Kirjoittaja Aihe: SJM-500 Pro  (Luettu 14980 kertaa)

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: SJM-500 Pro
« Vastaus #25 : 02 Joulukuu, 2007, 19:49:18 »
Tulipa punnittua.. Lentokunnossa 1.562kg.
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa Teo Mähar

  • Seniorijäsentorppari
  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit ry #315 EastSide
Vs: SJM-500 Pro
« Vastaus #26 : 02 Joulukuu, 2007, 22:01:22 »
Ja hintakin on kohtuullinen ;D
Teo

"Kallein vaihtoehto on yleensä edullisin vaihtoehto!"

riku

  • Vieras
Vs: SJM-500 Pro
« Vastaus #27 : 10 Joulukuu, 2007, 14:08:24 »
Ei yhtään kuvaa lennätyksistä vielä  ???

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: SJM-500 Pro
« Vastaus #28 : 17 Joulukuu, 2007, 17:51:58 »
Ei yhtään kuvaa lennätyksistä vielä  ???

Ei riitä kädet kameralle.. eikä tänään olis valokaan piisannu enää.

Väsäsin SJM:ään tukilevyn että sain kaks 3S A123 pakkaa kyytiin.
Kabiiniakin piti vähän modata että mahtui paikalleen. Uudet kiinnitysreiät vaan.
Vanhat oli muutenkin porattu tehtaalla päin prs..

1620mAh meni akusta ja sillä pysyttiin ilmassa vähän reilu 5min.
Tehoa kyllä olis saanu enempikin olla. Valon vähyydestä johtuen en päässy mittaamaan kierroksia.
Pitänee koittaa isompaa pinjonia.
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: SJM-500 Pro
« Vastaus #29 : 17 Joulukuu, 2007, 19:13:55 »
Ajatko sä noilla 3s2p vai 6s1p? Jotain about 430-440g pakka? Mikä pinioni ja pääratas tuossa on natiivisti?


6S1P oli päivän kytkentä.
Pakat on piuhoineen kaikkineen yht. 510g. 6S1P 2200mAh Hextronik lipo painaa n. 360g..
Aikamoinen möykky..

Pääratas 125t, pinjoni 15t (mukana tuli myös 16t pinjoni..)
Ok.. Jännite on niin paljon alempi ettei noilla pinjoneilla kovin häävejä kierroksia saada.
Ja lisää massaa liikuteltavaksi.. :(

Muoks: Motin kv 1100
« Viimeksi muokattu: 17 Joulukuu, 2007, 19:20:36 kirjoittanut JiriK »
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: SJM-500 Pro
« Vastaus #30 : 17 Joulukuu, 2007, 19:31:32 »
On se aika möykky joo. Noilla kennoilla tosin voi ajaakin hieman isommilla virroilla ilman, että kenno kärsii edes pitkällä tähtäimellä. Pistä pinionia lisää ja kyllä lähtee. Onkos sulla jotain jolla mitata tuon virrankulutusta? Jos ei ole niin mennään joku pvä lentämään, niin otan ton mun mittarin messiin ja zekataan onko se järkialueilla.

Jep.. Noiden pitäs kestää 30C jatkuvaa, eli 69A.
Noparin tosin on vain 60A, enkä tiedä mitä motti moisesta pitää..
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: SJM-500 Pro
« Vastaus #31 : 18 Joulukuu, 2007, 17:24:13 »
Tänään uusi yritys isommalla pinjonilla (15t vaihdettu 16t pinjoniin)
Kierroksia nupissa n. 2500 (95% käyrällä..) Jotenki laiskalta tuntui vieläkin. Lienee liikaa massaa siirrettävänä tms..
Moottori tosin oli lennon loputtua viileä, hädintuskin lämmitti kättä. Akut samaten.

Leijuttelin pariin otteeseen selällään.. toisella yrittämällä ei puhti enää piisannutkaan nostamaan kopua ylös (cut varmaan..)
ei voinut muuta ku laittaa holdin päälle. Päälavat vähän kolhiintui ja stabbaritanko vääntyi. Akselitkin varmaan vähän kieroja, mutta muuten pienillä vaurioilla selvis.
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: SJM-500 Pro
« Vastaus #32 : 19 Joulukuu, 2007, 16:29:06 »
Paljonko sulla on kulmia tuossa?

Itse just tänään tuskailin tuon HDX:n kanssa kun siitä ei noilla perusservoarmeilla irroonut kuin just 11 astetta suuntaansa ja nyt on jo Swash-asetus 95%. 9-10 asteella otti vain about 650W ja virtapiikki luokkaa 34A. Pitäis saada ulos 800W 40A piikillä (>1hv). Sillä luulen, että on kohillaan, kun tuolla 9-asteella aivan liian leuto. Pistin varmuudeksi uudet armit tilaukseen, koska samaa ongelmaa kärsin myös EP8n kanssa. Kierroksia en vielä ole mitannut, mutta kun saan kulmia riittävästi, niin etin sitten hyvät kierrokset.

ST2 tais olla +-12 astetta. Aika reippaasti, muttei se muissakaan moodeissa sen paremmin mennyt.

Yksi teoria tehonpuutteen syystä.. Olin ohjelmoinut lipo-cutin 3V tasolle.
A123:n jännite kuormitettuna 2.8v tms joten noparissa saattoi olla koko aika soft cut päällä.

