Melkoista juttua tämä taas synnyttää.
Oli sitten aloittelija tai pidemmälle ehtinyt harrastaja, mielestäni kokonaisvaltainen kiinnostus omien taitojensa kehittämiseen JA käytettävissä olevan kaluston mahdollisimman tehokkaaseen hyödyntämiseen ovat edellytyksiä harrastuksessa etenemiselle. Siksi en ole samaa mieltä siinä asiassa, että RAW pitäisi jättää "naavapartojen" yksinoikeudeksi ja kuvata vaan JPG:llä "kun olen vasta aloittelija". Jos kamerasta RAW-kuvausmahdollisuus löytyy, kannattaa sitä kokeilla! Jos säätäminen ei innosta tai ei koe saavansa RAW-kuvauksesta minkäänlaista hyötyä, voi siirtyä hyvillä mielin takaisin JPG-kuvaukseen ja antaa RAW-messiaiden paasata totuuttaan omassa rauhassaan. RAW-kuvia hetken katselleena ja säädelleenä kokisin ahdistavaksi, jos tietäisin jo kuvausvaiheessa heittäväni suurimman osan kuvadatasta viemäristä alas.
Yksi negatiivinen juttu RAW-kuvissa on mielettömät tiedostokoot. Mutta tämäkään ei ole pelkästään huono juttu, jos se saa kuvaajan miettimään entistä tarkemmin, mitkä kuvat säilyttää ja mille antaa delete-nappia. Helmien poimiminen omista otoksistaan on yksi tärkeimpiä kuvaajan ominaisuuksia. Ja toisaalta, levytila on nykyään niin halpaa että antaa tiedostokokojen kasvaa vaan...
Olen tuonnut ilmeisesti itseäni huonosti esille. Oma ajatukseni ei ole lainkaan ollut se, että RAW-formaattia ei kannattaisi suositella kuin tosi harrastajille. Ihan ensimmäisessä viestissäni jo toin esille sen, että suosittelin sitä yhtä kirjaa sen vuoksi, ettämahdollinen kuvaaja oppisi hyödyntämään kameransa kaikkia ominaisuuksia. Tämä tietenkin edellyttää sitä, että kuvaa myös RAW-formaatissa, mutta se edellyttää myös sitä, että kuvaa JPEG formaatissa jotta tietää miten kuvat eroavat sitten toisistaan. Tämän jälkeen jokainen tuleva huippukuvaaja kykenee itse päättelemään milloin kannattaa mitäkin formaattia käyttää. Mikäli joku aloittelija heti kameran saatuaan asettaa kameran tallettamaan RAW-formaatissa, niin häneltä jää oppimatta se miten valkotasapainoa voi säätää kameralla ja miten niillä valmiilla väriprofiileilla vai mitä picture style hässäköitä ovatkaan voi jpeg kuviin vaikuttaa. Tietenkin jokaisen on hyvä jossain vaiheessa kokeilla voisiko itse saada RAW-kuvasta paremman. No tätä varten onkin nykyään mahdollista tallettaa kuva sekä RAW ja JPG formaatissa. Näin saa molempia samalla kertaa. Toki tilaa vaaditaan muistikortilta kaksinverroin enempi ja sarjakuvauksessa kuvien tallennus puskurilta muistikortille hidastuu joka voi olla ongelma. Mikäli nuo ei haittaa, niin tuo voi olla etenkin näiden formaatti asioiden opiskelussa varsin hyvä tapa kuvata kunnes pystyy valitsemaan itselleen oikean formaatin tietyllä hetkellä. Niin minustahan se on vähän rajoittunut tapa toimia, että jos olen päättänyt kuvata toisella formaatilla niin en sitten voisi periaatteni takia käyttää toista formaattia silloin kun siitä olisi etua. Niin vaikka olenkin Hirobo mies, niin F3N-luokkaan olen katselemassa TREX:n kopteria tässä koska lennän F3N:ää ennemmin trexillä koska se sopii minun tapauksessa minulle paremmin siihen hommaan.
