Kirjoittaja Aihe: Rjx x-90 gasser  (Luettu 55160 kertaa)

Poissa helpe

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • RC-Kopterit ry #0135
Rjx x-90 gasser
« : 23 Syyskuu, 2009, 22:09:39 »
Ajattelin kirjoittaa jotakin bensaprojektistani. Odotettu paketti saapui maanantaina ja laite on tarkoitus saada lentokuntoon syksyn mittaan, eräänlainen rakennuskertomus tarkoitus saada aikaiseksi siis.

Olen bensakopujen kanssa täysin noviisi, rakentelukokemusta/lentokokemusta on ehtinyt kertymään Alignin sähkökopuista, joista 600esp jäi nyt edelleen kalustoon 500:n realisoituessa uudelle omistajalle tämän projektin mahdollistamiseksi.
Hyppäsin tähän bensakopterien maailmaan uteliaana, kun tarjolle tuli "kohtuu"hintainen uutuus RJX:ltä. Vaakakupissa painoi odotettavissa olevat pitkät lentotuokiot maltillisilla kuluilla. Ja mielenkiintoiset haasteet rakentelussa (vielä joskus kun oppisi lennättämäänkin...) :)

Kitti on uunituore versio, joka pohjautuu x-treme 90:een. Maahantuojan mukaan osat ovat melko pitkälle yhteensopivia nitroversion kanssa (pl. runkolevyt).
Moottorina kitissä 26cc CRRC Pro (kansantasavallan tuotteita), josta ei tunnu löytyvän tietoa kopukäytössä, mutta aika näyttää miten hyvin ja luotettavasti toimii. Kopterihan on Saksalaistaustaista suunnittelua, joka valmistetaan käsitykseni mukaan Kiinassa.

Kitti vaikuttaa osien pakkausten osalta selkeältä ja laadukkaalta. Manuaali on mukana cd-levynä.
Minulle tuli G10 runkomateriaalilla ja hihnaperällä oleva versio. Käsitykseni mukaan CF+TT+FBL on myös saatavissa.

Varusteluun tulee/toistaiseksi jo hyllyssäni tai tilauksessa olevina:
- nuppiin 3 kpl ds610 ja perälle+kaasulle 2 kpl ds620-servot
- spartan 760-gyroksi
- ccpm regu (perfect regulators)+ 5000mah 7,4 v lipo
- zimmermann pilli

Muiden hankittavien osalta mietiskelen vielä. Kokonaisbudjetin olen suunnitellut että 1500-1700€:n paikkeilla saan lentokuntoiseksi ilman lähetintä/vastaria.

Ohessa vielä kuvia. Pyrin kirjoittamaan projektin etenemisestä sopivassa välissä ja kun lentokunnossa niin lisää kokemuksia.

t: Pekka


 
« Viimeksi muokattu: 23 Syyskuu, 2009, 22:18:22 kirjoittanut helpe »
Trex 600esp / Bell 222 Scale (asennuksessa)
RJX X-90 Gas
HK-450 / MD500 Scale
HK-450
4#3B...

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Rjx x-90 gasser
« Vastaus #1 : 23 Syyskuu, 2009, 22:18:32 »
Mielenkiintoinen projekti, itse olen suunnitellut rakentavani talven aika jonku .90 kokosen bensakopterin.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Rjx x-90 gasser
« Vastaus #2 : 23 Syyskuu, 2009, 22:47:37 »
Nämä projektit kiinnostaa suuresti, odotan mielenkiinnolla
Itse ajattelin tuossa 600 bensalle mutta tulikin yssi korjattua... ehkä sitten seuraavalla kerralla bensaa ku kone laukeaa  ::)
Tai jonain päivänä juzan kanssa samalle linjalle että .90 bensaa ku lompakko sallii  ;D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa helpe

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • RC-Kopterit ry #0135
Vs: Rjx x-90 gasser
« Vastaus #3 : 28 Syyskuu, 2009, 21:51:18 »
projekti etenee verkkaisesti mutta varmasti, hyvää rakenteluaikaa meni "hukkaan" vkl-matkan muodossa Suomenlahden Eteläpuolella. Mutta jotakin edes:

Kytkimen kitkapinta liimattu epoksilla ja nupin kokoamista aloitettu. Runko tulikin koottua jo viime viikolla.

Ohjeet ovat hyvät ja tavarat jaoteltu pussukoihin selkeästi. Tämä on omasta mielestä melkeinpä hauskinta hommaa, kun pääsee näpertämään.

