Kirjoittaja Aihe: BELT CP ja Futaban ohjelmointi  (Luettu 35238 kertaa)

Poissa Harri

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #50 : 11 Lokakuu, 2009, 21:31:51 »
Ongelma tässä nettiin kirjoituksessa on juurikin tuo että lukija ei voi tietää mikä on asiaa ja mikä on sitten vähemmän asiaa...

Kanssasi aivan samaa mieltä. Siksi onkin hyvä perustella mielipiteitään parhaansa mukaan. Näin tulevat mahdolliset virheetkin korjattua.

Swash on suorassa ja kone kaatuu oikealle? Hommahan on lähes selvä, jos kaikki linkistöt on symmetriset ja oikein laitetut, otetaan se lähetin käteen ja nakutellaan trimmiä vasemmalle sen verran että se laite ei kaadu.

Tästä olen kanssasi eri mieltä, suotakoon se minulle. Kuten aikaisemmin kirjotin, mielestäni trimmiä tulee käyttää vain siinä tapauksessa jos swashiin menevistä linkeistä ei saa aivan kohdalleen. Tällöin linkistöt pysyvät mahdollisimman symmetrisinä ja swashplaten liike pysyy tasaisena. Mitä enemmän trimmiä käytetään sitä epäsymmetrisemmin swash liikkuu.

Lähtökohta on kuitenkin AINA se että swasplate on SUORASSA joka pitchin asennossa. Eli ei jooko mennä ruuvaamaan niitä linkistöjä...

Kuten aikaisemmin kirjoitin niin siitä on hyvä lähteä että swashplate on suorassa. Mutta jos kopteri silti puoltaa ja valittavana on säätäminen swashiin tulevasta linkistä tai trimmi niin minä ainakin yritän säätää ensin linkistä jolloin servojen asennon eteen nähty työ ei mene hukkaan. Niin vähän trimmiä kuin mahdollista.

Ehkä säätökurssille ilmoittautuminen olisi hyvä lähtökohta, voin kertoa siellä lisää?

Varmasti hyvä tilaisuus mutta jää väliin tältä kertaa.

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #51 : 11 Lokakuu, 2009, 21:42:18 »
Säädä swashiin menevistä linkeistä niin että kopteri ei pyri vasemmalle. Niin kauan kuin swash on suorassa kopterisi kulkee vasemmalle. Tarkoitushan on saada kopteri vakaaksi. Unohda sellaiset ohjeet että swashin pitää olla suorassa!

Pitäisikö ensin perehtyä asiaan ennenkuin tällstä huudellaan netissä. Joku sattaa vielä uskoakin.

Huoh...

Kas, jäi yksi viesti lukematta kun tuli niin nopeaa tahtia ;D. Ja tämän viestin informatiivinen sisältö mahtoi olla mikä?? Jaa ihmeessä viisautesi niin siitä on minullekin hyötyä. No, onneksi täältä sellainenkin käyttäjä löytyi :). Itse en ole koskaan millään heittokellolla swashplatea suoristellut. Silmämääräisesti suoraan ja leijuttamaan. Sitten tarvittavat säädöt sen perusteella mihin pyrkii. Tällätavoin olen asiaan perehtynyt ja siihen kirjoitukseni perustui. Beltin tapauksessa (josta nyt oli kysymys) swashin asento "oikein" säädettynä jäi itselläni hieman kallelleen oikealle. Kirjoitukseni tarkoitus oli kertoa että tuon swashin ei tarvitse olla aivan suorassa vaikka jossakin niin lukee vaan se tulee säätää niin että kopteri on mahdollisimman vakaa. Eiköhän tämä riitä vastaukseksi noin olemattomaan kommenttiin ;D.

Mieluusti kuulisin sinun ohjeistuksesi miten kyseisessä tilanteessa tulisi toimia jos swashplate on suorassa ja kone pyrkii sivulle? Opin minäkin siinä sivussa sitten lisää.


En ou mikkään asian väli tuntia, mutta mulla pitää olla silmällä katsoen hiukan vasuriin kallellaan. Muuten joutuu trimmaamaan. Armi ton 90. Tiiä sitten mikä lie.

EDIT: Siis takaa katsottuna taitaa olla sittenkin oikeaan. Vaikea ulkomuistista sanoa kyllä.

