Kirjoittaja Aihe: Scot Gray F3C lapoja Centyry Helicopter:silta  (Luettu 9570 kertaa)

Poissa kopperi

  • Opetteleva torppari
  • **
  • "happy landings" 2013
Scot Gray F3C lapoja Centyry Helicopter:silta
« : 15 Lokakuu, 2009, 22:00:02 »
liekö tämä uutinen, ???,mutta tuollaisen paikan bongasin jokin aika sitten netistä,,
josta löytyy Rotor tech:in ja SG:en F3C lapoja mielestäni suht järkevään
hintaan,,

tulipa sitten itelle tilattua 700mm RT/SG F3C läpyskät,,ja saapuivat tänään.
paketti tuli DHL:llä ovelle saakka kuudessa päivässä,,
ja muutenkin liike tuntui asialliselta kaikinpuolin,,

osoite: http://www.century-heli.de/shop/index.php?language=en&cPath=172_374

PS: löytyykö kokemuksia SG:n F3C lavoista kuskeilta,,millaiset ovat käytössä ym?
« Viimeksi muokattu: 19 Lokakuu, 2009, 12:17:54 kirjoittanut ropellihattu »
JR PCM10X
Ma X-Cell Pro1

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Scot Gray F3C lapoja Centyry Helicopter:silta
« Vastaus #1 : 15 Lokakuu, 2009, 22:10:31 »
Moi no minä en muilla enää aja jos noita saan, mulla on yhdet 720 kopterissa autorotaatiossa inertiaa riittää. Varmaan hyvät kun yritin Arilta ostaa viimeks, tarjosin 200€ mut ei myyny ku sano et ei ole ku yhdet varalavat.Sitten on vielä turvalliset kun lapoihin on lammattu safetyvire eli jos lavat osuu maahan ni ne pysyy yhtenäisenä että ei lennä lavan palasia ympäiinsä.
« Viimeksi muokattu: 19 Lokakuu, 2009, 12:18:32 kirjoittanut ropellihattu »

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Scot Grey F3C lapoja Centyry Helicopter:silta
« Vastaus #2 : 15 Lokakuu, 2009, 22:25:47 »
Tarikan samilla on yhdet parit noita nyt. Itse kokeilin niitä pari akkua leijunnassa. Käyttäytyy kuin pidemmät 720mm set lavat. Olettaisin että hieman ovat kovassa kelissä taivasajossa pomppuisemmat kuin nuo pidemmät. Ja rotaatioissa hävinnee inertiassa hieman. Sitä en osaa sanoa onko merkityksellinen ero. Noita lapoja saa myös world of helistä 125e oli hinta.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa kopperi

  • Opetteleva torppari
  • **
  • "happy landings" 2013
Vs: Scot Grey F3C lapoja Centyry Helicopter:silta
« Vastaus #3 : 16 Lokakuu, 2009, 00:41:09 »
vanhat laput oli Sabit,,eikä oikein ominaisuuksillaan hurranneet,tai ainakaan
niillä en saanut mieleisekseni kopukkaa,, :P

mielenkiintonen nähdä omas millaiset SG:t oikein ovat,, ???
ja millaiseksi muuttuvat leijutus ja taivasajo ominaisuudet?
selvinnee viikonvaihteen aikana,,

World of helillä on olleet kyllä etusat,,jos 125ekua vain lavat vaiko kulut päälle vielä,,?
mutta kuitenkin jos vertaa omiin 139e +15e postikulut,,

kuitenkin hinnat on noissa tulleet onneksi alas viimesen puolen vuoden aikana mukavasti.
joskus keväällä himoitsin samoja lapoja,,mutta hinnat rauhotti ostohalut(+200e reilusti)
puhumattakaan että järjestään varastosaldot oli nollilla,, :'(
JR PCM10X
Ma X-Cell Pro1

Poissa Sami

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Scot Grey F3C lapoja Centyry Helicopter:silta
« Vastaus #4 : 16 Lokakuu, 2009, 09:52:19 »
Tulevalle viikonlopulle on huimat tavoitteet ja päästä kokeilemaan noita 700 versioita. Ilmoittelen lisää kokemuksista loppuviikosta, mikäli kelit sallii kokeilun. Iselläni on nyt (muistaakseni) SAB:n 0205, eikä nekään kovin huonolta tunnu, mutta nyt on hyvä kun on mitä vertailla. Freyan mukana tulleisiin lapasiin verrattuna SABit ovat tuntuneet hyviltä Fai pörräilyyn. SAB:ien inertia rotaatiossa on selkeästi heikompi kuin 720 lavoilla, mutta edelleen tikkujen liike ja muu setup ovat olleet ratkaisevampia kuin lapojen ominaisuudet ;D
Sami Tarikka
12Z
Eagle 3 VPUS patterikone
Hämeenkyrö

