Tein testihihnapyörän hiomalla isosta rattaasta (450:n perävetoratas) hampaat pois ... mutta se toimii silti!
Servoon kiinnitin Protosin perän hihnapyörän ja ympäri kääräisin pätkän Protosin perähihnaa. Koska ison "rattaan" ei tarvitse kierähtää koko kierrosta vaan vain reilut 90 astetta, kiinnitin hihnan päät kiinteästi "rattaan" alapuolelle. Käytännössä siis hihna lepää laidattoman kiekon reunalla, mutta pysyy siinä ihmeen hyvin, koska on päistään fiksattu, liikkuu hyvin lyhyen matkan eestaas ja pyörittävässä hihnapyörässä on keskittävät laidat. Pysyy siis ainakin toistaiseksi...
Tilt-toiminnosta tuli sangen smoothi, joten muutos onnistui hyvin! Kävin tekemässä testilennonkin ja teline käyttäytyy odotetulla tavalla. Kaikkea kameran liikettä se ei poista, mutta huomattavan osan siitä kuitenkin. Vakautusparametrit ovat tällä hetkellä aivan hatusta tipautetut ja silmämääräisesti pöytätesteissä oikean suuntaiseksi todetut, joten en mitään ihmeitä vakautukselta ekalla lennolla odottanutkaan. Koitin kieputtaa kopteria mahdollisimman rajusti puolelta toiselle ja eestaas ja kamera heilui vain muutaman asteen suuntaan ja toiseen. Radikaalin korjauksen suuntavaihdoksissa esiintyy pientä tärähtelyä/heilahtelua roll-akselilla, joten gainia on ehkä varaa vähän laskea.
Nyt onkin edessä enää "vain" oheiselektroniikan eli stillikameran laukaisimen sekä videolinkin kiinnitys. Videolinkki tulee kopterissa tällä kertaa peräevään, joka lienee sille lähes optimaalinen paikka. Ennen lähetin oli kiinni kameratelineessä kopterin etupuolella, jolloin kopterin runko blokkasi signaalia silloin tällöin tulemalla lähettimen ja vastaanottimen väliin. Yleensähän kopteria tulee lennätettyä perä tai kylki itseä kohti, ei käytännössä koskaan nokka kohti lennättäjää.
Seuraava etappi on vanha tuttu masentava homma: värinöiden metsästäminen. Joku kopterissa aiheuttaa kuvaan ns. kiertävää tärinää, eli kuvan laidat pomppivat ylös ja alas vuorotellen keskiosan pysyessä suht' paikallaan. Tämähän ei voi käytännössä tulla oikeastaan mistään muualta kuin nupista. Kaikki muut pyörivät osat aiheuttaisivat minun käsitykseni mukaan tärinää joko ylös-alas tai sivulta sivulle. Vain roottori on pitkittäisakselin suuntaan ajateltuna "sivussa" ja voi kammeta kopteria akselinsa ympäri näin ollen pyörittäen kuvaa. Pitää testata pehmeämpää kiinnitystä ja sitten tukevampaa. Sen jälkeen siirtyä oletetun värinän aiheuttajan eli nupin kimppuun... Puuh!
Debuggausta ei helpota ollenkaan nämä kelit. Ulkona ei voi käytännössä tehdä mitään säätötoimenpiteitä, koska näpit on viidessä minuutissa jäässä. Ja työpäivän jälkeen ulkona on jo pimeää, joten videointi ei onnistu. Pitäisi olla joku sopivan kokoinen sisätila, jossa kopterin roottorin voisi heittää pyörimään ja ehkä nostaa jopa parikymmentä senttiä leijuntaan. Kameralta voisi vetää vaikkapa HDMI-kaapelin näyttöön/telkkariin ja seurata säätöjen vaikutuksia livenä. Ihan olohuoneessa tuota 710mm lapoja huitovaa vispilää ei viitsi surrata.
Eikä laite ole toisaalta tervetullut normaaleille sisälennätysvuoroillekaa
n, koska meteli sekä vaaramomentti on melkoinen. Jostain kun saisi pariksi tunniksi vuokralle pienen liikuntasalin tai muun lämmitetyn hallin!