Kirjoittaja Aihe: Alkuun kopterin kanssa (600ESP)  (Luettu 29066 kertaa)

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Alkuun kopterin kanssa (600ESP)
« Vastaus #25 : 30 Lokakuu, 2009, 00:33:34 »
One "useful" thing you can do with infrared thermometer... you can measure how clear the sky is.  Now, in nummela, its crispy clear and I get reading of -33 degrees from sky..  and when its cloudy, it will be pretty close to ambient temperature.
Explains also why the car windows are frozen even when temperature is more than 0 degrees.

For the little engineers inside

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Alkuun kopterin kanssa (600ESP)
« Vastaus #26 : 30 Lokakuu, 2009, 04:06:37 »
cold rays from outer space  ?! :o

Poissa [mitch]

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Riku Purmola
Vs: Alkuun kopterin kanssa (600ESP)
« Vastaus #27 : 30 Lokakuu, 2009, 08:16:42 »
cold rays from outer space  ?! :o
...maybe I should check my foil hat, too ::)

3x DS610, GP750 + DS650
Blade mSR
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Alkuun kopterin kanssa (600ESP)
« Vastaus #28 : 30 Lokakuu, 2009, 13:42:12 »
pikku havainnollistus mnentwigin ja keken mainitsemasta asiasta kuvan muodossa.

Ylkolämpötila vajaa 20 astetta ja pilvetön taivas.
kuvassa näkyvä kopterin landari on alignin bump resistant-versio, eli niitä peilipintaisia muovilandareita. Tuo -23 °C astetta ei ole landarin lämpötila vaan juuri tuollainen heijastus taivaalta.
« Viimeksi muokattu: 30 Lokakuu, 2009, 13:44:49 kirjoittanut Sammy »
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa [mitch]

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Riku Purmola
Vs: Alkuun kopterin kanssa (600ESP)
« Vastaus #29 : 30 Lokakuu, 2009, 15:23:23 »
pikku havainnollistus mnentwigin ja keken mainitsemasta asiasta kuvan muodossa.

Ylkolämpötila vajaa 20 astetta ja pilvetön taivas.
kuvassa näkyvä kopterin landari on alignin bump resistant-versio, eli niitä peilipintaisia muovilandareita. Tuo -23 °C astetta ei ole landarin lämpötila vaan juuri tuollainen heijastus taivaalta.
Aika loistava kuva aiheesta. Tuohon samaan ilmiöön taitaa perustua myös lämpöpeittojen toiminta.

Toisilla on pakissa vähän järeemmät mittarit ???

3x DS610, GP750 + DS650
Blade mSR
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Alkuun kopterin kanssa (600ESP)
« Vastaus #30 : 30 Lokakuu, 2009, 15:27:39 »
Täytyy tarkentaa sen verran, että kuuluu kaverin pakkiin tuo mittari, vaikka oishan tollanen ihan kiva ;)
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa [mitch]

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Riku Purmola
Vs: Alkuun kopterin kanssa (600ESP)
« Vastaus #31 : 03 Marraskuu, 2009, 23:04:44 »
Noihin 600 koneisiin on joskus tehty 10mm pidempiä alumiinisia peräeviä jotka ovat kuulema säästäneet monet perälavat kannattaa etsiä sellainen jostain.
Hommasin nyt kuitenkin ton 700:n evän - menee tosiaan heittämällä paikalleen, muutaman sentin taitaa olla alhaalta pidempi. Viilataan jos rupeaa ahistamaan ;)


3x DS610, GP750 + DS650
Blade mSR
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa [mitch]

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Riku Purmola
Vs: Alkuun kopterin kanssa (600ESP)
« Vastaus #32 : 04 Marraskuu, 2009, 13:45:48 »
Jhas, putosi taas postiin lisää kaukoidän ihmeitä ;D

24V ja 17A syöttävä virtalähde laturia varten, eli jonkun reilu 400W jaksaa speksien mukaan puskea. Riittää varmasti alkuun, katsotaan sitten kun hommaan noita Hyperionin G3:sia, kuinka kovaa niitä ladataan ::)

Laturikin tuli maanantaina. Nyt kun vertaa pelkkää virtalähdettä ja laturia, ymmärtää jonkun verran, miksi nuo ovat erillään. Alkuun ihmetytti. Melkein pelkkä virtalähde yksistään on isompi/painavampi.

