Tere taas.
Tuohon peräongelmaan. Tosissaan jos olet nupin siihen vaihtanut, niin onhan perussetuppi kunnossa. Eli idle päällä tikku keskellä, niin swashi on keskellä ja nupissa nollakulmat. Paljoa muuhun ei sitten pystykkään noilla radioilla vaikuttamaan.
Sitten "perän auktoriteetin puuttuminen"
-Kampeaako kokoajan tiettyyn suuntaan?
Kyllä, tässä kyseisessä ongelma oli, että perä kampesi oikeastaan koko ajan samaan suuntaan. Perä ikäänkuin "yritti" kyllä pitää, gyro teki parhaansa jne., mutta jos hiukankin nopeammin laittoi kaasua, vaikka kädessä pitäen tai puolileijussa harjoitusjalaksilla, ei perä tuosta selvinnyt. Nyt olen viimeinkin kerinnyt vaihtaa kopukkaan nämä aiemmin mainitsemani uudet peräosat ja päässyt kokeilemaan lentoakin. Ja kyllä perän pitävyydessä ero on huomattava. Jotain siinä perässä oli pielessä, olikohan sitten lavat vai aavistuksen kiero akseli vai huono slideri vai mikälie.
Edelleen kuitenkaan ei voi sanoa, että perä toimii täysin tyydyttävästi. Eikä kyllä muutkaan ohjaukset sinänsä. Kaipa täytyy hyväksyä se, että klappia on vähän joka suuntaan. Perästä voisi sanoa vielä sen verran, että viikonlopun parin akunmittaisen lentokerran aikana perä oli muuten jees, mutta driftasi aina noin 1 aste/sekunti. Eli kopteri siis pyöri hissuksiin. Jos tätä koitti trimmillä korjata, niin vaelsi vaan jompaan kumpaan laitaan, mikä kai on luonnollista HH:lla. Siis ei voi sanoa että HH ihan kunnolla pelaa.
-oletko säätänyt perän siten, että rate tilassa trimmit nollassa, että kopterin perä pysyis mahdollisimman hyvin paikoillaan? (peräservoa siirtämällä....tai linkin pituutta muuttamalla)
Tuota täytyy seuraavaksi kokeilla, en muistanut koko rate-tilaa viikonloppuna koittaa, kun innoissani pystyin ees jonkin verran taas lentään/ leijuttelemaan. Mulla nää "leijutusharjoitukset" tuppaa muutenkin olemaan vähän hämäriä, sekalaista vaeltelua suuntaan ja toiseen ja korkeutta välillä, kunhan pysyy kopteri ilmassa. Mutta mitään en nyt rikkonut
Ps. olikos tuossa uudessa mankassa jo tuo gyron gainin säätö?
Jep, mankassa on gyron gainin säätö. Mutta sitä en ymmärrä/ tiedä miten mankan gain-säätö ja sitten gyrossa oleva Delay-ruuvi suhtautuu toisiinsa. Eli mikä ero näillä on? Tai miten niitä pitää käyttää yhdessä?
Kopterin orkkis gyro on siis tämä
http://www.leluja.net/tuotteet.html?id=24/498.
Olisi kyllä tosi hienoa saada tämä nyt täyteen trimmiin, niin voisi kohta luopua vaikka noista harjoitusjalaksistakin