EDIT2: JA todennäköinen syy on siinä, että swash ei nouse ihan suoraan... säädetty todella paljon, eikä sitä saa nousemaan suoraan mun amatööritaidoilla. Mutta näilläkin rajoituksilla vispilän saa kohtalaisen vakaaksi, kunhan säätää kokeilemalla miten leijuu --> säätämällä sen mukaan. Silmämääräisesti ei onnistu. Onneks vaihtuu nuppi ensi viikolla, nii toivottavasit loppuu nää ongelmat :).
« Viimeksi muokattu: 11 Lokakuu, 2009, 21:47:38 kirjoittanut znake »
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #52 : 11 Lokakuu, 2009, 22:01:21 »

Tästä olen kanssasi eri mieltä, suotakoon se minulle. Kuten aikaisemmin kirjotin, mielestäni trimmiä tulee käyttää vain siinä tapauksessa jos swashiin menevistä linkeistä ei saa aivan kohdalleen. Tällöin linkistöt pysyvät mahdollisimman symmetrisinä ja swashplaten liike pysyy tasaisena. Mitä enemmän trimmiä käytetään sitä epäsymmetrisemmin swash liikkuu.


ööh... Jos nyt sitten halutaan säätää se kone leijumaan suorassa säätämällä se linkeistä, niin mitäs sitten tapahtuu kun mennään taivaalle? nokka haluaa varmaankin mennä ylös suorassa taivaslennossa. Säädetään sekin linkeistä? noh. Sitten leijutetaan konetta. Kone haluaa lähteä eteenpäin. Tässä meillä kierre josta ei päästä pois.
 Jatketaan näillä säädöillä. Kone on pöydällä, ja siinä sitten käännellään vaikka aileronia. Samalla kun käännetään aileron laitaan, swashin pallo laskee alaspäin tai nousee ylöspäin. Tämä taas vaikuttaa lentoon sillai että kun käännetään aileron laitaan niin lapakulmaa tulee ohjauksen lisämausteeksi. Onko tää hyvä? ei taida. Sama homma elevatorilla. Mutta jos oltaisi käytetty trimmejä niin näin ei kävisi(niin paljon)

Ja muistetaan se kierre jonka seurauksena pitää valita missä lentotilassa kone lentää suoraan.

Sitten vielä. Jos ne trimmit kerta rajoittaa liikeratoja, mietippä, voiko se servo kääntyä kopterissa kiinni ollessaan kääntyä 180 astetta ilman että nuppi bindaa? ei voi.

Riittääkö? Eli JOOKO laittakaa ihmiset trimmejä, sitä varten ne siinä lähettimessä on.
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa Harri

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #53 : 11 Lokakuu, 2009, 22:03:04 »
Empä ole minäkään asiantuntija :D. Nämä on vain minun omia kokemuksia ja minun mielipiteitä... Jokainen kopteri on hiukan erilainen (mm. painopiste) eikä ole olemassa mitään absoluuttisia arvoja minkä mukaan täytyy olla hyvä ja jos ei ole hyvä niin kopteri on paska. Parasta kun pistää kopterin perussäätöihin ja leijuttelemalla loput.

Poissa Harri

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #54 : 11 Lokakuu, 2009, 22:06:58 »
Sitten vielä. Jos ne trimmit kerta rajoittaa liikeratoja, mietippä, voiko se servo kääntyä kopterissa kiinni ollessaan kääntyä 180 astetta ilman että nuppi bindaa? ei voi.

En mä ole tuollaista tainnut kirjoittaa... ::)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #55 : 11 Lokakuu, 2009, 22:15:19 »
Ehkä sen kopterin painopistekkin ruukataan hakea kohdalleen ettei tartte swasheja kallistella sen takia...

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Harri

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #56 : 11 Lokakuu, 2009, 22:30:12 »
ööh... Jos nyt sitten halutaan säätää se kone leijumaan suorassa säätämällä se linkeistä, niin mitäs sitten tapahtuu kun mennään taivaalle? nokka haluaa varmaankin mennä ylös suorassa taivaslennossa. Säädetään sekin linkeistä?

Sulla on siinä radiossa ne 2 tikkua mitkä liikkuu. Niillä kun ohjastat niin hyvä tulee.


Jatketaan näillä säädöillä. Kone on pöydällä, ja siinä sitten käännellään vaikka aileronia. Samalla kun käännetään aileron laitaan, swashin pallo laskee alaspäin tai nousee ylöspäin.

