Kirjoittaja Aihe: HBK3 ja ongelma  (Luettu 102200 kertaa)

machmac

  • Vieras
HBK3 ja ongelma
« : 03 Lokakuu, 2009, 23:35:07 »
Aivan aluksi kerronpa sen että olen siis aivan uusi harrastaja enkä tiedä mitään RC koptereista enkä niitä ole koskaan lennättänytkään.

Kokeilin uutta HBK3:stani ja sain sen leijumaan 2x2metrin alueella ja tietenkin olin tyytyväinen etten sitä hajottanut kun tilaa oli aivan liian vähän. Mutta sitten tässä muutama päivä pienessä hiprakassa tuli näytettyä miten kopu lentää ja eihän se lentänyt vaan otti lapa pöydän kulmaan. Ei siis iso juttu ja nyt kopu on korjattu, eli lapa ja akseli vaihdettu. Säätöjä enää vailla kunhan hommaan lapamittarin.

Kokeilin kuitenkin että kaikki servot toimii ja pyöritin lapoja hitaalla. Sitten kun painoin Idle up, niin kierrokset nousi todella kovaksi ja ei totellut ohjainta...painoin siis idle upin offille ja muutenkin koko ajan oli kaasu nollissa. Miksi se nyt siis nostaa kierrokset idle upissa varmaan täysille eikä sen jälkeen tottele enää mitään ohjaimen käskyjä? Oli lähellä ettei kopteri hajonnut uudestaan tuon tempauksen takia.


Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: HBK3 ja ongelma
« Vastaus #1 : 04 Lokakuu, 2009, 00:11:46 »
Kierroksien kuuluukin nousta idellä täpölle :D kaasutikku ei silloin vaikuta kierroksiin, vaan lapakulmiin.

e: eli kun sulla oli idle päällä ja tikku alhaalla oli käytössä maksimi kierrokset ja täydet negatiiviset kulmat -> taattu osien hajoaminen.
« Viimeksi muokattu: 04 Lokakuu, 2009, 00:13:43 kirjoittanut Kallio »
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

machmac

  • Vieras
Vs: HBK3 ja ongelma
« Vastaus #2 : 04 Lokakuu, 2009, 00:26:17 »
Jep, hyvinhän se toimikin tää idle/On/Off. Aluksi luulin ettei kierrokset laskenut, koska ehdin paniikissa ottaa letkut irti akusta. Anyway, enää vaan säätöä kaipaa.
« Viimeksi muokattu: 04 Lokakuu, 2009, 00:29:50 kirjoittanut machmac »

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: HBK3 ja ongelma
« Vastaus #3 : 04 Lokakuu, 2009, 00:32:15 »
Jep, hyvinhän se toimikin tää idle/On/Off. Aluksi luulin ettei kierrokset laskenut, koska ehdin paniikissa ottaa letkut irti akusta. Anyway, enää vaan säätöä kaipaa.

Säästyt monelta murheelta kun ostat uuden noparin  missä on soft start  ;)
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

machmac

  • Vieras
Vs: HBK3 ja ongelma
« Vastaus #4 : 04 Lokakuu, 2009, 00:47:45 »
Miten semmoinen nopari käytännössä toimii? Ei nosta kierroksia heti täysille jos on ohjaimessa kierrokset nollilla? Mistä semmoisen noparin tähän saa/mikä käy tähän harjattomaan vakiotoosaan?

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: HBK3 ja ongelma
« Vastaus #5 : 04 Lokakuu, 2009, 01:05:52 »
Miten semmoinen nopari käytännössä toimii? Ei nosta kierroksia heti täysille jos on ohjaimessa kierrokset nollilla? Mistä semmoisen noparin tähän saa/mikä käy tähän harjattomaan vakiotoosaan?

