Kirjoittaja Aihe: Perälapojen vaikutus  (Luettu 3529 kertaa)

Poissa vps

  • Tavallinen torppari
  • ***
    • vee @ RC Universe
Perälapojen vaikutus
« : 25 Syyskuu, 2009, 06:56:04 »
Huomenta,

vasta julkaistun testin perusteella erilaiset päälavat voivat tehdä kopterista täysin eri laitteen, mutta entäs perälavat?

Jos vaihtaa orkkis-muoviset hiilikuituisiin niin pitääkö perä paremmin, vastaako se terhakammin ohjaukseen tai jotain muuta? Vai onko niillä enemmänkin itsetunto-, ulkonäkö- ja rispektivaikutus?

Ja tietty voi suositella hyviksi havaittuja perälapasia eri kokoluokkiin!

Päälapatesti: http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=LapaTesti

-V

--
We Do It Right The Frist Time
Kopteri on aina oikeinpäin!

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Perälapojen vaikutus
« Vastaus #1 : 25 Syyskuu, 2009, 08:22:07 »
Varmasti perälavoissakin jäykkyys ja pinnoitte jne. vaikuttaa, mutta suurin vaikutus on lavan koolla. Eli pituus & leveys ja lavan muoto. Mitä suurempi lapa on (erityisesti kärjen läheltä), sitä paremmin se jaksaa kauhoa ilmaa. Tiettyyn rajaan asti tietysti ja yksinkertaistaen. En uskoisi että identtisten hiilikuitu- ja muovilapojen välillä olisi havaittavaa eroa ominaisuuksissa.

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Perälapojen vaikutus
« Vastaus #2 : 25 Syyskuu, 2009, 09:45:14 »
Teoriassahan samat pop vaikutuksethan tulee lavan muodosta, pituudesta etc. Gyro kuitenkin siinä välissä säätelee niitä kulmia, joten itse perälapojen muodon eroavaisuudet on pieniä.

Niinkuin Trnquill kirjoitti pituudella saat lisää auktoriteettia perään, eli gyro pystyy pitämään aina vain vaikeammissa tilanteissa perän paikallaan. Esimerkiksi kylkiedellä huonosti tehty silmukka, jossa moottori bogaa. Perälapojen pitää kauhoa kaaheesti ilimaa, joten pidemmät lavat auttaa.

Sullahan on se Raptori. Kunhan peruslennot alkaa sujumaan niin että ei lapoja tule tuhottua laskuissa vahingossa (en tiedä minkä tasoinen lennättäjä olet), suosittelen vaihtamaan perälavat 92mm hiililapoihin, merkillä ei väliä. Orkkis lavat on letkut muoviset ja 85mm, joten lisää auktoriteettia tulee. Kun lavat ei jousta ja pituutta on enemmän. Porukka on käyttänyt 95mm perälapoja, mutta silloin menee jo roottorin kehä niin lähelle että saattaa rajuissa vedoissa osua päälavat perälapoihin. Suurella osalla ei mitään ongelmia tosin. 92mm on turvallinen. Itse ajelin viiskymppisellä Rapukalla SABin ja Radixin 92mm perälavoilla, en huomannut eroa.

Kannattaa muuten päivittää see peränhub uuteen versioon jos on alkuperäinen ennen lapojen päivitystä. Pidemmät lavat laittaa enemmän kuormaa ja se perän HUB on tunnetusti heikkopaikka raptorissa.

