Kirjoittaja Aihe: Perusteet kaasu&pitchkäyristä sähkökopussa  (Luettu 9723 kertaa)

Dex1

  • Vieras
Perusteet kaasu&pitchkäyristä sähkökopussa
« : 12 Marraskuu, 2007, 17:55:40 »

Ajattelin pistää tälle ihan uuden topicin, kaiken selvyyden vuoksi. Kopteriopas ym. on luettu mutta ihan käytännön lennätyskokemuksia ja mietteitä kaipaisin.

Eli porukalta joka on ohjelmoitavalla ohjaimella lennätellyt Belt CP / Rex450 tms. tämän kokoluokan kopuja jotka on vastaavia, eli harjaton motti, lapojen koko jne..

Eli minkälaisia käyriä teillä on ollut ja mitä niistä huomanneet eroja tms.?


Itsellä tällä hetkellä nyt tuossa lennätellyt niin Belt CP:ssä tällaiset käyrät normimodessa:
Kaasu... 0-40-65-75-90%
Eli tuo 40 jotta kierroksia tulee moottoriin ja nuppiin kunnolla jo _ennen_ kuin kone irtoaa maasta, ja leijutuksessa kierroksia on sitten aika reippaasti tuo 65% jotta lapakulmat voisi olla "rauhallisemmat" sitten toisaalta. Mutta onko tämä ihan metsässä? Tai liikaa?

Pitch... 50-64-69-75-83%
50% vastaa nupissa noin -2 tai -3 astetta kulmia, tuo loppupää on "rajoitettu" siksi että nuo 83% vastaa noin +10 astetta, muuten olisi ilmeisesti turhankin aggressiivinen lapakulmakäyrä koska nupista irtoaa muistaakseni yli 15astetta jos prosentit on sata. (tai jotain sinnepäin)  Eli tuo on siis kuitenkin täysin lineaarinen käyrä -3 asteesta noin +10 asteeseen. Eikös se ole ihan OK?


Muutenkin tuossa miettinyt perusasioita esimerkiksi:
- Kierroksiahan pitää olla nupissa riittävästi, jotta perässä riittää sitä jengaa sitten myös, ja gyro&servo voi hoitaa tehtäväänsä ongelmitta. Mutta entäs jos jengaa on "liikaa", tuleeko kopteri huteraksi, levottomaksi, vai onko ainoa riski että ei nuppi kestä?

- Kopterihan leijuu periaatteessa monillakin eri lapakulmilla, pienilläkin lapakulmilla jos kierroksia on paljon, ja vastaavasti pienilläkin kierroksilla jos kulmia on tarpeeksi. Mutta miten eroaa kopterin käytös, onko huterampi pienemmillä kierroksilla? Miten eroaa tuntuma pienillä tai isoilla lapakulmilla?

Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: Perusteet kaasu&pitchkäyristä sähkökopussa
« Vastaus #1 : 12 Marraskuu, 2007, 22:57:39 »
Terve

Säädä kopteri aluksi niin, että keskitikulla on 0 astetta ja 50%. Näin saat hienon symmetrisen liikkeen. Tuolta pohjalta lähde sitten säätämään sopivat leijuttelukäyrät. Lapakulmakäyrä kannattaisi nostaa 100%:iin ja naputella pitch afr:ää pienemmäksi esim. +/-10 kohdalle.

Leijutteluun pienet kierrokset on hyvä lähtökohta. Kopteri on sopivan laiska, ja lentoaikaakin on enemmän kuin isoilla kierroksilla. Isoilla kierroksilla omat kopterini ovat huomattavasti aggressiivisimpia ja nopeampia liikkeiltään, mutta myös eräällä tavalla vakaampia. Tuulisella säällä isommat kierrokset toimivat tietenkin paremmin. Taivaslentoon kannattaa suosiolla laittaa isommat kierrokset esim. 100-75-50-75-100. Keskialuetta voi lähteä sitten nostamaan, kun kaipaa enemmän potkua.
« Viimeksi muokattu: 12 Marraskuu, 2007, 23:03:07 kirjoittanut Ville Erkkilä »

