Kirjoittaja Aihe: Aloitus ja miten jatkaa tästä eteenpäin  (Luettu 21693 kertaa)

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Aloitus ja miten jatkaa tästä eteenpäin
« : 21 Marraskuu, 2007, 00:17:54 »
Terve mieheen,

Toivottavasti tämä on oikea osasto. Tarvitsisin hieman mielipiteitä siitä miten kannattaisi jatkaa investointeja kohti lentävää kopukkaa. Polttiskopteri aloitteluun on siis kiikarissa. Ostin alla olevat osat käytettynä ja nyt pitäisi päättää mikä olisi se järkevin tapa jatkaa tästä eteenpäin. Tavoitteena on löytää sopuhintainen, mutta järkevä ratkaisu aloittamiseen.

OSTETUT KAMAT:

Lähetin:             Hitec Eclipse 7
Vastaanotin:       Hitec RCD3500 (Onko tämä riittävän hyvä vastari?)
Gyro:                 Futaba GY401 + Futaba S9253 (ja RC System G12)
Servot:              4kpl Hitec HS-422
Moottori:            OS 32 SX-H

Sitten vielä startteri, hehkuja, pumppu yms muuta sälää.

TULEVAT HANKINNAT:

-  Tarkoituksena on hommata simulaattoriksi Phoenix, jolla sitten voi aloitella. Saatavuus vaan on aika huono tällähetkellä.
-  Kopteriksi onkin sitten pari lähestymistapaa, johon haluaisin mielipiteitä.

1) 30-luokan kopteri (OS 32 SX-H)
- Alunperin nämä vermeet ja moottori ovat olleet kiinni Kyosho Caliber 30:ssä. Joten luonnollinen valinta olisi tämä, sillä pikkuvaraosaa löytyisi. Tietonikkari ainakin kaupittelee pakettia, mutta en tiedä saako tätä ilman moottoria mistään. Kahta moottoria en tarvitse. Hintaa paketilla 360€. Saako ulkomailta pelkkää kopteria jostain?
- Joku toinen 30-luokan kopteri esim Raptor 30 V2 (345€). http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=18504&grpid=5008.
- Tai sitten joku muu hyväksi havaittu pikkukopteri. Ehdotuksia?

2) 50-luokan kopteri (OS 32 SX-H)
Kovasti tunnuttaan aloitteluun suositeltavan 50-luokan kopteria, joka on vakaampi ja enemmän potentiaalia tulevaisuuteen. Nyt sitten onkin se tiukka kysymys, voinko käyttää jo olemassa olevaa "pikkumoottoria" isomman kopterin kanssa? Kaikkea ominaisuuksista ei tienkään saa irti, mutta kyllä varmaan leijuttelemaan pääsee ja harjoitelemaan. Sitten kun on enemmän taitoa niin moottori vaihtuisi isompaan ja ilmeisesti myös lavat pitäisi vaihtaa. Vai voinko mennä 50-luokan lavoilla ja 32 moottorilla kunhan tämä säädöissä otetaan huomioon. Hintaeroa pienemiin ei tunnu tulevan yhtään.

Kopterivaihtoehtoja mitä täällä tunnutaan suosivan ovat:
Knight 50 Sport:        http://www.rapid-rc.com/product_info.php?cPath=21&products_id=28 (edullinen hinta ja varaosien saatavuuden väitetään olevan hyvät)
Raptor 50 V2 (350€):  http://www.rc-hobbytech.com/shop1/view_product.php?product=40.TT4851-K10 (Samat kuin edellisessä)
Align T-REX 600 (?):   Mistä ja riittääköhän 32 moottorissa tehot. Isomman moottorin kanssa maksaisi sitten jo aika paljon enemmän ja riskinä on tämän tuhoaminen.

Tavoitteena on lähteä tutustumaan lajiin harkiten kuitenkaan ostamatta mitään turhaa. Myös sopivat käytetyt kiinnostavat, joten ota tarvittaessa yhteyttä tähän yksityisviestillä tai tähän ketjuun. Olen valmis tilaamaan ulkomailta jos sieltä halvemmalla saa.

