Kirjoittaja Aihe: Ramin hubschraubenit 2012  (Luettu 34319 kertaa)

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: Ramin hubschraubenit 2012
« Vastaus #50 : 09 Toukokuu, 2013, 21:41:42 »
Aurinko paistaa ja on niin mukavaa.

50 rapukka on lentänyt parin päivän aikana 15 tankillista, hieno laite.

500 rexi on ollut huomion keskipisteenä tässä viimeisen päivän.
Uudet laakerit sisään ja futten 401 gyro sai väistyä Align GP900 tieltä. GP900 on tullut jossain kaupassa kylkiäisinä ja ajattelin nyt sitten testailla sitäkin.
Muutaman ärräpään jälkeen sain selätettyä tämän, gyron gear kanava pitää vaihtaa Aux2 kanavaan niin rupeaa toimimaan. Temppuilin kentällä kaikkea mahdollista aina bindauksesta mekaaniseen setuppiin kunnes hoksasin "virheen".
Todella jämpi perä, uudet laakerit ja kaikki tietysti auttaa, mutta kyllä tämä on nyt todella hieno lentää, saa räimiä eikä tarttee olla varpasillaan, että irtooko perä vai ei, mahtava härveli.

Mitä tuohon GP900 gyroon tulee niin siinä kävi eilen pieni käpälä.
Aamuyöstä etsin muutamaa osaa ja sattumalta osui tämä gp900 gyro käsiin. Aijemmin on jo käynyt mielessä tuon 250 fbl rexin päivittäminen uudella fbl mokkulalla joka tukee sateelliitteja. Aijemmin kiinni oli Align 3G ja tietysti sen kaverina vastari, se yhdistelmä ei ollut kaikkein kevein tuon rääpäleen kyydissä, lensi kyllä hienosti.
No kuitenkin, aamuyöstä tosiaan asensin gp900 gyron, johdot kaikki kivasti ja homma kuntoon setuppia lukuunottamatta. Muutaman oluen jälkeen havahduin ihmettelemään ettei ohjekirjassa mainita mitään swashin asetuksista...  :o
No niimpä, harvemmin tail gyrolla swashia ohjataan  ;D

250 rexiin tilasin kiinan fbl purkin ja sen kaveriksi sateelliitin, saa senkin sitten taas jaloilleen.
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: Ramin hubschraubenit 2012
« Vastaus #51 : 14 Toukokuu, 2013, 17:20:14 »
500 lentää uusien laakereiden myötä kuin unelma, gyro toimii myös hienosti.

------------------------------

60 Rapukan herättelin tulille ja rempan jälkeen on pientä oiretta havaittavissa.

TT 70H motti on kiinni ja sillä on lennetty monta gallonaa ja toimi moitteitta. Tuli semmonen fiilis, että parempi tehdä huolto ennen täystuhoa. Tonilta Sabesta löytyi sopivasti varastopoistoja niin sehän passas mulle, nyt on uudet hilut motissa.

No, ei mulla tyhmällä tietenkään ole aijempia säätöjä paperilla, ja ohjekirjassa ei anneta kuin neulalle 3 kierrosta auki, seos ruuvi pitää hakea sitten kohdilleen kun motti on tulilla.
Käy tyhmäkäyntiä ihan nätisti, seos 2.5 kier. ja neula 1.75 kier., hiukankin enemmän neulaa auki niin zippaan heti kierroksia nostettaessa.
Minuutin leijuttelin ja siinä lohkon juuressa ois voinu lättyjä paistaa... On melko laihalla, pitää kyllä aika tyhjää ja kimeetä ääntäkin.
Koitin availla hiljalleen neulaa, mutta aina sama tarina, sammuu ns. varoittamatta kun päästään siihen 50% kaasun tietämille.

Meni kentällä hermo prkl. Pitää avata kaasari ja kattoa mitä siellä on nyt vikana.
Kentällä ruuvasin seosruuvin ja neulan pois ja näin silmämääräisesti ei näkynyt mitään moitittavaa, o-renkaatkin näytti olevan ihan kunnossa. Sisälle kaasariin en nähnyt ja työkalut kentällä olivat vähän rajoittuneet, et en pystynyt tekemään mitään sen suurempaa tarkastusta.

