Kirjoittaja Aihe: Lipoja lentokoneessa  (Luettu 6328 kertaa)

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Lipoja lentokoneessa
« : 28 Lokakuu, 2009, 00:20:05 »
Jossain näin artikkelin lipo akkujen kuljettamisesta lentokoneessa, menikö ne nyt käsimatkatavaroihin vai pitikö pistää ruumaan... En muista missä semmosen artikkelin näin, enkä sitä nyt löytänyt vaikka selasin monta sivustoa läpi.

Onko kokemusta lipo akkujen kuljettamisesta lentokoneessa?
Mulla ois tossa muutama akku jotka voisin ottaa mukaan talvilomalle ni saa vähän enemmän lentoaikaa mut, ei niitä viitti turhanpäiten ottaa jos joutuu jättämään jo lentoasemalle ekaan tarkastuspisteeseen...
« Viimeksi muokattu: 16 Joulukuu, 2009, 10:19:32 kirjoittanut Rami »
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa fosa

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Lipoja lentokoneessa
« Vastaus #1 : 28 Lokakuu, 2009, 00:27:15 »
Jotain juttua oli tääläki kyllä et 100Wh sais kaks olla käsimatkatavaroissa..
"Jos väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hänkin."

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Lipoja lentokoneessa
« Vastaus #2 : 28 Lokakuu, 2009, 10:55:21 »
Itsellä oli ruumassa lipot kun mentiin Espanjaan.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Lipoja lentokoneessa
« Vastaus #3 : 28 Lokakuu, 2009, 11:06:44 »
Ja soittamalla vaikka...lentokentälle? ^^ ... kai se selviää tarkasti  ::)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa jpietari

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Pietarinen RC-Kopterit Ry / 0016
Vs: Lipoja lentokoneessa
« Vastaus #4 : 28 Lokakuu, 2009, 12:11:04 »
Poiminta Ilmailuhallinnon sivuilta:

Lainaus
Paristot ja akut (kulutuselektroniikkaa varten) Saa kuljettaa joko käsimatkatavaroissa tai ruumaan menevissä matkatavaroissa. Kuitenkin litiumparistoja -akkuja saa kuljettaa vain kulutuselektroniikkalait teeseen asennettuna tai jos kyseessä on varaparisto tai -akku, vain käsimatkatavaroissa oikosuluilta suojattuna.
Eri asia on onko kopteri kulutuselektroniikkaa vai ei...

Poissa MTHS

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Lipoja lentokoneessa
« Vastaus #5 : 28 Lokakuu, 2009, 13:52:01 »
Kulutuselektroniikkalait teita ovat lähinnä kamerat, läppärit, kännykät jne.

Li-Po -akut on kuljetettava oikosululta suojattuna käsimatkatavaroissa. Niiden pakkaaminen ruumaan menevään matkatavaraan on kielletty. Akkujen suurin sallittu kapasiteetti on 100 Wh.

Wh = Ah x V, eli esim. suurin sallittu 6-kennoinen akku on 4500 mAh.

IATA:n ohje:

Spare batteries must be individually protected to prevent short circuits by placement in the original retail packaging or by otherwise insulating terminals, e.g. by taping over exposed terminals or placing each battery in a separate plastic bag or protective pouch. Spare lithium batteries must be in carry-on baggage, and are forbidden in a passenger’s checked baggage.

The limits applied to lithium ion batteries in passenger baggage will also be revised from lithium equivalent to Watt-hours. The standard limit for lithium ion batteries installed in consumer electronic equipment or carried as spares will be a rating of 100 Wh.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Lipoja lentokoneessa
« Vastaus #6 : 28 Lokakuu, 2009, 13:54:26 »
Jännä homma, miten tuo sitten kun tilataan akkuja isompia läjiä niin eikös nekin tuu lentokoneessa  ;D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lipoja lentokoneessa
« Vastaus #7 : 28 Lokakuu, 2009, 14:59:51 »
Juu mutta rahti ja matkustajakone hieman eri asia...
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Lipoja lentokoneessa
« Vastaus #8 : 28 Lokakuu, 2009, 15:13:54 »
Nii just, ite en missään lentävässä koskaan ole ollut... Ajattelin että ne kulkee siinä samalla kyydillä kun matkustajatkin. Vähän kuin linja-autoissakin ^^

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Lipoja lentokoneessa
« Vastaus #9 : 28 Lokakuu, 2009, 17:52:22 »
hmmm
so how would one take an electric .90 heli to a competition and back? Not to mention Korfu.

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lipoja lentokoneessa
« Vastaus #10 : 28 Lokakuu, 2009, 19:22:02 »
hmmm
so how would one take an electric .90 heli to a competition and back? Not to mention Korfu.

Kopterin kyllä saa samalla kun itekin kulkee, mutta lipot ovat ongelma. Paras vaihtoehto varmankin käyttää jonkun logistiikkafirman(TNT etc.) palveluja. Tai sitten jollain erikoisluvalla ehkäpä?
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Juhis

  • Vieras
Vs: Lipoja lentokoneessa
« Vastaus #11 : 28 Lokakuu, 2009, 20:55:46 »
Käsittääkseni posti kulkee kyllä matkustajakoneiden mukana.. Helsinki-Vantaalla rahtikoneita käy ilmeisen harvakseltaan, nekin ups/tnt ym.

JCA

  • Vieras
Vs: Lipoja lentokoneessa
« Vastaus #12 : 29 Lokakuu, 2009, 17:09:51 »

UPS:n kone vieraillut EFHK:lla aika usein mitä ite käynyt spottailemassa. Luulis kyllä, että tuommoset perus airmail jutut menee matkustajakoneen ruumassa. On kait niille joku oma paikkansa siellä. FlightForumilta varmaan asiaa vois kysyä  ;)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
3 Vastauksia
4105 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Tammikuu, 2009, 22:19:53
kirjoittanut Hermis
2 Vastauksia
1768 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Toukokuu, 2009, 11:56:33
kirjoittanut sarama