Juuri noin, eli itse laitan aina idlen yleensä päälle heti, kierrokset nousevat hitaasti siihen maksimiin, tikku luonnollisesti jossain keski vaiheilla. Kannattaa päivittää tuo moottori harjattomaan ja uusi nopari sitten sille.
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

machmac

  • Vieras
Vs: HBK3 ja ongelma
« Vastaus #6 : 04 Lokakuu, 2009, 02:03:00 »
HBK3:ssa on harjaton mosa jo vakiona

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: HBK3 ja ongelma
« Vastaus #7 : 04 Lokakuu, 2009, 02:08:59 »
HBK3:ssa on harjaton mosa jo vakiona

Katos perkule, lukihäiriö iski  ;D hobbycitystä varmaan löytyy halvin vaihtoehto, turnigy plush...
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

kosmos

  • Vieras
HBK3 ja toinen ongelma
« Vastaus #8 : 27 Joulukuu, 2009, 22:15:42 »
Juu elikkäs pukinkonttiin tuli toivottua hbk3 ensimmäiseksi kopteriksi ja ongelmathan alkoivat toisella akullisella.Ei tunnu kyllä tuo kopteri pysyvän lapasessa sitten alkuunkaan. Ensimmäisellä akullisella en päässyt kunnolla ilmaan kun kopteri on heti lähdössä johonkin suuntaan. Nyt viime kerralla jotenkin sitä sitten sain leijuteltua pari sekuntia kunnes lähti kallistumaan vähän liikaa ja lavat ottivat maahan. Itse lavoissa ei näy mitään jälkeä, mutta yksi muovi osa katkesi pääroottorihässäkkäosako konaisuuden keskeltä mikä nyt sitten onkaan.

Kannattaako siis uusia koko pääroottori setti metalliseksi ja kannattaako samalla tilata jotakin muitakin metalli päivityksiä. http://www.esky-heli.com/alloy-metal-upgrade-rotor-head-kit-for-esky-king-3-helicopter-not-assembled-black-p-8297.html siinä ajattelemani setti. Onko hyvä paikka tilata, onko parempia? Ja tosiaan kannattaako tilata jotakin muutakin osasta lisäksi.

Sitten heräsi vielä kysymys että onkohan tämä sittenkin liian monimutkainen kopteri lennättää ja laittaa säätöihin näin vasta-alkajalle, kun tuo ei tuntunut millään pysyvän hallinnassa. Kysynkin siis että olisiko tässä Helsingin Paloheinän tienoilla ketään joka osaisi tulla vähän ohjaamaan ja opastamaan alkuun pääsemisessä (kun ne osat jossain vaiheessa saapunevat)?

Toinen mieleen tullut vaihtoehto olisi se että ostaisi jonkun yksinkertaisemman ja helppokäyttöisemmän lentovälineen kuten esimerkiksi lama 3 (tarpeeksi pieni olohuoneeseenkin) jolla pääsisi vähän paremmin vielä alkuun, koska simulaattorimahdollisuut ta meillä ei ole mac-tietokoneiden takia.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: HBK3 ja ongelma
« Vastaus #9 : 27 Joulukuu, 2009, 23:13:57 »
Lainaus
Mutta sitten tässä muutama päivä pienessä hiprakassa -

Sitten kun painoin Idle up, niin kierrokset nousi todella kovaksi ja ei totellut ohjainta...

Kiitä onnea ettei ollut isompi kone, voisit olla teho-osastolla nyt. Please älä lennä enää kännissä, pienikin kone tekee ikävää jälkeä.

Lainaus
Säästyt monelta murheelta kun ostat uuden noparin  missä on soft start

Joo onhan se hyvä olla, mutta ehkä kannattaa kuitenkin ennemmin yrittää sisäistää sellasia perusasioita kuin että idle uppi vetää kierrokset täysille  :). Softstarttia ei ole tarkoitettu ehkäisemään "hot startteja".

Lainaus
Juu elikkäs pukinkonttiin tuli toivottua hbk3 ensimmäiseksi kopteriksi ja ongelmathan alkoivat toisella akullisella. Ensimmäisellä akullisella en päässyt kunnolla ilmaan kun kopteri on heti lähdössä johonkin suuntaan.

Tervetuloa harrastamaan, huomasitkin jo näköjään, että näissä on joskun kaikenlaisia ongelmia  :). Se, että kone ei pysy lapasessa voi johtua siitä että kone ei ole säädöissä mikä vaikeuttaa varsinkin aloittelijaa todella paljon, tai sitten kone on säädöissä, mutta tuntuu vaan vaikealta. Eskyn hbk3 ei kyllä ole koptereista vakaampia ja vaatii enemmän korjausliikkeitä kuin joku isompi kopu.

