Kirjoittaja Aihe: Akkujen hankinta Belttiin ja CX450  (Luettu 4120 kertaa)

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
Akkujen hankinta Belttiin ja CX450
« : 13 Lokakuu, 2009, 16:01:01 »
Hei,

Hiukan kaipailen tyhmänä ohjeistusta akkujen hankintaan. Wikiä ja foorumia olen vähän lueskellut, mutta en ole varma asioista, joten ajattelin kysyä suoraan. Saa morkata ;).

Haluaisin siis tilailla ulkomailta halpoja akkuja. Olis kiva jos latureihin ei tartteis sijoittaa. Nykyisin lentelen vaan Belttiä, tulevaisuudessa kun saan cx:n kasaan, niin olis hyvä jos samat akut kävis molempiin. En tiedä vielä cx kokoonpanosta tarkemmin, mutta tulen tekemään siitä 3d harjoittelukopun --> ei tietoa onko mahdollista edes käyttää samoja akkuja beltin sähköjen kanssa.


Tällähetkellä beltissä:
A111800 AKKU 11,1V 1800mAh
http://www.leluja.net/tuotteet.html?id=11/1550

EK2-0851 Charger Li-po
http://leluja.net/tuotteet.html?id=39/1000


Olen miettinyt josko tilaisin tällaisen:
ZIPPY Flightmax 1800mAh 3S1P 20C
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6293&Product_Name=ZIPPY_Flightmax_1800mAh_3S1P_20C

Onko tuo ok valinta, toimiiko se beltissä ja riittääkö tulevasuudessa cx:n 3D lentelyyn? Jos toimii vaan beltissä, niin taidan silti pari tilata niin saa konetta pidettyä vähä pidempää ilmassa :)


Saa ehdottaa myös vaihtoehtoisia valintoja molempia / jompaa kumpaa kopua ajtellen. Edullisuus on etu :). Täyttä reiviä en noilla varmasti näiden akkujen eliniän aikana tule ajamaan, vaan joidenkin temppujen harjoittelua korkeintaan.



CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Akkujen hankinta Belttiin ja CX450
« Vastaus #1 : 13 Lokakuu, 2009, 16:33:14 »
Kysyminen kannattaa aina  :).

Jos halpuus on kriteeri, niin juurikin nuo Hobby Cityn Flight Maxit on parasta vastetta rahalle; Kiinan akuista ne on saaneet muita merkkejä parempaa palautetta kotimaassa ja ulkomailla. Akkujen käyttöiän lisäämiseksi kannattaa hommata mieluummin vähän isomman C arvon akkuja, varsinkin jos päädyt 1800mAh akkuihin. Ei sillä etteikö luvattu 36A jatkuvaa riittäisi leijutteluun ja kevyeen 3D:hen, mutta C arvo voi todellisuudessa olla pienempi kuin ilmoitettu, ja mitä enemmän akkuja ajetaan äärirajoilla, sitä nopeammin akut "pehmenee". Ei ole myöskään kustannekysymys, kun hintaa vain pari dollaria enemmän. Eikös Belttiin menis myös 2200:set, niillä saisit enemmän lentoaikaa, ja 450 kokoisissa kopuissa, kuten tuossa sun CX:ssä, 2200mAh on yleisempi akun koko kuin 1800mAh. 2200mAh 25C akut ei oo pahan hintasia HC:ssä:

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7636&Product_Name=ZIPPY_Flightmax_2200mAh_3S1P_25C_

Lipojen kanssa edes jonkinasteinen "älylaturi" on kyllä melkein must, ainakin jos haluat akkujen kestävän. Näytöltä näät kuinka paljon milliamppeereita akkuun menee sisään, ja voit sitten laskea akulle turvallisen lentoajan. Liian tyhjäksi purkaminen hajottaa akut nopeasti. Eskyn laturilla lataaminen on vähän arpapeliä, ja ainakin hidasta 0.8A latausvirralla. Hyviä halpoja latureita esim. tämä:

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7028&Product_Name=Turnigy_Accucel-6_50W_5A_Balancer/Charger

Ja sille virtalähde:

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6256


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
Vs: Akkujen hankinta Belttiin ja CX450
« Vastaus #2 : 13 Lokakuu, 2009, 16:47:30 »
Moi OP, ja kiitti nopeesta vastauksesta :)! Sulta tulee aina loistavaa ohjetta.

Alussa tuo halpuus on mulla kriteeri. Sit kun rupeen vinguttaa kovemmin, nii hankin ladukkaampaa kulutuskamaa. Tuohon cx nuo kauemmin kestävät osat yritän valita jo niin, että ne sit säilyy vähä kovemmassakin käytössä.