-

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Perälapojen vaikutus
« Vastaus #3 : 25 Syyskuu, 2009, 09:55:34 »
Mä en huomannu mitään eroa Alignin hiilarit -> Radixin hiilarit perällä 700:sessa. Protoksessa taas oli ongelmaa perän potkinnan kanssa ja siinä on alkuperäset perälavat semmoset kunnon muoviset piromasterit, joiden kärki taittuu kohtuu helposti 2cm sivulle. Potkinta johtui tietty gyron asetuksista, mutta lapojen vaihdolla oli tuossa tilanteessa vaikutusta. Kun vaihtoi ne muoviset hiilarilapoihin, niin tuo potkiminen rauhoittui yhdeksi heilaukseksi eikä edestakaista heiluntaa enää tullut. Sitten vielä vähän gyron säätöjä kuntoon ja ongelma hävisi. En sano etteikö se olisi hävinnyt myös niillä alkuperäisillä lavoilla, mutta selkeä vaikutus vaihdolla kuitenkin oli.

Poissa vps

  • Tavallinen torppari
  • ***
    • vee @ RC Universe
Vs: Perälapojen vaikutus
« Vastaus #4 : 25 Syyskuu, 2009, 10:02:42 »
Mulla on mielessä kokeilla kaikenlaista Blade 400:lla, olemassaolevista osista saan tehdyksi tehdassetupin ja toisen sitten blingata ja vertailla "objektiivisesti" eroja näin aloittelijan silmin... Bloody 400 tulee siitä. Osais vaan maalata teeman mukaiseksi :)

Kaamee Rapukka saa luvan odotella päivityksiä kun en vielä uskalla lentää sitä taivaalla. Mutta pannaanpa mieleen tuo perähubipäivitys!

-V

Kopteri on aina oikeinpäin!

Poissa Anders

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Perälapojen vaikutus
« Vastaus #5 : 25 Syyskuu, 2009, 11:23:26 »
Oma kokemukseni rajoittuu vain 450-kokoluokkaan. Siinä tällaiselle sunnuntaipilotille parhaaksi ovat osoittautuneet align-malliset muovilavat lähinnä siksi, että ne kestävät käytössä hiilikuitulapoja paremmin maastokentiltä operointia. Hiilikuituperälavat tuntuvat olevan allergisia pienillekin irtokiville ja maakosketuksille, jotka saavat ne vääjäämättä saavat pellolta noustessa ja laskeutuessa. Pienikin iskenä tuntuu rispaavaan hiilikuitulavan kärjet kuntoon, jossa ne hapsottaavat kuin Trumpin tukka.

Tässä kokoluokassa ainakaan omassa lennätyksessä muovilavan joustavuus eí ole muodostunut haitaksi.
Enemmän vaikutusta tuntuu olevan perän rakenteella ja materiaalilla, esim Minititanin muoviperää välyksineen on huomattavasti vaikeampi saada pitämään kunnolla kun align-tyyppistä perää samalla gyrolla.
450 Pro, Flier 450SE, Storm 450 & Mini Titan

Poissa vps

  • Tavallinen torppari
  • ***
    • vee @ RC Universe
Vs: Perälapojen vaikutus
« Vastaus #6 : 25 Syyskuu, 2009, 11:25:40 »
hapsottaavat kuin Trumpin tukka.

Tää pelasti päivän :D

Kopteri on aina oikeinpäin!

Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: Perälapojen vaikutus
« Vastaus #7 : 25 Syyskuu, 2009, 11:30:52 »
Vaihdoin 600E:ssä aikoinaan Alignin vakiohiilariperälavat Sabin vastaaviin. Ero oli merkittävä liikkeissä, jossa kierrokset laskevat. Perä piti näissä tilanteissa huomattavasti paremmin. Normaalissa leijutuksessa ja taivasajossa eroa ei huomannut.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
3 Vastauksia
2577 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Heinäkuu, 2009, 12:36:45
kirjoittanut Sammy
4 Vastauksia
3385 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Syyskuu, 2011, 15:47:22
kirjoittanut 1m4s0_
1 Vastauksia
13007 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Lokakuu, 2014, 21:09:54
kirjoittanut Iron_man
14 Vastauksia
6970 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Marraskuu, 2015, 09:43:57
kirjoittanut 338federal
6 Vastauksia
2297 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Lokakuu, 2020, 22:30:15
kirjoittanut Tohtori R