Kirjoittaja Aihe: BELT CP ja Futaban ohjelmointi  (Luettu 35049 kertaa)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #25 : 10 Lokakuu, 2009, 21:57:05 »
Aivan, tuo on höpön höpöä.. swashin ollessa suorassa teoriassa kopteri pysyy paikoillaan. Sitten tulee muuttujat mukaan (tuuli,pyörteet,painopiste jne) jotka vaikuttavat kopterin käytökseen.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Harri

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #26 : 10 Lokakuu, 2009, 22:12:34 »
 :D En mä enään ihmettele yhtään jos täällä belttiä haukutaan :D. Kyllä se swahtplate täytyy säätää siten että kopteri ei pyri kulkeutumaan mihinkään suuntaa. Ei se kopteri siitä vatupassista mitään ymmärrä. Tai voi sille vaikka lukea käyttöohjeet ääneen jos meinaa että se siitä vakaantuu ;D.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #27 : 10 Lokakuu, 2009, 22:21:23 »
tuulen jne vaikutuksen voi koittaa kumota ohjaimen trimmeillä jos haluaa mutta ei ole järkeä rueta sitä swashinlinkeillä säätämään, huomenna tuulee eri suunnasta ja taas ruuvataan. Eiköhän tuohon belttiin päde samat periaatteet kuin muihinkin koptereihin.
Omasta mielestäni tuo trimmien käyttökin tuntuu turhalta ainakin 3D:ssä koska mennään joka suuntaan kokoajan, toisella kyljellä tuulenvaikutus on kumottu ja toisella tuplattu...
Se voi olla että se on beltin rakenne joka tekee epävakaan tai lennätys paikka.. jos nyt on kokeltu säätää jossain kuution laatikossa niin varmasti on pyörteitä eikä sitä saa "vakaaksi". ulos tyynellä säätämään
Jos kallistat kopteria oikealle ja se lähtee vaeltamaan sinnepäin mutta tikkuun koskematta vaihtaa suunnan vasempaan niin sitten swashia kallistetaan oikealle. Mutta jos liike on suht jatkuvaa joka suuntaan niin ei ole tarvetta koskea linkkeihin... tikkujen takana se on joka sitä kopteria loppujen lopuksi paikoillaan pitää.
Eikä siitä ole loppujen lopuksi hyötyä kallistaa sitä swashia järjettömästi koska se syö ohjausta siltä puolelta...
Jos beltissä oikeasti pitää swashi ruuvata toiselle puolelle niin kannattaa vaihtaa kopteria, sellaiseen jonka saa toimivaksi. Mutta en usko että tästä on kysymys siitä, vaan kaikesta edellämainitusta yhdessä.
« Viimeksi muokattu: 10 Lokakuu, 2009, 22:26:07 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

machmac

  • Vieras
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #28 : 10 Lokakuu, 2009, 22:29:38 »
Swasia en juu vinoon laita kun tiedän miten siinä sitten todennäköisesti jossain välissä käy(jumittaa). Nyt juuri huone taas niin paljon kamaa täynnä ettei saa tarpeeksi tilaa leijuttaa, mutta 30 centin korkeudelle kun menin ja vetää vasemmalle on todennäköisesti syy enää vain se että alhaalla leijutan jolloin se vetää luonnollisesti vasemmalle. Sen verran kokeilin(ennen kuin akku loppu) niin perälapojen asennolla ei ollut kauheesti merkitystä ja kun korkeammalle meni niin alko puoltaa oikealle, koska trimmerissä oli +9. Todennäkösesti siis kopu nyt säädöissä ja puoltaminen johtui vaan kun liian matalalla leijutin.

