Kirjoittaja Aihe: T-rex 450Pro vs. 450Sport vs. 450SEV2  (Luettu 20866 kertaa)

Pertti

  • Vieras
T-rex 450Pro vs. 450Sport vs. 450SEV2
« : 16 Lokakuu, 2009, 14:15:50 »
Elikkäs, kun Align on pukannut kovaa tahtia uusia versioita nelipuokista markkinoille niin mitä eroa noilla eriversioilla oikeasti on?

Te jotka näistä enemmän ymmärrätte katsokaa allaoleva taulukko ja kommentoikaa ?-kohtia ja muitakin (virheellisiä)tietojani parhaanne mukaan. Itse voin aloitella sen verran kuin osaan.

Valitsin tohon noi kaks uusinta, Pron ja Sportin ja sitten "vanhan" haastajan SEV2:sen

                                    450Pro               450Sport                              450SEV2
                                        
Nuppi:                        Alumiininen,           Alumiininen,                                Alumiininen?            (kommentoikaa joku nupin mallia, joku joka niistä jotain tajuaa)                                              
                                 Uusi malli                Hieman eri kuin SE ?

Perä:                         TorqueTube,           Hihna,sama kuin SEV2?                       Hihna,
Perän materiaali:   Täysin alumiininen          ?                                                 Täysin alumiininen?
Runko:                       Uusi malli                 ?                                                     ?
Huonoja ominaisuuksia:TT:n rattaat             ?                                     ?
                                           
Hyviä ominaisuuksia:            ?                   ?                                                   ?  



Ja lisä ehdotuksia "Pääotsikoiksi" pitää laittaa kanssa. Tehdään tästä kattava taulukko, josta näkee selkeästi eriversioiden erot.

Etukäteen kiittäen kaikkia jotka osallistuvat taulukon täyttämiseen.
« Viimeksi muokattu: 18 Lokakuu, 2009, 10:28:48 kirjoittanut Pertti »

JCA

  • Vieras
Vs: T-rex 450Pro vs. 450Sport vs. 450SEV2
« Vastaus #1 : 16 Lokakuu, 2009, 20:26:18 »
Liittynee asiaan ainakin ihan hitusen, niin kysynpä:

Muistan jostain lukeneeni, että 450proossa olisi ollut paljon ongelmia tuon perän kanssa. Sieltä kuulumma menee usein rattaat sileäksi, vanhaa korjattua vikaa vai mitenkä?
En nyt löytänyt mistään mainintaa asiasta tähän hätään, mutta kiinnostaisi kovasti tietää että pitääkö tuo paikkansa vai onko mulla väärää tietoa?

Saahan tuon oman vee 2:n onneksi upgradettua torque tubeen jos haluaa, jos tuota vikaa ei niissä olekkaan. Muuta en vielä sano mistään kun vasta pari leijutusta on kokemusta SE V2:sta.

Paitsi että juu, nuppi on alumiininen ja perä myös V2:ssa, paitsi perässä on se osa mikä liikuttaa lapoja muovinen. Joku leveler sekin vissiin oli? :)

Pertti

  • Vieras
Vs: T-rex 450Pro vs. 450Sport vs. 450SEV2
« Vastaus #2 : 17 Lokakuu, 2009, 09:56:10 »
Joo, mulla on ainakin ollut ongelmaa proon rattaiden kanssa. Pienestäkin maakosketuksesta rattaat vaihtoon.

Vahdetaampas hiukan tätä tsydeemiä. Otetaan taulukko pois kokonaan ja jokainen joka tietää jotain eroja noiden kolmen välillä niin rohkeasti osallistumaan!