Kannattaa ensimmäiseksi etsiä omalta alueeltasi joku auttamaan, ja testilentämään koneen. Silloin saat tietää onko se säädöissä vai ei, ja saat säätöapua jos ei ole. Hesassa on paljon tietotaitoista porukkaa, esim. nimim. Mnentwig, Maikko, martevuo, ym. Kannattaa pistää YV:tä.

Lainaus
Yksi muovi osa katkesi pääroottorihässäkkäosako konaisuuden keskeltä mikä nyt sitten onkaan.

Puhut luultavasti nupin keskiöstä, siis se osa mistä menee lepatusakseli läpi. Taitaapi olla HBK3:ssakin lavanpitimet kiinni mutterilla, eli tarttet sopivan työkalun, että saat purettua.

Lainaus
Kannattaako siis uusia koko pääroottori setti metalliseksi ja kannattaako samalla tilata jotakin muitakin metalli päivityksiä.

Tuo alumiini päivityssarja voisi olla ihan hyvä, koska ei ole kovin kalliskaan. Alumiiniosat ei hajoa yhtä helposti kuin muoviset eli saatat säästää torppikuluissakin. Muoviosatkaan ei ole kyllä kovin kalliita. Lento-ominaisuuksia nuo Eskyjen aluosat harvoin parantaa, omaa kokemusta hiukkasen niistäkin.

Lainaus
Sitten heräsi vielä kysymys että onkohan tämä sittenkin liian monimutkainen kopteri lennättää ja laittaa säätöihin näin vasta-alkajalle, kun tuo ei tuntunut millään pysyvän hallinnassa.

Ei liian vaikea, mutta helpompiakin on. En tiedä kannattaako hommata Lamaa tai vastaavaa, niillä ei paljon opi kopterointia, ja ovat kuitenkin melko kalliita. Onhan ne kyllä ihan kivoja leluja näin talviaikaan  :). Kannattaa kattella kiinasta noita koaksaaleja, voi saada alle satasella. Ja paljon varaosia samaan pakettiin: lapoja ja nupin muoviosia.

Lainaus
simulaattorimahdollisuutta meillä ei ole mac-tietokoneiden takia.

Saisi toimimaan asentamalla vaikka bootcampin ja Wintoosa XP:n. Mun kaverikin lentelee Omenalla Reflexiä ja Phoenixia.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: HBK3 ja ongelma
« Vastaus #10 : 27 Joulukuu, 2009, 23:30:56 »
OT
Ja yksi vaihtoehto on asentaa windows rinnalle ja laittaa dual bootti.. voit valita kumpaa käytät niin pääsee iloitsemaan windowsin ohjelmistoistakin  ;D
/OT

Jotain asiaa
Aloittelijana ei tosiaan huomaa onko kopteri lähelläkään "ihanne" säätöjä ja siksi alku voi olla todella kivuliasta ja kuoppaista, eli kuten vimpsilä mainitsi niin kokenut kaveri vaan kokeilemaan ja säätämään niin hyväksi kuin saa niin siitä sitten omia taitoja kehittämään :)
/Jotain asiaa

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: HBK3 ja ongelma
« Vastaus #11 : 28 Joulukuu, 2009, 11:17:17 »
Lainaus
simulaattorimahdollisuutta meillä ei ole mac-tietokoneiden takia.

Saisi toimimaan asentamalla vaikka bootcampin ja Wintoosa XP:n. Mun kaverikin lentelee Omenalla Reflexiä ja Phoenixia.
Toimii myös virtuaalikoneen kautta. Niissä on nykyään ihan kelvolliset 3D grafiikkaominaisuudet. Omalla ompulla ajan Phoenixia virtuaalikoneessa (Win XP).

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: HBK3 ja ongelma
« Vastaus #12 : 28 Joulukuu, 2009, 11:59:19 »
Kesällä aloitin vastaavalla kopterilla ja silläkin kävin taivaalla.

Alussa pomputtelin moooonta akullista isoilla treenijalaksilla. Asfaltoidulla parkkipaikalla ja treenijalaksilla liuin joka suuntaan ja nostelin kopua 10cm leijutteluun. Silloin tuntui ettei tästä tule mtn mutta, monen akullisen treenillä laite oli hallussa ja tässä sitä nyt leijutellaan, lennellään kasia ja niitä näitä.