Normaalisti huollon jälkeen pelit toimii kuin unelma, mutta tällä kertaa mentiin takapakkia :)

Jos jollakulla on vielä vastaava motti käytössä ja infot paperilla niin sopii laittaa tulemaan tänne mulle. Jos ohjekirjassa on annettu neulalle 3 kierrosta auki niin kaipa se siinä nurkilla pitää olla, nyt olen kuitenkin miltei 1.5 kiinni oletusarvosta niin ei se ihan tervettä ole. Ehkä toisen huollon myötä selviää mikä tuota pentelettä oikeen vaivaa.
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: Ramin hubschraubenit 2012
« Vastaus #52 : 23 Toukokuu, 2013, 23:20:24 »
Trex 600 Nitroon on vaihdettu kaikki laakerit, mottia lukuunottamatta, mutta tämä ei ratkaissut aijempaa ongelmaa.

Ensimmäinen tankillinen on mitä makeinta lentämistä, menee niin hienosti.
Toisella tankillisella alkaa laitteet vaeltamaan, ihan holtitonta kampeamista oikealle...
Ja näin on käynyt viimeisellä kolmella lentokerralla, ensimmäinen tankillinen menee hienosti, toisella alkaakin sitten ohjelma.

Otin motin auki ja laakerit on pykälillä. Ilmeisesti tästä tulee sitten lämmetessään sen verran vibraa, että koko komeus menee ihan sekaisin...?

Uudet laakerit sisään ja menoksi. Muut hilut ovat kuin uusia, mäntä, sylinteriputki, veivi jne.

----------------------------------------

Pitkästä aikaa otin Raven 30E kiinteäsiipisenkin mukaan kentälle.

Mulla oli tossa pari ylimääräistä 4S 5000mah akkua ja lähdin niillä koittamaan, aijempaan 3S setuppiin verrattuna on enemmän tehoa, kiipeää pilviin melko rivakasti.

Emt, on toi lentokoneella lentäminen taas niin turhan tuntuista, ainakin itse kyllästyn siihen melko nopeasti.
Ihan hauska välillä lentää, mutta ei siinä vaan ole semmoista tuntua kuin kopteria paiskoessa.
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: Ramin hubschraubenit 2012
« Vastaus #53 : 02 Kesäkuu, 2013, 14:43:22 »
Voe rähmä kun jaksaa sataa, nyt mennään jo neljättä päivää ja ihan solkenaan tulee.
Auto on laitettu trailerille ja jolla köytetty kuistin kaiteeseen, pääsee edes kuivinjaloin kylille kauppaan  ;D

Eipä tässä himassa ole sen enempää tekemistä niin kaivoin 50 rapukan rungon esiin ja siihen olevat "ylimääräiset" osat.
Talvella osui silmään muutama threadi tommoisen sähköistämisestä ja nyt kun on aikaa niin perehdyin tähän ja suunnitelma on valmiina, osat on myös tilattu. Lähinnä nyt motti ja nopari puuttui omasta varastosta + pientä tilpehööriä, kuten sopiva pinioni, pääratas ja moottoripukki.

Kaapissa on jouten jääneitä Futten S3050 servoja, nopeutta näillä oli muistaakseni 0.20/0.16 tjsp, sopivat sunnuntaiajeluun.
Motti ja nopari tulee tietenkin harrastekunkulta, Turnigy 1180kv ja sen kaveriksi K-Force 150A.
Motti on laskettu 6S akuille. 9T pinionilla ja E550 rapukan 111T päärattaalla ollaan 1900rpm nurkilla.
Akut 6S, samat millä ajan 500 rexiä. Periaatteessa sama setuppi kuin 600 rexissä, 2x 6S 3000mah akut rinnan = 6S 6000mah.