Dex1

  • Vieras
Vs: Perusteet kaasu&pitchkäyristä sähkökopussa
« Vastaus #2 : 13 Marraskuu, 2007, 00:08:40 »
Terve

Säädä kopteri aluksi niin, että keskitikulla on 0 astetta ja 50%. Näin saat hienon symmetrisen liikkeen. Tuolta pohjalta lähde sitten säätämään sopivat leijuttelukäyrät. Lapakulmakäyrä kannattaisi nostaa 100%:iin ja naputella pitch afr:ää pienemmäksi esim. +/-10 kohdalle.

Hmm... tuon mukaan keskitikulla lapakulmat pitäisi olla hyvin pienet, noin 30-40%...? (Jos ala-asennossa on se -2 tai -3 astetta)

Aikaisemmin joku neuvoi, että leijutusmodessa keskitikulla pitäisi olla 5astetta, tuon mukaan olen nyt säätänyt, tosin tuo on hitusen enemmän olisiko noin 6 astetta nyt puolella tikulla. Kaasun nostin 65% jotta kone leijuu sillä puolella kaasulla, muuten tikkua saa pitää aika isolla..?

Mietin vaan, että jos puolella tikulla olisi 0 astetta, niin millä saan koneen leijumaan?


Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: Perusteet kaasu&pitchkäyristä sähkökopussa
« Vastaus #3 : 13 Marraskuu, 2007, 00:24:54 »
Tarkoitin tuolla, että aluksi säädä noin. Esimerkiksi jos haluat viisi astetta kulmia keskitikulle normaalimoodiin liikealueen ollessa +/-10, laita 75%. Ensimmäinen piste olisi tosiaan noin 40% kulmien ollessa -2 - -3 astetta, jos sitä tarkoitit.


Ajan T-Rex 600:sta seuraavilla kulmakäyrillä, alue n. +/- 12,5 astetta (eri kopteri, mutta tajuanet idean):

Normaalimode: 40 - 72,5 - 87,5 (kulmina -2,5 - +5,5 - +9)
Idle 1: 32,5 - 50 - 87,5 (kulmina -4 - 0 - +9)
Idle 2: 0 - 50 -100 (kulmina -12,5 - 0 - +12,5)

Olen jättänyt "välit" pois, koska käyrä kulkee siinä lineaarisesti.
« Viimeksi muokattu: 13 Marraskuu, 2007, 00:37:35 kirjoittanut Ville Erkkilä »

Dex1

  • Vieras
Vs: Perusteet kaasu&pitchkäyristä sähkökopussa
« Vastaus #4 : 13 Marraskuu, 2007, 02:21:50 »
Juuri äsken tuossa näpräilin kopteria, ensi alkuun palauttelin tukivarsia nupista valmistajan oletusmittoihin, kun oli osa säädetty tuossa pikkuhiljaa turhan pitkiksi tai lyhyiksi.

Yksi kysymys, millä saat tai muutkin saa nuo kulmat niin tarkasti mitattua, varmaan Trexissä etenkin 600:ssa on jo vähän tanakampi se nupin rakenne, mutta ainakin Beltissä tukivarsista syntyy sen verran välystä, että lapa liikkuu sen pari kolme astetta edestakaisin jos lapakulmamittaria kääntää, olen koittanut mitata sen "kompromissin" siitä aina?

Mutta sitten toisaalta mietin, että eikös ilmavirta paina sen lavan juurikin jompaankumpaan "äärilaitaan" niinkuin vain tukivarret antaa myöden, jos, niin kumpaan? Positiivisilla, koittaako ilmavirta painaa lapaa enemmän positiiviseen kulmaan vai päinvastoin?