Poissa Sami

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Scot Grey F3C lapoja Centyry Helicopter:silta
« Vastaus #5 : 17 Lokakuu, 2009, 19:16:19 »
No tulipahan nuo SG kokeiltua tankillisen verta ja kyllähän niitä eroja huomasi niin taivaalla kuin leijunnassakin. Taivaalla nuo ei haukkaile juurikaan ja leijunnassa ei ole yhtä pomppuista kuin SAB:lla. Rotaatiossa inertiaa piisaa. Ainoa mikä kummastutti oli tarve vähentää gyron gainia taivalla eli ilmeisesti nuo lapaset pyörii vähän joutuisammin? Ensi kesänähän sitten nähdään saadaanko yhtään ajoo parannettua näillä lapasilla.
Samppa
12Z
Eagle 3 VPUS patterikone
Hämeenkyrö

Poissa kopperi

  • Opetteleva torppari
  • **
  • "happy landings" 2013
Vs: Scot Grey F3C lapoja Centyry Helicopter:silta
« Vastaus #6 : 19 Lokakuu, 2009, 00:03:27 »
mielenkiintosia kokemuksia,,hmm,,

ite en toistaseksi muuta kuin leijuttelin hiukan.
SG:t on ainakin todella hiljaiset Sabeihin verrattuna,,leijuu kuin sukkasillaan,,
on jonkiverran rauhallisemman oloinen myös,,

lavat ovat epäilemäti hyvät, mutta paljastavat myös nupin keskeneräiset säädöt myös vääjäämättä.
no,,nupin säätöhin vain muuten pitää alkaa perehtyä paremmin,,padlet, painot ym,,
et saa nupin toiminnan mukavammaksi,,
tuo ei ole mielestäni lapojen vika vaan, ne tuovat esille asioita joita sabeilla ei
samalla tavalla huomannut.

tuo juttu on ollut mielessä jo kauan mutta en ole ryhtynyt siihen tosissaan
kun mielestäni kunnon lavat ovat ainoa hyvä lähtökohta siihen.

täytyy alkaa miettiä uusia kujeita,, ::)
JR PCM10X
Ma X-Cell Pro1

Poissa Sami

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Scot Grey F3C lapoja Centyry Helicopter:silta
« Vastaus #7 : 19 Lokakuu, 2009, 10:18:46 »
Nämä minun kokemukseni tietysti koskee SAB:n 685mm lapoihin verrattuna, mutta voitaisiin vielä jos kelejä tulee, niin sekoittaa pakkaa testaamalla Vartiaisen 710 SABeja. Luultavasti SABeille tyypillistä on hieman levottomampi käytös ja normaalissa sunnuntai ajelussa ei eroja juurikaan huomaa.
Samppa
12Z
Eagle 3 VPUS patterikone
Hämeenkyrö

Einari Lindberg

  • Vieras
Vs: Scot Gray F3C lapoja Centyry Helicopter:silta
« Vastaus #8 : 02 Marraskuu, 2009, 07:08:38 »
Onkos noilla "tavallisilla" Rotortech lavoilla mitä eroa Scott gray nimellä varustettuihin lapoihin?

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Scot Gray F3C lapoja Centyry Helicopter:silta
« Vastaus #9 : 02 Marraskuu, 2009, 07:25:38 »
Onkos noilla "tavallisilla" Rotortech lavoilla mitä eroa Scott gray nimellä varustettuihin lapoihin?
Netistä oon lukenu et ainoa ero ois et nuo SGt on kaikki parit täsmälleen saman painoisia. Normaalistihan lavoissa voi eri parit poiketa toisistaan esim +-3 grammaa. Mutta tämä ei ole faktaa vaikka joku väittikin asiaa Rotortechiltä kysyneensä.

Einari Lindberg

  • Vieras
Vs: Scot Gray F3C lapoja Centyry Helicopter:silta
« Vastaus #10 : 04 Marraskuu, 2009, 21:20:49 »
Minkäs kokoiset rotortech lavat kannattaa laittaa mihinkin nuppiin? Meinaan vaan, että noissa Hirobo nupeissa on aika suuria eroja halkaisijassa. Jos SSZ-III nuppiin laittaa samat 720 lavat kuin SSZ-V nuppiin niin SSZ-III on paljon suurempi roottorikehä. SSR-VII taitaa olla vielä suurempi. Tuleeko ongelmia liian suuresta roottorikehästä? Olisiko 700 lavat sopivammat vaikka tuohon kolmos nuppiin?