Akuille ois kolme mahdollista asennus vaihtoehtoa, päällekkäin, rinnakkain tai peräkkäin.
Peräkkäin tai rinnakkain tuntuisi ainakin nyt loogisimmalta kun painopistettä koitan miettiä, mutta se selviää kun saan vähän noita osia kiinni.

Eihän tässä mitään järkeä ole, et askarrellaan ajankuluksi  :D
« Viimeksi muokattu: 02 Kesäkuu, 2013, 15:04:08 kirjoittanut Rami »
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: Ramin hubschraubenit 2012
« Vastaus #54 : 24 Heinäkuu, 2013, 22:15:04 »
50 E rapukka on jaloillaan. Muutama pieni osa on vielä tilauksessa, muuten on valmiina setuppiin ja testilentoon.

Mitä tuohon 600 nitro rexin tärinöihin tulee niin taitaa tuo Align fbl nuppi olla valmis.
Lapapitimissä tuntuu klappia, ihan kun laakerit ois liian pienet... Toinen on ok ja toisessa on klappia sen verran että huomaa ihan selvästi.
Pitää varmaan laittaa uusi nuppi tilaukseen, jos se siitä sitten rauhoittuisi.
RJX ja muita nuppeja saa aika edullisesti, en tiedä josko semmoista sitten koittais  ::)
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: Ramin hubschraubenit 2012
« Vastaus #55 : 08 Elokuu, 2013, 20:43:04 »
50 sähkörapukka on lentänyt pari akullista ja siinä se, vielä on ehjänä.

6S 6000mah akuilla lentoaika 5min ja kennojännitteet 3.75V, ladatut milliamppeerit näkee kunhan akut tuosta latautuvat, mutta ihan kohtuullinen lentoaika.

Mod1 rattaat ja pinioni pitää melkosta meteliä verrattuna esim. trexin pienempään hammastukseen.

Liitteenä muutama kuva joista selviää mitä on tehty.
HK600 moottoripukki, pohjalevy 3mm hiilikuidustu ja runkopuolikkaita on koneistettu jotta 111T pääratas mahtuu pyörimään, rattaan edestä on miltei 10mm kairattu pois.

Noparille pitää vielä katsoa paikka, mahtuis hyvin runkolevyjen väliin, mutta painopiste saisi olla ehkä edempänä. Jos noparin pistäis eteen, servotelineen alle niin painopiste vois olla aika jees, tulee vaan tolkuttoman pitkät johdot motilta noparille, mut haittaneeko tuo...?

EDIT.
Nopari on siirretty servotelineen alle ja nyt painopiste on just eikä melkeen.
Lapakulmamittari tailboomin päällä ja ylösnostettaessa ei lukemat muutu nimeksikään, hyvä näin.
« Viimeksi muokattu: 08 Elokuu, 2013, 22:22:38 kirjoittanut Rami »
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: Ramin hubschraubenit 2012
« Vastaus #56 : 09 Elokuu, 2013, 17:04:21 »
Tommonen systeemi siinä nyt sitten on, akut rinnakkain ja nopari edessä.
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: Ramin hubschraubenit 2012
« Vastaus #57 : 30 Elokuu, 2013, 21:46:56 »
Taas on lennetty yhdellä laitteella ensilento, ja homma toimii.

Laatikossa oli ylimääräisenä 500 rexin sähköt, tuli sitten sopivasti myyntiin 500 mekaniikka niin korjasin sen talteen ja siihen hobbykingiltä DFC nuppi ja puuttuvat tilpehöörit, lapoja myöden.

Pientä palautetta pitää antaa harrastekunkulle,
1. HK500 moottoripukin ruuveista, reijät on 3mm ja ruuvit paketissa 2.5mm  ;D
2. DFC nuppi tuntuu hyvältä ja jämptiltä, alimmat linkit oli vaan niin merkillisen mittaiset ettei ne ainakaan omaan rexiin sopinut mitenkään päin. Onneksi omassa varaosalajitelmassa oli sopivat linkit niin homma on sen myötä kunnossa.
3. DFC akseli hobbykingiltä, ei ollu reikä osunut kohalleen. Ei saanut pulttia rattaan-akselin läpi ilman voimaa ja ähellystä, piti porata toiselta puolelta reikä isommaksi niin meni pultti paikalleen niin kuin pitääkin.