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: T-rex 450Pro vs. 450Sport vs. 450SEV2
« Vastaus #3 : 17 Lokakuu, 2009, 10:12:19 »
Joo, mulla on ainakin ollut ongelmaa proon rattaiden kanssa. Pienestäkin maakosketuksesta rattaat vaihtoon.
Mitä olen 500 ESP:n torque tubesta oppinut, niin paras keino välttää hammaspeikko on maakosketusten välttäminen. Ainakin 500:ssa peräevä on sen verran lyhyt, että maavara menee jo Alignin suunnalta pottuilun puolelle. Peräevät käyvät reilun sentin päässä maasta, kun peräevä on tontissa. Siis olettaen että se tontti on tasainen kuin biljardipöytä. Toimiva keino onkin takaevän pidentäminen tavalla taikka toisella. 500:ssa lisää pituutta saa pistää kolmisen senttiä ennen kuin kopteri seisoo tukevasti landareilla ja takaevällä. Itse tein pidennytksen yksinkertaisesti nippusidettämällä pätkän hiilikuituputkea pitkin evän takareunaa ja 30mm sen päästä yli. Enkä ole muuten kertaakaan saanut TT:n rattaita sileäksi, en edes torpatessa kunnolla.

Pertti

  • Vieras
Vs: T-rex 450Pro vs. 450Sport vs. 450SEV2
« Vastaus #4 : 18 Lokakuu, 2009, 10:30:40 »
Kysytäänpäs näin.
Mitä ominaisuuksia jää Sportin ostaja kaipaamaan Prosta, kun hinta eroa on n. 100€ (Sport 370€ fastladilla, Pro 480€ TRex-storessa)?

seppomikael

  • Vieras
Vs: T-rex 450Pro vs. 450Sport vs. 450SEV2
« Vastaus #5 : 18 Lokakuu, 2009, 14:18:58 »
Ihan vielä en pysty vastaamaan että onko mitään.
Mutta olen melko varma ettei mitään. Ellei halua TT:tä...

Luulen että Storeen tulee noi suunnilleen samaan hintaan mutta kannattaa kysyä sieltä.

Pro on ollut ja se lensi suht vakaasti meikäläisenkin käsissä mutta ainakin toivon että sport olisi pikkasen rauhallisempi...
3D kuskille luulen että Pro on se oikea vaihtoehto jo nimenkin mukaan.................. . ;D

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: T-rex 450Pro vs. 450Sport vs. 450SEV2
« Vastaus #6 : 18 Lokakuu, 2009, 19:22:28 »
Lainaus
Tuo maakosketusten välttely taitaa olla se avainsana; ei ne rattaat itsekseen hajoile

Kyllä ne vaan voi hajota vaikka ei osuisikaan perä maahan, ei tarvita kuin tarpeeksi terävä suunnan vaihdos tai pirostoppi. Ihan samoja ongelmia voi olla perän rattaiden kanssa kuin päärattaidenkin, liian suuri välys, huonot materiaalit ym. vaikuttaa paljon siihen miten paljon rääkkiä ne kestää ja joissain koneissa saattaa hajota helpommin.

Mutta kannattaa joka tapauksessa välttää maakosketuksia, ei sitä roottoria ole ruohon leikkuuseen tarkoitettu  :)


-op-


Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Pertti

  • Vieras
Vs: T-rex 450Pro vs. 450Sport vs. 450SEV2
« Vastaus #7 : 19 Lokakuu, 2009, 15:03:03 »
Seppo, pistäs kattava rakennussäie pystyyn heti kun saat sen Sportin käsiis.
Paljon kuvia ja kokemuksia erityisesti verraten prohon. Vielä enemmän kuvia kuin Pro-säikeessä ;)

seppomikael

  • Vieras
Vs: T-rex 450Pro vs. 450Sport vs. 450SEV2
« Vastaus #8 : 20 Lokakuu, 2009, 00:14:37 »
Hupsis!

Kasasin sen vahingossa tvtä katsellessa... 8)

Joku hajahuomio...
Nuppi on Alignin sinistä alua ja puolivalmiiksi kasattu. Kolmesta ruuvista puuttui lukite. Nuppi tuntuu käsissä yhtä tiukalta kuin Pron ja luulen että se on sama jos ei ole mitoituksessa eroja. Tuskin. Tässä on mukana painot stabbarintankoihin ja sen rekisteröin ilolla!

Servot tulevat runkoon kiinni painettavien vastakappaleiden avulla ja servojen asennukseen taisi mennä melkein kaksi minuuttia. Tämä on näppärin servojenkiinnityssysteem i mihin olen Alignilla törmännyt. Ainoa että ne korvakkeet eivät olleet päässeet manuaaliin asti mutta ei niitä oikeastaan voi väärin asentaa. Paitsi tahallaan.