Ohessa kuva myös manuaalista, nupissa säätömahdollisuuksia laajlti (ei liene itselleni toistaiseksi ihan kärkipään tarpeita).

Osia odotellaan myös lisää tällä viikolla.

t: Pekka
Trex 600esp / Bell 222 Scale (asennuksessa)
RJX X-90 Gas
HK-450 / MD500 Scale
HK-450
4#3B...

Poissa helpe

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • RC-Kopterit ry #0135
Vs: Rjx x-90 gasser
« Vastaus #4 : 29 Syyskuu, 2009, 23:58:22 »
Lisää koottua, ei malta pitää näppejä erossa vaikka huomenna kukonlaulun aikaan taas liikkeelle...

Illan saldoa:

-Pääratas yms. setti runkoon kiinni
-tankin asennus jne.
-jäähdytyspuhaltimen kotelo runkoon kiinni
-CCPM mekaniikka-vivuston kokoonpanoa/asennusta
-moottorin pohjalevyyn yms. asettelua

Pohjalevyjä laitetaan kaksi 2,5 mm identtistä levyä päällekäin, ilmeisesti reippaampien tärinöiden vuoksi.

Yhden poikkeaman löysin (vers. 1.0) manuaalista, siinä puhutaan tuulettimen kotelon leikkaamisesta "dremel"-tyyppisellä työkalulla mittoihinsa. On kuitenkin valmiiksi leikattu.

Ruuvit yms. vaikuttavat olevan kaikki tallella eikä mitään ole vielä puuttunut ja laatuvaikutelma edelleen hyvä.

Huomenna hakemaan postista saapunut starteri (koska aiemmat värkkini siis sähköä käyttäviä)
-Tilasin tuon Alignin mallin http://flying-hobby.com/catalog/product_info.php?cPath=137&products_id=5297.

Ainakin mainostetaan selviävän <50cc gasser-moottorista.. Tulikohan "hutiostos"?

Kunhan RCmarketin paketti (zimmermann yms.) vaan tulisi, niin tämä "syksyn mittaan"-"jouluksi valmiiksi" projekti on sisäänajossa joviikon sisällä... :)



t: Pekka


Trex 600esp / Bell 222 Scale (asennuksessa)
RJX X-90 Gas
HK-450 / MD500 Scale
HK-450
4#3B...

Poissa Emtec

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Rjx x-90 gasser
« Vastaus #5 : 30 Syyskuu, 2009, 12:52:31 »
Konehuoneessahan näyttäisi olevan tilaa isommallekkin koneelle.
Vaikka kiinalaiselle 50cc pannulle?
Tässähän versiossa oli se 2.6 heppaa eikö vain?
Hurjat tekee mitä haluaa,muut mitä pystyy.

Poissa helpe

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • RC-Kopterit ry #0135
Vs: Rjx x-90 gasser
« Vastaus #6 : 30 Syyskuu, 2009, 22:35:44 »
Tilaa on riittävästi asennella ainakin tätä moottoria. Saattaisi isompikin sopia, taitaisi silti vaatia modausta aika lailla. Samalta valmistajalta näyttäisi löytyvän 45cc 4.2 HP / 7500 rpm-versio 500g painavampana tosin... :)

Tässä koneessa valmistajan mukaan 2.4 HP (9000 rpm). Tiedustellessani tätä ja odottaessa kitin toimitusta, maahantuoja arveli että saattaa tulla virimoottoria optiona saataville jatkossa tms.


Startteri tuli Flying-Hobbystä, kompaktin oloinen paketti. Katsotaan käytännössä kun päästään sinne saakka.. että toimiiko..
 
t: Pekka
Trex 600esp / Bell 222 Scale (asennuksessa)
RJX X-90 Gas
HK-450 / MD500 Scale
HK-450
4#3B...

Poissa Juha Almqvist

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • NIKry, Kypak
Vs: Rjx x-90 gasser
« Vastaus #7 : 02 Lokakuu, 2009, 13:53:55 »
Hyvältä näyttää!Mutta tuo kytkin on kyllä melko pitkän akselin päässä moottorista,joten kannattaa varmaan olla extra
huolellinen sen keskityksessä.

Poissa helpe

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • RC-Kopterit ry #0135
Vs: Rjx x-90 gasser
« Vastaus #8 : 03 Lokakuu, 2009, 01:22:11 »
Mekaniikka alkaa olla koottuna. Hyvältä vaikuttaa. Vaimon kanssa tuli vaan detailikeskustelu, missä tuota säilyttää.. Esitin laitteen säilyttämistä (mielestäni) näyttävänä sisutuselementtinä olohuoneen pöydällä ,mutta ehdotukseni äänestetiin valitettavasti nurin..