3x DS610, GP750 + DS650
Blade mSR
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Alkuun kopterin kanssa (600ESP)
« Vastaus #33 : 04 Marraskuu, 2009, 18:35:15 »
Vähän OT:tä... Uskaltaisiko joku mitata kyseisen kopukan max. leveyden? Taitaapi olla jalasten leveys.... En löytänyt mittaa mistään interflexin syövereistä...

Poissa [mitch]

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Riku Purmola
Vs: Alkuun kopterin kanssa (600ESP)
« Vastaus #34 : 04 Marraskuu, 2009, 19:29:38 »
Uskaltaisiko joku mitata kyseisen kopukan max. leveyden? Taitaapi olla jalasten leveys.... En löytänyt mittaa mistään interflexin syövereistä...
Vähän kyllä jännitti... mut mä uskalsin ;D Jalasten kumien ulkoreunojen etäisyys ~211mm.

3x DS610, GP750 + DS650
Blade mSR
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Alkuun kopterin kanssa (600ESP)
« Vastaus #35 : 04 Marraskuu, 2009, 20:10:38 »
Lainaus
24V ja 17A syöttävä virtalähde laturia varten, eli jonkun reilu 400W jaksaa speksien mukaan puskea. Riittää varmasti alkuun, katsotaan sitten kun hommaan noita Hyperionin G3:sia, kuinka kovaa niitä ladataan

Eipä se yleensä olekkaan virtalähteestä vaan laturista kiinni, aika tiukassa on vielä nykyään 400+ wattiset laturit. Pikkulintu tosin lauloi että kohta tulee Hyperionilta uusia suuremman lataustehon latureita.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa [mitch]

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Riku Purmola
Vs: Alkuun kopterin kanssa (600ESP)
« Vastaus #36 : 04 Marraskuu, 2009, 20:30:14 »
Eipä se yleensä olekkaan virtalähteestä vaan laturista kiinni, aika tiukassa on vielä nykyään 400+ wattiset laturit. Pikkulintu tosin lauloi että kohta tulee Hyperionilta uusia suuremman lataustehon latureita.


-op-

Jep, 180W / kanava tais tää härveli olla speksattu. Tosin jos vielä järeämpiä latureita tulossa (tai varmaan onkin, kehitys kehittyy...), niin varmaan virtalähteetkin saavat olla kohta jo kilowattiluokkaa :P

3x DS610, GP750 + DS650
Blade mSR
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Alkuun kopterin kanssa (600ESP)
« Vastaus #37 : 16 Marraskuu, 2009, 02:38:10 »
En tiedä mikä olisi oikea viestiketju käydä 600ESP:n säätämistä läpi (on osin kopterispesifisiä kysymyksiä ja osin yleisempää), joten päätin jatkaa tätä viestiketjua.

Olen lukenut wikin CCPM-säädöstä (http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=RexSetup) ja kopterioppaan vastaavan osuuden (
) läpi pariin kertaan ajatuksella. Tätäkin vähän katsoin: http://www.littlerotors.com/articles/14mzswash-180106/index.aspx, mutta ei siitä sen enempää (yritän pitää asiat mahdollisimman yksinkertaisena).

Asia ratkeasi ehkä helpommin käymällä kentällä ja asiantuntijoilta suullisesti kyselemällä, mutta periaatteesta haluan ruotia tätä nyt täällä kirjallisesti. Haluan tehdä säädön kunnolla, eikä ole kiirettä lennättämiseen.

Alkuasetelma:
Uusi malli luotu radioon, vasen tikku keskellä, trimmit keskellä, sliderit keskellä, säätöpotikat keskellä, normaalimoodi, ei DR-asetuksia, ei omia miksauksia, ei subtrimmejä, pitch curve lineaarinen ja symmetrinen keskikohta nollassa, linkkien pituudet manuaalin mukaiset.