Pitää kokeilla jossain välissä isommalla alalla jotta pääsee testaamaan korkeammalla.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #29 : 10 Lokakuu, 2009, 22:36:39 »
Kun puhut gyron gainista ja perä lavoista niin onko nyt ongelma se etää PERÄ KÄÄNTYY/KIERTÄÄ VASEMMALLE vai että KOPTERI VAELTAA VASEMMALLE  ;D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Harri

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #30 : 10 Lokakuu, 2009, 22:53:29 »
tuulen jne vaikutuksen voi koittaa kumota ohjaimen trimmeillä jos haluaa mutta ei ole järkeä rueta sitä swashinlinkeillä säätämään, huomenna tuulee eri suunnasta ja taas ruuvataan.
Oletetaan nyt että säädetään ihan tyynessä ilmassa. En ole mistään tuulista mitään kirjoittanut. Eikä kukaan muukaan.
Eiköhän tuohon belttiin päde samat periaatteet kuin muihinkin koptereihin.
Omasta mielestäni tuo trimmien käyttökin tuntuu turhalta ainakin 3D:ssä koska mennään joka suuntaan kokoajan, toisella kyljellä tuulenvaikutus on kumottu ja toisella tuplattu...
En ole kehoittanut trimmeistä säätämään vaan swashiin menevistä linkeista. Nyt on käsittääkseni kyse kuitenkin ihan leijuttelusta eikä 3D:stä.
Se voi olla että se on beltin rakenne joka tekee epävakaan tai lennätys paikka.. jos nyt on kokeltu säätää jossain kuution laatikossa niin varmasti on pyörteitä eikä sitä saa "vakaaksi". ulos tyynellä säätämään.
Kaikki pyrstöroottorilla varustetut kopterit pyrkivät ajautumaan sivulle mikä pitää korjata pääroottorilla. Muuten samaa mieltä säätöolosuhteista.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #31 : 10 Lokakuu, 2009, 23:04:11 »
Lainaus
Kaikki pyrstöroottorilla varustetut kopterit pyrkivät ajautumaan sivulle mikä pitää korjata pääroottorilla.

Korjautuu asennolla.

Eli  kopteri kelluu oikealle kallellan siinä ilmassa. Melkein  ittekseen. Swashi suorassa kuitenkin. Usko pois/kokeile. Levelerillä tasan suoraan ja ei tarvitse kopteria trimmata linkeistä/radiosta tyvenessä. Siinä se vaan istuu.

Mutta jos kopteri hakee vasemmalle leijussa, niin voipi olla juuri oikea ratkaisu vetää vasemmanpuolen linkkiä pidemmäksi. Sitten kun kopteri on linkeillä tai trimmeillä vakautettu, voi katsoa swashplate levelerillä ja todeta.. suorassahan se olikin.
 

Minusta.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #32 : 10 Lokakuu, 2009, 23:05:58 »
Lainaus
Oletetaan nyt että säädetään ihan tyynessä ilmassa. En ole mistään tuulista mitään kirjoittanut. Eikä kukaan muukaan.
Otinkin siksi tuulen esiin että siinä on yksi syy vaeltelulle
Lainaus
En ole kehoittanut trimmeistä säätämään vaan swashiin menevistä linkeista. Nyt on käsittääkseni kyse kuitenkin ihan leijuttelusta eikä 3D:stä.
Et niin, minä kehotin... (swahsuoraan linkeillä, vaeltelut kuriin trimillä)
Vielä enemmän pätee trimmeillä säätö leijutteluun, voit muuttaa sääolojen mukaan helpommin.
Lainaus
Kaikki pyrstöroottorilla varustetut kopterit pyrkivät ajautumaan sivulle mikä pitää korjata pääroottorilla. Muuten samaa mieltä säätöolosuhteista.
Niin, jos peräroottori on oikealla puolella ja puhaltaa oikealle kompensoidakseen pääroottorin väännön, kopteri on vähän kallellaan oikealle kompensoidakseen vasemmalle tulevan työnnön.
Kopteri kallistuu juuri siksi ettei vaellusta synny peräroottorista eli swashin ollessa suorassa kopteri on kalellaan eikä vaella peräroottorin takia. Eli swash on "aina" suorassa.

keke kerkesikin ensin :)
« Viimeksi muokattu: 10 Lokakuu, 2009, 23:07:59 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Harri

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #33 : 10 Lokakuu, 2009, 23:17:45 »
Itsellä beltti vaatii olemattoman kallistuksen oikealle. On kokeiltu. Mutta vanhana Belttikuskina varmasti tämän tiesitkin ;). Tuohon kun vaikuttaa kopterin tasapainokin ;) Ihan hyvän siitä kuitenkin saa kun jaksaa perehtyä.