Urhelikuvaus on muuten yksi juttu jossa on varsin perusteltua käyttää JPG-formaattia jos ei ole ihan huippukameraa. Esimerkiksi tuo parempi puoliskoni on melko paljon hevosurheilun, este- ja kouluratsastuksen parissa ja joskus joudun sitä touhua kuvaamaan. No paras tapaushan olisi jos mulla olisi ihan huippuvehkeet tähän, mutta hitto kun mä harrastan koptereitakin ja ties mitä muuta joten... näillä mennään. Otin just äsken testimielessä kuvan parhaalla JPG laadulla ja RAW:lla. JPG oli kooltaan 6,36Mt ja RAW19,1Mt. Tuosta voi jo nopeasti päätellä, että kun sarjakuvauksella noita ratsastuskuvia paukutan, niin noita JPG kuvia siirtyy muistikortille kameran puskurista hieman verkkaisempaan tahtiin mitä RAW-kuvia.
Sitten kun mennään tässä kuvausasiassa hieman eteen päin. Niin kameroissahan on se valotuksen mittaustapakin säädettävissä. RAW:n etuna on tietty se, että sen valotuksen ei tartte olla just kohdillaan, sen voi myöhemmin säätää paremmaksi. Sen sijaan jos valotuksen mittauksen vaikkapa muuttaisi pistemittaukselle siitä normitavasta, niin sillä voisi jo kuvaushetkellä saada paremman kuvan aikaiseksi. Joten taas ollaan tilanteessa jossa kuvaajan olisi hyvä hallita kameransa ja osattava soveltaa asioita kuin todeta, että säädän tuon valoituksen paremmaksi sitten kotona, niin helposti kun sen saisi paremmaksi jo kuvaushetkellä.
Eiköhän tässä nyt jo tullut ilmi se tarkoitusperäni, eli minun mielestäni hyvän kuvaajan pitäisi osata hyödyntää kokonaan kameransa ominaisuudet ja osata soveltaa niitä. Tämän perusteella tilanteesta riippuen kuvaaja pystyisi arvioimaan, että voiko käyttää RAW-formaattia vai kuvaako tilanteessa jossa esimerkiksi RAW:n iso tiedostokoko tai kuvien jälkikäsittelyn tarve estää RAW-formaatin käytön sillä hetkellä ja toisin päin. Jotta kuvaaja tuon pystyy arvioimaan, on selvää että molemmilla formaateilla pitää kuvata jotta jatkossa voi arvioida formaattiasiaa jos siihen on tarvetta.
Kas kummaa... Tuosta kuvaamisen määrästä mulla on myös mielipide. Minusta se peruste että suurempana tiedostona RAW-kuvat laittaa kuvaajan miettimään mitkä kuvat kannattaa säilyttää ja mitkä ei on vähän vaarallinen. Mielestäni hyvä periaate on ottaa kuvia niin paljon kuin ehtii järkevästi niitä ottaa kun on hommaan ryhtynyt. Mikäli esimerkiksi jotain esteratsastuskilpailua tms. kuvatessani alan kesken kaiken funtsimaan, että otankin vain kaksi kuvaa tuosta, niin voi olla ettei näillä mun taidoilla ole illalla yhtäkään hyvää kuvaa muistikortilla. Sen mukaan kun kuvatessa ehtii niin musta kannattaa heti poistaa kortilta ne selkeästi huonot ja epätarkat kuvat. Kotona ei ole sitten duunia niin paljoa ja kuvauspaikalla saa otettua enempi kuvia. Tietysti se on eriasia jos ottaa kuvia paikoillaan olevasta kohteesta siinä ehtii säätämään hieman enemmän ja arvioimaan kuvia kuin jos jostain urheilutapahtumasta kiskoo sarjatulella sen noin 500 kuvaa tunnissa jotta saisi mahdollisimman paljon mielenkiintoisia ja näyttäviä tilanteita kuvattua.
Se on tosiaan niin, että kun JPG:ä käyttää, niin se on kuin heittäisi ne negat roskiin. Tässä on vaan se juju, että on tosiaan tilanteita kun on kannattavaa käyttää JPG:ä ja silloin on hyvä osata käyttää niitä kameran ominaisuuksia jotta kuvat onnistuisi heti koska jälkeenpäin niiden käsittely ei olekaan enää kovin kivaa.
Eiköhän me olla loppupelissä kokolailla samaa mieltä näistä formaateista... Molempia on hyvä osata käyttää, se on jopa edellytys jos meinaa saada kamerastaan kaiken irti. On tilanteita joissa toinen on selkeästi toista parempi, mutta ennen kaikkea millään formaatilla ei ole mitään merkitystä jos kuvaaja omilla toimillaan jo pilaa kuvan.
--
Timo