis

  • Vieras
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #40 : 16 Syyskuu, 2009, 18:59:47 »
Mulla on tuo turnigy accucel 6, ei sinällään ole pahaa sanottavaa, ainoastaan tuuletin "korahtaa" välillä kun laturin laittaa päälle, mutta asettuu kyllä heti. Muuten toimii hienosti.
Siinä vaan ei riitä latausvirta, jos on 3000mah akut, niin pitäis saada 6A että saisi 2c latauksen.
Eli tämän perusteella tuo tehokkaampi accucel 8 puoltaisi paikkaansa.
Mun silmiini ei kyllä sattunut että tuolla icharger 1010 pystyisi lataamaan kahta pakettia yhtäaikaa??? Tai sitten tuohon samaan tasausliitinpaneliin saa kaksi akkua kiinni ja laturi ymmärtää sen, luultavasti niin.
Mutta silloin latausvirta rajoittunee 5A/akku, ja jälleen 2c lataus jää haaveeksi.
Vai mitä keke tarkoittaa? Jos ladataan kahta 5000mah pakkaa 2c:nä, niin eikö silloin pitäisi laturista lähteä yhteensä 20A virta ulos? Vai ymmärränkö jotain (taas vaihteeksi) ihan väärin?
Eli 2Xaccucel 8 olisi ehkä minun hankinta, ja jää vielä halvemmaksikin, ja lisäksi jos toinen menee kaput, niin vielä toisella lataa...

Mulla ei ole huonoja kokemuksia hobbycitystä, ainoastaan joku aika sitten tilauksen käsittely ja postittaminen vei tolkuttoman kauan, jopa viikko tilauksesta.
Tuolloin saitilla olikin maininta, että ovat palkkaamassa lisää väkeä tilausten käsittelyyn, tiedä sitten mikä oli todellinen syy ja toimiiko nyt sen paremmin...

hoppis

  • Vieras
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #41 : 16 Syyskuu, 2009, 20:12:03 »

Kauankos tolla iChargerilla lataus kestää? Ei toi 2.5tuntia nyt kohtuuttomalta kuulosta. Varsinkin jos akku settejä on 4kpl joita kaikkia pystyy lataamaan samaan aikaan. hintaa kun näyttää saavan 8kpl noita halvimpia latureita verrattuna yhteen iChargeriin...

Ton pienen turnigyn ajattelin ottaa sen takia kun se on selkeesti kevyin nuosta. se painaa 388g kun taas 5000mahhin akku 537g.

Latausaika on 1c llä (reilu) tunti, 2c (reilu) puoli tuntia jne.
Eli suunnilleen suoraan tuo latausvirta kertoon kuluvan ajan. Tuolla halvimmalla, joka antaa 2A virtaa, niin se 5000mah akku kestää sen 2.5

Poissa pasisalminen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #42 : 16 Syyskuu, 2009, 20:27:16 »

Kauankos tolla iChargerilla lataus kestää? Ei toi 2.5tuntia nyt kohtuuttomalta kuulosta. Varsinkin jos akku settejä on 4kpl joita kaikkia pystyy lataamaan samaan aikaan. hintaa kun näyttää saavan 8kpl noita halvimpia latureita verrattuna yhteen iChargeriin...

Ton pienen turnigyn ajattelin ottaa sen takia kun se on selkeesti kevyin nuosta. se painaa 388g kun taas 5000mahhin akku 537g.

Latausaika on 1c llä (reilu) tunti, 2c (reilu) puoli tuntia jne.
Eli suunnilleen suoraan tuo latausvirta kertoon kuluvan ajan. Tuolla halvimmalla, joka antaa 2A virtaa, niin se 5000mah akku kestää sen 2.5

Oliskohan se sitten kustannuksia ajatellen tuo Turnigy Accucel-6 50W 5A Balancer/Charger http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7028  ja niitä sitten läjä, vaikka 6kpl ja hintaa tulee 209.94 dollaria. Toi laturi pystyy lataileen myös 6S akkuja, eli jos joskus kopterin koko kasvaa ja vaikka 12S akkuja käyttäs niin noita vois edelleen käyttää latauksessa.