Kiitos ja kumarrus kaikille auttaneille

-

Make J

  • Vieras
Vs: Aloitus ja miten jatkaa tästä eteenpäin
« Vastaus #1 : 21 Marraskuu, 2007, 07:08:31 »
Voisin hiljaa mielessäni kuvitella, että 50 rungon saa ilmaan .32 ihan ok. Ihan varma en kyllä ole, sopiiko moottoripukit, tuulettimet yms. Tuon kokoista moottoria mulla ei enää ole vähään aikaan ollut joten mittoja en tähän hätää pääse tarkistamaan. Luulisi ettei mitään mahdottomia esteitä ole.
Alkuun kannattaa varmaan kokeilla 550mm (.30 luokka) puulavoilla, tai muokata välityksiä. 600mm lavoilla taitaa joutua jengaamaan niin paljon pienillä lapakulmilla, ettei ole enää kivaa leijutella?

Jos käytettyä haluat, rapukoita tuntuu olevan suht taajaan myynnissä täällä ja lenskaripalstalla. Caliberin varaosapolitiikan kerrotaan olevan vähemmän harrastajaystävällinen kuin muilla mainitsemillasi vaihtoehdoilla.

Radiokamojasi en osaa kommentoida, mulla ei Hitecistä ole oikeastaan mitään kokemusta. Simu on hyvä ratkaisu heti alkuun ja olen antanut itselleni kertoa että tänään tai huomenna saattaisi olla juuri se päivä kun sen tilaat, tuolta samasta paikasta joka myy noita Compassin ihastuttavia koptereita  ;D

On muuten aika hankala kyssäri kokonaisuudessaan.

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Aloitus ja miten jatkaa tästä eteenpäin
« Vastaus #2 : 21 Marraskuu, 2007, 10:17:44 »
Ainakin Raptorissa 50 ja 30 koneitten ainoat erot ovat peräputken ja lapojen pituus sekä moottori. Varmaan järkevitä olisi hommata Raptor 30 V2, koska se taitaa olla kaikista konemerkeistä helpoiten muutettavissa 50 sitten kun joskus hommaat uuden moottorin.
Kyoshon varaosat on aika arvokkaita ja toimitusaika saattaa venähtää, joten en suosittele.
Knight50 ja TRex 600N on kanssa hyviä koneita, mutta niihin varmaan kannattaisi lähteä alunperin 50 kokoisella moottorilla.

Vastari on riittävä jos se on PCM-vastari.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Aloitus ja miten jatkaa tästä eteenpäin
« Vastaus #3 : 21 Marraskuu, 2007, 11:12:13 »
Jeps,

Kiitoksia nopeista vatauksista.

Eli, näyttäisi siltä että .32 moottori jaksaisi kiskoa 50-luokan kopteria. Se kuinka helposti se menee paikalle ja aiheuttaako tämä aloittelijalle ylitsepääsemätöntä säätämistä. On vielä hieman auki. Caliberin varaosien saatavuus on miinus joka haittaa. Lisäksi sitä ei tunnu saavan ilman moottoria, joten se taitaa tipahtaa laskuista pois. Hintakaan ei tunnu olevan mitenkään edullinen.

Olenkin tsekkaillut myös noita käytettyjä laitteita jonkin verran. Se on kyllä varteenotettava vaihtoehto ja ihan tulipalokiire kopterille ei ole. Jotenkin kiinnostaa kuitenkin noi 50 luokan kopterit, sillä niitä kuitenkin suositellaan. Esim toi Raptor 50 V2 voisi olla ok vaihtoehto. No tsekkaillaan vielä tota käytettyjen tarjontaa.

Vastari:
Käsittääkseni vastari ei ole PCM vaan PPM vastari. Koko mallimerkintä on Hitec RCD3500 FM/HFD-08RD. Vaatiiko toi välttämättä PCM-vastarin. Onko noilla oikeasti ongelmia?

Simu
Lainaus
Simu on hyvä ratkaisu heti alkuun ja olen antanut itselleni kertoa että tänään tai huomenna saattaisi olla juuri se päivä kun sen tilaat, tuolta samasta paikasta joka myy noita Compassin ihastuttavia koptereita 
Jahas, tämä taisi olla hienovarainen mainos. Saako noita kaapeleita yksittäin Hitecille helposti. Haluan kartoittaa että onko kaapelin puuttuminen ongelmallista? Vai meneekö toi "Futaba 5PIN DIN ADAPTOR".