Kaputissa meni vain stabbaritanko mutkalle ja päälavat naarmuille..
Luultavasti niitäkin voisi käyttää, mutta siirsin eilen tuon gyron ja vastarin MiniTitaniin.
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: SJM-500 Pro
« Vastaus #33 : 31 Joulukuu, 2007, 18:25:47 »
Kierrätys jatkuu.. Rapukka sai luovuttaa vastarin ja gyron SJM:ään asennettavaksi.
6S A123 tehoa oli jotenkin puutteellisesti joten tänään oli vuorossa 7S setup.
Teho alkaa jo olemaan kohdallaan, mutta painoakin löytyy...

6S 2200mAh Lipolla (n. 362g) lentopaino banaanitarran mukainen 1562g.
A123- pakat (3 erillistä; 3S-2S-2S + sarjakaapeli liittimineen) painaa yhteensä n. 604g
joten kopu painaa nyt lentokunnossa n. 1804g..

Lisäksi kopusta tuli vähän nokkapainoinen kun akkumöykkyjä ei kertakaikkiaan saa tarpeeksi taakse tuossa rungossa.

3.5min timerillä lennätin ja akkuun meni n. 1600mAh. Ei paha..

Nupin kierroksista en osaa sanoa mitään kun mittari ei hämärässä toiminut juuri mitenkään.
Korvakuulolta sanoisin että "aikas paljon" - Paikalla kun kuitenkin oli se 16t pinjoni.

Edit: Foto vielä.
« Viimeksi muokattu: 31 Joulukuu, 2007, 18:34:15 kirjoittanut JiriK »
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: SJM-500 Pro
« Vastaus #34 : 01 Helmikuu, 2008, 17:40:27 »
Lisää SJM-500 askartelua..

Tilasin 2000kv:n moottorin että saisi painoa alemmas vähemmillä kennoilla.
Vakiomotin kv on 1100 tjsp.

Moottorille piti askarrella pieni adapterilevy että sen sai kopuun kiinni.
Samalla tein ilmakanavat että motissa pääsisi ilma kiertämään.

Vähän turhan lähellä maata tuon moottorin pää on, ainakin näin loska-ajan lennätyksiin..

Testiä - paikalla Trex500:n 12t pinjoni, kiekat 2800..3000rpm.
5S A123 paketilla kopu lensi n. 4min.
6S A123 paketilla lento kesti n. 2min kunnes moottori pysähtyi ilmassa ja alas tultiin.
Osumaa otti peräputki, pääakseli, kabiini, landarin putki.

Moottori siis kesti n. 6min lentoa ja nysse haisee sähkölle   >:(
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

riku

  • Vieras
Vs: SJM-500 Pro
« Vastaus #35 : 01 Helmikuu, 2008, 17:54:53 »

Moottori siis kesti n. 6min lentoa ja nysse haisee sähkölle   >:(

Seuraavaksi nitro mosa siihen kiinni...  :o  ;D

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: SJM-500 Pro
« Vastaus #36 : 01 Helmikuu, 2008, 18:01:02 »

Moottori siis kesti n. 6min lentoa ja nysse haisee sähkölle   >:(

Seuraavaksi nitro mosa siihen kiinni...  :o  ;D

Vakiomotti vaan takas ja 7S pakka.. Painoa tulee vähän enempi (1800g paikkeilla) mutta kyllä lähtee!
(etenki sitte ku saan uudet lavanpitimet ja pidemmät lavat)
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: SJM-500 Pro
« Vastaus #37 : 26 Helmikuu, 2008, 20:33:02 »
Se lentää!

Korpsen SJM-500 Pro ilmassa.


Edit: Täällä ei vissiin toimi semmoinen youtube- pikkuikkuna..
« Viimeksi muokattu: 26 Helmikuu, 2008, 21:10:36 kirjoittanut JiriK »
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

korpse

  • Vieras
Vs: SJM-500 Pro
« Vastaus #38 : 26 Helmikuu, 2008, 21:16:30 »
uusi salainen akkutyyppi?

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: SJM-500 Pro
« Vastaus #39 : 26 Helmikuu, 2008, 21:49:33 »
Seka-akku
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

korpse

  • Vieras
Vs: SJM-500 Pro
« Vastaus #40 : 29 Helmikuu, 2008, 18:49:12 »
Näyttää tämä vatkain kyllä osaavissa peukuissa taipuvan...jopa ilman heading-holdia :P



kameramiehen peukut oli kyllä kohmeessa....kaipa jotain selvää saa?

korpse

  • Vieras
Vs: SJM-500 Pro
« Vastaus #41 : 29 Helmikuu, 2008, 18:56:07 »
....netistä lainattua:

"By the way I made some flip rate measurements on 3 video of helis I know to share the same cyclic throw (+/-8°) and the same blades

videos are here http://aerololo.free.fr/download.php?lng=fr


SJM500V1 (petite vol du matin)
the flip at 0m18 takes 26 images = 0.87s
T500 (3D test flight)
the flip at 2min30 takes38 images =1.27s

and the winner is....
my SJM flybar less
the flip at 3m18 takes18 images = 0.6s


this 50% time increase for the Trex is comming from the added inertia (250g more weight) and the longer distance between rotor and body."


http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=5ba1bd8727730c095156a3823fc1bc57&t=722230&page=59

juha.A

  • Vieras
Vs: SJM-500 Pro
« Vastaus #42 : 28 Maaliskuu, 2008, 13:41:23 »
Morjens! Tuo Jirin vanha sjm-500 pro löysi uuden kodin meikäläisen luota.Muutamia akullisia olen sitä
ehtinyt kokeilla ja tuntuu olevan pätevä laite.Vielä kun osais lennättää niin tollahan tekis vaikka mitä ;D

Nyt täytyy vaan hommailla lisää akkuja että pääsee kunnolla kaahaamaan sillä.