Akkulevy meni sentään suoraan paikalleen ja ruuvitkin oli oikeat, pääakselin laakeripukit laakereineen oli kanssa "virheettömät".
Palttiarallaa 50% tilatuista osista meni heittämällä kiinni, ei huono  :)

Setuppi,
Align DS510 servot nupissa ja perällä Graupner DES677BB
Align motti ja nopari
Spektrum AR7200BX fbl boksi
HK päälavat ja ne on vielä FB painotuksella, RJX hobbyn takalavat.

Neljä akullista lensin kun ei ollu latauskalustoa mukana kentällä. Toivottavasti huomenna keli sallii, jos näin niin pitää raahata sähköt mukaan jotta saa pidettyä kopterit ilmassa.

Lensi ilman tärinöitä ja värinöitä, nopeessa lennossa tuppas vähän täristämään, mutta gainin laskulla rauhoittui ja nyt lentää ihan kivasti.

Tilasin myös HK servoholderin peräservolle , mut empäs taas muistanut, että tuo Graupneri on vähän pienempi kuin Futten S9257...
Lasikuitulevyä oli onneksi pieni pala laatikossa niin sai senkin loppujen lopuksi kiinni.

Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: Ramin hubschraubenit 2012
« Vastaus #58 : 02 Syyskuu, 2013, 00:29:17 »
600 nitro rexi tuppaa tärisemään, tailfin tärisee ihan inan leijuttaessa, muuten en huomaa tärinöitä kopterissa.
Gyro tuppaa vaan korjaamaan ihan penteleesti oikeelle, jostain tulee vibraa runkoon, mutta mistä...

Torguetuben otin auki ja laakerin pikiksellä ohjekirjan antamaan 5-7cm keskipisteestä eteenpäin, se on nyt ainakin 6cm kohdalla.
Nuppia pyörittäessä tt tuppaa tekemään pientä ympyrää, mahtaisko tästä tulla sitten sen verran tärinää että gyro kiukuttelee  ::)

Pitää tilata uusi tt niin sitten sen näkee.


-------------------------


Aijemmassa postauksessa oli pientä ongelmaa TT70 motin kanssa.
Neulojen ero oli ilmeisesti liian suuri, siksi ei suostunut menemään yli 50% kaasun, sammui nanosekunnissa ilman mitään varoitusta.
Nyt on neulat haettu kohdilleen ja käy nätisti yläkierroksillakin.

On toi 60 rapukka vaan aika traktorin, en muistanutkaan, et se oli noin kankea. Siinä on kuitenkin Futten BLS451 servot nupissa, et ei pitäis olla niistä kiinni, alueet on kanssa miltei maksimissa. Lentää kyllä vakaasti, ei pienet puuskat haittaa menoa.
« Viimeksi muokattu: 02 Syyskuu, 2013, 00:36:25 kirjoittanut Rami »
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa pilot4fn

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Nummela Ry, SIL
    • Juhan kopteroinnit
Vs: Ramin hubschraubenit 2012
« Vastaus #59 : 02 Syyskuu, 2013, 06:22:09 »
Etsin piiiitkään omasta 600NP:stä tärinää noin vuosi sitten ja siinä tärinä aiheutti perän lavanpitimien klappi. Niiden vaihdon jälkeen lentänyt todellä hyvin.
MSH Mini Prôtos+Mini V-BAR, Concept VR-46, Walkerat: Genius CP, V100D03, V120D02S FPV, Extra 260+DLE30 (omaan käyttöön)
Trex100 -klooni (toimin mekaanikkona tälle)
Futaba T8FGS, Phoenix sim, http://www.helifleet.com/pilot4fn
Entiset: Trex-600NP DFC+CGY750+OS55HZ-H Hyper, 450SE-V2, Walkera 4#3B

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: Ramin hubschraubenit 2012
« Vastaus #60 : 22 Syyskuu, 2013, 19:43:31 »
500 dfc lentää hyvin, peräakselissa\laakereissa oli vähän pykälää ja tuppas viimeksi olemaan vähän villi, mutta nyt uusien laakereiden ja akselin myötä lentää hienosti. Hk 500 dfc nupissa ei ole moitittavaa, swashissa on pientä väljää mut menköön nyt niin kauan kun pysyy yhdessä.

