Kuten tuossa joku kertoili toisessa aloittamassani threadissa, totesin sen jälkeen itsekin, että se alumiininen yläkappale johon vakaajatanko tulee, on todellakin todella väljä sovitus siihen vakaajatankoon.
Koneistuksessa on piirustuksissa ollut kyllä joku suunnitteluvirhe, sillä siihen tuleva "korkki", jonka pitäisi toimia vakaajatangon toisena laakeripintana, ei uppoa riittävän syvälle. Se hahlokin on toteutettu jotenkin hölmösti.
Tuloksenahan on, että koska vakaajatanko pääsee melko paljon heilumaan sivusuunnassa, vakaajatanko ei ole säädöissään juuri koskaan, vaan kierrosluvun nosto ja lasku aiheuttaa välitöntä epävakautta.
En kuitenkaan alkanut itse sorvaamaan vielä omaa versiota osasta, vaan keksin toisen ja hyvin yksinkertaisen keinon korjata ongelma, ja tehdä näistä osista täysin välyksetön.
Asia menee näin:
Alumiinisen hahlon yläpäästä, johon se korkki tulee, hiotaan hieman hiekkapaperilla. Tämä ei välttämättä kuitenkaan paljon auta, sillä samalla pitäisi myös jyrsiä sen "hatun" kiinnitysruuvin reikiä hahlosta alaspäin, koska muuten ne keskittävät kappaleen lähes alkuperäiselle paikalleen.
Sensijaan parempi, ja helpompi konsti, mikä todella auttoi, oli seuraavanlainen.
- Otetaan se hahlokappale, vakaajatanko ja hattu ja kootaan ne.
- Otetaan pieni vasara ja pieni pistepuikko sekä joku tukeva alusta, jonka päälle voi laittaa jotakin estämään osien naarmuuntumisen. Itse laitoin mainoslehden.
- Asetetaan pistepuikko mahdollisimman keskelle vakaajatangon muovista tappia, joka pilkistää hahlon reiästä.
- Lyödään vasaralla, tarkistetaan että osuttiin edes suurinpiirtein keskelle. Toistetaan sama toiselle puolelle.
- Tarkistetaan paljonko on välystä ja tangon liikkuvuus.
- Toistetaan sama niin monta kertaa, että tanko ei enää "elä" sivuttaissuunnassa, mutta ei ole myöskään liian kireä heiluakseen vapaasti pystysuunnassa.
Idea tässä on siinä, että pistepuikko, reikää tehdessään, laajentaa noiden muovisien tappien halkaisijaa, jolloin välykset häipyvät.
Itselläni tämä onnistui lähes täydellisesti.
Jos kuluminen taas lisää välystä, niin samalla menetelmällä voi taas välyksiä säätää.
Mietin myös vaihtoehtoa, että jos tähän pistepuikolla tehtyihin reikiin kiertäisi ihan pienet puuruuvit, niin säätö voisi onnistua jatkossa näitä ruuveja sisäänpäin ruuvaamalla.
Mitä muihin alumiiniosiin tulee, molemmissa roottoreissa on myös pieni päittäisvälys siipien kiinnityskappaleiden ja pylvään välillä.
Kuten siinä toisessa threadissa jo sanoin, itse hioin koneistuksessa tulleita särmiä, että osat asettuvat tiiviimmin paikalleen. Silti välystä on vieläkin. Korjaan sen joko hiomalla osia lisää, tai sitten laittamalla sopivat prikat väliin akseleihin.