-

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Aloitus ja miten jatkaa tästä eteenpäin
« Vastaus #4 : 21 Marraskuu, 2007, 11:59:26 »
Homma PCM-vastari, niin ei tule ainakaan glitchien takia turhaa torppia. Lisäksi gyron toiminta on varmempaa.
-flybarless, sedative stabilized head-

Make J

  • Vieras
Vs: Aloitus ja miten jatkaa tästä eteenpäin
« Vastaus #5 : 21 Marraskuu, 2007, 18:05:56 »


Lainaus
Simu on hyvä ratkaisu heti alkuun ja olen antanut itselleni kertoa että tänään tai huomenna saattaisi olla juuri se päivä kun sen tilaat, tuolta samasta paikasta joka myy noita Compassin ihastuttavia koptereita 
Jahas, tämä taisi olla hienovarainen mainos. Saako noita kaapeleita yksittäin Hitecille helposti. Haluan kartoittaa että onko kaapelin puuttuminen ongelmallista? Vai meneekö toi "Futaba 5PIN DIN ADAPTOR".

-
Ei varsinaisesti ole mainos, vaan kun kerrankin on tietoa tuommoisesta.Kannattaa kysyä adapteria sieltä, mulla ei itsellä ole edes phoenixia.
Ja Compassin kopterit on vaan niin ihastuttavia, niitä löytyy useampi.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Aloitus ja miten jatkaa tästä eteenpäin
« Vastaus #6 : 21 Marraskuu, 2007, 20:02:29 »
Lainaus
Vastari:
Käsittääkseni vastari ei ole PCM vaan PPM vastari. Koko mallimerkintä on Hitec RCD3500 FM/HFD-08RD. Vaatiiko toi välttämättä PCM-vastarin. Onko noilla oikeasti ongelmia?


Vaikkei paljon ongelmia olisikaan niin onpahan kumminkin. Ei kannata riskeerata kaikkea vastarin takia, tosin on tietysti mahdollista että PCM vastarikin hajoaa, mutta onpahan siihen asti häiriötöntä. Eli siis melkein välttämätön varuste on PCM vastari. Toimiihan puulavatkin 3d lennossa hyvin kunnes joku päivä ne ottavat lopputilin  :)

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Aloitus ja miten jatkaa tästä eteenpäin
« Vastaus #7 : 21 Marraskuu, 2007, 22:47:23 »
Vastari:Käsittääkseni vastari ei ole PCM vaan PPM vastari. Koko mallimerkintä on Hitec RCD3500 FM/HFD-08RD. Vaatiiko toi välttämättä PCM-vastarin. Onko noilla oikeasti ongelmia?

Noita vastareita nuo polttislennokkimiehet käyttää yleisesti vieläkin.. Miksei siis polttiskopussakin voisi ? Jos glitsejä tulee niin sitten myöhemmin investoit 2.4 GHz:n sydeemiin..
Niinpä, kun lennokissa ei ole pariakymmentä laakeria, joista joku voi aiheuttaa pientä häiriötä. Jos jokin aiheuttaa glitchin, PCM huomaa että käsky ei sovi "kehykseen" ja hylkää sen. PPM taas päästää höpösingnaalin suoraan servoille, ja gyrolle. Aloittelijalle tuottaa erikoisen hauskoja hetkiä, kun gyro päättää nykäistä koneen yllättäen nokka itseäpäin muiden servojen tehdessä hauskan hyppäytysliikkeen...
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Aloitus ja miten jatkaa tästä eteenpäin
« Vastaus #8 : 22 Marraskuu, 2007, 15:35:34 »
Vastari:Käsittääkseni vastari ei ole PCM vaan PPM vastari. Koko mallimerkintä on Hitec RCD3500 FM/HFD-08RD. Vaatiiko toi välttämättä PCM-vastarin. Onko noilla oikeasti ongelmia?

Noita vastareita nuo polttislennokkimiehet käyttää yleisesti vieläkin.. Miksei siis polttiskopussakin voisi ? Jos glitsejä tulee niin sitten myöhemmin investoit 2.4 GHz:n sydeemiin..
Niinpä, kun lennokissa ei ole pariakymmentä laakeria, joista joku voi aiheuttaa pientä häiriötä. Jos jokin aiheuttaa glitchin, PCM huomaa että käsky ei sovi "kehykseen" ja hylkää sen. PPM taas päästää höpösingnaalin suoraan servoille, ja gyrolle. Aloittelijalle tuottaa erikoisen hauskoja hetkiä, kun gyro päättää nykäistä koneen yllättäen nokka itseäpäin muiden servojen tehdessä hauskan hyppäytysliikkeen...