Tuo 1800 oli mulla noissa vaan sen takia, kun noilla mun kahdella laturilla ei pysty specin mukaan muita akkuja lataamaan. Hitaita ne on kun pirut, ja sanovat että akut ovat täynä usean tunnin jälkeen. Pidempi aika selvästi, kun mitä on tuossa specissä sanottu.

Laitanpa tuolta akut tuleamaan :). Kiitos.

EDIT: Siis akut ja laturin, noi mitä mainitsit. Saa sitten belttikin lisää tehoa, ennen kuin cx on lentokunnossa.
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa Harri

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Akkujen hankinta Belttiin ja CX450
« Vastaus #3 : 13 Lokakuu, 2009, 23:06:23 »
Beltissä kannattaa varmistaa ettei isompi akku ota kiinni rattaaseen. Sitä ei välttämättä huomaa kun työntää akun paikoilleen. Käytännössä todettu juttu :(. Kuvassa 1800mAh, 2100mAh on jo siinä rajoilla, isompaa en ole sovittanut (Esky:n akkuja).

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Akkujen hankinta Belttiin ja CX450
« Vastaus #4 : 13 Lokakuu, 2009, 23:13:50 »
Tuolta voi ottaa pois tuon 1cm pehmusteen ja sitoa akun jollain kiinni sitten :)
Mielestäni tuossa beltissä tuo akun paikka on aika huonosti ajateltu..

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Harri

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Akkujen hankinta Belttiin ja CX450
« Vastaus #5 : 13 Lokakuu, 2009, 23:32:55 »
Kuva on havainnollistamiseksi. Pehmuste ei ei vie akkua lähemmäs ratasta. Ei tuo akku tuosta lattialle putoa, ei tarvitse sitoa. Voin laittaa vielä kuvan miten akku akku on hyvä sitoa... jos se sinua häiritsee?

Poissa Harri

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Akkujen hankinta Belttiin ja CX450
« Vastaus #6 : 13 Lokakuu, 2009, 23:53:47 »
Tuolta voi ottaa pois tuon 1cm pehmusteen ja sitoa akun jollain kiinni sitten :)
Mielestäni tuossa beltissä tuo akun paikka on aika huonosti ajateltu..

Mielipiteensä kullakin. Enempää en ala asiaa tässä vatvomaan. Akkujen hankinnastahan tässä oli kyse...

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
Vs: Akkujen hankinta Belttiin ja CX450
« Vastaus #7 : 14 Lokakuu, 2009, 08:19:39 »


Mulla on tehty belttiin jatke akunpaikalle. Se tulee kiinni canopyn etuosaan ihan. Ostin vähä muovia, sulattelin muovailin ja iskin kiinni. alkuperäisessä akunpaikan takaosassa mulla on jotain vaahtojuttua täytteenä. Kuulemma toi belt on vakioakunpaikalla takapainoinen.


CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa Harri

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Akkujen hankinta Belttiin ja CX450
« Vastaus #8 : 14 Lokakuu, 2009, 08:25:49 »
Aha, ok. Sulla onkin sitten asiat jo kunnossa ja tiedossa ;). Hyvä homma.

Poissa FaTFoX

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Akkujen hankinta Belttiin ja CX450
« Vastaus #9 : 19 Maaliskuu, 2010, 14:26:52 »
Menee niin lähelle omaa kysymystä että jatkan tähän.
Sopiiko honey bee king 3 nuo 2200mAh akut niin fyysisesti kuin teknisesti? Riittääkö C20 vai tulisiko myös ottaa pelivaraa ja hommata C25?
Ensimmäinen kopteri tulossa tänään ja siihen olisin niitä ostamassa. Samalla tilaamassa myös laturin, virtalähteen ja latauspussin.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Akkujen hankinta Belttiin ja CX450
« Vastaus #10 : 19 Maaliskuu, 2010, 18:31:16 »
Lainaus
Sopiiko honey bee king 3 nuo 2200mAh akut niin fyysisesti kuin teknisesti?

Ainakin Hyperion 3s2200 35C sopii hyvin, mitat: 108 x 36 x 26.5 mm Mahtus varmaan paksumpikin akku, mutta ei paljon leveempi.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
11 Vastauksia
5846 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Maaliskuu, 2010, 12:40:01
kirjoittanut 1m4s0_
3 Vastauksia
3493 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Kesäkuu, 2011, 17:13:24
kirjoittanut Kehno
19 Vastauksia
12109 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Joulukuu, 2013, 14:11:53
kirjoittanut kekke
10 Vastauksia
6319 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Helmikuu, 2015, 09:42:02
kirjoittanut Raimund
7 Vastauksia
11477 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Huhtikuu, 2015, 23:03:41
kirjoittanut Korppi