Kirjoittaja Aihe: 700:sen hätärotaatio  (Luettu 2945 kertaa)

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
700:sen hätärotaatio
« : 08 Marraskuu, 2009, 15:45:54 »
Oikeastaan kyse ei ole tontista, joten osio on sinällään väärä, mutta lähellä se oli ;D. Kirjoitan tämän tänne, koska hätärotaatiolla korvaa yhden tontin, joten mun tonttisaldo on nyt 700:sella yhden plussalla :). Ihan tankin lopussa leijutin jossain 8-10m korkeudessa ja yhtäkkiä kone lähti pirottamaan itsestään. Ei kuitenkaan mitenkään sairasta vauhtia, vaan about sitä normaalia pironopeutta. Heitin holdin silmään, pirottaminen hidastui ja tein ensimmäisen rotaation 700:sella melko vaikeasta lähtökohdasta (paikallaan leijunnassa pirottava kopteri). Homma meni (ihme kyllä) täysin nappiin! Pidin negatiivista aika lähelle maata ja sitten lykkäsin täydet positiiviset. Kone tuli nätisti pystyyn jalaksilleen. Huh! Hetken oli aika voittaja-olo, kunnes palasin maan pinnalle ja tajusin, että sillä nurmella se kone nyt käy tyhjäkäyntiä enkä tiedä yhtään miksi se tippui taivaalta.

Kipitin paikalle ja sammutin koneen letkusta. Joku servo bindasi. Raahasin koneen selvemmille vesille ja rupesin kääntelemään perää tikulla... se toimi tosi oudosti. Perän slideri oli ihan "ulkolaidassa" ja vaikka yritin rudderilla kääntää täydet vastasuuntaan se liikkui vain noin keskelle ja kun päästin rudderista irti palasi perän slideri laitaan. Yritin heiluttaa rudderia kolme kertaa laidasta laitaan (tämä nollaa 611:sen takaisin keskipisteeseen), mutta ei auttanut. Ajattelin, että servo kohta kärähtää ja otin sähköt pois. Hetken kuluttua laitoin sähköt takaisin ja kaikki toimi ihan normaalisti. WTF? Enpä sitten uskaltanut enää kokeilla. Voisiko kosteus vaikuttaa 611:seen? Ulkona oli aika sumuista. Servossakaan ei tuntunut olevan mitään vikaa, mutta voisihan sekin tuollaista aiheuttaa. Mitä tuolle nyt tekee? Pitääkö sitä vaan vaihtaa gyro+servo?

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 700:sen hätärotaatio
« Vastaus #1 : 08 Marraskuu, 2009, 15:55:57 »
Tarkista gyron johdot, sekä servolle että vastarille.

Oma 520 Futte teki "ihmeitä" ropalsin johtoa ja huomasin että servon johto oli vähän löysällä.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: 700:sen hätärotaatio
« Vastaus #2 : 08 Marraskuu, 2009, 16:31:04 »
it's possible that your rudder servo is toasted. If so, it's lacking power, and gets hot instead. The hotter, the less power.
This has happened to me with many HS-65 servos in the 450 - they do work, but produce only a tiny amount of force.

edit this doesn't exactly make sense accordign to your description. I'd check it anyway :-)
If needed, you can go to the "secret" firmware menu of the 611 and perform a full reset.
« Viimeksi muokattu: 08 Marraskuu, 2009, 16:32:56 kirjoittanut mnentwig »