Mitäs mieltä tosta setistä? eli 3 settiä akkuja latauksessa ja 1 setti ilmassa. Mahtaiskohan melkein pystyy lenteleen non-stop... vaikkei nyt ihan non-stop, mutta stop kahvitauko ja sitten go...

hintaa koko setille, eli akut mitkä aikaisemmin mainitsin ja noita turnigyn latureita 6kpl tulee 601 dollaria / 409 Euroa + postit+alvit + (tuleeko tullia akulle?) Mielestäni aika halpa, jos vaan ihmiset hyväksyy idean :)
« Viimeksi muokattu: 16 Syyskuu, 2009, 20:30:31 kirjoittanut pasisalminen »

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #43 : 16 Syyskuu, 2009, 20:29:55 »
Lainaus
Mun silmiini ei kyllä sattunut että tuolla icharger 1010 pystyisi lataamaan kahta pakettia yhtäaikaa???
Juu pystyy.. eli siis sillä voi ladata maksimissaan kymmentä lipokennoa. Tasurilaudasta löytyy kaksi paikkaa 4S akuille (ja 5S), 6s paikkoja on yksi, 3s paikkoja kolme, 2s paikkoja myös kolme mutta kikkailemalla saa tuon 5 2s akkua kiinni.
sen lisäksi pitää ostaa/tehdä akkujen sarjakytkentäpiuhoja .. esim näin... http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7879
...ja kytkeä AJATUKSELLA, jos kytkee väärin, palaa parhaimmassa tapauksessa tasurilauta.

Poissa pasisalminen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #44 : 16 Syyskuu, 2009, 20:31:53 »
Lainaus
Mun silmiini ei kyllä sattunut että tuolla icharger 1010 pystyisi lataamaan kahta pakettia yhtäaikaa???
Juu pystyy.. eli siis sillä voi ladata maksimissaan kymmentä lipokennoa. Tasurilaudasta löytyy kaksi paikkaa 4S akuille (ja 5S), 6s paikkoja on yksi, 3s paikkoja kolme, 2s paikkoja myös kolme mutta kikkailemalla saa tuon 5 2s akkua kiinni.
sen lisäksi pitää ostaa/tehdä akkujen sarjakytkentäpiuhoja .. esim näin... http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7879
...ja kytkeä AJATUKSELLA, jos kytkee väärin, palaa parhaimmassa tapauksessa tasurilauta.

hehe, mun tapauksessa siis palaa :) Onkohan liian hazardi ratkaisu...

Poissa floodi

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #45 : 16 Syyskuu, 2009, 20:39:56 »
Rinnanlatauksessa kasvaa amppeerit ja sarjaanlatauksessa voltit. Esimerkikis kaksi 4s 5Ah:n akkua on laturin mielestä yksi 4s 10Ah:n akku rinnankytkettynä ja yksi 8s 5Ah:n akku sarjaankytkettynä. Latausta rajoittavat  laturin antama maksimi latausvirta ja teho. ICharger 208B:ssä nämä ovat  20A ja 350W. Jos nyt unohdetaan hyötysuhteet ja mittayksiköt niin edellä maininut pakat voi ladata tällä laturilla maksimissaan 20 ampeerilla((350 / 4*4,2) > 20) rinnankytkettynä ja 10,4 ampeerilla sarjaankytkettynä( 350 / 8*4,2). Molemmissa tapauksissa päästään siis 2C latausvirtaan. IChargerin mukana tuleva tasurilauta on kytketty sarjaanlatausta varten. Siinä on paikat 3x2s, 3x3s, 2x4s , 2 x5s ja 1x6s. Päävirtajohdon täytyy olla myös sarjaankytketty. Jos kyseistä tasurilautaa haluaa käyttää rinnanlataukseen on akut kytkettävä eri 'rivistöön'. Esim 2 x 3s ladattaessa toinen laitetaan 3s paikkaan ja toinen 4s paikkaan. 4s paikan johto tasataan miinus-puolelle eli siis vasemmalle puolelle jaa tyhjä piikki. Päävirtajohto haaroitetaan rinnanlatauksessa vaan tarvittavan moneksi plus- ja miinusjohdoksi.

edit: latausvirta on max. 20A
« Viimeksi muokattu: 16 Syyskuu, 2009, 20:45:09 kirjoittanut floodi »

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #46 : 16 Syyskuu, 2009, 20:41:13 »
Lainaus
hehe, mun tapauksessa siis palaa  Onkohan liian hazardi ratkaisu...
Ei se ole paha, varsinkaan kahdella akulla. Sitten kun sen kerran miettii niin ei unohdu. Vähän kuin ovi. ei mulla enää koskaan jää sormet oven väliin. Lapsena jäi :)

Tuohon laturijuttuun vielä...