machmac

  • Vieras
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #34 : 10 Lokakuu, 2009, 23:18:17 »
Kun puhut gyron gainista ja perä lavoista niin onko nyt ongelma se etää PERÄ KÄÄNTYY/KIERTÄÄ VASEMMALLE vai että KOPTERI VAELTAA VASEMMALLE  ;D

Tästä en ole täysin varma, koska tilaa ei ole nyt juuri kuin se 1x1metri, tuntus hieman kallistuvan vasemmalle kun trim on 0%. Tuntuu kyllä että kääntyis peräkin oikealle. Pitää kokeilla isommassa tilassa niin pystyy huomaamaan tarkemmin.

machmac

  • Vieras
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #35 : 10 Lokakuu, 2009, 23:21:50 »
Itsellä beltti vaatii olemattoman kallistuksen oikealle. On kokeiltu. Mutta vanhana Belttikuskina varmasti tämän tiesitkin ;). Tuohon kun vaikuttaa kopterin tasapainokin ;) Ihan hyvän siitä kuitenkin saa kun jaksaa perehtyä.

No juu, tosi vanha belkttikuski olenkin :) Kunhan tämän sais ensin säädettyä niin olis eka kerta kun tällä ajan :) Eli kannattaako kallistaa trimmeistä oikealle? Swasia en viitti alkaa rukaamaan kun on nyt suorassa.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #36 : 10 Lokakuu, 2009, 23:26:02 »
Lainaus
tilaa ei ole nyt juuri kuin se 1x1metri
Hups, nyt vasta huomasin.

Lainaus
Pitää kokeilla isommassa tilassa niin pystyy huomaamaan tarkemmin.
Juuri näin. Tilaksi ehdotan ulkotilaa tai vähintään hallia. Kotioloissa nämä alkavat vaeltelemaan omissa pyörteissään niin vakavasti että mitään johtopäätköksiä säädöstä ei kannata vetää.

Ulos kentälle kun aurinko nousee.



Poissa Harri

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #37 : 10 Lokakuu, 2009, 23:39:39 »
Eli kannattaako kallistaa trimmeistä oikealle? Swasia en viitti alkaa rukaamaan kun on nyt suorassa.

Kokeile leijutellessa säätää trimmeistä ja jos joudut trimmiä paljon käyttämään niin korjaa swashin asentoa vastaavasti linkeistä samaan suuntaan. Jos säädät radiosta trimmiä niin se muuttaa servojen asentoa jotka aikaisemmin pistit kohdalleen>> aiheuttaa swashin keinumista lapakulmien muuttuessa. Mutta tee niinkuin parhaaksi näet. Kokeilemalla asiat selviää ajan kanssa. Nämä nyt oli mun mielipiteitä. Belttiin kun joku kysyy neuvoa niin yleisin vastaus on että osta kunnon kopteri, ei sillä mitään tee. Nyt tuntuu kyllä neuvojia riittävän ;D. Hyvä siitä tulee ;).

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #38 : 10 Lokakuu, 2009, 23:57:29 »
Lainaus
Belttiin kun joku kysyy neuvoa niin yleisin vastaus on että osta kunnon kopteri, ei sillä mitään tee.
Toi on kyllä totta...
Kentällä sitten taas näkee  myös ihan lentäviä belttejä :)
 
Lainaus
Kokeile leijutellessa säätää trimmeistä ja jos joudut trimmiä paljon käyttämään niin korjaa swashin asentoa vastaavasti linkeistä samaan suuntaan.
Juuri näin tein itsekin, ja lopputulos on usein oikein onnistunut.  Mutta sitten kun kopteri vaeltaa, ei suoraan vasemmalle vaan esim vasemmalle ja eteen. Pitää ruuvata kahta linkkiä. tai yhtä toiselta puolelta jos käy säkä..  sitten kun ruuvaa kahta linkkiä, menee ehkä kopteri taas melkein täsmälleen toiseen suuntaan jolloin pitäis ehkä ruuvata sitä kolmaattakijn linkkiä ja sitten... ja  kun on vähn aikaa ruuvaillut, huomaa että nyt alkaa olemaan toiseen suuntaan reilusti enemmän kulmia saatavissa kuin toiseen ja ja...

