Kirjoittaja Aihe: Stabbarin lapojen säätäminen  (Luettu 14738 kertaa)

JCA

  • Vieras
Stabbarin lapojen säätäminen
« : 09 Marraskuu, 2009, 19:58:51 »

Moikkamoi!

Säätökurssilla oli juttua niistä stabbarin lapojen säätämisistä kohdilleen. Eli lavan pitäisi olla aina vaakasuorassa (mittailivat sellasella vatupassin kupla-jutulla, mikälie sen oikea nimi onkaan)..

Stabbarin toiminta ei ole oikein mennyt jakeluun. Sehän on selkiä, että stabbarinlapa pitää olla suorassa, mutta mitenkä se voi olla suorassa vielä sittenkin kun sitä roottoria kääntää sen 90 astetta, kun se lapahan kääntyy itseksiin sitä mukaan kun roottoria pyörittää, ainkain mulla 450 rexissä??.. tai miksi sitä pitää säätää sieltä linkistöstä että sen saa suoraan, kun sitä stabilointilapaa voi väännellä suoraan lavasta (kierteillä)?

Tämä on varmasti hyvin yksinkertainen juttu, mutta ei vaan jotenkin käsittänyt.   :D

Kiitoksia vastauksista jo ennakkoon!

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Stabbarin lapojen säätäminen
« Vastaus #1 : 09 Marraskuu, 2009, 20:13:04 »
Moikka,

Mikäli kallistuslevy on suorassa, niin ei lapojen eikä stabbarin lapojen kuuluisi kääntyillä mihinkään vaikka roottoria pyörittää. Jos kääntyilee niin linkeissä on jotain pielessä. Oleellinen pointti tässä on se, että se kallistuslevy on suorassa tässä vaiheessa eikä sen suoruutta näe muulla kuin sillä palikalla joka laitettiin nupin paikalle pääakselille. TREX store taitaa myydä niitä noihin ainakin Suomessa.

Lavat voi kääntää ja pitääkin kääntä stabilointitangolle niin suoraan kuin mahdollista. Viimeinen hienosäätö tehdään linkeistä.

Tästä tehdään ihan ladattava opas talven aikana jahka tässä ehditään.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa JRu

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Stabbarin lapojen säätäminen
« Vastaus #2 : 09 Marraskuu, 2009, 20:32:31 »
Yksi keino on myös jos ei omista sitä työkalua että laittaa kallistuslevyn niin suoraan kun silmällä saa ja heiluttaa pitch-tikkua ylös-alas niin stabbarin lapa ei saa kääntyillä. Sitten kääntää aina roottoria 90 astetta koko kierroksen ja rumppaa kaasutikkua eikä stabbareiden lapakulma saa muuttua kun päälapojen kulma muuttuu.

Näin minä olen tehnyt enkä omista ko. kalua.

JCA

  • Vieras
Vs: Stabbarin lapojen säätäminen
« Vastaus #3 : 09 Marraskuu, 2009, 20:47:45 »
Noniin, nythän tämä alkaakin selviämään. Ei muutakö linkkejä säätämähän, tai odotellaan ensin ne uudet servot, joutuu niiden asennuksen jälkeen kuitenkin säätämään nupin uusiksi.
Mutta ainakin itsellänihän nuo stabbarin lavat kääntyy kohtuu pienellä voimalla tuon tankojen päissä niin haittaako tuo, vai pitäisikö sinne laittaa tippa liimaa notta nuo lavat itsessään pysyvät siinä asennossa mihin ne on laittanut?