Plussaaa HBK3 saa keveydestään. Tiputin kopterin muutaman kerran kunnon vauhdilla, osia en ole vaihtanut nimeksikään. Edes servot eivät hajonneet vaikka pääakselin, leparin, control arm settiä ja lavat jouduin muutamaan otteeseen vaihtamaankin.

Tail rotor blade control arm set, hajosi itselläni muutaman kerran. Välillä tuntui menevän aika helposti rikki mut, toisaalta sitten taas en kertaakaan ole joutunut vaihtamaan akselia perään, heppoinen muoviosa tuntuisi olevan sulakkeena akselille.

Itse olin tyytyväinen HBK3 aloitellessani, simppeli säätää, osat ovat edullisia ja lensikin miltei suoraan paketista. Kokeneelle käytäjälle ei tarjoa ominaisuuksia mut, aloittelijalle tuntuisi toimivan.
Jos on krediittejä ja haluaa satsata ensimmäiseen kopteriin, kalliimpi = parempi menee jokseenkin suhteessa ja kalliimmalla/tunnetulla kopterilla on jälleenmyyntimarkkinat ihan toiset.

Alussa osia hajoaa, vaikka kuinka rauhassa treenailee. Huomattavasti ystävällisempää on vaihtaa muutaman euron bingbong lavat ebaystä tms. ja jatkaa lentämistä. Torppikustannuksista ei tule kynnystä harrastukselle, harrastus jatkuu ja korjaamisesta otetaan opiksi.

Isompi kone on vakaampi ja siten kenties helpompi lentää mut, koossa kasvaa myös kustannukset.

ps. Myydään osiossa on HBK3 osia myynnissä, siellä on aluupgrade kittikin mukana, http://www.kopterit.net/index.php?topic=7246.0
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

kosmos

  • Vieras
Vs: HBK3 ja ongelma
« Vastaus #13 : 28 Joulukuu, 2009, 14:43:56 »
Juu kiitos vaan vastauksista.
Nyt kun tarkemmin ajattelee niin osan hajoaminen johtui todennäköisesti pakkasesta joka oli jo ehtinyt kovettaa muoviosat. Liitteessä kuva hajonneesta osasta (en saanut punaisella ympyröityä hajonneita kohtia, mutta tarkkasilmäiset ehkä näkevät). Ohjekirjan räjäytyskuva antaa osan nimeksi Flybar center holder ja koodi on ek1-0401. Onko kellään mitään vinkkejä miten voisi selvittää esim mitä osia ek5-0398 vastaa ohjekirjan osissa (muuta kun kysymällä teiltä tai etsimällä vastaavan näköisiä osia). Onko siis jotakin loogista yhtäläisyyttä?

Ja ramille:

Myytkö siis vain kaikki pakettina? En olisi niin varma että ihan noin paljon tulee osia kulumaan. Onko sinulla muuten tietoa ek5-0398 osan sopivuudesta hbk3:selle, netissä lukee että ei olisi. Toisaalta koko tuo metal upgrade paketti on alunperin hbk2:selle. Muuten olen kyllä erittäin kiinnostunut osista.
« Viimeksi muokattu: 28 Joulukuu, 2009, 14:50:40 kirjoittanut kosmos »

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: HBK3 ja ongelma
« Vastaus #14 : 28 Joulukuu, 2009, 14:48:22 »
http://images.google.fi/images?q=ek5-0398&oe=utf-8&rls=org.mozilla:fi:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&sa=N&hl=fi&tab=wi

Google on aika hyvä kertomaan yleensä mitä moiset on  ;D
Näyttäis olevan KOKO metalliperä  ::)
Eipä taida tarkempaa konstia olla kuin vertailla osia keskenään...

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: HBK3 ja ongelma
« Vastaus #15 : 28 Joulukuu, 2009, 21:21:56 »
Ja ramille:

Myytkö siis vain kaikki pakettina? En olisi niin varma että ihan noin paljon tulee osia kulumaan. Onko sinulla muuten tietoa ek5-0398 osan sopivuudesta hbk3:selle, netissä lukee että ei olisi. Toisaalta koko tuo metal upgrade paketti on alunperin hbk2:selle. Muuten olen kyllä erittäin kiinnostunut osista.