Kyllä se mulla pysyy ihan kohdilaan. Onko sulla radio rikki ::)?

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #57 : 11 Lokakuu, 2009, 22:35:21 »
ööh... Jos nyt sitten halutaan säätää se kone leijumaan suorassa säätämällä se linkeistä, niin mitäs sitten tapahtuu kun mennään taivaalle? nokka haluaa varmaankin mennä ylös suorassa taivaslennossa. Säädetään sekin linkeistä?

Sulla on siinä radiossa ne 2 tikkua mitkä liikkuu. Niillä kun ohjastat niin hyvä tulee.


Jatketaan näillä säädöillä. Kone on pöydällä, ja siinä sitten käännellään vaikka aileronia. Samalla kun käännetään aileron laitaan, swashin pallo laskee alaspäin tai nousee ylöspäin.


Kyllä se mulla pysyy ihan kohdilaan. Onko sulla radio rikki ::)?


Okei, mene vaan vittuilulinjalle. Mä pysyn siitä ulkona. Silti kannattaa opetella säätämään se kopteri kunnolla. Ja tikuista ohjastaminen onnistuu varmaankin riittävän hyvin ilman ohjeistusta...
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa Harri

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #58 : 11 Lokakuu, 2009, 22:43:31 »
Ei ole tarkoitus kettuilla. Tästä nyt vaan alkaa paistamaan läpi asioiden turha kärjistely, paisuttelu ja kirjoitusteni vääristely. Ihan leijutus säädöistä kun pysytään ja alkuperäisessä aiheessa. Kyllä näitä asioita voi venyttää vaikka mihin suuntaan jos sille linjalle lähtee...

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #59 : 11 Lokakuu, 2009, 23:04:34 »
Sitä ihmettelin jos kokeneemmat sanoo miten se "oikea oppisesti" menee niin miksi "vängätään" vastaan.. kun tässä nyt ole vielä sen kummemin varmistunut miten se toimii kun vie ulos. Puidaan sitten lisää mitä sille tehdään

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #60 : 11 Lokakuu, 2009, 23:56:34 »
Sitä ihmettelin jos kokeneemmat sanoo miten se "oikea oppisesti" menee niin miksi "vängätään" vastaan.. kun tässä nyt ole vielä sen kummemin varmistunut miten se toimii kun vie ulos. Puidaan sitten lisää mitä sille tehdään
No se voi olla toi Juhon ikä olis kiva tietää mitä mieltä OP olis asiasta. Itse laitan swashin suoraan tosin mulla mekaaninen mixaus ja sitte trimmaan joka lentotilalle kopterin semmoseks ku haluan. Ja nimen omaan lähettimestä linkkeihin en koske kasaamisen jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 12 Lokakuu, 2009, 00:00:47 kirjoittanut Ege »

Poissa Harri

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #61 : 12 Lokakuu, 2009, 00:07:10 »
Joo, väärä henkilö mä olen ketään neuvomaan (newbie). No, pidän jatkossa itsestäni pienempää ääntä. Tarkoitukseni oli kuitenkin hyvä vaikka sitten taidoin väärässä ollakin. Pahoittelen aiheuttamaani sekaannusta, mielipahaa ja harhaoppien levittämistä. Toivonkin että lukijat olisivat niin viisaita että osaisivat poimia vain ne oikeat neuvot.

Lainaus
Nämä on näitä henkimaailman asioita. Kokeile seuraavaa:

1. Käy vaihtamassa vessapaperirulla.
2. Vedä vessa
3. Jos ei auttanut, kertaa vaiheet yksi ja kaksi. :D
« Viimeksi muokattu: 12 Lokakuu, 2009, 00:11:14 kirjoittanut Harri »

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #62 : 12 Lokakuu, 2009, 00:17:00 »
Lainaus
Joo, väärä henkilö mä olen ketään neuvomaan (newbie). No, pidän jatkossa itsestäni pienempää ääntä. Tarkoitukseni oli kuitenkin hyvä vaikka sitten taidoin väärässä ollakin. Pahoittelen aiheuttamaani sekaannusta, mielipahaa ja harhaoppien levittämistä. Toivonkin että lukijat olisivat niin viisaita että osaisivat poimia vain ne oikeat neuvot.
Mutta sehän se on, että "aloittelija" ei osaa poimia sitä oikeaa ja väärää tietoa oli sitten aihe mikä tahansa.
Tietenkin on hyvä että yritetään auttaa ja uskon että kaikki ymmärtävät että tarkoitus on hyvä.. en usko että täällä ketään sellaista on koko harrastuksen parissa joka tahallisesti jotain "väärää" tietoa jakelisi.
Mutta.. takaisin aiheeseen.