Nyt säädin kallistuslevyn asetuksista ohjaimessa niin että tuo kallistuslevy nousee noin +12 ja alhaalla noin -10 maksimissaan idle-upissa, 100 ja 0% siis. Swashplate AFR:än sai naputella peräti 45% kohdalle, oli ennen 80% kohdalla jolla kulmaa irtosi aika reilusti yli asteikon (+15) mitä lapakulmamittari ei edes näytä.

Normal modeen laitoin muistaakseni 35-50-70-85-100 tai jotain tämän tyylistä, mittailin että olisi asteen pari miinuksella nyt tappi alhaalla, keskellä tappia ollaan noin 5-6asteessa, ylhäällä siinä +10-12 välillä. Eli aika kohdallaan pitäisi olla.

Kokeilin heittää kaasukäyräksi ihan lineaarisen 0-50-100 käyrän katsotaanpa kuinka huomenna käy. Jos vaatii turhan paljon tehoa leijuakseen, niin ilmeisesti suurennan vain kaasua mutta antaa kulmien olla tuolla tapaa?


Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: Perusteet kaasu&pitchkäyristä sähkökopussa
« Vastaus #5 : 13 Marraskuu, 2007, 11:37:39 »
Näyttää siltä, että sait käyrät kuntoon. Periaatteessahan sinun pitäisi saada kumpaakin päähän yhtä paljon kulmia kuten +/-10 tai +/-12 0% ja 100% arvoilla, mutta toisaalta tuo voi selittyä mainitsemallasi klapilla tai olet katsonut vähän kieroon kulmamittaria / stabilointitanko ei ole peräputken kanssa linjassa. Itsekin ottaisin mittaukseen tuon "kompromissin", jos tuollaista ilmiötä huomaisin kopterissa.

Dex1

  • Vieras
Vs: Perusteet kaasu&pitchkäyristä sähkökopussa
« Vastaus #6 : 13 Marraskuu, 2007, 13:53:00 »
Juu, no siis periaatteessa nupin liikehän on ihan ok, eli voitaisiin sanoa että sieltä irtoaa esim. -11 ja +11, mutta tuo on nyt niin että kulmat on asteen pari "koholla" että sieltä tuleekin se esim. +12 ja -10.

Jossain sanottiin että jos ei temppuilua harrasta niin +12 ja -9 olisi suositeltava haitari lentelyyn?

Tuo klappi tosiaan häiritsee hieman mittausta, kun se on useita asteita. Ja kopteri on alle 20 lentoa lennetty, eli uudesta asti noissa muovitukivarsissa vaan ilmeisesti tulee sen verran tuota klappia.

Ehkäpä jos jatkossa päivittää alumiininuppiin, niin kenties siitä löytyy sitten uutta jämäkkyyttä tuohonkin. ;)

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Perusteet kaasu&pitchkäyristä sähkökopussa
« Vastaus #7 : 13 Marraskuu, 2007, 20:03:53 »

Jossain sanottiin että jos ei temppuilua harrasta niin +12 ja -9 olisi suositeltava haitari lentelyyn?

Tässä sanon että esim rapukalle +-10 riittää vaikka harrastaisi temppuiluakin, mulla taitaa King2:sessa olla myös jotain +-10~11 pintaan, ja temppuja koitan vääntää... Ihan hyvät kulmat nuo on mihin tahansa lentoon.

Lavat pyrkii kohti 0-kulmaa, koska niitten poispäin sysäämä ilma aiheuttaa vastakkaisen voiman...

Varmaan joskus huomaat että kun leijutat tikku keskellä 4~5 astetta, ja vaihdat idleen, jolloin ko. asennolla muuttuukin 0 astetta, kopteri nytkähtää kivasti. Sitä voi auttaa pistämällä pitchiin DELAY valikosta loivennusta.
-flybarless, sedative stabilized head-

Dex1

  • Vieras
Vs: Perusteet kaasu&pitchkäyristä sähkökopussa
« Vastaus #8 : 13 Marraskuu, 2007, 23:30:36 »
Lainaus
Lavat pyrkii kohti 0-kulmaa, koska niitten poispäin sysäämä ilma aiheuttaa vastakkaisen voiman...