Sitten otta kopterin kotona pöydällä säätöön, mieluiten levelerillä, katsoo onko servon kädet niin että liike on symmetristä = swashplate suorassa ylhäällä ja alhaalla ja keskellä..
Katsoo että molempiin suuntiin tulee suurinpiirtein yhtäpaljon kulmia (kulmat itsessään ei ole tärkeitä, mutta kun on symmetrinen niin on symmetrinen)

ja sitten kaikki on hyvin.

Mutta kyllähän noita ilmassa pitää trimmailemalla hyvinkin ilman sen kummempaa paneutumista jos keskittyy. Ei sillä.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #39 : 11 Lokakuu, 2009, 00:03:43 »
Lainaus
Kokeile leijutellessa säätää trimmeistä ja jos joudut trimmiä paljon käyttämään niin korjaa swashin asentoa vastaavasti linkeistä samaan suuntaan. Jos säädät radiosta trimmiä niin se muuttaa servojen asentoa jotka aikaisemmin pistit kohdalleen>> aiheuttaa swashin keinumista lapakulmien muuttuessa.
Periaatteessa tämä ei aiheuta keinumista, koska servot silti liikkuvat samaan aikaan ja yhtä paljon.. oletetaan että on hyvät ja samanlaiset servot, jos yhdessä servossa on linkki eri reijässä pyörällä verrattuna muihin niin sitten kulku ei ole tasaista kun yksi linkki liikkuu pidemmät matkan samalla servon liikkeellä..
Esim. 450 trexissä itselläni ei ole yksi armi 90asteen kulmassa (vaan yläviistossa) koska swash-alhaalla ja täydessä kallistuksessa alaspäin ottaisi armi maingeariin (hienoa suunnittelu työtä alikililta) ja silti swash kulkee linjassa ylhäältä alas. (vertaus pätee myös belttiin) Eli ei tarvitse olla mikää belt-kuski että voi neuvoa sen säätämisessä.

Varmasti on lentäviäkin belttejä, mutta monesti sen eteen täytyy tehdä töitä... taas kerran.. parempia vehkeitä ei tarvitse hinkata niin älyttömästi, mutta se nyt ei taas kuulu tähän.
« Viimeksi muokattu: 11 Lokakuu, 2009, 00:05:20 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

machmac

  • Vieras
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #40 : 11 Lokakuu, 2009, 00:15:39 »
Lainaus
Belttiin kun joku kysyy neuvoa niin yleisin vastaus on että osta kunnon kopteri, ei sillä mitään tee.
Toi on kyllä totta...
Kentällä sitten taas näkee  myös ihan lentäviä belttejä :)
 
Lainaus
Kokeile leijutellessa säätää trimmeistä ja jos joudut trimmiä paljon käyttämään niin korjaa swashin asentoa vastaavasti linkeistä samaan suuntaan.
Juuri näin tein itsekin, ja lopputulos on usein oikein onnistunut.  Mutta sitten kun kopteri vaeltaa, ei suoraan vasemmalle vaan esim vasemmalle ja eteen. Pitää ruuvata kahta linkkiä. tai yhtä toiselta puolelta jos käy säkä..  sitten kun ruuvaa kahta linkkiä, menee ehkä kopteri taas melkein täsmälleen toiseen suuntaan jolloin pitäis ehkä ruuvata sitä kolmaattakijn linkkiä ja sitten... ja  kun on vähn aikaa ruuvaillut, huomaa että nyt alkaa olemaan toiseen suuntaan reilusti enemmän kulmia saatavissa kuin toiseen ja ja...

Sitten otta kopterin kotona pöydällä säätöön, mieluiten levelerillä, katsoo onko servon kädet niin että liike on symmetristä = swashplate suorassa ylhäällä ja alhaalla ja keskellä..
Katsoo että molempiin suuntiin tulee suurinpiirtein yhtäpaljon kulmia (kulmat itsessään ei ole tärkeitä, mutta kun on symmetrinen niin on symmetrinen)

ja sitten kaikki on hyvin.

Mutta kyllähän noita ilmassa pitää trimmailemalla hyvinkin ilman sen kummempaa paneutumista jos keskittyy. Ei sillä.