Sami kiittää ja kuittaa, toistaiseksi  :)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #63 : 12 Lokakuu, 2009, 12:46:13 »
olis kiva tietää mitä mieltä OP olis asiasta.

En nyt mitään erityistä mieltä ole siitä miten se pitäisi "oikeaoppisesti" tehdä, aina olen säätänyt swashin silmämääräisesti suoraan ja hienosäädöksi on yleensä riittänyt pari naksua trimmiä ja sitten on asia poissa päiväjärjestyksestä. Jos huomaan ongelman niin sitten alan korjaamaan. Koneen kampeamiset korjaan pääasiassa tikulla, mutta jos lähtee häiritsevästi kaatumaan täydellä pitchillä ylös mentäessä niin sitten travel adjustilla korjausta, mutta sitä ei oo 700:sten kanssa tarttenut tehdä.

Lainaus
Sitä ihmettelin jos kokeneemmat sanoo miten se "oikea oppisesti" menee niin miksi "vängätään" vastaan..

Eikös se ole juuri foorumin idea että kaikki saavat sanoa mielipiteensä ja perustelut niille ja sitten kun päädytään lopputulokseen niin kaikki osapuolet tietää MIKSI asia on niin ja miksi ei kannata tehdä toisella tavalla. Eikä niin että kun kokeneempi jotain sanoo niin se on universaali totuus jota ei sovi kyseenalaistaa.

Mut musta on aika hauskaa että nupin lineaarisuudesta keskustellaan Belt CP säikeessä. Belttien ym. pienten koneiden servoissa ja linkeissä on enemmän klappia kuin pohjalaisen hampaissa! Jos alkaa jostain RTF koneesta säätelemään linkistöjä ja minimoimaan CCPM interactionia samalla tavalla kuin F3C kisakopterista niin onnea vaan urakkaan. Let's keep it simple ja keskitytään mieluummin perus säätöihin. Mullakin muuttuu lapakulmat kun kääntää cyclicin laitaan mutta eipä se ole mitään lennossa haitannut. Tai ehkä tieto lisää tuskaa, en siis anna ikinä kenenkään F3C tyypin säätää mun koneita etten joudu jatkossa käyttämään enemmän aikaa säätöihin päästäkseni samaan tulokseen ;)
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

machmac

  • Vieras
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #64 : 19 Lokakuu, 2009, 20:13:53 »
En ole ehtinyt vielä sen kummemmin hienosäätämään Belttiä kunnon tilassa, mutta luulisin että selviän kun olen tajunnut nyt tuon miten se säädetään.

Koska ulkona on kylmä ja tuulinen keli, olen harjoitellut nyt Phoenixilla ja tuli mieleen eräitä kysymyksiä. Onko HBK2 oikeasti niin huono ajettava kuin phoenixissa?(perä pyörii siinä minne sattuu). HBK3 ei oikeasti ihan tommosta pelleilyä tee, joten onko HBK3 sitten parempi vai onko "peli" edes realistinen sen HBK2:n osalta? Mietin vain tätä realistisuutta sen kannalta, koska isommilla kopuilla Phoenixilla osaan tehdä vaikka mitä kikkailuita ja jo minititan on siinä aivan huomattavasti eri maata jota tonttiin ei vahingossa saa.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #65 : 19 Lokakuu, 2009, 20:37:39 »
Kyllä ne tahtoo oikeastikkin olla paljon huonompia ja vaikeampia lentää...

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #66 : 19 Lokakuu, 2009, 20:43:32 »
Sanon taas yhden amatöörimielipiteen.

Tänään näin eka kertaa tollaisen 90 -tyylisen raptorin toiminnassa. Tollaiseen 450 belttiin verrattuna kyse on tietysti aivan eri maailmasta ja kopun koko jo itsessään vaikuttaa asiaan pirusti. Kuintekin, kun ja jos oletan, että myös esimerkiksi 450 reksin saa tyynellä edes lähes yhtä vakaaksi kun kyseinen rapukka oli, niin sanonpa vaan että voi voi.