Varmaan joskus huomaat että kun leijutat tikku keskellä 4~5 astetta, ja vaihdat idleen, jolloin ko. asennolla muuttuukin 0 astetta, kopteri nytkähtää kivasti. Sitä voi auttaa pistämällä pitchiin DELAY valikosta loivennusta.

En ole vielå idleä kokeillut juuri ollenkaan, mietin tuossa jo valmiiksi että mites käytännössä mahtaa käydä kun vaihtaa modea lennossa, vai kannattaako niin edes tehdä, koska kaasuahan pitää sitten lisätä nopeasti heti vaihdon jälkeen ettei kopu tipahda..?

Jos noin on että lavat pyrkii 0 vasten niin pitääpä vähän tuon mukaan säädellä nuo kulmat, klapin siltä laidalta. :)

Dex1

  • Vieras
Vs: Perusteet kaasu&pitchkäyristä sähkökopussa
« Vastaus #9 : 15 Marraskuu, 2007, 03:48:21 »
Lainaus
Lavat pyrkii kohti 0-kulmaa, koska niitten poispäin sysäämä ilma aiheuttaa vastakkaisen voiman...


Hmm, samaa asiaa puin tuossa heliguyn foorumilla, ja siellä mielipide oli, että positiivisela puolella mitataan aina se suurin positiivinen kulma jotta poissuljetaan se välys, ja negatiivisella puolella suurin negatiivinen kulma. Nollassa ilmeisesti lapa sitten menee "tuurilla" jos klappia on?

Perusteena, että se etureuna kun kohtaa lavassa ekana ilman, se ottaa suurimman vastuksen ja kun se on ylöspäin, niin etureunan alapuoli ottaa ilmaan ja työntää lapaa suurempaan kulmaan. Lisäksi yläpuolella lapaa oleva noste tekisi samaa?

Nyt pitäisi saada joku tieto miten tämä on, kun voi olla että useemman asteen on pielessä noi kulmat beltissä kun olen mitannut ne siitä keskivaiheilta, lavassa kun on klappia akselinsa ympäri useita asteita?  :o

LIsää mielipiteitä ja mietteitä?
« Viimeksi muokattu: 15 Marraskuu, 2007, 03:52:46 kirjoittanut Dex1 »

seppomikael

  • Vieras
Vs: Perusteet kaasu&pitchkäyristä sähkökopussa
« Vastaus #10 : 15 Marraskuu, 2007, 08:48:42 »
Hmmmm....

Näin kaupunkilaisjärjellä ajatellen niin silloin kun lavan kulma on positiivinen (lavan etureuna on ylempänä kuin alareuna) niin lavan alaosaan vaikuttaa ylipaine ja yläosaan alipaine. Nämä paineet aiheutuvat tietty siitä että lavan alapuolella on enemmän kohtauspinta-alaa kuin yläpuolella. Eli lapa käyttäytyy aivan samoin kuin lentsikan siipi.
siksi nämä paineet kyllä mielestäni pakottavat lapaa kääntymään aina nollaa kohden koska silloinhan lavan kummallekin puolelle kohdistuu yhtäsuuri paine.
Asiaa voi pikkukulmilla (alle asteen?) vähän sotkea maaefekti joka aiheuttaa ilmaan turbulenttivirtauksia ja aiheuttaa välyksien "resonointia"...