Pikkasen enemmän muovia kun Prossa. Ainoa mikä olisi voinut olla alumiinia on peräputken (ja etummaisen perän hihnapyörän) kiinnityskasetti. Mikä sen virallinen nimi lieneekään...

Kaikki meni paikalleen ilman ongelmia. Landarin putket lukitaan 2mm pidätinruuvilla ja sellainen on aika pieni. 0,9mm kuusiokoloa tarvittiin. Mukana tulee L-avain millä ne saa kiinni. Ruuvit olivat mielestäni parempia kuin missään aikaisemmassa sarjassa. Ainakin kannat olivat mittatarkkoja ja yksikään ruuvi ei kasattaessa yrittänytkään muljata. Toki avain täytyy painaa huolella kolonsa pohjaan.

Tämmöistä. Yritän saada kuvia säätövaiheesta. Mekaniikan kokoamiseen meni nelisen tuntia.

Poissa mats

  • Aloitteleva torppari
  • *
    • ArtFlow
Vs: T-rex 450Pro vs. 450Sport vs. 450SEV2
« Vastaus #9 : 29 Lokakuu, 2009, 09:42:50 »
Tässä muutama surkea kuva sportin rakennusvaiheista. Voin laittaa lisää kunhan saan kasattua...

Peräpuomin kiinnityspalikasta sen verran, että vaikka se muovia onkin niin siinä kuitenkin ruuveille on metalliset vastakappaleet. Eli saa hyvin kiristettyä. Simppeli rakentaa kaikenkaikkiaan, ja käsitykseni mukaan nuppi on sama kuin prossa (V3).







-mats

seppomikael

  • Vieras
Vs: T-rex 450Pro vs. 450Sport vs. 450SEV2
« Vastaus #10 : 29 Lokakuu, 2009, 10:23:40 »
Hienoa että sait kuvia kasaamisesta.
Kun minä en saanut... ::)

Oma kopterini odottaa edelleen säätäjäänsä. Sähköt olen siihen laittanut paikalleen. Vähän oli vastarin kanssa ongelmia tässäkin. Väistin ne pistämällä 7000 vastarin siihen. Juuri mahtui gyrotelineen alle. Johdotus on tehty minumaisesti eli sieltä mistä mahtuu ja loput sykkyrälle...
Eli pointtina on se, että saisi vastarissa olla piikit taaksepäin eikä ylöspäin kuten minun 6200:ssa oli.

Koneen tasapaino vaikutti aika hyvältä Hyperionin 2200mAh akun kanssa. Nopari oikeassa kyljessä.

Poissa mats

  • Aloitteleva torppari
  • *
    • ArtFlow
Vs: T-rex 450Pro vs. 450Sport vs. 450SEV2
« Vastaus #11 : 29 Lokakuu, 2009, 13:19:55 »
Joo itsekin tuon ar7000 vastarin laitan. Huomasin myös että futaban gy401:sen kanssa tulee vähän ongelmia kun ei mahdu hyllylle. Täytyy mahdollisesti poistaa ko. muovipalanen, jotta saa gyron ja vastarin jotenkin sinne pohjalle ängettyä. Ehkä gyron voisi laittaa suoraan pääakselin alle (?).

-mats

seppomikael

  • Vieras
Vs: T-rex 450Pro vs. 450Sport vs. 450SEV2
« Vastaus #12 : 29 Lokakuu, 2009, 13:26:23 »
Se gyro ei toimi ihan niin hyvin pääakselin alla. Ilmeisesti se johtuu siitä että siellä gyrolle tulee vähiten sivusuuntaista kiihtyvyyttä.
Itse en tosin ole koittanut, mutta muistan joidenkin asiasta puhuneen.
Mutta voihan sitä kokeilla. Ei siinä mikään rikki mene. Jos ei kopteri... ;D

Olisikohan jollain omakohtaista kokemusta?