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Scot Gray F3C lapoja Centyry Helicopter:silta
« Vastaus #11 : 04 Marraskuu, 2009, 21:55:15 »
Kolmoseen nuo 720 on juurikin sopivimmat lavat. Mutta sitten kannattaa myös delta-miksaus 'modata' nollaan.

SSR-VII nuppiin ei mun käsityksen mukaan käy kuin max 700mm lavat, kun se nuppi on niin matala. Ja perälavat kannattaa olla sitten max 92mm. Niin tällä setillä ei (kait) pitäisi ottaa kiinni  ;D  Seiskanupissa täysin varma vaihtoehto on K&S 680 SPEC-S FAI lavat. Niitä saa world-of-helistä, ovat tosin vähän hinnakkaat. Mutta nuo 700 SG:t voi olla ainakin kokeilun arvoinen juttu.

OT: Jenkeissä pojat näyttävät ajavan setillä vitosnuppi-720SGt, normi stabbaritanko, Fun-Tech tai RT stabbarit ja pehmeämmät kumit. Ja meillä Suomessa aivan jollain muulla  ::) Kaikki tekee niin kuin parhaaksi näkee... :)

SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa kopperi

  • Opetteleva torppari
  • **
  • "happy landings" 2013
Vs: Scot Gray F3C lapoja Centyry Helicopter:silta
« Vastaus #12 : 04 Marraskuu, 2009, 23:41:58 »
muutama kuva SG:n 700:sista lavoista,,
JR PCM10X
Ma X-Cell Pro1

Einari Lindberg

  • Vieras
Vs: Scot Gray F3C lapoja Centyry Helicopter:silta
« Vastaus #13 : 05 Marraskuu, 2009, 07:33:11 »
Onkos tuohon deltamiksauksen muuttamiseen olemassa valmiita palikoita, vai onko itse tehtävä/teetettävä? Miten yleensä sitten vaikuttaa käytökseen onko negatiivinen, positiivinen tai nolla delta?

Poissa vyr

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Scot Gray F3C lapoja Centyry Helicopter:silta
« Vastaus #14 : 05 Marraskuu, 2009, 12:13:11 »
Onkos tuohon deltamiksauksen muuttamiseen olemassa valmiita palikoita, vai onko itse tehtävä/teetettävä? Miten yleensä sitten vaikuttaa käytökseen onko negatiivinen, positiivinen tai nolla delta?

Voisiko joku selventää mitä  delta-miksauksella RC-koptereissa yleensä tarkoitetaan. Ei kai ole kuitenkaan ns. "delta-saranaa" eli sellaista nuppia, jossa lepatusakselin kulma poikkeaisi suorasta kulmasta lavan pituusakselia kohtaan (koska yleensä näyttää roottori lepattavan symmetrisesti kiikkulaudan tapaan yhden lepatusnivelen suhteen)? Eli onko delta-miksaus vain K-kytkentä siten että lavanpitimessä (lapahaarukassa) oleva kulmavipu (pitch horn) ei yhdisty kuulanivelellä lapakulmia säätävään työntötankoon lepatusakselin tasolla, vaan muodostaa kulman lepatusakseliin nähden (ja lisää lapakulmaa + nostovoimaa lavan lepattaessa alas)?

Kysyy "täydellinen aloittelija"
« Viimeksi muokattu: 05 Marraskuu, 2009, 12:16:10 kirjoittanut vyr »

Einari Lindberg

  • Vieras
Vs: Scot Gray F3C lapoja Centyry Helicopter:silta
« Vastaus #15 : 06 Marraskuu, 2009, 10:43:53 »
K-kulmista enkä paljoon muustakaan ymmärrä mitään, mutta ainakin tuo viimeinen lause suluissa kuulosti mielestäni oikealta ja käsittääkseni positiiviselta delta jutskalta. Positiivisen deltan ymmärrän korjaavan nostovoima epätasapainoa ja se kuulostaa fiksulta keksinnöltä, mutta mitä hittoa sillä negatiivisella tehdään, sehän vaan huonontaa. Joku voi vielä kertoa omista näkemyksistään. Ja se kiinnostaa, että miten kopterin käyttäytymiseen vaikuttaa onko positiivinen tai negatiivinen tai neutraali.