Tämä on mutua ja toivottavasti joku joka oikeasti asiasta tietää korjaisi asiavirheet. Kirjoitusvihreet luo järjestelmä! ::)

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Perusteet kaasu&pitchkäyristä sähkökopussa
« Vastaus #11 : 15 Marraskuu, 2007, 12:21:26 »
Minustakin nuo Heliguyn höpinät tuntuu vähän oudolta...
Etureunahan se kohtaa ilman ensin, mutta kun takana on paljon enemmän pinta-alaa, joka pakottaa lapaa keskikohtaan. Lavan etu ja takareunan nopeushan on kuitenkin sama (toivottavasti) ;)
Mikäli tuo Heliguy-teoria olisi totta, niin silloinhan Stabbarilavatkaan ei vakauttaisi menoa, vaan tärisisivät mielettömästi ( 0-kulmat, ja pyrkisivät vuoroin isommalle ja pienemmälle kulmalle)

Mutta kokeile: Servo-swashplate linkit kettuun, ja pistät koneeseen kierroksia. Kun pidät konetta kädessä, tunnet jos se lähtee vetämään ylös tai alas, siitä tiedät että onko lavoissa + tai- kulmaa.
Oma veikkaukseni on että et tunne nostavia voimia (= 0-kulmat) mutta kokeile!
-flybarless, sedative stabilized head-

riku

  • Vieras
Vs: Perusteet kaasu&pitchkäyristä sähkökopussa
« Vastaus #12 : 15 Marraskuu, 2007, 12:29:49 »

Mutta kokeile: Servo-swashplate linkit kettuun, ja pistät koneeseen kierroksia. Kun pidät konetta kädessä, tunnet jos se lähtee vetämään ylös tai alas, siitä tiedät että onko lavoissa + tai- kulmaa.



Ja jos sinulla on reilusti isompi helikopteri kun kokeilet tuota, niin positiivisia kulmia on silloin kun jalat irtoaa maasta...  ;D

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Perusteet kaasu&pitchkäyristä sähkökopussa
« Vastaus #13 : 15 Marraskuu, 2007, 13:06:49 »

Mutta kokeile: Servo-swashplate linkit kettuun, ja pistät koneeseen kierroksia. Kun pidät konetta kädessä, tunnet jos se lähtee vetämään ylös tai alas, siitä tiedät että onko lavoissa + tai- kulmaa.



Ja jos sinulla on reilusti isompi helikopteri kun kokeilet tuota, niin positiivisia kulmia on silloin kun jalat irtoaa maasta...  ;D
Siis sellainen kone jonka jaksat nostaa maasta ilman hallinosturin apua  ::)
-flybarless, sedative stabilized head-

riku

  • Vieras
Vs: Perusteet kaasu&pitchkäyristä sähkökopussa
« Vastaus #14 : 15 Marraskuu, 2007, 14:00:23 »
Leikin hieman excelillä ja tein tällaisen kaavio diagrammin jolla sain graafisesti näkymään noi pitchkäyrät... ::)
(Minulla oli ennen Futaban 7C ja siinä ei ollut graafisia käyriä niinkuin esim. Spektrum DX7:ssa.)

Dex1

  • Vieras
Vs: Perusteet kaasu&pitchkäyristä sähkökopussa
« Vastaus #15 : 15 Marraskuu, 2007, 17:58:13 »
Kätevä kaavio  ;)

Eli tuossa sinulla on Normaali ja ST2 lineaarisia, ja ST1:ssä vähän sitä "flattia" keskellä. :)



Hmm... kyllä nuo tässä olleet perustelut tekee enemmän järkeä eli että se lapa pyrkisi nollakulmaan.

Paitsi, jos kuvitteellisesti lapakulma nousisi yli 45astetta, niin silloinhan varmaankin se lapa ottaisi ilmaa vasten niin että pyrkisi kääntymään pystysuoraan?


Heliguyn foorumilla joku meinasi, että kopterissa on vikaa, jos lapa pääsee elämään useamman asteen suhteessa flybariin / swashplateen. No tätä ei välttämättä käy kiistäminen että tuo ei olisi huono juttu, mutta sama ilmenee sekä minun että kaverin Beltissä ja molemmat on alle 20 lentoa ajettuja, ja kaikki tukivarret ja pallonivelet on pidetty hyvin rasvassa WD40:llä / Aseöljyllä.  ??? 
Joten väittäisin että tilanne on ollut jo uutena eikä noissa sen kummempaa kulumaa ole.