Kyllä kai tää beltti alkaa olemaan suurinpiirtein säädöissä, mutta tosiaan pitää testata isommassa tilassa ja säätää vain trimmit(tai enintää jotain linkkkiä puol kiekkaa). Tässä siis alunuppi ja ihan OK:ta tuntuu jo nyt kun vertaa King3:seen. Tosin kinkistäkin pitää tarkistaa nyt säädöt kunhan jaksais, mutta se nyt ei ongelma ole enää tämän jälkeen.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #41 : 11 Lokakuu, 2009, 00:22:43 »
Tärkeäähän on saada se pysymään jotenkuten paikallaan. Että voi ruveta opettelemaan muita juttuja.
Minusta Beltti ei käy pieneksi ihan heti. Sitten kun kaikensuuntainen leijuttelu ja kevyt ajelu on pässinlihaa, kannattaa harkita uutta kopteria, beltistä ei ole mihinkään kovin repivään/nopeaan toimintaan.

Mutta parasta on, että sitten kun uuden kopterin aika tulee, sen tietää itse varsin hyvin vaikka ei olisi kopterit.nettiin koskaan törmännytkään.
Nyt vaan leijumista peliin, ja onnea.

Poissa Harri

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #42 : 11 Lokakuu, 2009, 00:29:26 »
Lainaus
Kokeile leijutellessa säätää trimmeistä ja jos joudut trimmiä paljon käyttämään niin korjaa swashin asentoa vastaavasti linkeistä samaan suuntaan. Jos säädät radiosta trimmiä niin se muuttaa servojen asentoa jotka aikaisemmin pistit kohdalleen>> aiheuttaa swashin keinumista lapakulmien muuttuessa.
Periaatteessa tämä ei aiheuta keinumista, koska servot silti liikkuvat samaan aikaan ja yhtä paljon.. oletetaan että on hyvät ja samanlaiset servot
"Periaatteessa aiheuttaa" keinumista. Servon armin ollessa 90 asteen kulmassa linkkiin servon 3 asteen muutos liikuttaa linkkiä enemmän kuin armin ollessa missään muussa asennossa. Tämän vaikutuksen suuruudesta voikin sitten olla jo montaa mieltä...

Varmasti on lentäviäkin belttejä, mutta monesti sen eteen täytyy tehdä töitä... taas kerran.. parempia vehkeitä ei tarvitse hinkata niin älyttömästi, mutta se nyt ei taas kuulu tähän.

[OT]
Kyllä ne muropaketissakin myytävät koneet säätää täytyy, ja vielä kasatakin ;D.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #43 : 11 Lokakuu, 2009, 00:46:08 »
Lainaus
Tämän vaikutuksen suuruudesta voikin sitten olla jo montaa mieltä...
Niinpä, niin pieni ettei ole merkitystä.. käsittääkseni f3c osa lentäjistä trimmaavat kopterinsa ennen lentoa (olosuhteet) eli kaikki kärsisivät esittämästäsi ilmiöstä.. mutta hienostihan nuo leijuu?
Kuitenkin kokoajan korjailet kopterin liikkeitä niin swashin pikkiriikkinen kallistelu kaasun yhteydessä ei kyllä näy missään.
Lainaus
[OT]
Kyllä ne muropaketissakin myytävät koneet säätää täytyy, ja vielä kasatakin  ;D.
Aivan, mutta laadukkaassa muropaketissa olevat koneet yleensä lentävät pienellä vaivan näöllä paremmin kuin niissä pirkkamuroissa.. kertoo kokemus.  ;D

Ehkä aika lopettaa OT, jos ei lisättävää?  ;D

Edit:
Ai niin, hyvää yötä ^^
« Viimeksi muokattu: 11 Lokakuu, 2009, 00:48:05 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

machmac

  • Vieras
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #44 : 11 Lokakuu, 2009, 00:53:54 »
Joku vanha kääntyvällä tasolla oleva TV-taso olis tähän aika hyvä kun "liimais" kopterin siihen kiinni, niin varmaan näkis mihin päin on kääntymässä/kulkemassa ja sen mukaan säätäis, mutta sekin tuli juuri myytyä kun piti ostaa viimesenpäälle hieno taulutelkkapöytä. Ajattelin että töistä otan jeesusteippiä ja viritän kopun sillä jotenkin kiinni lattiaan silleen et pääsee nouseman tarpeeksi ja silläkin näkis mihin suuntaan on menossa ja säätäs sitte loput. Tietty tilaa pitää olla tarpeeksi, eli otan olohuoneesta rojut pois ja tilaa on sitten tarpeeksi jolla eliminoin ilmavirran.


Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #45 : 11 Lokakuu, 2009, 00:55:06 »
Lainaus
Joku vanha kääntyvällä tasolla oleva TV-taso olis tähän aika hyvä kun "liimais" kopterin siihen kiinni, niin varmaan näkis mihin päin on kääntymässä/kulkemassa ja sen mukaan säätäis, mutta sekin tuli juuri myytyä kun piti ostaa viimesenpäälle hieno taulutelkkapöytä. Ajattelin että töistä otan jeesusteippiä ja viritän kopun sillä jotenkin kiinni lattiaan silleen et pääsee nouseman tarpeeksi ja silläkin näkis mihin suuntaan on menossa ja säätäs sitte loput. Tietty tilaa pitää olla tarpeeksi, eli otan olohuoneesta rojut pois ja tilaa on sitten tarpeeksi jolla eliminoin ilmavirran.

eikun ulos :)

Unohda kaikki muu.

EDIT: Missäpäin maailmaa asut? jos kaipaat vertaistukea  ulkona ajeluun. Tai trimmaajaa...
« Viimeksi muokattu: 11 Lokakuu, 2009, 00:58:14 kirjoittanut keke »

Poissa Harri

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #46 : 11 Lokakuu, 2009, 01:03:42 »

Ehkä aika lopettaa OT, jos ei lisättävää?  ;D

Edit:
Ai niin, hyvää yötä ^^

Joo, ei lisättävää  :). Öitä vaan kaikille. machmac:ille hyviä lentoilmoja :)

Poissa Harri

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #47 : 11 Lokakuu, 2009, 03:44:23 »
Säädä swashiin menevistä linkeistä niin että kopteri ei pyri vasemmalle. Niin kauan kuin swash on suorassa kopterisi kulkee vasemmalle. Tarkoitushan on saada kopteri vakaaksi. Unohda sellaiset ohjeet että swashin pitää olla suorassa!

Pitäisikö ensin perehtyä asiaan ennenkuin tällstä huudellaan netissä. Joku sattaa vielä uskoakin.

Huoh...

Kas, jäi yksi viesti lukematta kun tuli niin nopeaa tahtia ;D. Ja tämän viestin informatiivinen sisältö mahtoi olla mikä?? Jaa ihmeessä viisautesi niin siitä on minullekin hyötyä. No, onneksi täältä sellainenkin käyttäjä löytyi :). Itse en ole koskaan millään heittokellolla swashplatea suoristellut. Silmämääräisesti suoraan ja leijuttamaan. Sitten tarvittavat säädöt sen perusteella mihin pyrkii. Tällätavoin olen asiaan perehtynyt ja siihen kirjoitukseni perustui. Beltin tapauksessa (josta nyt oli kysymys) swashin asento "oikein" säädettynä jäi itselläni hieman kallelleen oikealle. Kirjoitukseni tarkoitus oli kertoa että tuon swashin ei tarvitse olla aivan suorassa vaikka jossakin niin lukee vaan se tulee säätää niin että kopteri on mahdollisimman vakaa. Eiköhän tämä riitä vastaukseksi noin olemattomaan kommenttiin ;D.

Mieluusti kuulisin sinun ohjeistuksesi miten kyseisessä tilanteessa tulisi toimia jos swashplate on suorassa ja kone pyrkii sivulle? Opin minäkin siinä sivussa sitten lisää.
« Viimeksi muokattu: 11 Lokakuu, 2009, 03:49:25 kirjoittanut Harri »

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #48 : 11 Lokakuu, 2009, 10:19:05 »
Säädä swashiin menevistä linkeistä niin että kopteri ei pyri vasemmalle. Niin kauan kuin swash on suorassa kopterisi kulkee vasemmalle. Tarkoitushan on saada kopteri vakaaksi. Unohda sellaiset ohjeet että swashin pitää olla suorassa!

Pitäisikö ensin perehtyä asiaan ennenkuin tällstä huudellaan netissä. Joku sattaa vielä uskoakin.