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Scot Gray F3C lapoja Centyry Helicopter:silta
« Vastaus #16 : 06 Marraskuu, 2009, 22:42:04 »
Moikka,

Päätelmät deltamiksauksesta on osuneet ihan oikeaan, ei niissä ole korjattavaa. Aikoinaan puhuttiin siten, että positiivinen delta, korjaa roottorin asentoa tuuleen aiheuttamaa muutosta vastaan, negatiivinen korjaa mekaniikan asentoa. Molemmat toimivat mutta käytös ja tuntuma on hieman erilainen. Yleensä negatiivinen delta toimii taivaalla nopeassa lennossa paremmin ja positiivinen leijunnassa paremmin. Mutt siis yleensä, nuppien toimivuuteen vaikuttaa niin monet asiat että jos se olisi näin yksinkertaista, niin meillä olisi jo täydellisesti toimiva kopteri.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Einari Lindberg

  • Vieras
Vs: Scot Gray F3C lapoja Centyry Helicopter:silta
« Vastaus #17 : 12 Joulukuu, 2009, 15:28:44 »
Tossa aikaisemmin suositeltiin deltamiksauksen modaamista nollaan kolmosnupilla ja 720 lavoilla. Mitäs tuo käytännössä sitten pitäisi vaikuttaa lentotuntumaan? Vaikuttaako se parantavasti leijuntaan, taivas ajoon vai johonkin tiettyyn liikkeeseen?

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Scot Gray F3C lapoja Centyry Helicopter:silta
« Vastaus #18 : 12 Joulukuu, 2009, 17:09:49 »
Deltamiksauksen modaamisesta...

Itse jutun apinoineena paljon kovemmalta kuskilta, en pysty täysin selittämään miten se koneen lentoon oikeasti vaikuttaa. Mutta omat vähät kokemukset olivat, että nuppi vaatii sitten enemmän expoa, tietenkin liikeradoista riippuen, mutta kun expoa on lisätty tarpeeksi, niin se vaan yksinkertaisesti toimii paremmin. Sitä on vaikea selittää kun homma loksahtaa kohdalleen. Tietenkin toivomisen varaa vielä on tuolla nupilla, mutta leijuntaan se enemmän vaikuttaa, ja positiivisesti. Homma rauhoittuu, eikä tarvi tehdä niin paljon töitä että kone pysyisi paikallaan tuulessa. Myöskin kovemmassa tuulessa ei "tikkuihin tarvitse nojata" niin paljoa. Eli leijunta paranee, vaikkakin siihen vaaditaan sitten pientä säätöä. Taivaalla sitten jutussa ei paljoa eroa mun taidoilla tunnu, mutta pitch->ele ja ail->ele miksauksia täytyy vähäsen muuttaa. (Nämä siis ihan vaa että kone lentäisi suoraan ja tekisi kierteet mahdollisimman hyvin ilman omaa sotkemista.)
 Mutta loppupeleissä nämä on tosi pieniä eroja eikä niitä helposti huomaa kokenutkaan kuski. Ja myöskin kaikki on erilaisia ja tykkää erilaisista koneista, joten ainut keino selvittää toimiiko se just itsellä on kokeileminen.

Sitten kun kokeilee niin kannattaa eri keleissä sitä testailla että ei pelkästään tyynessä käy toteamassa että nyt toimii makiasti ja sitten tuulisessa kelissä yht'äkkiä se laite onkin ihan kauhee...

(OT näitä F3C höpinöitä voisi ehkä kirjoitella tuonne F3C osioon vähän aina omien otsikoiden alle, jos kiinnostusta on...)
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Einari Lindberg

  • Vieras
Vs: Scot Gray F3C lapoja Centyry Helicopter:silta
« Vastaus #19 : 12 Joulukuu, 2009, 19:50:20 »
Aika kenolleen tulee pitch linkit ton muutoksen jälkeen, saa nähä pysyykö kiinni.

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Scot Gray F3C lapoja Centyry Helicopter:silta
« Vastaus #20 : 13 Joulukuu, 2009, 13:10:38 »
Aika kenolleen tulee pitch linkit ton muutoksen jälkeen, saa nähä pysyykö kiinni.

Kyllä ne pysyy kiinni. Ainakin on mulla pysynyt ::)

Kerroppa sitten miltä se laitos tuntui ajaa.
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Einari Lindberg

  • Vieras
Vs: Scot Gray F3C lapoja Centyry Helicopter:silta
« Vastaus #21 : 13 Joulukuu, 2009, 15:20:13 »
Eilen kokeilin vakio deltalla ja mustilla lepatuskumeilla, keli oli täysin tyyni ja tuntui tosi hyvältä kaikissa lentotiloissa. Leijutus yllättävän paljon helpompaa kuin valkoisilla kumeilla. Tänään mustat kumit edelleen ja delta muutettu nollaan. Pitch linkkejä joutui ruuvaan 2 kierrosta pidemmäksi, johtuen kallelleen menevästä linkistä. Keli oli melko tuulinen ja puuskainen. Leijunta ei sen kummempaa kuin eilen tyynellä, eikä puuskat horjuttaneet, eikä muuttanut koneen korkeutta mainittavasti. kollektiivi ohjaus oli aika hankalan tuntuinen, keräsi korkeutta rivakasti eikä meinannut tulla kunnolla alas. Johtui ehkä tuulesta tai sitten tuosta delta hommasta. Vakio deltalla ja mustilla kumeilla en ole vielä tuulessa koittanut.