Minkälaisia välyksiä muilla on esim. HBK2, Belt, TRex....? Vai onko tosiaan kaikilla muilla niin timmit tukivarret nupissa että lapakulmissa ei jää mittausvirheen varaa??  :D

Jospa koitan säätää ne tuon "pienimmän" arvon mukaan ja katsotaan mitä tulee.

Tuo kävisi järkeen, koska nyt säätöni jälkeen kone tuntuu vaativan enemmän kaasua (65% tehot leijumiseen, ja pirun kiikkerän ja aggressiivisen tuntuinen) joka viittaisi siihen että kulmia on nyt liian vähän ja vehje "vispaa tyhjää"?  ;D




seppomikael

  • Vieras
Vs: Perusteet kaasu&pitchkäyristä sähkökopussa
« Vastaus #16 : 15 Marraskuu, 2007, 18:40:41 »
Noi muoviset linkinpäät ei välttämättä tykkää siitä voitelusta. Oliko välys jo uutena?
Noi voiteluaineet voi haurastuttaa muoviosia ja jos ne sattuu olemaan nailonia niin ehdottomasti vain silikoniöljyä!

Vaihtakaa uudet linkinpäät ja pitäkää ne kuivina!

Mulla on t-rex600n ja hdx500 ja kummassakin mahdolliset välykset ovat asteen osia jos niitä on...

Dex1

  • Vieras
Vs: Perusteet kaasu&pitchkäyristä sähkökopussa
« Vastaus #17 : 15 Marraskuu, 2007, 19:11:49 »
En mitannut tuosta uutena lapakulmia vaan tehtaan säädöillä lähdettiin lentämään. Silloin kopteri toimi paljon paremmin, nyt kun olen säädellyt sitten lapakulmia viime aikoina niin taisi mennä pieleen.  ;D

Hmm... en tiedä mitä muovia nuo ovat, sitä perinteistä mustaa muovia mitä nämä kopunosat ja muidenkin rc-vehkeiden osat melkein aina ovat, sellaista hitusen joustavaa eli vääntyy ennenkuin katkeaa jne.

Ohjekirjassa sanottiin, että pidä aina linkit ja nivelet hyvin voideltuina jotta tuo linkistö toimii herkästi, ja että nivelet eivät kulu. Metsään tais mennä sitten vai?  :-X

Toinen juttu on sitten se, että kaverilla on samanlainen Belt tosiaan ja siinä ei ole ikinä noita tukivarsia rasvattu - silti siinäkin on välystä lavassa akselinsa ympäri?


P.s. Mistä moista silikoniöljyä saa?


Dex1

  • Vieras
Vs: Perusteet kaasu&pitchkäyristä sähkökopussa
« Vastaus #18 : 15 Marraskuu, 2007, 19:21:58 »
Niin ja tuossa kokeilin mittausta vielä niin että toinen pitää oikeen "voimalla" flybaria paikallaan suorassa, että se ei yhtään voi liikkua, ja itse mittasin lapakulmaa, niin ei se ehkä sitten ihan _niin_ paljoa heitä mutta kyllä parisen astetta on heittoa.

Klappi tulee melkeinpä tuosta kallistuslevyn laakerista jo, joka on uutena sellainen vähän "lonksuva" eli tietty välys siinä on.

Tukivarsissa ei tunnu minkäänlaista klappia. Nyt kun tarkemmin tutkin.


Saman huomasin flybarissa jossa on klappia akselinsa ympäri aika reilusti, että tukivarret on ihan kireät, klappi tulee kallistuslevyn laakeroinnista.


Tietysti voisi kokeilla uusia tuon laakerin tai koko kallistuslevyn ja katsoa mitä se sanoo.  8)

seppomikael

  • Vieras
Vs: Perusteet kaasu&pitchkäyristä sähkökopussa
« Vastaus #19 : 15 Marraskuu, 2007, 19:40:06 »
Sitten noi muoviosat kestää voitelun.