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: 700:sen hätärotaatio
« Vastaus #3 : 08 Marraskuu, 2009, 17:34:41 »
Oikeastaan kyse ei ole tontista, joten osio on sinällään väärä, mutta lähellä se oli ;D. Kirjoitan tämän tänne, koska hätärotaatiolla korvaa yhden tontin, joten mun tonttisaldo on nyt 700:sella yhden plussalla :). Ihan tankin lopussa leijutin jossain 8-10m korkeudessa ja yhtäkkiä kone lähti pirottamaan itsestään. Ei kuitenkaan mitenkään sairasta vauhtia, vaan about sitä normaalia pironopeutta. Heitin holdin silmään, pirottaminen hidastui ja tein ensimmäisen rotaation 700:sella melko vaikeasta lähtökohdasta (paikallaan leijunnassa pirottava kopteri). Homma meni (ihme kyllä) täysin nappiin! Pidin negatiivista aika lähelle maata ja sitten lykkäsin täydet positiiviset. Kone tuli nätisti pystyyn jalaksilleen. Huh! Hetken oli aika voittaja-olo, kunnes palasin maan pinnalle ja tajusin, että sillä nurmella se kone nyt käy tyhjäkäyntiä enkä tiedä yhtään miksi se tippui taivaalta.

Ensimmäinen veikkaus tietämättä mitenkä servo on tuossa kopterossa kii mutta jos se on peräputkessa niin eikai vaan ole päässyt liikahtamaan koko servo kesken lennon? Vähän epätodennäköistä ehkä leijunnassa mutta katso ny kuitenki. Toinen mahdollisuus: Väänteleppä sitä sensorin johtoa kun virrat on päällä ja katso pätkiikö. Allekirjoittaneen 601 ajatti aikoinaan elämää nopeampaa piruettia sensorin maajohdon katkettua sensoriboksin sisältä (ei ole mitenkään järin vahvasti tehty ja voi olla sulla menossa poikki)

- Ilkka

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 700:sen hätärotaatio
« Vastaus #4 : 09 Tammikuu, 2010, 14:41:17 »
Päivitystä tähän... kopteri jäi tapauksen jälkeen hyllylle koristeeksi, kun ei ole nyt tuo pakkaslennätys napannut. Äsken pyyhin paksut pölyt koneesta (pitäs varmaan siivotessa pyyhkiä pölyt kopteristakin) ja tutkin asiaa.

Tarkastin läpi kaikki liittimet ja perän mekaanisesti. Mitään ei löytynyt.

Ilkan ehdotuksista tuo servon siirtyminen ei voi osua, kun se tässä kopussa on keulalla kiinteästi sijoitettuna. Sensorin piuhaa heiluttelin ja samoin servon piuhoja samalla kun liikuttelin perää edestakaisin... eikä mitään.

Sitten muistelin mitä olin kentällä testaillut. Etsin silloin klappia mekanismista kääntämällä perälapoja servoa vasten... muistan, että servo antoi periksi aika helposti ja ihmetelin, että noinko heikkoja ne peräservot on. Nyt sitten kokeilin samaa ja servo piti vastaan tosi tiukasti. Ilmeisesti siis mnentwigin veikkaus osuu oikeaan, servo kuumenee ja voima häviää. Ehkä tuo peräservo on tullut tiensä päähän. Ei kyllä kovin kauaa kestäny.

Silti ihmetyttää tuo todella outo käytös siellä kentällä, että servon neutraalikohta oli tavallaan siirtynyt toiseen laitaan...

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: 700:sen hätärotaatio
« Vastaus #5 : 09 Tammikuu, 2010, 23:58:19 »
Silti ihmetyttää tuo todella outo käytös siellä kentällä, että servon neutraalikohta oli tavallaan siirtynyt toiseen laitaan...

Katsoppa radion säädöt vielä kerran läpi... Onhan varma, että missään lentomoodissa ei ole trimmieroa perään, eli onko rudderin subtrimmi tai trimmi jossain lentotilassa eri? Tai meneekö jostain nappulasta vaikka revo tai joku muu mixaus päälle ja perän "neutraalikohta" muuttuu sen mukana? Tuolloinhan headinglock gyro ajaa servon laitaan, kun siellä on tavallaan ohjausta toiseen suuntaan jatkuvasti. Ongelma periaatteessa saattoi hävitä jos vaihdoit jonkun kytkimen asentoa..

Ja sitten on se mahdolllisuus että servorieska pyörähti servolla... Onhan sulla yhteensopiva rieska joka ei ole liian väljä?

 Ilkka
« Viimeksi muokattu: 10 Tammikuu, 2010, 00:01:14 kirjoittanut ija »