Huoh...

Kas, jäi yksi viesti lukematta kun tuli niin nopeaa tahtia ;D. Ja tämän viestin informatiivinen sisältö mahtoi olla mikä?? Jaa ihmeessä viisautesi niin siitä on minullekin hyötyä. No, onneksi täältä sellainenkin käyttäjä löytyi :). Itse en ole koskaan millään heittokellolla swashplatea suoristellut. Silmämääräisesti suoraan ja leijuttamaan. Sitten tarvittavat säädöt sen perusteella mihin pyrkii. Tällätavoin olen asiaan perehtynyt ja siihen kirjoitukseni perustui. Beltin tapauksessa (josta nyt oli kysymys) swashin asento "oikein" säädettynä jäi itselläni hieman kallelleen oikealle. Kirjoitukseni tarkoitus oli kertoa että tuon swashin ei tarvitse olla aivan suorassa vaikka jossakin niin lukee vaan se tulee säätää niin että kopteri on mahdollisimman vakaa. Eiköhän tämä riitä vastaukseksi noin olemattomaan kommenttiin ;D.

Mieluusti kuulisin sinun ohjeistuksesi miten kyseisessä tilanteessa tulisi toimia jos swashplate on suorassa ja kone pyrkii sivulle? Opin minäkin siinä sivussa sitten lisää.


Olematon kommentti joo, voihan sen niinkin ymmärtää. Ongelma tässä nettiin kirjoituksessa on juurikin tuo että lukija ei voi tietää mikä on asiaa ja mikä on sitten vähemmän asiaa...

Swash on suorassa ja kone kaatuu oikealle? Hommahan on lähes selvä, jos kaikki linkistöt on symmetriset ja oikein laitetut, otetaan se lähetin käteen ja nakutellaan trimmiä vasemmalle sen verran että se laite ei kaadu. MUTTA jos on täysin tyyntä, ja kone kaatuu edelleen vaikka trimmi on laidassa, niin koneessa on joku ongelma. Siitä onkin sitten vaikeampi ottaa selvää.

Lähtökohta on kuitenkin AINA se että swasplate on SUORASSA joka pitchin asennossa. Eli ei jooko mennä ruuvaamaan niitä linkistöjä...

Ehkä säätökurssille ilmoittautuminen olisi hyvä lähtökohta, voin kertoa siellä lisää?
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


machmac

  • Vieras
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #49 : 11 Lokakuu, 2009, 15:21:15 »
Lainaus
Joku vanha kääntyvällä tasolla oleva TV-taso olis tähän aika hyvä kun "liimais" kopterin siihen kiinni, niin varmaan näkis mihin päin on kääntymässä/kulkemassa ja sen mukaan säätäis, mutta sekin tuli juuri myytyä kun piti ostaa viimesenpäälle hieno taulutelkkapöytä. Ajattelin että töistä otan jeesusteippiä ja viritän kopun sillä jotenkin kiinni lattiaan silleen et pääsee nouseman tarpeeksi ja silläkin näkis mihin suuntaan on menossa ja säätäs sitte loput. Tietty tilaa pitää olla tarpeeksi, eli otan olohuoneesta rojut pois ja tilaa on sitten tarpeeksi jolla eliminoin ilmavirran.

eikun ulos :)

Unohda kaikki muu.

EDIT: Missäpäin maailmaa asut? jos kaipaat vertaistukea  ulkona ajeluun. Tai trimmaajaa...

Ulkona tietenkin paras säädellä kunhan ei tuule, pitää roudata ens viikonloppuna vermeet ulos jos sää sallii.

PS.Helsingissä asun

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
15 Vastauksia
9013 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Heinäkuu, 2011, 23:35:40
kirjoittanut 1m4s0_
8 Vastauksia
4902 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Huhtikuu, 2009, 23:15:22
kirjoittanut Affen
4 Vastauksia
2548 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Joulukuu, 2009, 15:31:27
kirjoittanut juza
6 Vastauksia
3733 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Helmikuu, 2010, 20:51:40
kirjoittanut 1m4s0_
7 Vastauksia
2517 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Elokuu, 2020, 14:51:01
kirjoittanut Mesihukka