Suomennettuna: PCM- vastari on erittäin hyvä hankinta.

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Aloitus ja miten jatkaa tästä eteenpäin
« Vastaus #9 : 22 Marraskuu, 2007, 18:09:36 »
Täältä myös ääni PCM-vastarille, ei kannata turhaan hankkia mahdollisia lisäongelmia.
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Aloitus ja miten jatkaa tästä eteenpäin
« Vastaus #10 : 22 Marraskuu, 2007, 19:07:46 »
Hyvää kommenttia tulee...

Hmmmm, pitääpä pistää harkintaan PCM vastari. Se pitää siis olla nimenomaan Hitecin tekemä, jotta toimii lähettimen kanssa.

Päätöstä en kopterin koon suhteen en ole vieläkään tehnyt. Hieman alkaa kiinnostaa myös toi 30-luokkakin enemmän, sillä varaosat (ainakin noi "crash" paketit) ovat edullisempia ja oma moottori istuisi siihen täysin. Kuvittelenko väärin vai tuleeko ensimmäinen kopteri yleensä elinkaarensa päähän yleensä ensimmäisellä omistajalla ::). Toisilla myöhemmin ja toisilla aiemmin.

Onko Raptor V2 varteenotettavin tekijä pikkuluokassa? Niinkuin Hermis sanoikin niin Plussaa vielä siitä että sen saisi helposti upgreidattua isommaksi.

Edittiä: Löysin netistä tällaisen vertailun 30/50/60 Raptoreille
http://www.raptortechnique.com/r305060comparison.htm

-
« Viimeksi muokattu: 22 Marraskuu, 2007, 19:51:50 kirjoittanut Maikko »

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: Aloitus ja miten jatkaa tästä eteenpäin
« Vastaus #11 : 22 Marraskuu, 2007, 19:40:36 »
Aloitin eilen itse oman polttiskopteri harrastuksen REX600N koneella, on tässä paljon uusia asioita mitä ei noissa sähkövehkeissä ollut. Nyt työhuoneessa on rauhoittava nitron tuoksu ja tosi iso kaaos.Pitää hommata oma pakki Nitrolle ja muistaa ladata startteri+vastarin akut, onneksi on monitoimi laturi,,LI-PO+kaikki muut.Itselläni on tuo Spektrumi DX7 ja vastarina AR 7000 joka koneessa ollu,,oli muuten 600E mallissa aluksi joku isolla anteenilla joka piti vaihtaa häiriöiden vuoksi pois. No koolla ei ole kuulema väliä ,pääasia että koneet pysyy ilmassa. Itselläni on nyt tuo YS 50ST moottori koneessa kiinni ja gyrona Logitecin 6100t+sen servo ja swashplate säädetty Sepon kanssa kohdilleen työkalulla. Nyt kone leijuu niin kuin olisi Helicomand paikalla,jopa minä joka ei ole leijutellut vielä paljon koneita niin uskaltaa päästää ohjaus tikuista otteen irti ;D
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Aloitus ja miten jatkaa tästä eteenpäin
« Vastaus #12 : 22 Marraskuu, 2007, 19:47:28 »
No kyllä se 30 raptor V2 on kanssa ihan hyvä ostos tosin jos olis knight 50 ollu ku alotin ni sen olisin hommannu. Mulla on tossa O.S.37 moottori ja hatorin vaimennin.

Poissa Toni

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Aloitus ja miten jatkaa tästä eteenpäin
« Vastaus #13 : 22 Marraskuu, 2007, 23:20:21 »
Ainakin Raptorissa 50 ja 30 koneitten ainoat erot ovat peräputken ja lapojen pituus sekä moottori. Varmaan järkevitä olisi hommata Raptor 30 V2, koska se taitaa olla kaikista konemerkeistä helpoiten muutettavissa 50 sitten kun joskus hommaat uuden moottorin.
Kyoshon varaosat on aika arvokkaita ja toimitusaika saattaa venähtää, joten en suosittele.
Knight50 ja TRex 600N on kanssa hyviä koneita, mutta niihin varmaan kannattaisi lähteä alunperin 50 kokoisella moottorilla.

Vastari on riittävä jos se on PCM-vastari.