Zimmermann-putki ja MAH G1 (from Russia heh..)päälavat saapuivat tänään RCMarketista.org:sta. Putken osalta alkoi arveluttaa voiko tuolla kiinnityksellä koneen kyljessä kestää ehjänä ilman liitospaikan väsymistä vai murtuuko muutaman lennon jälkeen... Eli koska mitään extra -tukea, kiinnikettä tms. ei ole, vaan on ainoastaan moottorin sylinterissä kahdella pultilla.

Yksi kohta manuaalissa:

- Ohjeen mukaan (s. 37) asennettaessa perähihnaa se pyörisi väärin päin. Oikeat pyörimissuunnat kuitenkin loppuosassa manuaalisa (pääroottori myötäpäivään jne.)

Sähköjen asennusta seuraavaksi.

Ks. kuvia.

edelliseen kommenttiin kytkimestä sanoisin että tarkkana tosiaan pitää linjaamisen kanssa olla. Keskittämisen ja heittokellonkanssa pelaamisen ajattelin kuitenkin jättää tarveharkintaan koekäyttöjen jälkeen. Käsitykseni mukaan itse kytkimen rakenne ei mahdollista kovinkaan suuria säteittäisiä poikkeamia keskityksestä, sillä siitä menee läpi laakeroitu akseli. Ongelmat syntyvät mikäli moottorin kampiakseli ja koko kytkinakseli ei ole linjassa tms. Seurataan tilannetta.

t:Pekka
Trex 600esp / Bell 222 Scale (asennuksessa)
RJX X-90 Gas
HK-450 / MD500 Scale
HK-450
4#3B...

Poissa floodi

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Rjx x-90 gasser
« Vastaus #9 : 03 Lokakuu, 2009, 18:06:48 »
Kannattaisko tuo mosa ajaa sisään ja säätää jossain ulkoisessa testipenkissä ennen kuin sen ruuvaa kopteriin kiinni? Se nimittäin täryyttää paikatkin hampaista irti  :D

Poissa helpe

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • RC-Kopterit ry #0135
Vs: Rjx x-90 gasser
« Vastaus #10 : 14 Lokakuu, 2009, 22:24:10 »
Noniin, pikku tauon jälkeen taas etenemässä.

Tarkoitus ottaa 1. sauhut irti viikonloppuna. Edelliseen kommenttiin viitaten: kyllä, fiksuinta olisi (ja crrc:n moottorimanuaalin mukaan suositeltava vaihtoehto) tutustua moottoriin + mahd. sisäänajaa se penkissä, erillisenä. Ulkomaistenkin foorumien mukaan tärinät voi olla alussa ja seoksenkin säädöstä riippuen reippaita.. Joskin crrc:n sivuilla on videonlinkki, jossa mottia käytetään vesilasi sylinterin päällä, ilman että vesi juuri edes väreilee ;D :D :o

Itsellä "sotasuunnitelmana" on saada aluksi kone käyntiin kopussa ja sitten funtsia jatkoa, josko askartelisi pukin + jonkin käynnistyssysteemin pelkälle motille (lennokin potkuri ehkä). Koska tuota kytkin-starttiakseli-viritystä voi olla isompi juttu saada aseteltua kopun ulkopuolelle, jotta startteri + 6 mm kuusiopääakseli toimisi...

Piti odotella myös riittävän ruudikasta startteria: Sullivan Dynatron tuli taloon risteysasemalta (60€ +pk). Eihän tuo 120 $ "Align Super Starter" jaksanut veivata kuin vähäsen ja kun puristukset tuli motissa vastaan, niin jo iski ylikuormitussuoja päälle + kuumeni aika reippaasti. Hyvin pyöritti kyllä ns. "tulpatonta mopoa".
Tuo Sullivan pyörittää 6s Lipolla (lainasin 600:n rexini lentoakkua) kuin vettä vain. On kyllä ruutia startterissa..

t: Pekka
Trex 600esp / Bell 222 Scale (asennuksessa)
RJX X-90 Gas
HK-450 / MD500 Scale
HK-450
4#3B...

Poissa helpe

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • RC-Kopterit ry #0135
Vs: Rjx x-90 gasser
« Vastaus #11 : 17 Lokakuu, 2009, 22:05:31 »
1. käynnistys. Kaikki säädöt yms. hakusessa, mutta se käy!

http://www.youtube.com/v/kpziRntM3ro&hl=en&fs=1
« Viimeksi muokattu: 18 Lokakuu, 2009, 19:14:52 kirjoittanut Vispilä »
Trex 600esp / Bell 222 Scale (asennuksessa)
RJX X-90 Gas
HK-450 / MD500 Scale
HK-450
4#3B...