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Scot Gray F3C lapoja Centyry Helicopter:silta
« Vastaus #22 : 13 Joulukuu, 2009, 15:51:45 »
kollektiivi ohjaus oli aika hankalan tuntuinen, keräsi korkeutta rivakasti eikä meinannut tulla kunnolla alas.

Jyrkennä lapakulmakäyrää keskitikun alapuolelta ja loivennä yläpuolelta, niin homma muuttuu helpommaksi. Mikä radio sulla on?
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Einari Lindberg

  • Vieras
Vs: Scot Gray F3C lapoja Centyry Helicopter:silta
« Vastaus #23 : 13 Joulukuu, 2009, 16:25:20 »
Onko sulla samanlaisia kokemuksia? Meinaatko että kollektiiviohjaus muuttui deltan vuoksi, vai meinasitko, että teen kokonaan uuden setupit ja käyrät tuulista keliä varten? Radiona on 9Z WC2.

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Scot Gray F3C lapoja Centyry Helicopter:silta
« Vastaus #24 : 13 Joulukuu, 2009, 21:56:17 »
Onko sulla samanlaisia kokemuksia? Meinaatko että kollektiiviohjaus muuttui deltan vuoksi, vai meinasitko, että teen kokonaan uuden setupit ja käyrät tuulista keliä varten? Radiona on 9Z WC2.

No tota... Ei kokemuksia mutta... :P

Tottakai ohjaus muuttui deltan muuttamisen vuoksi. Mutta kun ei ole mitään yleisiä nyrkkisääntöjä näihin juttuihin, niin pitää etsiä joka asiaan oma ratkaisu. Nyt kun ensin olet testaillut tyynessä, normi tuulessa ja sitten kovemmassa tuulessa, niin voi vasta miettiä mihin asiaan haluaisi parannusta. Toi eka juttu oli ihan selkeä, että käyrää pitää muuttaa. Mutta eri kelissä pitää sitten taas katsoa toimiko se. Kompromissien hakemistahan tämä juttu on.

Mekaanisesti se sun kone on nyt varmaan aikalailla iskussa. Enää on jäljellä se radiosta säätäminen.

Mulla on ollut viime kesästä lähtien leijuntaan kolmet eri puolittajat ail ja ele suunnassa. Eli tyyni, tuulinen ja kova tuuli. Näissä eroja liikeradan sekä expon osalta. Ja ne on löytynyt suunnilleen ihan vaan kokeilemalla. Mutta vain yhdellä lapakulmakäyrällä leijunnassa. En ole nähnyt tarvetta tehdä erilaista eri keliin. Sun kannattaa lähteä liikkeelle niillä liikeradoilla ja expoilla mitkä sulla nyt on, ja sitten mennä vaikka siinä normi tuulisessa kelissä eka testaamaan. Tod. näk lisäät expoa. Sitten tyynessä kelissä varmaan vähän pienemmillä liikeradoilla ja expoilla, en tiedä, kokeile. Sitten kovassa tuulessa vähempi expoa ja lisää liikettä, varmaan ::) Kannattaa myös testailla erilaisia lapakulmakäyriä, ja tietenkin erilaisissa keleissä. Mutta eri lapakäyrää eri keleihin ei varmaankaan kannata tehdä, koska se muuttaa koneen käytöstä jo aika paljon. Mene ja tiedä ::)

Joo nämä ei ole ihan helppoja juttuja ;D
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
1 Vastauksia
2525 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Toukokuu, 2009, 17:39:45
kirjoittanut Timo
8 Vastauksia
3590 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Syyskuu, 2009, 22:47:22
kirjoittanut Tuukka
7 Vastauksia
4563 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Elokuu, 2011, 22:56:18
kirjoittanut Iceheart
12 Vastauksia
16483 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Joulukuu, 2014, 23:44:48
kirjoittanut njs
4 Vastauksia
13736 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Tammikuu, 2015, 19:18:23
kirjoittanut Tonsku