- Protos ja spartan. -
Kummallinen juttu, minkä kanssa olen paininut jo aika pitkään. Nimittäin perä heiluu. Alkuun kopterin perä piti kuin tauti, mutta sittemmin se tekee sellaista heijaamista. Ei sellaista wägäämistä kuin liian korkealla gainilla. Olen gain-asetusten kanssa pelannut melkein joka kerta kun olen ollut lennättämässä. Selkeästi käy niin, että kun kun gain nousee riittävän ylös, tulee se normaali wägäys. Mutta gainia pudetettaessa sepä ei lakkaa missään vaiheessa vaan hidastuu ja liike vähän laajenee aika lineaarisesti kun tullaa gainilla alaspäin. (varmaan kaikki 5:llä jaolliset luvut menty läpi välillä 10-70 + 1:n välein 20-40 välillä. aiemmin hyvä oli muistaakseni jotain 33)
Perä ei välttämättä heilu koko ajan, esim. liikkeellä ollessa sitä ei yleensä edes huomaa, mutta leijutuksessa sitä on n. 96 %:n ajan.
Koko kopterin olen tarkistanut varmaan jo useamman kerran etsien syytä tähän. Olen voidellut ja säätänyt ja varmistellut ruuveja ja etsinyt klappia ja vaihtanut perälapoja. Ei mitään. Peräputkikin on maadoitettu runkoon staattisen sähkön ehkäisemiseksi. Hihna on ajan mittaan tietysti vähän löystynyt ja nyt viileällä ilmalla vielä enemmän ja sitäkin on kiristelty. Voisi kyllä olla ehkä hieman kireämpikin.. kai.
Nupin kierroksilla ei tunnu olevan juurikaan tähän vaikutusta, joskin huomasin, että kun kokeeksi pudotin n-moden kierroksia, ongelma vähän paheni.
Omituista on se, että käytännössä mikään ei ole muuttunut siitä kuin se pelitti täydellisesti. Ei ole kertaakaan kopteria edes tontattu. Nopari kärähti kerran ja sain siihen uuden samanlaisen. Heijaaminen ei alkanut ihan sen vaihdon aikaan vaan joskus reilusti myöhemmin. Niin ja tail pitch slider on vaihdettu, mutta sekin tuntuu pelaavan ongelmitta.
Olen ymmälläni ja umpikujassa tän kanssa. Mistähän tätä vois lähteä vielä purkamaan? Ainoa mikä nyt on eri tavalla, on se, että landarit olen vaihtanut keltaisiin. Eikä se ole kovin todennäköinen syy