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Rjx x-90 gasser
« Vastaus #12 : 17 Lokakuu, 2009, 23:38:44 »
Moottorisaha  8)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Piilukirves

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Rjx x-90 gasser
« Vastaus #13 : 19 Lokakuu, 2009, 19:03:36 »
Lentävä raivaussaha :D
MiniTitan E325 -  - GY401
HK-450 - Scorpion HK-2221-8 - HS-65 - Logictech 2100 + 9257

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Rjx x-90 gasser
« Vastaus #14 : 24 Lokakuu, 2009, 13:42:07 »
Otatko samasta akusta sähköt vastarille/servoille ja sytkäpoksille?

- 4Dee
fourdee

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: Rjx x-90 gasser
« Vastaus #15 : 24 Lokakuu, 2009, 14:03:23 »
Eikö tuossa ole magnetoa josta sytytys kipinän ottaa ?, itselläni on tuossa omassani sellainen järjestelmä ,,siis käyntiin lähtee ilman akun virtaa.
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Rjx x-90 gasser
« Vastaus #16 : 24 Lokakuu, 2009, 14:59:16 »
Eikö tuossa ole magnetoa josta sytytys kipinän ottaa ?, itselläni on tuossa omassani sellainen järjestelmä ,,siis käyntiin lähtee ilman akun virtaa.

Näyttää olevan sytkäboxi tankin kyljessä.

- 4Dee
fourdee

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: Rjx x-90 gasser
« Vastaus #17 : 24 Lokakuu, 2009, 15:52:31 »
Näköjään on erilainen systeemi, tuolla saa aikapaljon pois painoa kun ei ole isoa vauhtipyörä/magneto hässäkkää.
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Rjx x-90 gasser
« Vastaus #18 : 24 Lokakuu, 2009, 16:45:25 »
Minulla on lennokissa sama sytkäboxi ja paino oli muistaakseni 120g - on varmaan kevyempi kuin vauhtipyörä/magneetto. Milliampeeritunteja hupenee sytkä-akusta luokkaa 500-600 tunnissa. Lennokissa ajaa turvallisesti 2200mAh:n LiPolla kolmisen tuntia.

- 4Dee
fourdee

Poissa helpe

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • RC-Kopterit ry #0135
Vs: Rjx x-90 gasser
« Vastaus #19 : 24 Lokakuu, 2009, 20:20:14 »
Terve, joo otan samasta 5000 mah 7,4-v lipo akusta regulaattorin kautta jännitteen sytytysboksille/CDI:lle, tuossa moottorissa ei ole siis magnettoa sytytysvirralle. Mulla oli ylimäärinen Caste Creationsin CC BEC, joka hoitaa homman.. Virittelin lisäksi siihen sytytysvirran syöttöön sammuttimeksi väliin kauko-ohjattavan releen.: http://www.dimensionengineering.com/PicoSwitch.htm.

Haaveissa olisi joko hankkia tai räpeltää tuo "Jewel"-generaattori hoitamaan virtaosasto koneeseen. http://mysite.verizon.net/vze49gsg/

t: Pekka
Trex 600esp / Bell 222 Scale (asennuksessa)
RJX X-90 Gas
HK-450 / MD500 Scale
HK-450
4#3B...

Poissa jkaija

  • Pro torppari
  • ****
  • #0053
Vs: Rjx x-90 gasser
« Vastaus #20 : 06 Marraskuu, 2009, 11:20:50 »
Moro,
Lainaan vähän tätä viestiketjua.
Haluasin tietää paljonko tämä kyseinen kopteri maksaisi TT-versiona kun en saa tuolta hobbyjp:stä vastausta kyselyyni.
Ja tiedättekö mistä sen kannattaisi ostaa(Eurooppa/Kiina nettikauppa osoite).
Vaatiikohan kyseinen kopteri suuria muutoksia jos siihen laittaisi 'Zenoah 260puh'-moottorin(naru käynnistys).
Toisena vaihtoehtonani olisi tilata http://www.amax-toys.com/e/products/Gas%20and%20Nitro%20Model/Helicopter/gh-syh001.html
mutta sillekkin tulisi aikapaljon hintaa jos sen ottaisi alumiini osilla(gh-syh001x).