Ja lisätään tähän sitten vielä ne parit erot mitä et muistanut mainita

Eli moottoripukki, puhallin, pakoputki ja second gear eli r30 perä ei toimi autorotaatiossa. myöskin R30 kitissä nuppi on liukulaakereilla ARF laakeroitu mutta siinä on taas moto mukana.
Hirobo Sceadu / Lepton / Turbulence
TT Raptor 50 / MiniTitan
OS / YS
JR10X / Spektrum
Funtech /MP2 Byron SAB RC Sabe Luottokunta

Poissa Silli

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • VLK, KELKO, Loviisan ilmailijat
    • Galleria
Vs: Aloitus ja miten jatkaa tästä eteenpäin
« Vastaus #14 : 25 Marraskuu, 2007, 10:09:42 »
Ainakin Raptorissa 50 ja 30 koneitten ainoat erot ovat peräputken ja lapojen pituus sekä moottori. Varmaan järkevitä olisi hommata Raptor 30 V2, koska se taitaa olla kaikista konemerkeistä helpoiten muutettavissa 50 sitten kun joskus hommaat uuden moottorin.
Kyoshon varaosat on aika arvokkaita ja toimitusaika saattaa venähtää, joten en suosittele.
Knight50 ja TRex 600N on kanssa hyviä koneita, mutta niihin varmaan kannattaisi lähteä alunperin 50 kokoisella moottorilla.

Vastari on riittävä jos se on PCM-vastari.

Ja lisätään tähän sitten vielä ne parit erot mitä et muistanut mainita

Eli moottoripukki, puhallin, pakoputki ja second gear eli r30 perä ei toimi autorotaatiossa. myöskin R30 kitissä nuppi on liukulaakereilla ARF laakeroitu mutta siinä on taas moto mukana.
Ja lisätään tähän vielä yksi mitä kukaan muu ei muistanut mainita eli pääratas.30=86 ja 50=85
Oma mielipiteeni on että myyt sen 32 moottorin pois ja aloitat suoraan 50 kopterilla ja siihen käypäsellä moottorilla.
30 kopteri on aika surkea kapistus kun aloitat taivaslennot.Tehoa ei pätkän vertaa.Iniseekin kun mikäkin hyperkierrosten takia  ;D Jättäisin kokonaan hankkimatta.
Hitec on ihan passeli radio alkuun.Vastariksi vain HPD-07RH QPCM.Itsellä oli käytössä vuoden verran eikä pahaa sanottavaa jäänyt muun kuin alkuperäisen lähetin akun osalta jonka kennotin uusiks 2100 mah.

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Aloitus ja miten jatkaa tästä eteenpäin
« Vastaus #15 : 25 Marraskuu, 2007, 23:48:39 »
Oma mielipiteeni on että myyt sen 32 moottorin pois ja aloitat suoraan 50 kopterilla ja siihen käypäsellä moottorilla.
Hitec on ihan passeli radio alkuun.Vastariksi vain HPD-07RH QPCM.Itsellä oli käytössä vuoden verran eikä pahaa sanottavaa jäänyt muun kuin alkuperäisen lähetin akun osalta jonka kennotin uusiks 2100 mah.

Mielipide otettu huomioon. Käytettyjä tässä olenkin hieman katsastellut ja ne pakkaa olemaan 50-kokoluokkaa.

Tälläviikolla toivottavasti pääsen aloittamaan simulaattori harjoittelun, jolloin harrastus konkreettisemman muodon :).

Tosta mainitsemastasi vastarista tarkoitatko HFD-07RH Q-PCM , jota mm. Atala RC myy (http://www.atalarc.fi/kauppa/view_product.php?product=5/22)? Jos et mitä eroa on HPD:llä ja HFD:llä?


Poissa Silli

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • VLK, KELKO, Loviisan ilmailijat
    • Galleria
Vs: Aloitus ja miten jatkaa tästä eteenpäin
« Vastaus #16 : 26 Marraskuu, 2007, 00:13:32 »
Tosta mainitsemastasi vastarista tarkoitatko HFD-07RH Q-PCM , jota mm. Atala RC myy (http://www.atalarc.fi/kauppa/view_product.php?product=5/22)? Jos et mitä eroa on HPD:llä ja HFD:llä?
Sama käikäle ja ainoa pcm vaihtoehto radioosi.Sisältää ohjelmoitavan failsafen.