Tehdyt säädöt:
Servoarmit säädetty kuvan mukaisesti valitsemalla sopivat kohdat servopyöristä. Aileron ja elevator meni helpommin, mutta elevator on hankala, koska rungon sisään ei pääse mittailemaan. Ensimmäisestä kuvassa näkyvästä runkolevyn pyöreästä reiästä voisi kuvitella näkevänsä, että elevator-säätövarsi ei ehkä aivan 90-asteen kulmassa (vinosta oleva kuva voi myös vääristää; voin ottaa paremman myöhemmin, jos tarvetta).

Kallistuslevy säädetty suoraksi (keskitikulla) kallistuslevylle meneviä aileron-, pitch-linkkien pituuksia säätämällä. Kumpaakin muutettu lähtöarvosta luokkaa parilla kierroksella pidemmäksi. Kun kallistuslevy on suorassa, niin kallistuslevylle kiinnittyvä elevator-säätövarsi on ehkä hivenen erimittainen, riippuen mittaustavasta.

Kallistuslevyn säätötyökalulla katsottu kallistuslevyn asento high ja low pitch (tikku ylhäällä ja alhaalla) -asennoissa. Ylhäällä kallistuslevy kallistui hiukan eteen ja alhaalla hiukan taakse. Korjaus tehty elevator endpoint -asetuksilla (kuva), eli liikealuetta lisätty hieman kumpaankin suuntaan.

Meniköhän tämä oikein vai pitäisikö vain yrittää saada mekaanisilla säädöillä (ilman endpoint-asetuksia) kallistuslevy suoraksi ylä- ja ala-asennossa? Onko joku muu onnistunut tässä?

Entä ovatko ensimmäisessä kuvassa servoarmit ja kallistuslevylle menevät aileron/pitch -linkit (kuvassa vain toinen, mutta ovat samalla tavalla) oikein 90-asteen kulman edellyttämällä tavalla?

Tämä siis alku, lisää kysymyksiä mahdollisesti myöhemmin (pitch-liikealue ja pitchin neutraali kohta, bindaus, ylä- ja alamikserivarsien yhdensuuntaisuus, säätöjen tekojärjestys jne.).

ps. Tässä olevia kuvia saa kopioida / muokata / hyödyntää vapaasti, jos joku haluaa.

pps. Selkeyden säilyttämiseksi ja ajan säästämiseksi toivoisin vastauksia henkilöiltä, jotka ovat itse kyseistä kopteria säätäneet. Eli ei vastauksia tyyliin: "alikilin servot ne ton aiheuttaa", vaan jotain täsmällisempää ja paremmin perusteltua (aileron- ja pitch -servojen liikeradat ovat käsittääkseni identtiset, joten miksei elevator -servon myös, muistan myös säätökurssilta mahdollisuuden akselin asettumiseen hieman sivuun laakerin sisälle ja siitä aiheutuvan hyvin pienen virheen - nyt kumminkin tuntuisi olevan kyseessä joku perustavampaa laatua oleva virhe ja kiinnostaisi tapa saada se korjattua mekaanisesti tai perusteltu kommentti mikä mahdollisesti vikana, ellei sitä kannata alkaa korjaamaan mekaanisesti).

ppps. Muutin ton avatarin tuommoiseksi, josko tulisi karjuilta helpommin vastauksia.  :)
« Viimeksi muokattu: 16 Marraskuu, 2009, 03:53:30 kirjoittanut Mikka »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa jukka

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Alkuun kopterin kanssa (600ESP)
« Vastaus #38 : 16 Marraskuu, 2009, 10:02:14 »
Itse yrittäisin säätää nupin niin, että myös mixing armit on suorassa.

- Jukka
SAB Goblin 380 KSE
SAB Goblin 570 KSE
Hirobo Eagle 3 EP x4
JR forza 450
Futaba 18SZ

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Alkuun kopterin kanssa (600ESP)
« Vastaus #39 : 16 Marraskuu, 2009, 12:07:43 »
Itse yrittäisin säätää nupin niin, että myös mixing armit on suorassa.

- Jukka
Tätä itsekkin ajattelin kun kuvia katselin.
Laskisin swashia vähän niin saisi mixin armit suoraan, samoin armit joista lähtee linkit lavapitimille, suoraan flybar kehikon kanssa.
Tulisi symmetrinen kaikinpuolin.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Alkuun kopterin kanssa (600ESP)
« Vastaus #40 : 16 Marraskuu, 2009, 14:45:16 »
Voisikohan tuosta vetää johtopäätöksen, että kallistuslevyä voisi laskea vain mekaanisilla säädöillä ja näilläkin vain niin (600ESP:n tapauksessa), että elevatorin kallistuslevylle kiinnittyvää säätövartta ei saa 90-asteen kulmaan ja näin aiheutuvan elevatorin vielä pahemman epälineaarisen liikealueen voisi sitten ainakin osin korjata radiolla?

SWASH 2/3 -valikosta löydän SWASH MIXING RATE -asetuksen (kuva: swash_mixing.JPG), ja PIT-ELE -kohdan, jolla voi korjata elevatorin virhettä. Ilmeisesti neutraali keskikohta kohta säilyy ennallaan, vaikka virhe ja korjaus olisi epäsymmetrinen, joten tuon korjauksen käyttö pitäisi olla ok elevator endpoint -asetusten sijaan.

Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Alkuun kopterin kanssa (600ESP)
« Vastaus #41 : 16 Marraskuu, 2009, 16:26:23 »
Mikserit suoraan mutta kenties jotenkin muuten kuin swahplaten laskemisella. Jos tarkoitus on että tikku keskellä tehdään 0 kulmat astetusta niin linkkien pituuksia joudut muuttamaan jotta nuo mikserit on suorassa. Ja Endponteja ei ole tarkoitus muuttaa kun on swash valikko jossa ne korjaukset sitten tehdään. Eli endpointit 100/100 ja mikserit suoraan linkkien säädöllä. Sen jälkeen alat hieromaan swashin asetukset kohdalleen ensin keskellä ja sen jälkeen ylä ja alapäät. Sillä jo sitten pärjää melko pitkälle jos ei hakua alkaa hifistelemään enempää.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Alkuun kopterin kanssa (600ESP)
« Vastaus #42 : 16 Marraskuu, 2009, 17:32:31 »
is the title
>>Vs: Alkuun kopterin kanssa
still accurate (and do I get this right, "getting started")?
If so, forget about servo endpoints for a year and go for...
... >> Eli endpointit 100/100

Statistically speaking, your chances to screw it up by far exceed your chances to improve anything  ;D
That is, unless you've got three different swash servos...

Just for the record, in my 600 NSP I used 95 %/105 % for all three servos.
« Viimeksi muokattu: 16 Marraskuu, 2009, 17:35:03 kirjoittanut mnentwig »

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Alkuun kopterin kanssa (600ESP)
« Vastaus #43 : 16 Marraskuu, 2009, 17:38:45 »
Tavoittelen tikku keskellä nollakulmia (yksinkertaisuuden vuoksi, jotta oppisi perussäädöt). Ylä- ja ala mikserinvarret tuntuisi tosiaan saavan suoraan säätämällä linkkejä symmetrisesti. Kallistuslevyn korkeutta ei tarvitse muuttaa, jolloin ei tule myöskään elevatorille lisävirhettä. Tämä hyvä. Kiitoksia. :) Jatkan säätöjä ja laitan kuvat tänne mahdollisten jatkokysymysten kera.
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Alkuun kopterin kanssa (600ESP)
« Vastaus #44 : 16 Marraskuu, 2009, 18:26:05 »
Alemman mikserin varret saisi suoriksi linkkejä säätämällä, mutta ongelmaksi muodostuu lapakulmien säätöalueen rajoittuminen, eli alempi mikseri ottaa kiinni mikseriblokin ohjaimeen jo paljon pienemmällä poikkeutuksella ohjaimen tikkua ylöspäin työntäessä.

Pitänee siis kumminkin laskea myös kallistuslevyä (pitch- ja ail -linkit lyhemmiksi, elevator-servoarmin siirto ja/tai radiosta mahdollinen elevator subtrim ja endpoint -säädöt). Elevator säätövarsi tulee enemmän 90-asteen kulmasta poikkeavaan kulmaan.
« Viimeksi muokattu: 16 Marraskuu, 2009, 18:47:06 kirjoittanut Mikka »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Alkuun kopterin kanssa (600ESP)
« Vastaus #45 : 18 Marraskuu, 2009, 00:46:35 »
Vieläkin kiitoksia neuvoista.

Siirsin kallistuslevyä hieman alas lyhentämällä aileron- ja pitch -linkkejä sekä vaihtamalla elevator servoarmin eri kohtaan. Oli sitten tuuria tai ei, mutta subtrimmejä ei tarvinnut käyttää ollenkaan. Elevator -säätövarren asento näkyy kuvassa (swash_keskella2.jpg). Radiosta tarvitsi koskea vain SWASH -valikon "PIT->ELE" -miksaukseen.

Mikserin varret säädin 90-asteen kulmaan (pääakseliin nähden) linkeistä, eli alemman mikserin tilanne parantui osin kallistuslevyn laskemisella ja osin mikseriltä stabilointitangon ohjaustangoille kiinnittyvien linkkien lyhentämisellä (ovat nyt 43,60 mm päästä päähän). Kallistuslevyltä ylämikserille menevät linkit lyhenivät myös hivenen (ovat nyt 61,00 mm linkkien sisältä sisäreunojen kohdalta mitattuna).

Mielestäni sain kallistuslevyn neutraalikohdan melko hyvin säätöalueen keskelle, eli liikealue ei rajoittune sen enempää ala-, kuin yläasennossa (molemmat rajoittavat melko samansuuruisella poikkeutuksella).

Ilman rajoituksia ja bindauksien poistoa lapakulmia näyttäisi saavan luokkaa +/-13-astetta.

Nollalapakulmat asettuivat mittaustarkkuuden puitteissa suoraan kohdalleen. Ehkä pientä heittoa, mutta en edes yritä säätää sitä, koska linkistöt ovat kumminkin symmetriset, eli silmä, mittalaite ja mittaustapa saattaa tehdä tepposet.

Seuraavaksi taas lukemista ja säätökurssin oppien mieleen palauttamista...
« Viimeksi muokattu: 18 Marraskuu, 2009, 00:51:46 kirjoittanut Mikka »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Alkuun kopterin kanssa (600ESP)
« Vastaus #46 : 19 Marraskuu, 2009, 02:16:01 »
Bindaukset sai pois ottamalla käyttöön ohjelmallisen cyclic ring -ominaisuuden. Lisäksi rajoitin swashin liikettä, jotta tulee kulmia luokkaa +/-12 -astetta. Tuosta tulee myös hieman lisämarginaalia. Mittailin vähän tarkemmin, nollakulmat ja nuo maksimikulmat on ehkä puolen asteen tarkkuudella, mutta en lähde säätelemään, menisi ehkä vain huonompaan suuntaan, näkee sitten lapauraa säätäessä.

Katsoin myös stabilointilapojen pysyvän nollakulmassa täyden kierroksen, noin silmämääräisesti.

Ilmeisesti seuraavaksi voisi alkaa miettimään lentotila-asetuksia, eli jätän nupin tuollaiseksi perussäädöiltään. Lapakulma- ja kaasukäyrät teen aluksi varmaan vain leijutukselle ja kopioin nekin (0:sta 10:een asteeseen) ehkä kopterin ohjeesta ja/tai kopterioppaasta soveltaen ensimmäisiä testejä (perän ja lapauran säätöä) varten.

Eipä tässä kannata sen enempää lähteä hifistelemään, vaan pehmustaa vastari ja vastarin akku, laittaa johdot siten etteivät tärinästä hankaudu poikki (tai liittimet irtoa) ja juotella ajoakkuihin liittimet jossain välissä...jonkinlaiset puolittajat ja/tai expot kannattaisi laittaa myös käyttöön (kuten kopteriopaskin suosittelee)...
« Viimeksi muokattu: 19 Marraskuu, 2009, 02:28:05 kirjoittanut Mikka »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa [mitch]

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Riku Purmola
Vs: Alkuun kopterin kanssa (600ESP)
« Vastaus #47 : 20 Marraskuu, 2009, 10:19:26 »
Kohta alkaa varmaan toi omakin värkki olemaan "läjässä" ja mekaniikka about-säädöissään. ~12.5 astetta saan itse kulmia suuntaansa, joskin rajoitan noi nyt alkuun varmaan sinne ~9 asteen nurkille. Josko viikonloppuna saisi neitsytlennon tehtyä :)

Luulen, että harjoitusjalaksia käytän just sen verran, että ensimmäisen ilmaan nostamisen aikana näen ettei kopteri heti "hyökkää" jonnekin. Jos ei, niin pois vaan.

3x DS610, GP750 + DS650
Blade mSR
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Alkuun kopterin kanssa (600ESP)
« Vastaus #48 : 20 Marraskuu, 2009, 10:49:22 »
Luulen, että harjoitusjalaksia käytän just sen verran, että ensimmäisen ilmaan nostamisen aikana näen ettei kopteri heti "hyökkää" jonnekin. Jos ei, niin pois vaan.

Onhan sulla joku kokenut kaveri katsomassa, vai olitko jo jollain muulla "oikealla" kopterilla tehnyt kokeiluja? Kannattaa kokeilla ekat akulliset ihan pienen pieniä maasta irtiottoja. Ajattelin unohtaa harjoitusjalakset pois tämän kanssa ja vain aloittaa kokeilut 600:lla hyvin rauhallisesti, että näkee kaiken toimivan, saa trimmit tehtyä ja saa luottamusta kopteriin ja omiin kykyihin.

Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa [mitch]

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Riku Purmola
Vs: Alkuun kopterin kanssa (600ESP)
« Vastaus #49 : 20 Marraskuu, 2009, 11:38:24 »
Onhan sulla joku kokenut kaveri katsomassa, vai olitko jo jollain muulla "oikealla" kopterilla tehnyt kokeiluja? Kannattaa kokeilla ekat akulliset ihan pienen pieniä maasta irtiottoja. Ajattelin unohtaa harjoitusjalakset pois tämän kanssa ja vain aloittaa kokeilut 600:lla hyvin rauhallisesti, että näkee kaiken toimivan, saa trimmit tehtyä ja saa luottamusta kopteriin ja omiin kykyihin.

Juurikin ihan pietä "hops" -hyppyyttelyä/maistelua meinasin, ei mikään kiire taivaalle (tai rikkomaan vehkeitä ;D) "Oikean" kopterin lennättelyt rajoittuu tähän mennessä lähinnä tuommoiseen Lama-tyyppisen koksikopuun, joskin simua on hakattu jo varmaan muutaman kymmentä tuntia. Mutta siinähän on setuppi suht kohillaan ;)

Eli jahka näen, että setuppi toimii, loppuhan on kiinni kuskista. Sillä meinasin nuo harjoitusjalakset heivata pois alta heti kun mahdollista.

3x DS610, GP750 + DS650
Blade mSR
Spektrum DX7
Phoenix RC

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
1 Vastauksia
2446 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Huhtikuu, 2010, 00:19:08
kirjoittanut helpe
18 Vastauksia
10000 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Huhtikuu, 2010, 12:02:18
kirjoittanut Tonsku
0 Vastauksia
2112 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Huhtikuu, 2010, 13:00:49
kirjoittanut rane78
Millä alkuun?

Aloittaja JTS-Mobile Yleinen keskustelu

7 Vastauksia
4045 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Huhtikuu, 2011, 22:46:49
kirjoittanut puisto_kemisti
8 Vastauksia
3606 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Helmikuu, 2014, 13:42:19
kirjoittanut Jalippo