Omaa belttiä joutuu jatkumasti tikulla tönimään että se leijuu suoraan ja paikallaan. Käytännössä sekuntti ilman kosketusta ja se jo viilettää usean asteen kulmassa jonnekkin. Nyt cx topilla tilanne vähä parantunut, eikä tarttee ihan nii paljon ohjata, mutta ei se hetkeäkään paikallaan silti pysy.

No, rapukka ilmaan, pari napsua trimmiä ja kahville. Kun tulee takas nii rapu on edelleen samassa paikassa. Mun oma elämys oli suurin piirtein tämä. Siis ero on aivan julmettu, että sitä ei voi kuvailla. Tikkuun ei tarttee oikeasti koskea useaan sekuntiin ja kopu korkeintaan hiukan hitaasti valuu ilmasssa jonnekkin. Beltti olis samassa vaiheessa jo maassa kyljellään..ja olen sitä yksikseni jo useamman viikon tosiaan säätänyt, vaihtanut topit yms. Eroa ei voi kuvitella, ennen kun sen itse näkee.

Toki oikeaoppisesti sekä asiantuntevan ihmisen kanssa alusta asti säädetty belt olis ihan eri asia kun toi mun räpellys...mutta, tää on aloittelijan tuotos ja sitä on hyvä verrata oikeesti hyvin toimivaan kopuun. Did I  make my point clear :D?
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #67 : 19 Lokakuu, 2009, 20:47:53 »
Lainaus
Onko HBK2 oikeasti niin huono ajettava kuin phoenixissa?(perä pyörii siinä minne sattuu

Ei se perä oikeassa pyöri minne sattuu kun on oikein säädetty. Jos pitäsi valita HBK2 ja Belt CP V2 niin Beltti olisi järkevämpi. Mutta kyllä se HBK2:nenkin ilmassa pysyy. Ei vaan ole parempaa vastaava helppouden ja ominaisuuksien puolesta suoraan paketista tai edes säädön jälkeen. Ja oon säätänyt ja lentänyt pari HBK2:sta, joten lähinnä omien kokemusten pohjalta kommentoin.

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Ripa

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Ultralla laskuun omalle kentälle...
    • Working
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #68 : 20 Lokakuu, 2009, 13:29:08 »
Olenkohan jotenkin mokannut, kun sain Belt CP V2 sellaiseen trimmiin, että Eskyn omalla radiolla tyvenessä pysyy leijunnassa paikallaan kädet irti radiosta ja lähtee sitten pikkuhiljaa ajautumaan johonkin suuntaan. Kahvilla en ole kylläkään tohtinut käydä kesken lennätyksen.
Phoenixin Belttiä en tunne samaksi laitteeksi, niin epävakaa se on verrattuna omaani.
Takana on yksi onnistunut torppaus takaperin pensasaitaan, jolloin meni lapojen pitimiä yhdistävä poikittaisakseli mutkalle. Korjauksen yhteydessä samalla vaihdoin Eskyn mustat hiilikuitujäljitelmälava t alkuperäisten puulapojen tilalle.
Lapakulmia vähän säädin, kun leijunnassa lavat eivät kulkeneet samaa uraa.
Säätökurssin jälkeen ajattelin siirtyä Spektrumin ohjaimeen, kun avautuu tuon Spektrumin sielunelämä paremmin.
Jr Twister Aggressor, tästä se alkoi + Esky Belt CP V2 + Walkera RX2612V +DX7 + mSR
Walkera V120D02 tosi hauska sisälennätyksessä + Walkera M120D01 vielä parempi
DX7 - Suomenkielinen manuaali tehty ja ladattavissa

Poissa Hermis

  • Moderator
  • *****
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #69 : 20 Lokakuu, 2009, 15:37:43 »
HBK2:sen ongelmana on mm. liian hidas perävälitys, jolloin lavoille ei saa kunnolla jengaa. Aikoinaan vaihdoin omaani XTreme productionin isomman eturattaan  ja pidemmät peräevät. Perää käski luonnollisesti GY401 parinaan Robben FS61 speed carbon nano. Leijunta oli todella hyvä. Ei vispaillut, ei vägännyt, täydellä kaasulla noustessakin vain vähän antoi myöten. Ongelmat alkoivat kuitenkin kun nappasi Idle-uppia, ja alkoi kääntää konetta selälleen. Perästä loppui pito kokonaan, ja taas mentiin lähimpään pusikkoon.

