Vaikka stabbarit otetaan pois ei swashpääse tekemään omiaan koska se on kiinni nupin servoissa ja ne pitää sen jämptinä mutta..
Vakauttamatonta kopteria voisi "melkein" verrata magneetteihin joissa pidät samoja napoja vastakkain, kopteri on epävakaa ja haluaa "keikkua", tässä taas pätee sääntö.. isompi vakaampi, joskus koe mielessä tein täysin vakauttamattoman 450 kopterin, lennettävissä ja hauska mutta sanoisinki erittäin haastava.
Align 3G FBL vs "perinteinen" FB:
FB kopterissa ainut gyro tosiaan on perällä eli yhdellä (pystysuuntaisella) akselilla. FBL kopterissa taas tulee 3-akselinen gyro, joka siis vaikauttaa tahattomia liikkeitä esim tuulen yms kallisteluja joka ulottuvuudessa, mutta leijunnassa käyttäytyy aika samalla tavalla kuin perinteinen FB eli EI pysy automaattisesti paikallaan. Joissain FBL järjestelmissä on "kelvoton" gyro perälle, jolloin VOI käyttää erillistä gyroa, mutta Align tapauksessa on oikein toimiva gyro.
Käytännössä siis jos kopterissa on virrat ja kallistelet kopteri niin elektroniikka kompensoi liikettä, kallistat kopterin nokkaa -> swash kallistuu taaksepäin
kallistat kopteria vasemmalle -> swash kallistuu oikealle jne
Radiosta tulevat ohjaus liikkeet välittyvät kuitenkin normaalisti swashille.
Mainittakoon eri järjestelmissä (mm helicommandin jotkin versiot) sisältävät ominaisuuden jossa kopteri pyritään pitämään paikoillaan. Järjestelmässä on kamera joka kuvaa maata ja yrittää pitää "kohteen" ruudussa, esim punainen ympyrä maassa jota järjestelmä pitää kiintopisteenä ja ohjastaa kopterin tekniikkaa pitämään sen sektorissa.
Asiat on ehkä tullut moneen kertaan jo esille mutta ei se mitään.
Tosiaan FBL systeemillä saadaan FB kopterin "vakaus" elektroniikalla ja FBL mukaanaan tuoma suuri ketteryys(nopeus) ja se teho mikä aikaisemmin meni FB-lapojen ilmassa vetämiseen on nyt käytettävissä muualle(lentämiseen ^^)!
FB kopterissahan vakautus säätelee itsesään "lapakulmia"(heilutat stabbi tangosta, päälavat liikkuvat), nyt kun se otetaan pois niin lavat pääset "haukkaileen" enemmän "itsekseen" virtausten yms vaikutuksesta. Elektroniikka tulee gyrojen muodossa toimittamaan tuon saman liikkeen(tarvittavat korjaukset) servojen kautta swashille kuin aikaisemmin FB suoraa lapoihin jotta kopteri pysyy "vaaterissa".
Toivottavasti tästä saa selvää ja asia virheitä saa korjata ^^