Ajattelin kirjoittaa jotakin bensaprojektistani. Odotettu paketti saapui maanantaina ja laite on tarkoitus saada lentokuntoon syksyn mittaan, eräänlainen rakennuskertomus tarkoitus saada aikaiseksi siis.
Olen bensakopujen kanssa täysin noviisi, rakentelukokemusta/lentokokemusta on ehtinyt kertymään Alignin sähkökopuista, joista 600esp jäi nyt edelleen kalustoon 500:n realisoituessa uudelle omistajalle tämän projektin mahdollistamiseksi.
Hyppäsin tähän bensakopterien maailmaan uteliaana, kun tarjolle tuli "kohtuu"hintainen uutuus RJX:ltä. Vaakakupissa painoi odotettavissa olevat pitkät lentotuokiot maltillisilla kuluilla. Ja mielenkiintoiset haasteet rakentelussa (vielä joskus kun oppisi lennättämäänkin...)
Kitti on uunituore versio, joka pohjautuu x-treme 90:een. Maahantuojan mukaan osat ovat melko pitkälle yhteensopivia nitroversion kanssa (pl. runkolevyt).
Moottorina kitissä 26cc CRRC Pro (kansantasavallan tuotteita), josta ei tunnu löytyvän tietoa kopukäytössä, mutta aika näyttää miten hyvin ja luotettavasti toimii. Kopterihan on Saksalaistaustaista suunnittelua, joka valmistetaan käsitykseni mukaan Kiinassa.
Kitti vaikuttaa osien pakkausten osalta selkeältä ja laadukkaalta. Manuaali on mukana cd-levynä.
Minulle tuli G10 runkomateriaalilla ja hihnaperällä oleva versio. Käsitykseni mukaan CF+TT+FBL on myös saatavissa.
Varusteluun tulee/toistaiseksi jo hyllyssäni tai tilauksessa olevina:
- nuppiin 3 kpl ds610 ja perälle+kaasulle 2 kpl ds620-servot
- spartan 760-gyroksi
- ccpm regu (perfect regulators)+ 5000mah 7,4 v lipo
- zimmermann pilli
Muiden hankittavien osalta mietiskelen vielä. Kokonaisbudjetin olen suunnitellut että 1500-1700€:n paikkeilla saan lentokuntoiseksi ilman lähetintä/vastaria.
Ohessa vielä kuvia. Pyrin kirjoittamaan projektin etenemisestä sopivassa välissä ja kun lentokunnossa niin lisää kokemuksia.
t: Pekka