En tiedä mikä olisi oikea viestiketju käydä 600ESP:n säätämistä läpi (on osin kopterispesifisiä kysymyksiä ja osin yleisempää), joten päätin jatkaa tätä viestiketjua.
Olen lukenut wikin CCPM-säädöstä (
http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=RexSetup) ja kopterioppaan vastaavan osuuden (
) läpi pariin kertaan ajatuksella. Tätäkin vähän katsoin:
http://www.littlerotors.com/articles/14mzswash-180106/index.aspx, mutta ei siitä sen enempää (yritän pitää asiat mahdollisimman yksinkertaisena).
Asia ratkeasi ehkä helpommin käymällä kentällä ja asiantuntijoilta suullisesti kyselemällä, mutta periaatteesta haluan ruotia tätä nyt täällä kirjallisesti. Haluan tehdä säädön kunnolla, eikä ole kiirettä lennättämiseen.
Alkuasetelma:
Uusi malli luotu radioon, vasen tikku keskellä, trimmit keskellä, sliderit keskellä, säätöpotikat keskellä, normaalimoodi, ei DR-asetuksia, ei omia miksauksia, ei subtrimmejä, pitch curve lineaarinen ja symmetrinen keskikohta nollassa, linkkien pituudet manuaalin mukaiset.
Tehdyt säädöt:
Servoarmit säädetty kuvan mukaisesti valitsemalla sopivat kohdat servopyöristä. Aileron ja elevator meni helpommin, mutta elevator on hankala, koska rungon sisään ei pääse mittailemaan. Ensimmäisestä kuvassa näkyvästä runkolevyn pyöreästä reiästä voisi kuvitella näkevänsä, että elevator-säätövarsi ei ehkä aivan 90-asteen kulmassa (vinosta oleva kuva voi myös vääristää; voin ottaa paremman myöhemmin, jos tarvetta).
Kallistuslevy säädetty suoraksi (keskitikulla) kallistuslevylle meneviä aileron-, pitch-linkkien pituuksia säätämällä. Kumpaakin muutettu lähtöarvosta luokkaa parilla kierroksella pidemmäksi. Kun kallistuslevy on suorassa, niin kallistuslevylle kiinnittyvä elevator-säätövarsi on ehkä hivenen erimittainen, riippuen mittaustavasta.
Kallistuslevyn säätötyökalulla katsottu kallistuslevyn asento high ja low pitch (tikku ylhäällä ja alhaalla) -asennoissa. Ylhäällä kallistuslevy kallistui hiukan eteen ja alhaalla hiukan taakse. Korjaus tehty elevator endpoint -asetuksilla (kuva), eli liikealuetta lisätty hieman kumpaankin suuntaan.
Meniköhän tämä oikein vai pitäisikö vain yrittää saada mekaanisilla säädöillä (ilman endpoint-asetuksia) kallistuslevy suoraksi ylä- ja ala-asennossa? Onko joku muu onnistunut tässä?
Entä ovatko ensimmäisessä kuvassa servoarmit ja kallistuslevylle menevät aileron/pitch -linkit (kuvassa vain toinen, mutta ovat samalla tavalla) oikein 90-asteen kulman edellyttämällä tavalla?
Tämä siis alku, lisää kysymyksiä mahdollisesti myöhemmin (pitch-liikealue ja pitchin neutraali kohta, bindaus, ylä- ja alamikserivarsien yhdensuuntaisuus, säätöjen tekojärjestys jne.).
ps. Tässä olevia kuvia saa kopioida / muokata / hyödyntää vapaasti, jos joku haluaa.
pps. Selkeyden säilyttämiseksi ja ajan säästämiseksi toivoisin vastauksia henkilöiltä, jotka ovat itse kyseistä kopteria säätäneet. Eli ei vastauksia tyyliin: "alikilin servot ne ton aiheuttaa", vaan jotain täsmällisempää ja paremmin perusteltua (aileron- ja pitch -servojen liikeradat ovat käsittääkseni identtiset, joten miksei elevator -servon myös, muistan myös säätökurssilta mahdollisuuden akselin asettumiseen hieman sivuun laakerin sisälle ja siitä aiheutuvan hyvin pienen virheen - nyt kumminkin tuntuisi olevan kyseessä joku perustavampaa laatua oleva virhe ja kiinnostaisi tapa saada se korjattua mekaanisesti tai perusteltu kommentti mikä mahdollisesti vikana, ellei sitä kannata alkaa korjaamaan mekaanisesti).
ppps. Muutin ton avatarin tuommoiseksi, josko tulisi karjuilta helpommin vastauksia.