Lainaus
About this helicopter gh-syh001,our current price is USD1028.74/pc now.
As for price of gh-syh001x,it is USD1360.59/pc.
If you buy one piece to your country,shipping cost by EMS is USD134.42 to your door.
we accept Paypal,but extra handling fee is 6.4%.
... + tulli 4.7% ja siihen vielä Alv.22%

Ei muuten mutta pitäisi saada osa tilauslista valmiiksi, kun joulukuun 4pv. veronpalautukset rupee polttelee taskunpohjilla.  ;)
RJX; Extreme X-90Gas
ESky; -BeltCp, Smart
JR 11X Zero

olavi

  • Vieras
Vs: Rjx x-90 gasser
« Vastaus #21 : 06 Marraskuu, 2009, 19:17:17 »
Moottorin kiinityksen joutuu suunnittelemaan uusiksi samoin uusiksi menee kytkinakseli,välitys myös jos ei ole sopiva.
Jos haluat käyttää 800mm lapoja niin peräputki hihnoineen uusiksi. ( pitempi peräputki )
Siinäpä ne muutokset pääpiirteittäin mitä joutuisi tekemään, jos haluaa käyttää Zenoah 260 PUH moottoria.

Olavi

Poissa helpe

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • RC-Kopterit ry #0135
Vs: Rjx x-90 gasser
« Vastaus #22 : 06 Marraskuu, 2009, 21:19:23 »

RJX:n jälleenmyyjistä ei ole kokemusta kuin HobbyJP:stä, tuolla valmistajan verkkosivuilla www.rjxhobby.com on luettelo DEALER-välilehdehden alla. Sieltä voisi koittaa etsiä/kontaktoida kauppoja, jos €/$-valuuttasuhteella löytyisi hyötyä ja tavaraa edullisesti. (mielipide: pikkuhintaeron takia ei liene järkevää mennä merta edemmäs kalaan)

TT- konversion hinta löytyy rcmarket-verkkokaupasta 149 €, mutta näyttäisi että Nitro-versioiden hihna - TT:n välinen hintaero ei ole kuin muutamia kymppejä. Voisi siis kuvitella että menisi johonkin muutamaan kymppiin euroissa. Linkki konversioon http://www.rcmarket.org/torque-tube-conversion-c-217-p-2-pr-21513.html

Vetokäynnisteinen moottori, modifikaatio vaatii siis edell. kirjoittajan kommentin mukaista modausta, jos koneistuslaitteita löytyy ja osaamista, niin onnistunee jos vaan mitoitus yms. peruskonstruktio sallii. Joka tapauksessa modaamista tulee aika lailla. Miettisin tämän RJX:n kanssa tarkkaan kannattaako, vaikka laatupeli muuten onkin..

Itse en lähtisi modaamaan tätä, vaan etsisin suoraan Zenoahille tms. suunnitellut bensakopterin (Vario, MA, Bergen, Century) joita löytyy useita. Asian sivusta: Tuolla Centuryllä on muuten .50 kokoinen G20 Radikal, joka kustannusmielessä aika mielenkiintoinen, Zenoah 20cc-moottorilla oleva bensis.

t: Pekka
Trex 600esp / Bell 222 Scale (asennuksessa)
RJX X-90 Gas
HK-450 / MD500 Scale
HK-450
4#3B...

Poissa jkaija

  • Pro torppari
  • ****
  • #0053
Vs: Rjx x-90 gasser
« Vastaus #23 : 29 Marraskuu, 2009, 11:44:46 »
Haaveissa olisi joko hankkia tai räpeltää tuo "Jewel"-generaattori hoitamaan virtaosasto koneeseen. http://mysite.verizon.net/vze49gsg/
Vaikka jotenkin tähän tyyliin http://airwolfrc.com/OBA.html
RJX; Extreme X-90Gas
ESky; -BeltCp, Smart
JR 11X Zero

Poissa B

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Rjx x-90 gasser
« Vastaus #24 : 02 Joulukuu, 2009, 11:54:00 »
Onkos tuo kaasarin suodatin mosan mukana tullut vakiokapistus,
vaiko jonkun muun valmistama ? Itsellä olisi tarvetta vastaavan-
kaltaiselle.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
2285 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Syyskuu, 2007, 19:17:26
kirjoittanut juha.A
2 Vastauksia
4757 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Helmikuu, 2010, 22:10:44
kirjoittanut Muikku
8 Vastauksia
7057 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Kesäkuu, 2010, 21:56:37
kirjoittanut jkaija
8 Vastauksia
12620 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Maaliskuu, 2015, 18:02:43
kirjoittanut jupe