Hei,
Olen nyt tilannyt kyseisestä palvelusta yhteensä 6 pakettia, noin 1,5kk sisällä. Aiemmin palvelun kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, ja prosessi on edennyt esimerkiksi seuraavasti:
eHIRIBOn seuranta:10/04/2009 Pending
10/04/2009 Pending
10/05/2009 Processing
10/07/2009 Processing - Packing
10/08/2009 SentTuosta viimeisestä tilauksesta on saanut yleensä linkin Hong Kongin postiin, josta tilausta on saanut seurata. Kyseisen maan posti antaa aika heikosti tietoja, mutta onnistunut lähetys näyttää eHIROBON:n linkin päässä olevalla postisivulla seuraavalta:
Hong Kong Post:The item (RA*********HK) left Hong Kong for its destination on 10-Oct-2009Tuosta lähetyspäivästä on yleensä kulunut noin kaksi päivää, jonka jälkeen paketti on löytynyt Suomen postin (Itella) seurannasta. Suomen postissa paketin kulku näyttää tältä:
Suomen Posti (Itella):19.10.2009, klo 13:58 Lähetys on luovutettu vastaanottajalle 33580 TAMPERE 58/LINNAINMAA
13.10.2009, klo 08:27 Saapunut toimipaikkaan/terminaaliin 33580 TAMPERE 58/LINNAINMAA
13.10.2009, klo 00:51 Lähetys rekisteröity 33000 TAMPERE
12.10.2009, klo 15:52 Lähetys rekisteröity 00000 HELSINKI
12.10.2009, klo 11:50 Lähetys saapunut maahan 01000 HKI VANTAA, ULKOMAANTERMINAALI
10.10.2009, klo 08:54 Lähtenyt Suomeen 01000 Ulkomaa/Foreign country
08.10.2009, klo 17:53 Postitettu lähtömaassa 01000 Ulkomaa/Foreign countryYleensä tuolla välissä näkyy vielä erikseen parin päivän viive tullissa, mutta jostain syystä tässä läkehtyksessä ei sellaista ollut. Hieno homma siis
!
No, tämä lähetys meni siis hienosti, kuten ne useat muut onnistuneet.
Sitten päästään kiinni ONGELMIIN!Tilasin palvelusta kaksi pakettia lisää. Toisessa CX 450 V2 Kit ja toisessa sen verovapaan 45e edestä sekalaista kamaa. Maksoin Visalla PayPalin kautta. Tässä sekatavaratilauksessa joku tuote pääse juuri loppumaan, joten kävin sähköpostikeskustelun, jossa vaihdettiin sovussa tilalle saman arvon verran tavaraa. Tämä keskustelu kulki juohevasti ja spostit siirtyivät aina päivän viiveellä. Tästä kuitenkin johtuu tuon vasemmanpuoleisen (Tilaus 1) tilauksen pidempi kesto:
Tilaus 1 | 10/16/2009 Pending 10/16/2009 Pending 10/17/2009 Processing 10/23/2009 Processing 10/23/2009 Processing - Packing 10/23/2009 Processing - Packing 10/23/2009 Sent |
| Tilaus 2 | 10/19/2009 Pending 10/19/2009 Pending 10/19/2009 Processing 10/19/2009 Processing - Packing 10/19/2009 Sent |
|
Tämän taulukon mukaanhan kaikki näyttää olevan OK! Näin minäkin aluksi luulin. Jostain syystä Suomen postiin ei kuitenkaan alkaneet noi tilaukset ilmestyä. Sitten katsoin Hong Kongin postin tietoja tarkemmin ja siellähän onkin tällaista:
Tilaus 1 | The item (RA*********HK) is being processed for departure from Hong Kong as of 26-Oct-2009. |
| Tilaus 2 | The item (RA*********HK) is being processed for departure from Hong Kong as of 21-Oct-2009. |
|
Toisin sanoen, paketit on otettu prosessoitavaksi Suomeen lähetystä varten, mutta lähtöä ei ole missään vaiheessa kuitattu tapahtuneeksi (ks. onnistuneen tilauksen vastaava kohta). No, tein tästä asiasta kyselyn Suomen postiin, ja sieltä minulle vastattiin (tuon ensimmäisen tilauksen osalta):
Suomen Postin (Itella) asiakaspalvelun vastaus:Hei,
Näyttäisi siltä, että lähetys ei ole vielä edes lähtenyt Hong Kongista tai ainakaan lähtöä ei ole rekisteröity, joten jotain poikkeuksellista tämän lähetyksen kanssa näyttäisi tapahtuneen.
Jos Hong Kong ei vastaa kyselyynne, teidän kannattaisi olla yhteydessä lähettäjään, mikäli mahdollista, ja pyytää lähettäjää tekemään tiedustelu Hong Kongin postille. Kansainvälisen postiliiton säädösten mukaan lähetykset katsotaan aina lähettäjän omaisuudeksi siihen asti kunnes ne on luovutettu, joten useat maat ottavat tiedusteluja vastaan vain lähettäjiltä.
Vastasin tähän sähköpostiin ja kysyin, että mites tuo toinen tilaus. Sain vastauksen:
Suomen Postin (Itella) asiakaspalvelun vastaus #2:Hei,
Tämäkään ei valitettavasti näy järjestelmissämme, eikä näytä vielä lähteneen Hong Kongista. Ehkä siellä päässä on jostain syystä ruuhkaa. Emme tosin ole saanet Hong Kongista viime aikoina mitään poikkeusraportteja.
Olen täyttänyt Honkkarin postin Online Enquiry Form:n, lähettänyt postiin kaksi suoraa sähköpostia, ottanut eHIROBOon yhetyttä myös tuolla nettisivun lomakkeella sekä lähettänyt kaksi suoraa sähköpostia. Mihinkään em. ei ole vastattu. Kaikki ovat kuitenkin olleet ystävällisiä ja englantilaisittain korrekteja viestejä.
(Tuo Honkkarin postin automaaattivastaus sanookin, että ei kannata odotella mitään kun vasta 2kk päästä
)
Saa nyt sitten nähdä kuinka tässä asiassa käy! Jos teillä on kokemuksia vastaavasta niin saa kertoa
.
Tämä pitkä selitys on täällä pääasiassa muita vastaavaan ongelmaan tulevaisuudessa törmääviä varten.. Eipä tartte yksin asiaa ihmetellä
!
Tosiaan, kuten foorumilla on keskusteltu, joskus näissä tilauksissa menee jopa kk. Se on ok eikä sinäsä edes yllätä. Kuitenkin yleensä tämä yhteys on toiminut nopeasti ja nyt selvästi tapahtui jotain erilaista. Halusin toimia heti asian suhteen, jos sillä olisi jotain pelastettavissa. Toivotaan että kyse oli ylireagoinnista
!