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Aloitus ja miten jatkaa tästä eteenpäin
« Vastaus #17 : 19 Joulukuu, 2007, 10:57:35 »
No niin nyt on sitten kopukkakin...

Ja voittaja tiukan pähkäilyn jälkeen selviytyi....

... Rapukka 50 :D

Oikeammin kyseessä on pohjimmiltaan HT Evor, jossa myös TT:n osia. Vois vaikkaa heittää fotonkin tänne myöhemmin.

Paljon vaihtoehtoja pyöritelleenä päädyin sitten tähän kun löytyi sopiva käytetty. Käytetyllä sai aloituskustannuksia pienemmäksi ja tuli lisäksi kaikkea muuta sälää. Lisäksi varaosia saa ihan naapurissa sijaitsevasta Hobby Piippolista, joka puolusti Rapukan ostoa. Kytkimen kulutuspinta (=linear) siihen pitää heti ensimmäisenä vaihtaa.

Moottorina setissä toimii OS 50 SX-H (En jaksanut alkaa kikkailemaan sen OS 32:sen kanssa, joka nyt on tarpeettomana. Haluaako joku kenties ostaa?)

Lennätyksen aloittamiseen menee varmaan aikaa, sillä pitäisi saada tota simulaattori harjoittelua alle. Tästä pääsenkin sitten simu ongelmaani:

USB Simukaapeli ongelma

Ostin JR-Hobbystä USB kaapelin, jolla olisin päässyt kokeilemaan FMS:ää omalla ohjaimellani:
http://www.jr-hobby.com/shop/catalog/product_info.php?products_id=2072
Winkkari tunnistaa "mokkulan" ja asentaa HID-ajurin. Peliohjain TAB:ssa ei kuitenkaan mikään liiku. Vaihtoehdot ovat siis:
- Mokkula rikki
- Lähetin konffattu väärin (Netistä tsekattu eri ohjeita. On PPM käytössä etc)

JR-Hobbyn "asiakaspalvelu" veti asiassa kyllä pohjat. Kaksi asiallista meiliä sinne eikä mitään vastausta. Tänään soitto ja kaveri ylimielisesti sanoo ettei ole aikaa noilla leikkiä sillä vika voi olla monessa paikassa ja sen tähden energiaa tai halua ei ollut vastata meiliinkään.
Ymmärrän että aikaa ei ole (pitäisikö?), mutta kai siihen meiliin olisi voinut vastata, kun olivat ilmeisesti sen lukeneet. No anyway, sovittiin sitten että pistän kaapelin takaisin ja he katsovat mitä tekevät.

Ennen lähetystä haluaisin kuitenkin testata kaapelia jonkun muun setupilla (Radio ja tietokone). Eli, jos jotakuta Espoossa asuvaa (kai täälläkin joku palstalainen asuu) kiinnostaa auttaa niin heittää sitten vaikka YV:tä tai vastaa tähän viestiin. Vartti tohon varmaan menisi aikaa.


-

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Aloitus ja miten jatkaa tästä eteenpäin
« Vastaus #18 : 19 Joulukuu, 2007, 20:52:05 »
Simulaattorikaapelin ongelman metsästystä

jaska.t otti yhteyttä ja sanoi että passaa tulla testaamaan kaapelia. Kiitoksia avusta!

Huomioita:
Jaskalla oli itsellä kaksi kaapelia, joista molemmat toimi omalla lähettimelläni --> Oma Eclipse toimii
Mun kaapeli toimii Jaskan radioilla --> kaapeli toimii
Oma kaapeli ja oma lähetin --> Ei toimi

Ainut toimimaton yhdistelmä oli siis meikäläisen omat vermeet  ;D Loistavaa!

No tutkiskelin hieman kaapelien eroja ja näkyvin ero oli se että Jaskan kaapeleissa (jotka siis toimivat) oli huomattavan paljon paksummat liittimen piikit. Eli toi 6 piikkiä mitkä on alla olevassa kuvassa.


--> Johtopäätös. Oma lähettimeni ei saa kontaktia ohuemmista piikeistä.

Olen nyt levittää oman lähettimen kontakti pintoja josko se auttaisi, mutta toistaiseksi ei apua.