Voidaan niistä tietysti neuvotella mutta, itselleni parempi jos ne saisi nippuna myytyä, ei tarttisi 2€ osia postitella erikseen.
Jos joku halajaisi tiettyjä osia listasta niin voipi ottaa yhteyttä YV:llä niin katsotaan jos niistä päästään yht.ymmärrykseen.

EK5-0398 ei sovi HBK3 kopteriin, kakkosessa on ohuempi tail boom, muut alu kitin osat sopivat HKB2/3.
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa Azzuras

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: HBK3 ja ongelma
« Vastaus #16 : 30 Joulukuu, 2009, 09:01:11 »
Terve!

Tuli tuossa hankittua HBK 3 ensimmäiseksi kopteriksi ja ny on pieni ongelma! Nyt olen vain parin päivän aikana yrittäny saada kopua säätöihin, mutta kun lisään kaasua niin kopteri lähtee liukumaan vasemmalle. Trimmi on säädetty kokonaan oikealle, mutta silti liukuu vain vasemmalle. Saako tota trimmiä säädettyä jostain YMS?
CopterX 450
HoneyBeeKing

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: HBK3 ja ongelma
« Vastaus #17 : 30 Joulukuu, 2009, 09:24:26 »
Tarkistappa swashplaten suoruus!
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: HBK3 ja ongelma
« Vastaus #18 : 30 Joulukuu, 2009, 10:04:20 »
Terve!

Tuli tuossa hankittua HBK 3 ensimmäiseksi kopteriksi ja ny on pieni ongelma! Nyt olen vain parin päivän aikana yrittäny saada kopua säätöihin, mutta kun lisään kaasua niin kopteri lähtee liukumaan vasemmalle. Trimmi on säädetty kokonaan oikealle, mutta silti liukuu vain vasemmalle. Saako tota trimmiä säädettyä jostain YMS?

Itse painisin juuri tämänkin "ongelman" kanssa.
Kampeaako ilmassa vasemmalle vai maassa juuri leijuntaan noustessa? Maassa lähtee aina kampeamaan vasemmalle, nosta metriin leijuntaan ja lähde siinä hahmottamaan säätöjen tarvetta.

"Aina?" kopteria leijuntaan nostettaessa joutuu hivenen kallistamaan tikusta oikealle jotta saa kopterin nostettua suoraan ylös.
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa Azzuras

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: HBK3 ja ongelma
« Vastaus #19 : 30 Joulukuu, 2009, 10:30:36 »
Terve!

Tuli tuossa hankittua HBK 3 ensimmäiseksi kopteriksi ja ny on pieni ongelma! Nyt olen vain parin päivän aikana yrittäny saada kopua säätöihin, mutta kun lisään kaasua niin kopteri lähtee liukumaan vasemmalle. Trimmi on säädetty kokonaan oikealle, mutta silti liukuu vain vasemmalle. Saako tota trimmiä säädettyä jostain YMS?

Itse painisin juuri tämänkin "ongelman" kanssa.
Kampeaako ilmassa vasemmalle vai maassa juuri leijuntaan noustessa? Maassa lähtee aina kampeamaan vasemmalle, nosta metriin leijuntaan ja lähde siinä hahmottamaan säätöjen tarvetta.

"Aina?" kopteria leijuntaan nostettaessa joutuu hivenen kallistamaan tikusta oikealle jotta saa kopterin nostettua suoraan ylös.


No se lähtee myös ilmassa venkoomaan vasemmalle. Äkäset on kyllä kopussa liikkeet. Äskö yritin leijuttaa ilmassa ni tuli tehtyä liian hätänen korjaus liike ja päälapa napsahti poikki :( ny on sit aikaa ihmetellä...
CopterX 450
HoneyBeeKing

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: HBK3 ja ongelma
« Vastaus #20 : 30 Joulukuu, 2009, 11:59:47 »
Kyllä se aina maassa haluaa mennä vasemmalle... kun se ei pääse kompensoimaan perän aiheuttamaa työntyä kallistumalla (ilmassa kopteri on hivenen kallelllaan oikealle)
Eli simulaattoria reippaasti alle ja sitten yrittämään, laita harjoitusjalakset aluksi niin ei kaadu :)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa ataski

  • Mainostajat
  • *
Vs: HBK3 ja ongelma
« Vastaus #21 : 30 Joulukuu, 2009, 14:28:58 »
Moi,

Itselläkin on sekä HBK2 että 3nen.
Osat ovat nupissa erilaisia....jos vaihdat alu-nuppiin niin sitten tilalle on laitettava alu-osaa...
Alu-osiin voi tulla vääntymiä joita ei heti huomaa...muoviosa sen sijaan g´hajoaa ja uutta ja suoraa pitää laittaa tilalle.

