Joo itsekkin kierrän vielä pitkään kaukaa nuo todella halppis .50-> nitro vehkeet... sen verran voimaa siellä nupissa kun ne pitimet pettää tai joku muu räjähtää.
Sitten rueta kuuntelemaan kun amerikan maalla on pojat niillä lennelleeet että puuttuuko käsiä ja päitä
Ilmiselvästi alkaa olla tekemisen puutetta kun tämmöisiä pohdiskelen, mutta liippaa todella läheltä tätä ketjua. Eli mikä tekee kloonikopterista niin vaarallisen? Onko asialle mitään faktapohjaa, vai onko kyse pelkästään mielikuvista ja ajatuksesta "sen on pakko olla huono ja vaarallinen, koska se on halvempi kuin Align". Vieläpä Kiinassa tehty, mutta niin on itse asiassa Alignkin, sillä ainakin toistaiseksi Taiwan kuuluu Kiinalle ihan siinä kuin HongKong.
Nettiä on tullut selattua liikaakin, mutta aika vähissä ovat kalustosta johtuvat vaaratilanteet olleet näiden kloonien kanssa. Yksi fakta on HK500GT:n muoviperä. Se hajoaa näyttävästi, jos perän kierrokset ylittävät turvallisen rajan. Tahtoo sanoa 1800kv (oikeasti 1900 tai yli kv) Turnigyn moottori ja 13T pinioni, mikä tulee kopterin mukana. Hobbyking suosittelee tätä vaarallista yhdistelmää.
Toinen on 3D-merkkiset sekä leluja.netin myymät hiilikuitulavat, joita on mennyt juuresta poikki ihan taivaalla. Muun merkkisistä halpislavoista ei ole vastaavia kuulunut.
Kohtuuhintaiset servot ja radiolaitteet eivät kaiketikaan ole aiheuttaneet totaalisia hallinan menetyksiä ja vaaratilanteita sen enempää kuin kalliimmatkaan? Huonot servot pääsääntöisesti ainoastaan aiheuttavat epätarkkuutta ohjaukseen, jos niin huonot ovat. Lähinnä Spektrumin vehkeissä ollut ongelmia vajaan kantomatkan takia joillakin vastareilla.
Mikä tuollaisen kopterin saisi sitten räjähtämään silmille? Alumiini on jokseenkin samaa kaikissa merkeissä. Kyse on parista vahvimmasta laadusta "lentokonealumiinia", eli 2024 ja 7175. Ainakin niissä mitä olen itse testaillut. Osat ovat ihan 1:1 kopioita mitoiltaan, joten itse osa kuten lavanpidin tuskin pettää. Lähinnä mieleen tulee lavanpitimen ruuvin katkeaminen, mutta niitä ei liene tiedossa? Sama juttu perällä. HK500GT:n perän räjähdykset kaiketikin alkavat perälavan irtoamisesta ylikierroksilla. Siitä seuraava lievä epätasapaino sitten murtaa muovisen peräkasetin. Muovisen pallolinkin hajoaminen aiheuttaa hallinnan menetyksen, mutta ei liene klooneissa sen yleisempää kuin merkkituotteissakaan?