P#€#%@le, 600 nitroon laitoin uuden torquetuben ja perään lapapitimet, leijuttaessa ei peräevä värise laisinkaan, mutta muutaman minuutin leijuttelun jälkeen rupee laite kaatumaan oikealle ja sen verran reippaasti, että saa ihan tosissaan ruveta ohjaamaan.
En löydä mistään klappia, ei ylimääräistä ääntä tai mitään muutakaan, ei vaan suostu stana.

Taidan laittaa tutun ja turvallisen tankonupin tilaukseen, jos sillä sitten rupeis homma taas toimimaan.

50 rapukan peräremmi rupee olemaan viimeisillään, on kireällä, mut tuppaa pomppaan vas. etummaisen ohjurirullan alle, enenmpää en tohdi kiristää ja tailboom on kyllä paikallaan, että se ei pääse liikkumaan.
Onko vanha remmi ruvennu vaan joustamaan tjsp, uusi remmi ja samalla alu tailboom clamp estämään boomin liikkumist niin saa taas muutaman tankillisen paiskoa.

Tämä 50 rapukka on luottopakki, muut kiukuttelee niin tämä lentää ja hyvin lentääkin.
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: Ramin hubschraubenit 2012
« Vastaus #61 : 22 Syyskuu, 2013, 21:49:49 »
50 rapukassa olikin tailboom poikki perän tail casen sisältä  :o
Taitaa olla tunnit täynnä, ilman torppia on hajonnut.
Kun remmi oli kireällä niin perä oli kuin yhtäpuuta, remmin löystyttyä tippu perä kuin concorden keula, aika liki tais olla torppi, tuskimpa ois montaa tankillista enää kestänyt.

No, nyt on elyq 50 vision tailboom ja remmi + tailboom clamp niin ei liiku enää prkl.

Luottopakki on taas kuin uusi, tai no saas nyt nähdä miten lentää... Osletettavasti paremmin kuin ennen operaatiota  :)
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa KL

  • Seniori torppari
  • *****
  • #340
Vs: Ramin hubschraubenit 2012
« Vastaus #62 : 23 Syyskuu, 2013, 00:50:15 »
Tämä 50 rapukka on luottopakki, muut kiukuttelee niin tämä lentää ja hyvin lentääkin.

Pitikin myydä oma 50 Rapukka aikoinaan pois. Se tosiaan toimi kuin kello ja lensi hienosti.
SAB Goblin 500, SAB Goblin 380
Suomen Autorotaatioliitto

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: Ramin hubschraubenit 2012
« Vastaus #63 : 04 Lokakuu, 2013, 16:37:27 »
Sain kuin sainkin selätettyä tuon 600 rexän värinät ja tärinät.

Menköön nyt omaan piikkiin nämä tärinät.
Tuulettimessa on normaalisti 4 ruuvia. Yksi ruuvi on kateissa, tästä tais tulla vähän tärinää ja tuuletin ei pyörinyt ihan suorassa, et en tiedä oisko ottanut kiinni tuuletinkoppaan... tuuletinkopassa näkyy kirkasrantu johon joku on hangannut.
Ja tuulettimen/kytkimen asennuspalassa on kaksi kiristysruuvia, toinen oli 12mm pitkä ja toinen 16mm pitkä, ei tainnu tämäkään auttaa tärinään.

Tänään lensin useamman tankillisen ja nyt toimii kuten ennenkin, ei tärise eikä värise.


