Kirjoittaja Aihe: ffz-3 seesaw  (Luettu 4467 kertaa)

Poissa sarama

  • Opetteleva torppari
  • **
ffz-3 seesaw
« : 21 Marraskuu, 2009, 19:54:37 »
Voisko joku selventää freya evon ffz-3 nupin mixing armin kiinnitys seesawiin, mitä vaikutusta käytännössä jos kiinnittää mikserin kohtaan 1 tai kolme. Mikä vois olla sopivin tuollaiseen fai-tyyppiseen ajeluun 720mm (SG) lavoilla.
Tavara vaihtuu niin nopeesti,ettei ehi tänne päivittää

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: ffz-3 seesaw
« Vastaus #1 : 21 Marraskuu, 2009, 20:26:39 »
jaahas en ulkoo muista mutta katon manuaalista ventta lite. ;) Joo eli laitat 3 niin siitä tulee rauhallinen. Mulla on kanssa tossa muovinupissa ja myös tässä alunupissa 3sessa.
« Viimeksi muokattu: 21 Marraskuu, 2009, 20:36:06 kirjoittanut Ege »

Einari Lindberg

  • Vieras
Vs: ffz-3 seesaw
« Vastaus #2 : 21 Marraskuu, 2009, 20:36:20 »
Mistä tulee rauhallinen? cyclic ohjausksestako?

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: ffz-3 seesaw
« Vastaus #3 : 21 Marraskuu, 2009, 20:37:34 »
Mistä tulee rauhallinen? cyclic ohjausksestako?
Ei tule niin paljon liikettä. Kyl sää tiiät  ;D Mulla ainaki cyclik riittää 5 astetta mainiosti.Eikä näistä asioista kannata aloittelijoille tehdä niin vaikeeta kun tää harrastus muutenki on vaikee manuaalissakin kehotettiin laittamaan mixeri tohon 3reikään.Ja muuten meillä päin Juho laittaa nää meitin freyat trimmeihin se tietää noista ihme nupeista aika paljon, mävaan kasaan ite ne sitte ajan ja jos siinä jotain kummallista ni Juho on kokeillu ja hyvin harvoin se on koneesta ollu kiinni, mä vaan ajan sitä jotenki kylkiedellä jä kallellaan. Sit ku lähtee johonki silmukkaan ni sehän menee ihan mettään. Reeniä vaan. "Selkeetä suomenkieltä" ;D
« Viimeksi muokattu: 21 Marraskuu, 2009, 20:52:11 kirjoittanut Ege »

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: ffz-3 seesaw
« Vastaus #4 : 23 Marraskuu, 2009, 18:58:24 »
Mistä tulee rauhallinen? cyclic ohjausksestako?
Voisko joku selventää freya evon ffz-3 nupin mixing armin kiinnitys seesawiin, mitä vaikutusta käytännössä jos kiinnittää mikserin kohtaan 1 tai kolme. Mikä vois olla sopivin tuollaiseen fai-tyyppiseen ajeluun 720mm (SG) lavoilla.
Voin yrittää selventää.

Mixing armin kiinnitys kohta vaikuttaa nupin flybar-ratioon. Eli siihen, kuinka paljon stabilointi vaikuttaa nupin toimintaan.

Ohjenkirjan suosittelema kiinnityskohta taitaa olla keskimmäinen reikä(yksi toisella puolella, kaksi toisella, kaikki eri sijainnissa). Tämä on peruslentelyyn varmaan ihan jees. Sitten F3C tyyppiseen ajeluun varmaankin sijoitat sen uloimpaan reikään, jotta leijunta vakautuu.

MUTTA. Näihin asioihin sitten vaikuttaa taas aika moni asia. Siis leijunnan vakauteen. HS, liikkeet, expot, mut nupin asetukset, ym ym, plus tärkeimpänä, se kaveri kuka pitää tikuista kiinni ;)

Asiaa on vaikea selittää tyhjentävästi, varsinkin mun toimesta :D Jukan koneessa on hyväksi havaitut säädöt tuohon asiaan. Eli laitat sen uloimpaan reikään. Sitten on myös muita juttuja jotka parantaa kolmosnupin toimivuutta, ainakin mun mielestä, niistä lisää jos kiinnostusta ilmeneee. Ehtona myös kisoihin osallistuminen ehkäpä ;)
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa sarama

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: ffz-3 seesaw
« Vastaus #5 : 23 Marraskuu, 2009, 19:15:26 »
...kiristystä...

riittääkö jos tulee kiihkeäksi katsojaksi  ;D
Tavara vaihtuu niin nopeesti,ettei ehi tänne päivittää

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: ffz-3 seesaw
« Vastaus #6 : 24 Marraskuu, 2009, 13:50:16 »
Ihan ekaksi. Kopterin lentoon vaikuttaa tikkuja heiluttava kaveri. Mutta on tapana yrittää helpottaa hommaa säätämällä.

Kolmosnuppi + 720SGt = leijunnassa melko ikävä joidenkin mielestä

Leijuntaa siis yritetään helpottaa, taivasajon ominaisuuksista lähes välittämättä, koska nuo lavat ovat hemmetin hyvät ton nupin kanssa taivaalla melkeil millä säädöillä vaan.

Leijunnassa on ominaista tällä combolla se, että kun vähänkin kovempaa tuulee, nuppi pyrkii pomppimaan ihan tosi pienestäkin pitchin muutoksesta, jolloin lapakäyrästä pitää tehdä tosi loiva keskialueelta. Tämä sitten heikentää tuntumaa nousuissa ja laskuissa. Nuppi ei myöskään tykkää "istua". Eli ilman suurta veivaamista pysyä paikallaan, edes tyynessä. Muut ominaisuudet on sitten joidenkin mielestä hyviä tai huonoja asioita, ja niitä on vaikea kirjoittaa.

Kannattaa aloittaa kokeileminen käyttöohjeen suosittelemista kohdista. Eli mikseri keskimmäiseen reikään seesawilla ym. Sitten kun sillä on ajanut ja huomannut mahdollisesti että tää vehje voisi olla parempikin ajaa, niin miettiä, mitä asialle voisi tehdä.

Ensin erilaisia lapakulmakäyriä, liikeratoja, expoja ja eri kierroslukuja kokeilemmalla tulee isoimmat muutokset. Ko. nuppi ei toimi liin pienillä kierroksilla. Eli 1550-1700 on se väli josta sopivat kierrokset kannattaa hakea leijuntaan. Expoina voi olla 0, tai jopa -70, riippuen siitä mikä tuntuu hyvältä. Joku 30-40% expoa on hyvä lähtökohta jos liikeradat siinä 50-65% paikkeilla(eli n.3astetta syklikkiä aileronille ja elevatorille Kierrokset siinä 1600 paikkeilla.

Stabbareissa kannattaa pitää kaikki painot, jolloin stabbari painaa sen 40g. Lisäpainoakin voi laittaa, ihan sitten kokeilemmalla. Mulla se isompi haribon stabbarinympärillä oleva puntti puolessavälissä tankoa täysien stabbarin painojen lisäksi. Näitä painoja kun testailee niin kannattaa pitää silmällä että kone tekee rollit ym tarpeeksi nopeasti oman maun mukaan. Ja myös että koneesta ei tule leijunnassa ylivakaa ja tunnoton...

Sitten. Lepatus. En osaa selittää, mutta hyväksi todettuna käytössä on mustat eli 80 kumit. Ja kannattaa muistaa rasvata ne KUNNOLLA ja usein.

That's what I prefer... Hope this helps

YVllä lisää jos kiinnostusta?
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries