Kirjoittaja Aihe: Alkuun kopterin kanssa (600ESP)  (Luettu 29065 kertaa)

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Alkuun kopterin kanssa (600ESP)
« Vastaus #50 : 21 Marraskuu, 2009, 10:22:19 »
I'm this morning at Röylä, say, around 12.
If needed, I could have a look and test-fly / trim it.
edit: left  :)
« Viimeksi muokattu: 21 Marraskuu, 2009, 13:32:00 kirjoittanut mnentwig »

Poissa [mitch]

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Riku Purmola
Vs: Alkuun kopterin kanssa (600ESP)
« Vastaus #51 : 21 Marraskuu, 2009, 15:07:27 »
I'm this morning at Röylä, say, around 12.
If needed, I could have a look and test-fly / trim it.
edit: left  :)
Thanks, but i woke up just about an hour ago :D

3x DS610, GP750 + DS650
Blade mSR
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa [mitch]

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Riku Purmola
Vs: Alkuun kopterin kanssa (600ESP)
« Vastaus #52 : 22 Marraskuu, 2009, 00:42:21 »
Se lentää! :D

Hain rautakaupasta alumiini-sähköputkea ja tein siitä harjoitusjalakset (1,95€). Muutama akullinen meni radiosta säätöjä hakiessa, mutta kun rupesi pysymään ilmassa "hands free", niin tuli jo tunne että vois tiputtaa pois. Pari akullista menikin jo leijutteluharjoittelun merkeissä. Leijuttaminen ei tuottanut mitään vaikeuksia, kaikki korjaukset tuli pelkän simuharjoittelun perusteella "selkärangasta" :)

Kyllä oli lystiä, vehkeetkin vielä ehjänä 8)

Vaan täytyy noita linkkejä vielä vähän nysvätä lisää...
« Viimeksi muokattu: 22 Marraskuu, 2009, 00:45:49 kirjoittanut [mitch] »

3x DS610, GP750 + DS650
Blade mSR
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Alkuun kopterin kanssa (600ESP)
« Vastaus #53 : 22 Marraskuu, 2009, 01:09:22 »
>> kaikki korjaukset tuli pelkän simuharjoittelun perusteella "selkärangasta"
congratulations!

hint / opinion: try not to crash too soon. Especially now that the weather isn't that nice. It's not worth it. And you get mud all over it  ;D
The time for repairing is better spent with the sim.

* Enable the throttle-hold switch!
Especially with training gear, you can simply hit throttle hold and let it drop.

PS and after the first couple of flights: Check for loose screws!
« Viimeksi muokattu: 22 Marraskuu, 2009, 01:10:54 kirjoittanut mnentwig »

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Alkuun kopterin kanssa (600ESP)
« Vastaus #54 : 22 Marraskuu, 2009, 03:33:48 »
Shit! I tried to charge one of my 6s lipo first time middle of night with 0.5C ie. 2,6 A since I thought chinese 12V 5A LCD monitor power supply can give a bit over 5A but still it overheated after 30 mins and burnt; also my living room automatic fuse "burnt" causing PC shutdown and lights went blank while I was soldering servo wires. Need to find some other power supply from garage on sunday noon (I was able to charge only couple of 3s lipos tonight so it was possible to use one of those as power supply for a while to check charger, but not long...). >:( Better luck next time.
« Viimeksi muokattu: 22 Marraskuu, 2009, 03:51:56 kirjoittanut Mikka »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa [mitch]

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Riku Purmola
Vs: Alkuun kopterin kanssa (600ESP)
« Vastaus #55 : 22 Marraskuu, 2009, 13:08:00 »
Shit! I tried to charge one of my 6s lipo first time middle of night with 0.5C ie. 2,6 A since I thought chinese 12V 5A LCD monitor power supply can give a bit over 5A but still it overheated after 30 mins and burnt; also my living room automatic fuse "burnt" causing PC shutdown and lights went blank while I was soldering servo wires. Need to find some other power supply from garage on sunday noon (I was able to charge only couple of 3s lipos tonight so it was possible to use one of those as power supply for a while to check charger, but not long...). >:( Better luck next time.
Ite virittelin tällaisen laturia syöttämään, ei pahan hintainen. Ja noita on aika isolla jännite/teho/hintaskaalalla :)

3x DS610, GP750 + DS650
Blade mSR
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Alkuun kopterin kanssa (600ESP)
« Vastaus #56 : 22 Marraskuu, 2009, 13:18:28 »
Juu, minä en tuommoiseen laturiin viitsi laittaa penniäkään, ihan periaatteesta, kun romutettavia laitteita ehjillä powereilla kannetaan kaatopaikoille kiihtyvään tahtiin.
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa [mitch]

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Riku Purmola
Vs: Alkuun kopterin kanssa (600ESP)
« Vastaus #57 : 22 Marraskuu, 2009, 23:07:15 »
Juu, minä en tuommoiseen laturiin viitsi laittaa penniäkään, ihan periaatteesta, kun romutettavia laitteita ehjillä powereilla kannetaan kaatopaikoille kiihtyvään tahtiin.
Jaa, no sitten jos ilmasiks saa :)

Tänään jäi muuten harjoitusjalaksetkin melkeinpä vahingossa pois. Eiliseltä pistin merkille, ettei lapaura ollut ihan kohdillaan, joten virittelin akut koneeseen ja rupesin nostelemaan ilmaan. Siinä kohtaa kattelin, että jotain puuttuu. "No antaa mennä vaan", joten nostin värkkiä sen verran, että näin punaisella teipillä merkatun lavan kulkevan aavistuksen ylempänä. Kopu rauhallisesti alas, lavan säätö ja uudestaan ilmaan.

Nyt lapaura kohdillaan ja laitteet edelleenkin ehjänä 8)

3x DS610, GP750 + DS650
Blade mSR
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Alkuun kopterin kanssa (600ESP)
« Vastaus #58 : 22 Marraskuu, 2009, 23:53:08 »
Hyvä juttu, että olet malttanut olla rikkomatta.  :)

Varastot myllätty ja ei nyt nurkista löytynyt enää ihan sellaisia powereita, mitä olisin toivonut, tyhmyyksissäni olen varmaan kantanut laatikollisen vanhoja toimivia PC-poweitakin sorttiasemalle pari vuotta sitten. Yhdestä vanhasta varmaankin rikkinäisestä PC-powerista katselin, että olisi ollut 12V / 18 A. Muutamansadan watin halogeenivalopowereista (11,5 V) voisi periaatteessa jotain väsätä. Pari 19V läppäripoweria oli myös, mutta niistä pitäisi laskea jännitettä jollain diodi-virityksellä, mutta loppuisi puhti kumminkin, ellei löytäisi samanlaisia rinnankytkettäväksi. Muutaman amppeerin 5V ja 6V -powereita löytyi pari, mietin vähän pitäisikö yksi ottaa ns. säätöpoweriksi, ettei tarttis vastarille akkua säätöpuuhissa.

Periaatteessa 600 ESP olisi lentokunnossa (akussa näkyi olevan 4,1 V per kenno), mutta tänään päädyin tekemään ensilennon Tarot 450 #2:lla. Harjoittelujalaksia en jaksanut laittaa. Tein nupin säädöt samaan malliin, kuin 600:lla. Expot ja puolittajat laitoin kopterioppaan mukaan. KV-luvultaan (KV4380) suuren moottorin takia laitoin kokeiluun kaasukäyräksi 0..80 % ja lapakulmakäyräksi arviolta 0..6-astetta. Aluksi perä heilui kuin horkkatautinen (servoarmi GY520:n suosituksen mukaan), joten päädyin laittamaan gainin 30-prosenttiin (lähdin 70%:sta). Aileron ja elevator-trimmeihin ei tarvinnut koskea ollenkaan, vaan leijutus onnistui suoraan tuon perän vispaamisen rauhoittamisen jälkeen (herkutellaan trimmeillä sitten myöhemmin). Leijuttelin vain yhden akullisen ennen hämärän tuloa, että jää hyvä mieli. :)

« Viimeksi muokattu: 23 Marraskuu, 2009, 00:20:59 kirjoittanut Mikka »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Alkuun kopterin kanssa (600ESP)
« Vastaus #59 : 25 Marraskuu, 2009, 22:25:27 »
Nyt on ensimmäinen lento takana ja vielä ehjänä.

Irtosi maasta pehmeästi omin voimin tänään illalla 21:30 hämärässä ja tihkusateessa koulun pihalla. Throttle ja rudder -kanavat piti vielä kääntää. Kaasukäyränä kokeilin 0..80% ja lapakulmakäyrä luokkaa 0..6 astetta ekassa kokeilussa. Ehkä puolisen akullista kokeilin, säästän pidemmät kokeilut valoisampaan aikaan.

On se vaan hieno laite tuo 600ESP.  :)
« Viimeksi muokattu: 10 Joulukuu, 2009, 21:41:56 kirjoittanut Mikka »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Alkuun kopterin kanssa (600ESP)
« Vastaus #60 : 10 Joulukuu, 2009, 21:44:49 »
Tulipa katsottua läpi myös tämä vanhempi 600E:llä aloitteluviestiketju: http://www.kopterit.net/index.php?topic=751.0. :)

Tuosta jäi mieleen linkki tämmöiseen moottorin akselin katkeamiseen: http://www.kopterit.net/index.php?topic=894.msg14372#msg14372 (välystä ei kannata laittaa liian kireälle), sekä yksi maininta, että D/R-asetukset kannattaisi laittaa kytkimen taakse, jotta saa tarvittaessa lisää liikettä. Lisäksi oli yksi esimerkki kaasukäyrästä (0-70-70-70-85).

Jatkan juttua omalta osaltani tänne, kuten jo vähän jatkettu: http://www.kopterit.net/index.php?topic=4462.msg61930#msg61930, kunhan pääsee räntäsateista eroon.
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa [mitch]

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Riku Purmola
Vs: Alkuun kopterin kanssa (600ESP)
« Vastaus #61 : 12 Joulukuu, 2009, 02:12:42 »
Tuosta jäi mieleen linkki tämmöiseen moottorin akselin katkeamiseen: http://www.kopterit.net/index.php?topic=894.msg14372#msg14372 (välystä ei kannata laittaa liian kireälle)
Paremman kokemuksen puutteessa itse käytin paperikikkaa - paperisuikale rattaiden läpi, siististi krepille mutta ei revennyt :) Käytännössä työnsin moottorin ensin päärattaaseen kiinni, ja sitten otin sitä "naksun" ulospäin ja kokeilin tuota paperikikkaa.

3x DS610, GP750 + DS650
Blade mSR
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Alkuun kopterin kanssa (600ESP)
« Vastaus #62 : 12 Joulukuu, 2009, 13:40:15 »
Paremman kokemuksen puutteessa itse käytin paperikikkaa - paperisuikale rattaiden läpi, siististi krepille mutta ei revennyt :) Käytännössä työnsin moottorin ensin päärattaaseen kiinni, ja sitten otin sitä "naksun" ulospäin ja kokeilin tuota paperikikkaa.
"Paperikikan" idea on työntää paperi pinjonin ja päärattaan väliin, sitten vetää moottori niin lähelle pääratasta kuin mahdollista ja kiristää ruuvit. Jos paperia kreppaa jo valmiiksi kiristetyn moottorin ja rattaan välistä, ei se kerro mitään muuta kuin että a) moottori ei ole ainakaan liian kireällä tai b) systeemi antaa paperin verran periksi, kun oikein olan takaa moottoria pyörittää. :P Homman ideahan on siis taata sopiva välys joka ei ole liian kireä EIKÄ liian väljä.

Poissa [mitch]

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Riku Purmola
Vs: Alkuun kopterin kanssa (600ESP)
« Vastaus #63 : 12 Joulukuu, 2009, 18:56:02 »
Paremman kokemuksen puutteessa itse käytin paperikikkaa - paperisuikale rattaiden läpi, siististi krepille mutta ei revennyt :) Käytännössä työnsin moottorin ensin päärattaaseen kiinni, ja sitten otin sitä "naksun" ulospäin ja kokeilin tuota paperikikkaa.
"Paperikikan" idea on työntää paperi pinjonin ja päärattaan väliin, sitten vetää moottori niin lähelle pääratasta kuin mahdollista ja kiristää ruuvit. Jos paperia kreppaa jo valmiiksi kiristetyn moottorin ja rattaan välistä, ei se kerro mitään muuta kuin että a) moottori ei ole ainakaan liian kireällä tai b) systeemi antaa paperin verran periksi, kun oikein olan takaa moottoria pyörittää. :P Homman ideahan on siis taata sopiva välys joka ei ole liian kireä EIKÄ liian väljä.
No niin, sitten olin taas käsittänyt jotain väärin... ;D -> ruuvailemaan

3x DS610, GP750 + DS650
Blade mSR
Spektrum DX7
Phoenix RC

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
1 Vastauksia
2446 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Huhtikuu, 2010, 00:19:08
kirjoittanut helpe
18 Vastauksia
10000 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Huhtikuu, 2010, 12:02:18
kirjoittanut Tonsku
0 Vastauksia
2112 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Huhtikuu, 2010, 13:00:49
kirjoittanut rane78
Millä alkuun?

Aloittaja JTS-Mobile Yleinen keskustelu

7 Vastauksia
4045 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Huhtikuu, 2011, 22:46:49
kirjoittanut puisto_kemisti
8 Vastauksia
3606 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Helmikuu, 2014, 13:42:19
kirjoittanut Jalippo