Kannattaa katsoa noita watteja, ja maksimivirtoja.  Se sun kopterisi syö maksimissaan 2000W.
Leijuttelussa kameran kanssa ollaan luultavasti jossain 800W tuntumassa.
Sulla menee hetki vaihdella akkuja... jos haluat lentää jatkuvasti..  tehollinen kulutus on ehkä jossain 600-500W tuntumassa (akun vaihdot mukaanlukien)

Eli tarvitset kymmenkunta 50W laturia ja vähintään saman määrän akkuja.
Mutta ei meistä kukaan lennä jatkuvasti (Paitsi Markus :) ) joten kuudella ehkä pärjäät. Paitsi silloin kun akut on tyhjiä ja saa päähänsä että lentämään.. niin sinulla menee 2.5h ennenkuin pääset ensimmäistä akkuparia lentämään.

Poissa pasisalminen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #47 : 16 Syyskuu, 2009, 21:00:05 »
Lainaus
hehe, mun tapauksessa siis palaa  Onkohan liian hazardi ratkaisu...
Ei se ole paha, varsinkaan kahdella akulla. Sitten kun sen kerran miettii niin ei unohdu. Vähän kuin ovi. ei mulla enää koskaan jää sormet oven väliin. Lapsena jäi :)

Tuohon laturijuttuun vielä...

Kannattaa katsoa noita watteja, ja maksimivirtoja.  Se sun kopterisi syö maksimissaan 2000W.
Leijuttelussa kameran kanssa ollaan luultavasti jossain 800W tuntumassa.
Sulla menee hetki vaihdella akkuja... jos haluat lentää jatkuvasti..  tehollinen kulutus on ehkä jossain 600-500W tuntumassa (akun vaihdot mukaanlukien)

Eli tarvitset kymmenkunta 50W laturia ja vähintään saman määrän akkuja.
Mutta ei meistä kukaan lennä jatkuvasti (Paitsi Markus :) ) joten kuudella ehkä pärjäät. Paitsi silloin kun akut on tyhjiä ja saa päähänsä että lentämään.. niin sinulla menee 2.5h ennenkuin pääset ensimmäistä akkuparia lentämään.

allraittis, eli kun mun ei oo pakko lentää kokoaikaa oikeesti niin neljä settiä akkuja ja 3 settiä latureita saa luvan riittää. Pitääkin vielä tsekata akkujen ja latureiden piuhat, ettei sitten oo läjää kamoja jotka ei puhu samaa kieltä. Sama pätee myös kopukan piuhojen kanssa. Vai onkohan noissa jotku vakio piuhat?

Onneks noi on aika halpoja. voi sitten tilata myöhemmin vaikka pari settiä akkuja ja laturi setin jos siltä tuntuu..

hoppis

  • Vieras
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #48 : 16 Syyskuu, 2009, 21:05:54 »

Kauankos tolla iChargerilla lataus kestää? Ei toi 2.5tuntia nyt kohtuuttomalta kuulosta. Varsinkin jos akku settejä on 4kpl joita kaikkia pystyy lataamaan samaan aikaan. hintaa kun näyttää saavan 8kpl noita halvimpia latureita verrattuna yhteen iChargeriin...

Ton pienen turnigyn ajattelin ottaa sen takia kun se on selkeesti kevyin nuosta. se painaa 388g kun taas 5000mahhin akku 537g.

Latausaika on 1c llä (reilu) tunti, 2c (reilu) puoli tuntia jne.
Eli suunnilleen suoraan tuo latausvirta kertoon kuluvan ajan. Tuolla halvimmalla, joka antaa 2A virtaa, niin se 5000mah akku kestää sen 2.5

Oliskohan se sitten kustannuksia ajatellen tuo Turnigy Accucel-6 50W 5A Balancer/Charger http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7028  ja niitä sitten läjä, vaikka 6kpl ja hintaa tulee 209.94 dollaria. Toi laturi pystyy lataileen myös 6S akkuja, eli jos joskus kopterin koko kasvaa ja vaikka 12S akkuja käyttäs niin noita vois edelleen käyttää latauksessa.