Phoenixissa saa mallinnettua erilaisia perävälityksiä yms, mutta HBK2:sen tapauksessa ne eivät oikeastaan vaikuta. Mallinnus on tehty HBK2:sen vakiogyrolle, joka on aika toivoton tapaus. Luulen että se peittää muutkin säädöt surkeutensa alle. HBK3:sen mukana tulee se violetti gyro, joka on noin miljoona kertaa edistyneempi tapaus, vaikkei sitäkään voi mainita samassa lauseessa GY520:n, Spartan DS760:n tai Aling GP750:n kanssa...
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #70 : 20 Lokakuu, 2009, 18:39:37 »
Olenkohan jotenkin mokannut, kun sain Belt CP V2 sellaiseen trimmiin, että Eskyn omalla radiolla tyvenessä pysyy leijunnassa paikallaan kädet irti radiosta ja lähtee sitten pikkuhiljaa ajautumaan johonkin suuntaan.

Onnea, samaa on yritetty viikkoja onnistumatta. :D. Tähän voi vaan todeta mulle että EVO :D, ei nimittäin cx nupillakaan ole (vielä) noin hyvin säädöt kohdallaan..

Totesin itseasiassa juuri, että herkästi kun kokeilee, niin servoissakin näyttää olevan hiukan klappia. Liekkö ominaisuus vai muutaman lapakosketuksen tulosta, evt.
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

machmac

  • Vieras
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #71 : 20 Lokakuu, 2009, 23:42:53 »
Ehdin belttiä kattelee ja tarkistaa mitä tulikaan tehtyä. Hienosäätöjuomaa on kai ollut liikaa koska flybar oli melkein sentin väärin(tästä kai aiheutu vasemmalle kallistuminen ilmassa). Pakko oli hieman sit surisuttaa ja muuten hyvä mutta perä kääntyy oikealle.  Gyroa yritin hieman säätää ja samaa näyttäs tehdä siit huolimatta ja hihna on ok ja kireellä...En ehtinyt siis paneutua peräongelmaan...pitää tarkistaa  sekin kunhan taas kerkeää.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #72 : 21 Lokakuu, 2009, 11:01:54 »
Lainaus
flybar oli melkein sentin väärin(tästä kai aiheutu vasemmalle kallistuminen ilmassa)

Ei sen kallistusta pitäisi aiheuttaa, tärinää kylläkin. Suurimmat syyt kallistumiseen on yleensä painopisteessä ja swashin linkeissä.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Hermis

  • Moderator
  • *****
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #73 : 21 Lokakuu, 2009, 17:03:47 »
Lainaus
flybar oli melkein sentin väärin(tästä kai aiheutu vasemmalle kallistuminen ilmassa)

Ei sen kallistusta pitäisi aiheuttaa, tärinää kylläkin. Suurimmat syyt kallistumiseen on yleensä painopisteessä ja swashin linkeissä.
Aivan. Voi ajatella, että jos nupissa on jotain vinossa, niin se vika kiertää 2000 kertaa kopterin ympäri/minuutti ::) Siitä seuraa että kone kallistuu 2000krt/min joka suuntaan, joten lopputuloksena on tärinää.
-flybarless, sedative stabilized head-

machmac

  • Vieras
Vs: BELT CP ja Futaban ohjelmointi
« Vastaus #74 : 21 Lokakuu, 2009, 22:27:49 »
Perähihna sittenkin luisti vähän. Kiristin hihnaa ja jo nyt näillä säädöillä hyvältä vaikuttaa ja perä pysyy aika hyvin suorassa.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
15 Vastauksia
9064 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Heinäkuu, 2011, 23:35:40
kirjoittanut 1m4s0_
8 Vastauksia
4934 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Huhtikuu, 2009, 23:15:22
kirjoittanut Affen
4 Vastauksia
2569 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Joulukuu, 2009, 15:31:27
kirjoittanut juza
6 Vastauksia
3751 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Helmikuu, 2010, 20:51:40
kirjoittanut 1m4s0_
7 Vastauksia
2539 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Elokuu, 2020, 14:51:01
kirjoittanut Mesihukka