Olen taistellut jo useamman viikon (tai peräti kuukauden) tärinöiden kanssa. Sopivilla kierroksilla kopteri näyttää lentävän ilman tärinöitä, mutta fullHD-kuva näyttää armottomasti väpinää. SD-kameralla ei hytkymisiä näkynyt, johtuen todennäköisesti huomattavasti alhaisemmasta resoluutiosta.
Tällä hetkellä tilanne näyttää siltä, että vapinaa esiintyy vain pääakselin ympäri, eli käytännössä perä ei pidä. Tämän näkee silmilläänkin kopterin lentoa katsellessa; perä vapisee puolelta toiselle. Kyse ei ole siis epätasapainon aiheuttamasta tärinästä, vaan gyron aiheuttamasta vapinasta. Perää pitämässä minulla on
Alignin GP780 + DS650. Asensin eilen gyron alle mukana tulleen vaahtotarran sijaan kerroksen
Alignin PU-geeliä (todella vänkää materiaalia, muuten!) + kahden euron kolikon + toisen kerroksen PU:ta. Gyro on nyt todella pehmeästi kiinni. Tämä ei kuitenkaan auttanut perän muljumiseen. Kokeilin gaineja 60%:sta aina täyteen sataan asti, mutta ilman tulosta. Mikäli tänään ilma suo, pitää vielä yrittää tiputtaa noparin govin gaini mahdollisimman alas, nostin sen taannoin Maskussa arvosta 1 arvoon 12 (CC:n noparissa taisi gain-asteikko olla 0-100). Mikäli tämäkään ei auta, menee gyro vaihtoon.
Ehdotuksia hyväksi gyroksi 700-koon kopteriin? Ehdottomana vaatimuksena perän äärimmäisen hyvä pito
leijunnassa, muulla ei mitään väliä.
Ensin ajattelin kokeilla CSM SL720:n ja 401:sen, jotka minulla on omasta takaa. Tämän jälkeen kaupoille näillä näkymin Spartanista lähtien. Helicommandin sisäisen gyron voisi kokeilla myös, kun se joka tapauksessa tuossa mukana kulkee.