HBK3 sessa on noparin softassa melko pehmeä käynnistys...joskus ovat "viallisia " ja äkäisempiä...ei selitystä...

Oma lennättelyni muuttui aikoinaan mielekkääksi kun vaihdoin radion ohjelmoitavaan....tällä investionnilla pääset pehmentämään ohjaustuntumaa esim expo-säädöllä, jolloin tikun keskialueella liike on pienempää...hyvä homma HBK tyyppisille hätäisille koptereille.

Vakaajatankoon olen aikoinaan laittanut kollarit lisäpainoiksi...teki kopusta koko lailla rauhallisemman myös.

Vakaajan lapojen yhdensuuntaisuus ja lapaura pitää olla myös kohdillaan ennenkuin kopteri rauhoittuu :D

Tsemppii
Antti

Poissa Azzuras

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: HBK3 ja ongelma
« Vastaus #22 : 31 Joulukuu, 2009, 15:29:56 »
Terve!

Hommasin siis HBK 3 itselle ja olisiko pidempään harrastaneilla hyviä vinkkejä, miten kopun saisi säädettyä oikein ja pysymään "lapasessa".
Tuntuu niin pirun vaikeelta 3ch pikku kopun jälkee lennättää tuota. Säätöihin saanti tuntuu tuskallisen vaikealta. Ja muutkin vinkit aloittelijalle olisi tarpeen :)

Kiitos ja oikein hyvää uutta lennätysvuotta 2010 kaikille!!
CopterX 450
HoneyBeeKing

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: HBK3 ja ongelma
« Vastaus #23 : 31 Joulukuu, 2009, 15:33:38 »
Moro,

Ja hyvää uutta alkavaa lennätysvuotta sinnekkin :)
Nämä "oikeat" kopterit on yksinkertaisesti vain paljon vaikeampia lentää kuin nuo 3-kanavan vispilät... simulaattorilla hajoittelua paljon alle, harjoitusjalakset kopteriin ja varovaisia lennätys yrityksiä... kyllä se siitä lähtee.
Jos lähelläsi asuu joku kokeneempi kopteristi niin kysy apua, voi säätää kopterin niin että hyvä lähtä harjoittelemaan. Katso jäsenkartasta onko kulmilla ketään.
http://www.kopterit.net/index.php?action=googlemap
Samalla hengenvedolla lukaista läpi
www.wiki.kopterit.net

Muutenkin selata foorumin vanhoja kirjoituksia, niistä voi löytyä paljon apuja.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Azzuras

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: HBK3 ja ongelma
« Vastaus #24 : 08 Tammikuu, 2010, 20:08:11 »
Moi!
Tänään sain viimein osat HBK3:seen ja sain kopun kasattua, mutta kun rupesin kokeilemaan lennätystä niin perän servo toimi todella huonosti... ohjaimesta toimi kun kädellä avitti ja yritin vatkata konetta sivuttain niin gyro ei ohjannut peräservoa kuin pitäisi. Rutina kuulu kyllä servosta ja gyro vilkuttaa punaista valoa kun lähettimestä yrittää ohjata perää... Servo ei myöskään palaudu takaisin lähtöasentoon... Onkohan tuo servo ottanut viime torppauksesta siipeensä... Vai missä voisi vika olla?
CopterX 450
HoneyBeeKing

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
10 Vastauksia
4459 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Tammikuu, 2010, 22:48:38
kirjoittanut Muikku
10 Vastauksia
4469 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Lokakuu, 2009, 22:30:35
kirjoittanut Rami
19 Vastauksia
11241 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Marraskuu, 2009, 15:39:24
kirjoittanut jkaija
12 Vastauksia
4711 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Toukokuu, 2010, 20:46:31
kirjoittanut FaTFoX
1 Vastauksia
4084 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Lokakuu, 2012, 11:53:08
kirjoittanut Ves@