Tiesihän sen, että uusi pikkukopteri on hommattava. Päätin sitten testata 250:sen tuliterää SE versiota. Paketti saapui perjantaita, jonka jälkeen suuntasin Emtyn luo ja aloitimme kasauksen sopivasti asennusjuomaa nauttien. Onko tämä Suomen eka SE?
Uusi paketti on yhtä "iso" kuin edellinenkin.
Tavarat on pakattu erittäin nätisti
250:sen osia ei ole pakattu ja numeroitu yhtä johdonmukaisesti kuin isommissa Alignin koptereissa, mutta tämä johtuu tietysti siitä, että kone on koottu valmiiksi aika pitkälle. Kokoaminen tehdään nykyään Alignin tehtaalla laadukkaasti ja kaikki paikat on jo valmiiksi lukitteella kiinni.
Uuden version Canopy on hieman eri mallinen kuin vanhempi.
Parannettua edelliseen versioon nähden eniten on nupissa, joka on tehty kokonaan uusiksi. Osat ovat vahvempia ja tästä syystä mixing armeissa on pystytty käyttämään isompia laakereita. Nuppi on hämmästyttävän klapiton! Linkit ovat ehkä hieman liian tiukkoja, mutta katsotaan löystyykö ne sopivasti muutamalla lennolla. Nuppi on puoliksi koottu paketissa, siitä puuttui flybar cage, stabbaritanko ja linkit. Nuppi on kokonaisuudessaan HIENO.
Normaalisti Alignilla nämä SE versiot ovat käsittäneet kaikki tai ainakin lähes kaikki saatavilla olevat päivitysosat, mutta 250SE:ssä oli jätetty montakin pois. Kuvassa näkyvät metalliset bearing blokit on erikseen ostettu. Perähihnan vetoratas on metallinen SE:ssä stockina, mutta muovinen vanhassa. Lisäksi ostin tuohon suoraan metallisen tail boom mountin tehdäkseni perästä vahvemman. Tätäkään ei SE stockissa ole. Kaikki ruuvin kannat on SE:ssä 1,3mm kuusiokoloja vanhan 0,9mm sijaan. Tämäkin toivottu parannus.
SE:stä taitaa olla myynnissä vain super combo, jossa tulee siis Alignin sähköt mukana. Nuppiservoina olevat DS410 tuntuu ihan soivilta, liike on sulavaa ja tasaista. Taustalla näkyy akkuvalinnaksi päätyneet Hyperion 3S 850mAh 25C pulikat. Näitä aiotaan raakasti puskea täyteen 5C:llä.
SE:ssä on parannettu servojen asennusta runkoon laitettavilla muovisovittimilla ja tämä olikin tervetullut päivitys. Emtyn haukkuma sähköjen asennus sujui erittäin helposti.
Toinen odotettu parannus SE:ssä on vahvemmat landarit. Nämä on samalla myös edellisiä korkeammat.
Nyt on jo nuppikin koneessa paikallaan.
Super combon mukana tullut GP 750 gyro sai väistyä Spartanin tieltä. Koko kasaamisprosessissa oikeastaan ainoa tuskaa tuottanut vaihe oli taas kerran... Spartanin johto! Oikea suunnittelukukkanen!
Peräputki paikalleen ja kopteri alkaa olla jo kasassa. SE:ssä tuli stockina myös muoviset peräservon kiinnikkeet vaikka Alignilta on omakin upgrade tähän. Päätin kuitenkin kokeilla Microhelin valmistaa vastinetta. Perälavanpitimet on myös uudistuneet ja sisältävät integroituna chinese weight modin. SE:ssä on myös stockina metallinen hihnaratas peräkasetissa.
Lavat paikalleen ja whoa!
Canopy vielä.
Vanha ja uusi.
Ostin saman tien myös kantolaukun pikkukopterille ettei hajoa kuljetuksissa. Laukku on suunniteltu vanhalle 250:selle ja uusien korkeampien landareiden takia SE ei meinaa mahtua sisään kunnolla. Leikkasin palat pehmustetta pois landareiden alta, jolloin kopu tippui juuri sen verran, että laukku on täydellinen.
Aikaa meni kasaamiseen noin 5,5h sisältäen asennusjuomien nauttimisen, muutamat fiilisvideot (Alignin tehtaalta
ja yleistä höpötystä. Täytyy myöntää, että olen positiivisesti yllättynyt tämän pikkukopterin hiottuun olemukseen. Laatuvaikutelma on ensiluokkainen
. Perän säätöjen, suuntien ja yleisen setupin teon jätin suosiolla seuraavan päivän hallivuorolle, jossa otettiin sitten ensituntumat. Alkuun normaalia säätöä lapakulmien osalta, sitten perä kuntoon ja lentoon. Aluksi liikkeitä oli liian vähän, mutta kohta kone heräsi eloon ja tuntui yllättävän tarkalta ja vakaalta. Expoa joutui laittamaan oudon vähän ja mietinkin onko nupin linkit liian kireät... jotenkin oli semmonen olo. Voi johtua kyllä kopterin muista ominaisuuksistakin. Pirojen pysäytykset väpättivät ja jouduin pelaamaan gyron säädöillä aika paljon, kun yritin etsiä täydellisiä asetuksia. Näitä ei kuitenkaan löytynyt, joten epäilen, että täydellisyyttä etsivänä joutuu ehkä päivittämään perälavat ja peräservon. Tuo DS420 ei käsittääkseni ole saanut maailmalla mitään hurjia kehuja. Laittamani päivitykset eivät olisi olleet mielestäni mitenkään pakollisia, mutta laitoin ne nyt samalla, kun se oli helppoa kasaamisen yhteydessä. Itseni tuntien tiesin, että ne sinne sitten myöhemmin tulisi kuitenkin...
Kasaamisen jälkeen suuntasimme kaupungille ja eksyimme baariin, jossa esiintyi Pete Parkkonen ja Koop Arponen... totesimme, että paras esiintyjä oli Koopin taustalaulaja
.