Swash leveleri löytyy työkalupakista, täytyypä tosissaan nyt kokeilla sitä kun servot tulee, ettei jää vain 7.99 punnan bling-koristeeksi tonne. Päättää sitten sen kokeilun jälkeen että käytänkö jatkossa vai heitänkö menemään  :D

puisto_kemisti

  • Vieras
Vs: Stabbarin lapojen säätäminen
« Vastaus #4 : 09 Marraskuu, 2009, 23:05:52 »
Mikäli kallistuslevy on suorassa, niin ei lapojen eikä stabbarin lapojen kuuluisi kääntyillä mihinkään vaikka roottoria pyörittää. Jos kääntyilee niin linkeissä on jotain pielessä.
Timo

Voi olla että Kemisti on taas vetänyt viheritä nappeja liikaa, mutta...
Ainakin caliber 3:ssa "stabbarit" kääntyvät miinukselta plussalle edestakaisin koko ajan kun nupista pyörittää koko kompleksia.
Päälavat säilyttävät kulmansa kyllä, mutta stabbarit muuttavat kulmaa, nupista pyöritettäessä.. Ilmeisesti joku kyöstin poikkeus taas , mutta vissiin ei todellakaan normaalia. Tosin hyvin se lentää vaikka se niitä kulmia sääteleekin.

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Stabbarin lapojen säätäminen
« Vastaus #5 : 10 Marraskuu, 2009, 00:36:46 »
Ei pitäisi kyllä stabbarin lapojen kallistella ollenkaan jos linkistö on suorassa ja kallistuslevy suorassa pääakseliin nähden. Jos ne vaihtelee on jossain jotain heittoa....
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

puisto_kemisti

  • Vieras
Vs: Stabbarin lapojen säätäminen
« Vastaus #6 : 10 Marraskuu, 2009, 09:06:38 »
Ei pitäisi kyllä stabbarin lapojen kallistella ollenkaan jos linkistö on suorassa ja kallistuslevy suorassa pääakseliin nähden. Jos ne vaihtelee on jossain jotain heittoa....

Ööh... nyt ku ajattelee, ni taisin vetää niitä nappeja liikaa. En nyt muista et oliko miulla sillo suorassa levyt ja lautaset.
Pitäs olla hiljaa, eikä alkaa höpöttää omiaa. :D

Illodin

  • Vieras
Vs: Stabbarin lapojen säätäminen
« Vastaus #7 : 07 Joulukuu, 2009, 11:03:09 »
Tuulee!

Kun tuulee sivusta, vaikuttaako se koneen aileron-asentoon? Tai vastaavasti jos tuulee edestä, niin nostaako se tahi laskeeko se nokkaa? Vai siirtääkö tuuli vain konetta ja pitää 'asennon' samana?

Toisin sanoen asian voisi kysyä, että aiheuttaako se tuuli roottorikehän molemmille puolen samanverran nostetta tahi lasketta?  ;D

Tuulella tarkoitan tässä nyt ihan puhdasta fysikaalista ilmiötä mistä on jätetty luonnon aiheutamat vaihtelut ja epätasaisuudet sikseen  :D

Kysyn vain koska se on niin helppoa ja ei aina jaksa ite ajatella...  :)

.Illodin

EDIT: Oho! Meni vahingossa ihan väärään ketjuun. Heivatkaa tämä jonnekin jos haittaa. Pahoittelut.

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Stabbarin lapojen säätäminen
« Vastaus #8 : 07 Joulukuu, 2009, 11:22:23 »
Kun tuulee sivusta, vaikuttaako se koneen aileron-asentoon? Tai vastaavasti jos tuulee edestä, niin nostaako se tahi laskeeko se nokkaa? Vai siirtääkö tuuli vain konetta ja pitää 'asennon' samana?
Mie noista muista ydinfysikaalisista niin tiedä, mutta itse ainakin huomannut että tuulella leijuttaessa joutuu konetta kallistamaan tuuleen, jotta pystyy leijuttamaan paikoillaan.

Lisäksi tuulen puuskat saattaa tipauttaa/nostaa kopteria, joten lapakulmia saa heilutella tuulen tahdissa.
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Stabbarin lapojen säätäminen
« Vastaus #9 : 07 Joulukuu, 2009, 11:55:38 »
Moikka,

Yleensä stabilointilavoilla ja ennenkaikkea stabiloinnin painolla ja tangon pituudella on merkitystä siihen miten kopteri lähtee tuulessa. Nupista riippuen homma menee yleensä siten, että liian painavilla stabilointilavoilla kopteri lähtee tuulessä tuulta kohti. Liian keveillä se lähtee tuulen mukana. Optimistabilointimassall a se kopteri pysyy tasaisessa tuulessa paikoillaan tuulesta riippumatta. Tähän sitten vaikuttaa tietysti roottorin lavat, kopterin painopiste sekä roottorin kierrokset jne. Onhan se selvää, että jos kopteri on vaikkapa nokkapainoinen, niin roottorin pitää olla kallistuneena taaksepäin kopterin leijuessa paikoillaan. Tällöin myös edestä päin pääsee roottorin alle ilmaa helpommin, joten tuulen vaikutukset näkyy heti selvemmin.

