Kiitoksia vaan munkin puolesta matkaseurasta. Hyvin olitte jaksaneet ottaa kuvia.
Lennätyksistä:- Näitä lähdin suurella innolla katsomaan. Jo expert-luokan meno oli vakuuttavaa, mastersseista puhumattakaan. Set Manouvers liikkeet olivat vaikeita ja kaikki lensivät järjestäin suurimman k-kertoimen liikkeet (=vaikeimmat). Järjestelyt olivat hyvät, sillä liikkeiden huutajan ääni tuli kaijauttimista niin pystyi hyvin seuraamaan liikkeitä. Liikkeet nimeltä Cock Tower (Clock Tower) ja Porn Star (Pole Star) olivat mielestäni parhaat
. Näiden liikkeiden seuraaminen melkein koko perjantain oli aika raskasta, mutta myös opettavaista. Taso oli kyllä kova, eikä vastaantulijoita juurikaan ollut. Kaikilla ei tietenkään mennyt putkeen, mutta silti edelletykset niiden ajamiseen olivat kaikilla.
- Freestyle olikin sitten kevyempää ja viihdyttävämpää katsottavaa. Tuomareille näiden arviointi on taatusti vaikeaa, sillä suoritukset olivat niin erilaisia. Tuolla lennättelyt kärsivät äkkiä inflaation, sillä hyviä kuskeja on tosi paljon. Omaa seuraamista helpotti se että osa kusekeista oli ennestään tuttuja. Hyvässä lennätyksessä on jotain tuoretta ja vähän uutta näkökulmaa ja yleensä se oli alusta lähtien mukaansa tempaavaa. Osa ajoi super teknistä (esim. Haegle) ja osa taas sitten enemmän viihdyttävämpää ja näyttävämpää. Omaankin pussiin jäi ideoita.
- Music osiot me missattiin aika lahjakkaasti ja ainoastaan pari tuli nähtyä, joten niistä ei kommenttia oikein ole.
- Lisäksi oli sitten Synchro kisa, jossa lennettiin pareina. Tässä hommassa on kyllä tapahtut kehitystä, sillä suoritukset olivat hyvin synkassa ja ohjelmat harjoiteltuja.
- Tauoilla oli sitten demoja, jossa paukutettiin kovaa. Näissä haettiin pelkästään näyttävyyttä ja viihdyttävyyttä. Blade Stop oli rotaatioissa päivän sana. Osa tyypeistä ajoi ihan sairaan matalalla melkein koko setin. Demoja piti Mikado, Outrage, Align, Robbe ja muutama muukin.
Jotta noihin karkeloihin voisi osallistua niin kovaa pitäisi treenata ainakin vuoden verran. Laji tuntuu kehittyvän koko ajan, joten eilispäivän tähdet hiipuu pois josseivat he juokse mukana. Kyllä se suomipoika on vielä jäljessä tosta tasosta, mutta tämähän onkin vasta alussa Suomessa. Itselle tuli ainakin intoa treenata.
Kopteri siellä, kopteri täällä:- Koptereita paikan päällä oli paljon. Alignia oli paljon sponsoroimattomilla tyypeillä, mutta ei sitä kyllä enemmistöksi voi enää sanoa noissa kisoissa.
- Thunder Tiger porskuttaa edelleen ja niillä on aika iso joukkue. Täytyy sanoa että ihan hyvin se Raptor 90:nen menee. Raptor X50 oli näytillä ekaa kertaa tapahtumassa ja sitä lennätettiin demoissa paljon. Näytti kevyeltä ja hyvin liikkuvalta.
- Mikadolla oli vahva edustus molemmissa luokissa. Pilotit osaa lentää ja täytyy sanoa että Logo lentää kyllä tosi nätisti. Kisailun lisäksi Mikado demosi ahkerasti.
- Outrage toi kisaajille Velocity 90:sen, joka kyllä on 50:sen ohella kiehtova vehje. He demosivat myös paljon (Tareq oli selvästi kaikkia kiinnostava kuski), vaikkakin muutkin vetivät ihan yhtä sairasta menoa. Tuli juteltua pitkä tovi Charlien kanssa, joka on siis Outragen suunnittelija. Lisäksi he jakoivat krääsää, joten markkinointi ponnistuksia tehdään.
- Paljon oli myös Hirobon Turbulensea hienoilla kopilla. Turbu on kyllä niin ruma ja erikoinen että se on mielestäni tosi hieno vehje.
- Kasamalla, Avantilla ja JR:llä oli yksi pilotti Masters luokassa. RJX esitteli myös laitteitaan demoissa.
Saisipa kaikkia noita lennättää joskus
- Enemmistö kopteista taisi olla vieläkin FB vehkeitä. FBL-laitteita oli kuitenkin enemmän kuin koskaan aiemmin.
Meininki:- Meininki oli hyvä, vaikkakin sunnuntaina sateet veivät terää lopussa. Yksittäisiä mieleenpainuvia juttuja meikäläiselle. Tareqin perjantain lento, oli aivan KIPEETÄ katsottavaa. Väitän että hän himmaili hieman lauantaina ja sunnuntaina. Curtis ajoi kahden minuutin lennätyksen jälkeen puuhun ja ison oksan palaset lensivät näyttävästi. Henseleitin vauhti oli kiva ja perjantain lennätyksessä Jan teki törkeen kovavauhtisen ja tiukan kaarron. Kaikkea se kestää. Vähän amatöörimäisen kuvan jäi siitä että Jan ajoi paria sataa Timon kopterin kylkeä hipoen ja tuhosi kopterinsa Lauantain demossa, kun he ottivat kolme kopteria ilmaan samaan aikaan. Onneksi ei kukaan loukkaantunut. Colin Bellin X50 demo oli hurja. Samoin Thradeetin Velocity 90 demo. Lukas Riva oli lievä pettymys. Yleisesti kilpailijoiden taitotaso set manouvers liikkeissä.
Viime viikonloppu oli kyllä täynnä koptereita. Ei juurikaan mitään muuta. Silti ei ahdista, joten kai se ihan hyvä reissu oli
-