Trex250 sai Align3GX aivot ja hän lentää myös iloisesti, aikaajoin turhankin mielissään kun tuppaa perä väpättämään.
Gainin laskulla perästä tulee vähän veltto, pitää varmaan koittaa lisätä hiukan delayta niin josko sillä sitten muuttuisi paremmaksi.

Kuvassa iso- ja pikkuveli.
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: Ramin hubschraubenit 2012
« Vastaus #64 : 06 Lokakuu, 2013, 21:48:58 »
CSI Turku on tutkinut ja tehnyt tarkkaakin tarkempaa tutkimustyötä, mikrometri tarkkuudella tarkasteltaessa on perälapasetkin ihan vinksinvonksin ja nämä ovat pari, Align numerosarja täsmää keskenään.

Kun vaihdoin kaikki laakerit tähän trex 600 nitro laitteeseen niin samalla vaihdoin perälapaset kun tarvitsin lapaset toiseen projektiin. Tietenkin tähän ykköspyssyyn laitoin uudet lapaset niin on ainakin tiptop, tai näin ajattelin, mutta ompas Align pojilla melkoinen heitto näissä lapasissa...
Onko muilla näin paljon heittoa perälapasissa?
Joskus olen takalapasia kattonut juomalasien välissä, ja aijemmat setit on ollut todella liki, tämä pari on nyt joku sekunda setti.
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: Ramin hubschraubenit 2012
« Vastaus #65 : 06 Lokakuu, 2013, 23:41:17 »
Nyt on FBI, Karhukopla ja kaikki muutkin hälytetty paikalle, siltä ainakin näyttää kun nyppäsin kaikista 600 koptereista lapaset pois ja katson parhaan parin tuohon ainoaan fbl laitteeseen.
Neljä 600 sarjalaista on lentokunnossa ja yksi laatikossa + pari settiä varalapasia joista nyt sitten valitaan parhaat ja A, huomenna ois syytä olla kohtuullinen keli ja B, kopterin ois syytä olla näyttämättä ainuttakaan vastalausetta.

Kuvassa toinen Align setti, numeroltaan on myös pari ja tämmöinen sen pitäisi ollakkin, just eikä melkeen.

Muissa koptereissa olleet lapaset on hyvin lähellä. Miten onkaan osunut, että suoraan paketista on paskin setti osunut just tuohon fbl laitteeseen.
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: Ramin hubschraubenit 2012
« Vastaus #66 : 07 Lokakuu, 2013, 20:23:12 »
Eilen meni taas ylitöiksi, mutta työt palkittiin ja tänään kopteri lensi taas ilman värinöitä.

Perä ei millään kierrosalueella täristä, lapaset on nyt ainakin kohdallaan.
Tuubi oli myös pois ja tarkastin kaikki laakerit ja tuubin laakerin mittasin, mutta kaikki tuntui olevan kondiksessa.
Tänään lensin viisi tankillista ja nyt meni ilman ongelmia, ei pienintäkään oiretta =)

Fuili on miltei loppu, et pitää varmaan huomenna tai keskiviikkona ajella paikalliseen rc supermarkettiin hakemaan muutama pönttö menovettä.

Taitaa aistia toi kopteri, että jollei rupee hiljalleen lentämään kunnolla niin hän on äkkiä myyntipalstalla =P
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: Ramin hubschraubenit 2012
« Vastaus #67 : 13 Lokakuu, 2013, 20:53:56 »
Oikein maukas päivä, aurinkoa, tyyntä ja oisko ollu +15. Meni enemmänkin istuskeluksi, mut mikäs siinä, tuli ainakin nautittua säästä.

Kaiken kaikkiaan lentoja kertyi 11,
Raptor 50SE 2
Raptor 50E 4
Trex 600 N 5

Oli pakko käydä hakemassa muutama varaosa kesken päivän ja siihen tuhraantui taas muutaman minuutti, vaikka kohtuu lähellä kenttää asunkin.
600 nitrosta meni heti kättelyssä canopyn alimmainen muovikiinnike, räks poikki ja pari lentoa siitä meni tail boom support end.
50 rapukasta meni tailboomista yksi ohjuri, se on monesti liimattu ja nyt haurauttaan napsahti poikki, no varaosat on kotosalla, et tunnin työ ja kaikki on taas RTF.

Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: Ramin hubschraubenit 2012
« Vastaus #68 : 16 Lokakuu, 2013, 19:38:54 »
On päässyt pahasti pölyttymään tämä kunnon työjuhta, eli rex 500.

Tankonuppi ei tee mitään ennalta-arvaamatonta. Mä en ole vielä päässy sisään noihin fbl laitteisiin vaikka niitten kanssa on nyt vähän tullutkin touhuttua. Pitäis varmaan säädellä ja koittaa, että mitä kaikkea pc-softalla saa säädettyä...

Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: Ramin hubschraubenit 2012
« Vastaus #69 : 19 Lokakuu, 2013, 23:56:49 »
Tänään oli taas niin magia keli, jotain pahaa tämä taitaa enteillä, mahtaisko huomenna tulla sitten jo lunta!?

50 Rapukka 5 lentoa
HK600GT 5 lentoa

Kaveri treenaa jotain tunnistamattomia liikesarjoja mcpx kopterilla ja aikaajoin tuppaa vähän karkaamaan, mut onneksi kentällä on kestävä turvaverkko, muuten ois voinu kerhotalon seinään tulla naarmu =)
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: Ramin hubschraubenit 2012
« Vastaus #70 : 20 Lokakuu, 2013, 19:37:13 »
Maukas päivä kaiken kaikkiaan, sen mitä iltapäivästä kerkes kentällä pyörähtämään.

Raptor 50 SE 3 lentoa
HK600GT 5 lentoa ja tälle tuli täyteen 75 lentoa kaikenkaikkiaan.

Mitä tähän HK600GT kopteriin ja lennettyihin 75 lentoon tulee, niin ei ole paljoa pahaa kerrottavaa.
Kaikki laakerit on vielä alkuperäisiä ja mitä niitä nyt tässä pystyy seuraamaan niin ei tunnu pykäliä. Koitetaan päästä 100 rajalle ja katsotaan sitten millaista laakeripölyä on laite täynnä =)

Nyt rupee töiltä jäämään taas aikaa niin kerkee kentällekkin, mut nyt ollaan ihan kelien armoilla, toistaiseksi kelit on ollut ihan top... Kohta saa varmaan kaivaa Phoenixin esille ja ruveta treenaamaan sisätiloissa.
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: Ramin hubschraubenit 2012
« Vastaus #71 : 27 Lokakuu, 2013, 21:05:09 »
Tänään oli kentällä mukana suurempiakin voimia, oli melko lähellä 60 rapukan tontti...

Litkut tankkiin ja kaikki kunnossa, mut miten ei perä oikeen toiminut. Aikani runkkasin johtoja ja sieltähän se löytyi,  johto on katkennut sisäänmenon kohdalta. Siinä ja tässä, et oli kontaktia.

Graupneri DES808 tilauksessa niin saa tuon perän taas kuntoon.
Mulla on 50 rapukassa tommonen DES808 ja se toimii hyvin, 45,00€ servosta on myös kohtuullinen ja kestää 6.0V.
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: Ramin hubschraubenit 2012
« Vastaus #72 : 28 Lokakuu, 2013, 20:20:48 »
Torpin jälkeen kasasin 500DFC kopterin ja kerkesin manaamaan HK nupin kun ahistaa aika pahasti align alkup.osilla.
Aattelin mittatoleranssien tekevän kepposia, joten tilasin muiden romujen yhteydessä Align DFC nupin.

Fast-ladilta saapunut paketti pöydälle ja tutkimaan osia, koitin mittailla mitä nyt tönärillä saa mitattua ja main rotor housing on sama, samoin lapapitimet. Osia vertailin assembly manuaaliin ja sieltähän se ero löytyi, align alkup.manuaalissa on annettu lapapitimien sisällä olevalle prikalle 0.8mm paksuus, paketissa on kuitenkin 0.5mm prikat, hhmm...