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: T-rex 450Pro vs. 450Sport vs. 450SEV2
« Vastaus #13 : 29 Lokakuu, 2009, 14:13:00 »
Itse kokeilin pohjalevyn alla gyroa, ei ollut aivan akselin alla, mutta melkein... toimi ainakin yhtähyvin kuin puomin alla.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa mats

  • Aloitteleva torppari
  • *
    • ArtFlow
Vs: T-rex 450Pro vs. 450Sport vs. 450SEV2
« Vastaus #14 : 02 Marraskuu, 2009, 12:57:11 »
No pieniä ongelmia tuon 401sen kanssa on. Jos joku ymmärtää ko. laitteen päälle, kuuntelen mielelläni neuvoja! En ymmärrä miksi liikerata servossa on lyhyempi toiseen suuntaan kuin toiseen. Jos säädän perän lapakulmat nollille niin slideri on keskellä, mutta tuo gyro rajoittaa liikettä niin että toiseen päähän jää iso rako (1,5-2mm), kun toinen pää melkein jo ottaa kiinni.

Tuon liikkeen erilaisuuden näkee ihan paljain silmin jos ottaa servon käteen  ???

-mats

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: T-rex 450Pro vs. 450Sport vs. 450SEV2
« Vastaus #15 : 02 Marraskuu, 2009, 13:05:01 »
tuossa perässä lapakulmien ollessa 0 niin ei ole slideri keskellä, se on rakenteeltaan moinen että slideri keskellä tulee joitakin asteita jo perälle.
Mutta jos slideri on keskellä ja gyron limit vaikuttaa toiselle puolelle liikettä eritavalla niin tarkista trimmit yms ettei niitä ole. Mekaaninen säätö kohdalleen eli
Rate-modeen gyro(gain ~30%), leijunnassa perä ei kierrä kumpaankaan suuntaan(kierrosten muuttuessa kääntyy->normaalia). Sitten HH-mode päälle ja limitillä bindaukset pois ja lentämään.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa mats

  • Aloitteleva torppari
  • *
    • ArtFlow
Vs: T-rex 450Pro vs. 450Sport vs. 450SEV2
« Vastaus #16 : 02 Marraskuu, 2009, 13:13:27 »
Nosiis ongelmahan ei ole tuossa vaan siinä ettei servo liiku saman verran molempiin suuntiin. Sitäpaitsi kun slideri on keskellä, ovat lapakulmatkin nollassa. Rakenteitahan on erilaisia.

Ehkä voi jotenkin johtua sub-trimmistä. En ymmärrä miksei 401nen sub-trimmejä sietäisi? Miten muutenkaan saisi servon varren 90 asteen kulmaan?

-mats

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: T-rex 450Pro vs. 450Sport vs. 450SEV2
« Vastaus #17 : 02 Marraskuu, 2009, 14:58:15 »
seV2 perässä itselläni tulee ainakin kulmia slideri keskellä, mistä näistä 3:sta kopterista nyt tarkalleen puhutaan?^^
Itse en oman gy401 kanssa moiseen ole törmäänyt..
Ei subtrimmistä pitäisi johtua, jos resetoinnin jälkeen on laittanut trimmiä.. no se aiheuttaisi vaellusta.. unohdetaan tuo  ;D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa mats

  • Aloitteleva torppari
  • *
    • ArtFlow
Vs: T-rex 450Pro vs. 450Sport vs. 450SEV2
« Vastaus #18 : 02 Marraskuu, 2009, 22:03:04 »
Nyt on kyseessä tuo sportti malli =) Ja sitähän minäkin, ei subtrimmit pitäisi vaikuttaa, gyrohan rekisteröi sen 'keskikohdan' käynnistyessään. Jostakin syystä kuitenkin liikealueen ääripäät pysyvät samoina, käytin subtrimmiä tai en. Vain keskikohta siirtyy trimmillä haluttuun suuntaan. Pitää vissiin kokeilla eri servoilla kun en pysty käsittämään tätä  :-\

-mats

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: T-rex 450Pro vs. 450Sport vs. 450SEV2
« Vastaus #19 : 02 Marraskuu, 2009, 22:55:15 »
Minkälaista haittaa tästä nyt käytännössä on?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa mats