Mitäs mieltä tosta setistä? eli 3 settiä akkuja latauksessa ja 1 setti ilmassa. Mahtaiskohan melkein pystyy lenteleen non-stop... vaikkei nyt ihan non-stop, mutta stop kahvitauko ja sitten go...

hintaa koko setille, eli akut mitkä aikaisemmin mainitsin ja noita turnigyn latureita 6kpl tulee 601 dollaria / 409 Euroa + postit+alvit + (tuleeko tullia akulle?) Mielestäni aika halpa, jos vaan ihmiset hyväksyy idean :)

Se on varmaan hyvä vaihtoehto jos latausajasta haluaa hieman tinkiä. Nämähän tarvitsevat sitten virtalähteet kanssa, vai lataatko auton akusta? Tosin tuolla hc:ssä ei montaa euroa maksa 5A antava virtalähde.

Poissa pasisalminen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: dilemma akkuako vai nitroa
« Vastaus #49 : 16 Syyskuu, 2009, 21:21:33 »

Kauankos tolla iChargerilla lataus kestää? Ei toi 2.5tuntia nyt kohtuuttomalta kuulosta. Varsinkin jos akku settejä on 4kpl joita kaikkia pystyy lataamaan samaan aikaan. hintaa kun näyttää saavan 8kpl noita halvimpia latureita verrattuna yhteen iChargeriin...

Ton pienen turnigyn ajattelin ottaa sen takia kun se on selkeesti kevyin nuosta. se painaa 388g kun taas 5000mahhin akku 537g.

Latausaika on 1c llä (reilu) tunti, 2c (reilu) puoli tuntia jne.
Eli suunnilleen suoraan tuo latausvirta kertoon kuluvan ajan. Tuolla halvimmalla, joka antaa 2A virtaa, niin se 5000mah akku kestää sen 2.5

Oliskohan se sitten kustannuksia ajatellen tuo Turnigy Accucel-6 50W 5A Balancer/Charger http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7028  ja niitä sitten läjä, vaikka 6kpl ja hintaa tulee 209.94 dollaria. Toi laturi pystyy lataileen myös 6S akkuja, eli jos joskus kopterin koko kasvaa ja vaikka 12S akkuja käyttäs niin noita vois edelleen käyttää latauksessa.

Mitäs mieltä tosta setistä? eli 3 settiä akkuja latauksessa ja 1 setti ilmassa. Mahtaiskohan melkein pystyy lenteleen non-stop... vaikkei nyt ihan non-stop, mutta stop kahvitauko ja sitten go...

hintaa koko setille, eli akut mitkä aikaisemmin mainitsin ja noita turnigyn latureita 6kpl tulee 601 dollaria / 409 Euroa + postit+alvit + (tuleeko tullia akulle?) Mielestäni aika halpa, jos vaan ihmiset hyväksyy idean :)

Se on varmaan hyvä vaihtoehto jos latausajasta haluaa hieman tinkiä. Nämähän tarvitsevat sitten virtalähteet kanssa, vai lataatko auton akusta? Tosin tuolla hc:ssä ei montaa euroa maksa 5A antava virtalähde.

Ajattelin autossa latailla, mutta talvella vois olla kyllä virtalähteet hyvä idea. sais sitten valmiiksi latailla työhuoneella kamat ennen ku lähtee lenteleen.
tällä 17,5dollarin IMAX Power Supply 100~240v 5A http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6477 virtalähteellä varmaan natsaa, jos vaan liittimet on oikeet. Tosin ne on kyllä niin helppo vaihtaa eikä montaa euroa maksa.

Jaa, on siellä halvempikin http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6256&Product_Name=12V_5A_Power_Supply hintaa huikeat $9.99. kuvassa tosin vääränlainen pää. Mahtaakohan noi lähettää tänne oikeat päät vai miten? Onks kukaan tilannut tuolta mitään semmosia laitteita mitä tungetaan seinään :)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
Nitroa myös Biltemasta

Aloittaja Jokusenpojan faija Yleinen keskustelu

3 Vastauksia
4248 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Tammikuu, 2009, 12:15:57
kirjoittanut ija