Stabilointipainon määrä vaikuttaa myös sitten siihen, miten helppoa kopterilla on esimerkiksi tehdä piruetti leijunnassa, miten se vastaa ohjaukseen jne... Tuolla on vaikutusta moniin asioihin, taivaalla stabilointi vaikuttaa rollinopeuteen, nyökkimiseen puuskikkaassa tuulessa jne.

Huhujen mukaan joku Lahtelaiskopteristi on viimekesänä tehnyt itse freyan stabilointilapoihin useamman eripainoisen stabbarin painon gramman eroilla jotta löydettiin toimiva stabilointiratkaisu.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Illodin

  • Vieras
Vs: Stabbarin lapojen säätäminen
« Vastaus #10 : 07 Joulukuu, 2009, 13:22:20 »
Mie noista muista ydinfysikaalisista niin tiedä, mutta itse ainakin huomannut että tuulella leijuttaessa joutuu konetta kallistamaan tuuleen, jotta pystyy leijuttamaan paikoillaan.

No tämä oli se sama havainto myös mulla ja siitä just sitten miettimään näitä jotta onko mulla swash plate väärässä vaiko kuski väärässä.
Moikka,

Yleensä stabilointilavoilla ja ennenkaikkea stabiloinnin painolla ja tangon pituudella on merkitystä siihen miten kopteri lähtee tuulessa. Nupista riippuen homma menee yleensä siten, että liian painavilla stabilointilavoilla kopteri lähtee tuulessä tuulta kohti. Liian keveillä se lähtee tuulen mukana. Optimistabilointimassall a se kopteri pysyy tasaisessa tuulessa paikoillaan tuulesta riippumatta.

No tämä oli se mitä en osannut pienessä mielessä edes ajatella  ;) Hämmästyttävää. Kiitos infosta. Täytyy alkaa stabbariasioille.

Ystävällisin terveisin,
.Illodin

Poissa elvis

  • Pro torppari
  • ****
  • Virtuaalista räpyttelyä bittitaivaalla
Vs: Stabbarin lapojen säätäminen
« Vastaus #11 : 08 Joulukuu, 2009, 12:12:35 »
Yleensä stabilointilavoilla ja ennenkaikkea stabiloinnin painolla ja tangon pituudella on merkitystä siihen miten kopteri lähtee tuulessa. Nupista riippuen homma menee yleensä siten, että liian painavilla stabilointilavoilla kopteri lähtee tuulessä tuulta kohti. Liian keveillä se lähtee tuulen mukana. Optimistabilointimassall a se kopteri pysyy tasaisessa tuulessa paikoillaan tuulesta riippumatta.

Aivan, lisäksi stabilaattoria voi säätää esim. niin että kopteri jatkaa liikettä vakionopeudella vaikka sauva keskitettäisiin. Tai säätää tiettyyn lentonopeuteen tarvittava sauvan työntö (ohjainvoima/V) sopivaksi.

Oheisessa linkissä on aika hyvä esitys siitä, miten stabilaattorit toimivat ja mitä niiden parametrien säätämisellä voi saada aikaan; http://www.w3mh.co.uk/articles/html/csm9-11.htm. Myös stabilaattorin "melojen" (paddle) muodolla ja etäisyydestä navasta on merkitystä!!