-

Poissa jaska.t

  • Modetorppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry.#3.Kunniajäsen.Ämmässuo.
Vs: Aloitus ja miten jatkaa tästä eteenpäin
« Vastaus #19 : 20 Joulukuu, 2007, 07:23:37 »
Juupa,juu
Aika mystillinen juttu,kun toimi minun lähettimellä.
Toivottavasti saat asiaan jotain tolkkua.

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Aloitus ja miten jatkaa tästä eteenpäin
« Vastaus #20 : 13 Tammikuu, 2008, 13:43:51 »
Joulun jälkeen taas tapahtuu...

Sama käikäle ja ainoa pcm vaihtoehto radioosi.Sisältää ohjelmoitavan failsafen.

"Käikäle" on nyt kiinni ja tuntuu toiminvan hyvin. Mukana tulleet ohjeet oli aika niukat eivätkä maininneet esim. mitään ohjelmoitavasta failsafesta. Eli Miten ohjelmoitaan etc. No perus toiminnot ja ennenkaikkea QPCM tuntuu toimivan heittämällä.

Edit: Löytyi tuolta valiskosta ainakin miten ton FailSafen saa päälle.

Toi Eclipse 7 on mielestäni kyllä aika hieno peli (Kokemusta muista kompuutteriradioista ei siis ole), kun vertaa 15v sitten omistamiini normi radioihin! Säätäminen vähän eri luokkaa! Noi on oikeasti tehnyt ihminen joka on joskus lennättänytkin jotain. Eikä toi ohjelmointi niin vaikeaa ole.

Kytkimen kulutuspalan kanssa oli säätöä (Raptor 30 pala oli väärän kokoinen?!?), eli jouduin kikkailemaan. Eikä se tosiaan vieläkään oli ihan priima, sillä vähän se ottaa kiinni välillä. Uskon kuitenkin että kun motin lyö tulille ja pitää lavasta käynnistäessä kiinni niin kello pyörii normaalisti.

Säätö ja Final check

Nyt on kopukka kasassa.  ;D
- Servojen liikkeitä ei paljoa tarvinnut säätää. Kaasun kanssa pikkasen arvioimista sopivasta tyhjäkäynti asennosta.
- Kaasukäyrät on säädetty Raptorin ohjeiden mukaan.
- Lapakulmasäätöjä en ole tehnyt, sillä en vielä omista lapakulmamittaria.
- Perälavat on silmämääräisesti pistetty suoraan. Onko perälapojen säätöön jotain kikkaa vai hoiteleeko gyro tämän osaston täysin, jos lavat ovat suorassa kun sauva on keskellä.
- Kaikkien servojen suunta on järkeilty oikeaksi.

Tossa on kuitekin aika monta mahdollisuutta mennä metsään, joten varmaan olisi hyvä jos joku kokeneempi katsoisi läpi mun kytkennät, viimeistään ennen lentoa. (turha itseluottamus voi käydä kalliiksi  ::))

Gyro ongelmia?
Gyrona settinä on siis Futaban GY401 + S9253 pari. Nyt kun laitan virrat päälle niin laitteistoon niin Gyro viluttaa tasaisesti valoa, vaikka sen pitäisi palaa jatkuvasti jotta AVCS olisi päällä.
Vilkkuva valo tarkoittaa jompaa kumpaa näistä:

Slow Flash:
"Displayed when there are no rudder operation signal being input from the transmitter. At this time, the rudder servo does not operate."

Intermittend Flash:
Alarm display when the power was turned on in the normal gyro mode. For the rudder neutral signal to be read correctly, set the transmitter to the AVCS mode and turn on the gyro power again.

Gyro tuntuu kuitenkin toimivan, sillä kun perää liikuttaa johonkin suuntaan alkaa servo elämään. Lisäksi sauvan vääntäminen vaikuttaa peräroottoriin. Eli veikkaisin tota jälkimmäistä, eli Gyro on käynnissä normaali modessa, joten olen yrittänyt aktivoida ton AVCS:n lähettimestä. En tosin löytänyt mitään asetusta joka viittaa tähän AVCS:ään. Onko toi ainoastaan Futaban vehkeissä?!? Etsimän tiedon perusteella näin ei kuitenkaa olisi, voiko joku varmistaa.

Pikkasen peräservo välillä kuitenkin inisee vaikka mitään liikettä ei tapahtuisikkaan (normaalia?).