Se kallistuslevyn laakeri on ilmeisen huonolaatuinen. Tutki jos jostain saisi paremman ostettua...

http://www.helidirect.com/product_info.php?cPath=126&products_id=1644

Kurkistas tuohon linkkiin... Väri ainakin on mehevä! :o)

Dex1

  • Vieras
Vs: Perusteet kaasu&pitchkäyristä sähkökopussa
« Vastaus #20 : 15 Marraskuu, 2007, 19:52:15 »
Joo, täytyypä tuollanen hankkia samantien!  :o

hintaakaan ei nimittäin ole Suomessa leluja.netissä kuin 25,50e  :P

riku

  • Vieras
Vs: Perusteet kaasu&pitchkäyristä sähkökopussa
« Vastaus #21 : 16 Marraskuu, 2007, 11:56:19 »
Kätevä kaavio  ;)

Eli tuossa sinulla on Normaali ja ST2 lineaarisia, ja ST1:ssä vähän sitä "flattia" keskellä. :)


Muokkasin mukaan myös kaasukäyrän tuohon exceliin, lukujahan saa vaapaasti vaihtaa ja kokeilla...  ;)

Poissa Silli

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • VLK, KELKO, Loviisan ilmailijat
    • Galleria
Vs: Perusteet kaasu&pitchkäyristä sähkökopussa
« Vastaus #22 : 17 Marraskuu, 2007, 01:20:36 »
En ole vielå idleä kokeillut juuri ollenkaan, mietin tuossa jo valmiiksi että mites käytännössä mahtaa käydä kun vaihtaa modea lennossa, vai kannattaako niin edes tehdä, koska kaasuahan pitää sitten lisätä nopeasti heti vaihdon jälkeen ettei kopu tipahda..?
Norm mode tulisi säätää sen jälkeen kun idlessä on suorat käyrät.Tämän vaihtokohdan pomppaus poistetaan säätämällä normimoden lapakulma käyrää.Sanoisin että kannattaa olla opettelematta sitä säätötapaa jossa kepakko leijuu normissa keskitikulla.
Lentotiloja vaihdetaan lennossa (pääasiassa)

riku

  • Vieras
Vs: Perusteet kaasu&pitchkäyristä sähkökopussa
« Vastaus #23 : 19 Marraskuu, 2007, 13:32:58 »
En ole vielå idleä kokeillut juuri ollenkaan, mietin tuossa jo valmiiksi että mites käytännössä mahtaa käydä kun vaihtaa modea lennossa, vai kannattaako niin edes tehdä, koska kaasuahan pitää sitten lisätä nopeasti heti vaihdon jälkeen ettei kopu tipahda..?
Norm mode tulisi säätää sen jälkeen kun idlessä on suorat käyrät.Tämän vaihtokohdan pomppaus poistetaan säätämällä normimoden lapakulma käyrää.Sanoisin että kannattaa olla opettelematta sitä säätötapaa jossa kepakko leijuu normissa keskitikulla.
Lentotiloja vaihdetaan lennossa (pääasiassa)

Löysin artikkelin jossa myös kehotetaan että heti alussa oppii lentämään niin että keskitikussa on nolla kulmat:
http://www.deeteeenterprises.com/NS.DeeTee.IdleUps.Instruc.1a.php

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
14 Vastauksia
7119 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Maaliskuu, 2010, 20:56:00
kirjoittanut Jussi.
7 Vastauksia
3691 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Elokuu, 2010, 18:44:34
kirjoittanut Sammy
18 Vastauksia
10258 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Joulukuu, 2010, 11:48:57
kirjoittanut JariN
2 Vastauksia
2020 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Toukokuu, 2012, 21:24:53
kirjoittanut zxiicci
1 Vastauksia
7276 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Tammikuu, 2018, 11:05:30
kirjoittanut HJK