Kyllä on taas merkillistä, kasasin HK nupin noilla 0.5 prikoilla ja se on siinä, liikkuu kuin silkkiä vaan, prkl kun ei voi enää manuaaliinkaan luottaa.
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: Ramin hubschraubenit 2012
« Vastaus #73 : 06 Marraskuu, 2013, 23:29:42 »
HK600GT kopteriin laitoin Align nupin kun semmoinen sattui tulemaan sopivasti vastaan.
HK nupin purkasin pöydälle ja mielenkiinnosta mittailin main rotor housingia kun siinä on niin perhanasti väljää.

Nuppi oli uutena auki kun pistin rasvaa ja lukitteet. Silloin osui silmään ettei nupissa ollut muovista holkkia, feathering shaft sleeve.
Ajattelin tietysti ettei semmosta sinne kuulukkaan kun ei kerta ollut sisässä. Tässä mittaillessa totesin Align ja HK nupin olevan täydellisiä kopioita, HK nupista on vaan unohtunut tuo sleeve. Uusilla kumeilla nuppi on jämpti, mutta näillä 70 akullista lennetyillä harmailla tuntuu reilusti välystä.
Pitää pajalla varmaan tehdä tommonen muoviholkki ja tutkia mikä on tilanne.

-----------------

Toinen 600 nitro räksästä muutettiin fb laitteeksi, ihan vaan testimielessä.
Align nuppi ja tänään tuli viimeinen puuttuva palikka freakwaresta, uusi swashi. Lapakulmat ja perän limitit kuntoon.

Perässä Spartan DS760 + Align DS620.
Kaikki kiinni ja homma toimii. Onnekseni rupesin sorkkimaan johtoja ja siitä tämä he***tti  alkoi. Servo heittää nurkkaan ja gyron valo vilkahtaa...
Sekunnissa kaikki on kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Johtoja olen heilutellut, liittimet tarkastettu, servoa testattu ilman gyroa ja ties mitä, 10min yhtäjaksoisen räpläämisen aikana gyro saattaa tehdä kerran-kaksi tämän ja muuten ok.

Koitin toisella vastarilla ja virtalähteellä, en saanut mitään ongelmaa aikaan. Pistin Futten GY401 kopterissa kiinni olevaan vastariin ja koitin heilutella johtoja, mut ei niin ei, ei ongelman ongelmaa.

Taitaa tulla pitkä yö...

Oluet on loppu ja viimeistä Ikean päärynäsiideriä viedään, en luovuta ennen kuin tämä selviää.
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: Ramin hubschraubenit 2012
« Vastaus #74 : 07 Marraskuu, 2013, 00:28:18 »
Nyt kun kelailee taaksepäin niin tulee näitä ajatuksia.

Toi HK600 kopteri tippui kerran taivaalta gyro failin takia... Rotaatiolla pirotelle heinikkoon, tämän seurauksena taisin vaihtaa landarit, muuten ei tullut tuhoa. Mitään ongelmaa en löytänyt vaikka kuinka etsin, vastari ei vilkutellut eikä mitään muutakaan.
Silloin perä sekosi ja kopterissa oli tämä sama vastari joka on nyt tuossa 600 nitrossa ja siinä on ongelmaa tuon Spartanin kanssa.
Spektrum AR8000 ja dsmX sateelliitti sen kaverina, tämä setti meni uutena tuon HK600 kopterin kyytiin, että ei ollut torpattu, uitettu nitrossa tms.

Kaipa uudessakin voi olla murhetta, hhmm...
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
61 Vastauksia
54102 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Tammikuu, 2012, 23:40:18
kirjoittanut Anssi
0 Vastauksia
1996 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Toukokuu, 2012, 19:42:33
kirjoittanut ints
141 Vastauksia
72951 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Lokakuu, 2012, 23:38:13
kirjoittanut Vispilä
16 Vastauksia
8997 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Elokuu, 2012, 06:33:51
kirjoittanut 4D
3 Vastauksia
3159 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Lokakuu, 2013, 19:26:37
kirjoittanut Rami