Ainakin isommissa koptereissa on merkitystä myös sillä, että stabilaattorin melat toimivat tavallaan myös aerodynaamisina servoventtiileinä ohjaustehostimina; Pienilläkin ohjainvoimilla/servoilla saadaan pienillä voimilla kallistettua meloja, jotka saavat aikaan suuret päälapoja vääntävät aerodynaamiset voimat. jotka puolestaan kallistavat roottorin lapatasoa.
« Viimeksi muokattu: 10 Joulukuu, 2009, 10:06:58 kirjoittanut elvis »
Ei oo helppoo olla Mikko Kuustonen, ei.
-elvis-

Illodin

  • Vieras
Vs: Stabbarin lapojen säätäminen
« Vastaus #12 : 14 Elokuu, 2010, 13:06:52 »
Hei Aviaattorit

Blade400 on alkanut kulkemaan tuulen mukana. Tänään  tuulta oli juuri kuviteltavissa oleva määrä (3-5m/s) ja silti leijunnassa kopteri lähtee tuulta kohti. Kiitos taas Timolle, kun löysin täältä hakutyökalulla vastauksen.  :D   Huomasin muuten, että olin itse kysynyt samaa asiaa aikaisemmin.??? Nohh 120 päivää sitten mietin sitä teoriassa, nyt käytännössä. Parempi niin.

Timon kuvauksen mukaan, mulla on nyt siis liian kevyet stabbarit. Stabbarit on originaalit, vain roottorin akseli on nyt 6mm lyhyempi. Sitä vaan mietin, että voiko tuo roottoriakselin lyhentäminen tosiaan vaikuttaa sen, että kone on tullut noin tuuliherkäksi?

Kiitollinen olen kaikille vastaaville. Lähden jokatapauksessa laittamaan lisämassaa stabbariin jos se sillä alkaisi tuulta pitämään.

EDIT: kävin stabbatista nostelemassa ja huomasin, että kone on himpun etupainoinen...siinäköhä n se selitys...


Edit 2: Teoriasta viis, pitkällisen testaamisen jälkeen uskon tietäväni, että sentti sinne tai tänne, kyllä siihen kiikkeryyteen vaikuttaa muut asiat enemmän.
« Viimeksi muokattu: 29 Elokuu, 2010, 23:01:35 kirjoittanut Illodin »

Poissa kopu95

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Stabbarin lapojen säätäminen
« Vastaus #13 : 09 Maaliskuu, 2011, 20:35:41 »
Siis eiks ollenkaa saa liikkuu?Ku mun rekkulassa kallistaa washii johonki suuntaan nii stabbarit kallistuu samalla.Eli eikö noin sais käydä?Mut kyl se hyvin lensi :).

saku

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Stabbarin lapojen säätäminen
« Vastaus #14 : 11 Maaliskuu, 2011, 14:23:00 »
Lainaus
Siis eiks ollenkaa saa liikkuu?

Saa toki, sitä vartenhan se on linkeillä yhteydessä swashiin  :)
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Stabbarin lapojen säätäminen
« Vastaus #15 : 11 Maaliskuu, 2011, 16:25:09 »
Siis eiks ollenkaa saa liikkuu?Ku mun rekkulassa kallistaa washii johonki suuntaan nii stabbarit kallistuu samalla.Eli eikö noin sais käydä?Mut kyl se hyvin lensi :).

saku

itse lapa ei saa pyöriä akselissa eikä akseli saa pyöriä kehikossa! mutta kun linkit kääntää kehikkoa niin kyllähän ne lavatkin siinä tottakai samalla kääntyy!
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa kopu95

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Stabbarin lapojen säätäminen
« Vastaus #16 : 11 Maaliskuu, 2011, 16:26:42 »
Joo siis sitä mäki vähä mieti :D Tästä sai vaan se käsityksen että ei sais liikkuu.

saku

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
93 Vastauksia
48701 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Syyskuu, 2008, 18:49:03
kirjoittanut Belt pilot
9 Vastauksia
4795 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Maaliskuu, 2009, 12:53:14
kirjoittanut olavi
13 Vastauksia
7899 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Toukokuu, 2011, 20:49:52
kirjoittanut Falconi
8 Vastauksia
5357 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Huhtikuu, 2011, 18:06:11
kirjoittanut Vispilä
6 Vastauksia
5593 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Toukokuu, 2011, 18:55:05
kirjoittanut reittila