  • Aloitteleva torppari
  • *
    • ArtFlow
Vs: T-rex 450Pro vs. 450Sport vs. 450SEV2
« Vastaus #20 : 02 Marraskuu, 2009, 23:06:28 »
Niin.. ainakin se, että gyron vartta ei siis saa 90 asteen kulmaan mitenkään. Eli sen tulisi olla lähtökohtaisesti vinossa. Tai toisaalta jos varren haluaa oikeaan kulmaan, ei saa läheskään koko liikealuetta käyttöön, koska servo bindaa äkkiä yhdessä suunnassa. Ehkä suurin käytännön haitta on ärsytys, ihmetys ja v*tutus kun homma ei toimi niinkuin pitää.

-mats

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: T-rex 450Pro vs. 450Sport vs. 450SEV2
« Vastaus #21 : 02 Marraskuu, 2009, 23:09:52 »
Mikäs servo sulla on siinä 401:ssä kiinni?

Poissa mats

  • Aloitteleva torppari
  • *
    • ArtFlow
Vs: T-rex 450Pro vs. 450Sport vs. 450SEV2
« Vastaus #22 : 02 Marraskuu, 2009, 23:26:35 »
Futaban S9257

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: T-rex 450Pro vs. 450Sport vs. 450SEV2
« Vastaus #23 : 02 Marraskuu, 2009, 23:37:32 »
Lainaus
Futaban S9257
OK

Lainaus
Niin.. ainakin se, että gyron vartta ei siis saa 90 asteen kulmaan mitenkään. Eli sen tulisi olla lähtökohtaisesti vinossa. Tai toisaalta jos varren haluaa oikeaan kulmaan, ei saa läheskään koko liikealuetta käyttöön, koska servo bindaa äkkiä yhdessä suunnassa.
Kuulostaa vähän oudolta. Mutta kysellään lisää niin jollain kohta välähtää...

Kuinka kaukana 90 asteesta tuo servon käsi on silloin kun ei ole subtrimmiä? Jos piuhat ylettyy, voisit laittaa servon kokeeksi suoraan vastariin kiinni ja katsoa onko lähellä 90 astetta subtrimmit nollassa ja keppi keskellä?
Jos ei ylety, niin varmistu ainakin että gaini on normimoden puolella, eikä HH (valo ei pala gyrossa) kun tuota keskikohtaa haet.  

Epäilen siis että servon varren voisi laittaa toiseen asentoon kiinni servoon.

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: T-rex 450Pro vs. 450Sport vs. 450SEV2
« Vastaus #24 : 03 Marraskuu, 2009, 09:28:38 »
401:llä ei saa kaikkien perien kanssa mitenkään koko liikealuetta käyttöön, eikä sille voi mitään ja toimii hyvin vaikkei saisikaan. Paremmilla gyroilla saa käyttöön koko liikealueen, koska voi säätää limitit erikseen kumpaankin suuntaan.

Armi 90 asteen kulmaan (ei tartte käyttää subtrimmiä jos laittaa sellaisen armin jota voi koettaa eri asennoissa) ja sitten perään kulmia että leijuu suorassa gyron ollessa normimodessa. Jos slideri ottaa kiinni laidassa vaikka limitti on nollassa, niin sitten linkkipalloa lähemmäs keskustaa servoarmilla.

Lainaus
Nosiis ongelmahan ei ole tuossa vaan siinä ettei servo liiku saman verran molempiin suuntiin.

Jännää. Koeta ilman subtrimmiä.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
1 Vastauksia
3049 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Helmikuu, 2008, 07:51:05
kirjoittanut Ville Erkkilä
T-Rex 450PRO

Aloittaja seppomikael « 1 2 ... 12 13 » Align Sähkökopterit

321 Vastauksia
134769 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Joulukuu, 2014, 14:14:11
kirjoittanut Kaapeli
27 Vastauksia
15975 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Tammikuu, 2010, 12:55:55
kirjoittanut 1m4s0_
19 Vastauksia
8072 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Helmikuu, 2010, 19:37:36
kirjoittanut 1m4s0_
13 Vastauksia
6829 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Huhtikuu, 2012, 20:45:05
kirjoittanut hakrik