Hauskaa näpertelyä tämä koptereiden kannsa ropaaminen  ;)

-
« Viimeksi muokattu: 13 Tammikuu, 2008, 13:51:59 kirjoittanut Maikko »

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Aloitus ja miten jatkaa tästä eteenpäin
« Vastaus #21 : 13 Tammikuu, 2008, 14:40:50 »
Gyro ongelmia?
Gyrona settinä on siis Futaban GY401 + S9253 pari. Nyt kun laitan virrat päälle niin laitteistoon niin Gyro viluttaa tasaisesti valoa, vaikka sen pitäisi palaa jatkuvasti jotta AVCS olisi päällä.
Vilkkuva valo tarkoittaa jompaa kumpaa näistä:

Gyro tuntuu kuitenkin toimivan, sillä kun perää liikuttaa johonkin suuntaan alkaa servo elämään. Lisäksi sauvan vääntäminen vaikuttaa peräroottoriin. Eli veikkaisin tota jälkimmäistä, eli Gyro on käynnissä normaali modessa, joten olen yrittänyt aktivoida ton AVCS:n lähettimestä. En tosin löytänyt mitään asetusta joka viittaa tähän AVCS:ään. Onko toi ainoastaan Futaban vehkeissä?!? Etsimän tiedon perusteella näin ei kuitenkaa olisi, voiko joku varmistaa.

Pikkasen peräservo välillä kuitenkin inisee vaikka mitään liikettä ei tapahtuisikkaan (normaalia?).

-

Sain Gyron valon palamaan jatkuvasti säätämällä Gyro Gainin 100%:iin. Tätä ei kyllä missään Eclipse manuaalissa oikein kunnolla mainittu, mutta vastaus löytyi tuolta:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=391403

Vieläkään en ole ihan täysin ymmärtänyt ton henkimaailmaa. Nyt en siis säädä ollenkaan Gyron gainia vaan toi AVCS hoitaa koko homman tarkkailemalla ohjausliikkeitä ja todellista muutosta  ???


-

Poissa Pete-

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Aloitus ja miten jatkaa tästä eteenpäin
« Vastaus #22 : 13 Tammikuu, 2008, 16:25:23 »
Eclipsessä tais olla niin että 50%-100% on HH-mode eli valo palaa kokoajan. 0%-50% Normal mode valo vilkkuu. Mlla oli tuo radio joskus ja noin se tais toimia. En ole varma. Tai en muista.

Näin sen veikkaisn menevän. Itellä ei eclipseä ole vaan futaban 7c jossa on N ja HH puolelle omat 0-100 alueet. Usein olen kuitenkin kuullut että yli 50. arvo olisi heading hold/avcs moodi.
Tuohan on sinänsä helppo testata kun vaihtelet sitä arvoa ja katsot millä arvoilla gyron valo jää palamaan. Veikkaisin että joku 70-85 arvo voisi olla ihan hyvä lentää. kaikista korkein gain arvo voi helposti pistää perän vapiseman/vispaamaan, joten jos tätä ilmenee niin pienentele arvoa.

Pete-

Timo Huhtamäki

  • Vieras
Vs: Aloitus ja miten jatkaa tästä eteenpäin
« Vastaus #23 : 13 Tammikuu, 2008, 16:32:08 »
Futten 401 gyron manuaalissa on kerrottu miten se hh-mode ja normalmoden asetukset toimii... eli lähespä kaikissa radioissa samalla tavalla, paitsi näissä uusissa Futaboissa joissa on erikseen gyrön säätö valikko....  :)


Ainii ja 401 pitää aina käynnistää HH eli AVCS modessa....

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Aloitus ja miten jatkaa tästä eteenpäin
« Vastaus #24 : 13 Tammikuu, 2008, 16:53:14 »
http://www.kopterit.net/index.php?topic=727.0

oliskos tästä mitään apua.

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
1 Vastauksia
2403 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Elokuu, 2013, 22:46:39
kirjoittanut rotomoto
13 Vastauksia
12286 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Toukokuu, 2015, 12:11:16
kirjoittanut Ovlov
12 Vastauksia
6817 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Helmikuu, 2016, 20:51:06
kirjoittanut Anssi
17 Vastauksia
7929 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Lokakuu, 2018, 00:49:12
kirjoittanut VERTICAL
Jasu, ja uusi aloitus

Aloittaja JasuT « 1 2 ... 8 9 » MyFleet

215 Vastauksia
28582 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Marraskuu, 2024, 16:21:27
kirjoittanut JasuT