Kirjoittaja Aihe: Digi- ja analogiservot samassa vastarissa  (Luettu 6127 kertaa)

Poissa Syrjäniemi

  • Pro torppari
  • ****
  • Ei riitä että se lentää
Digi- ja analogiservot samassa vastarissa
« : 05 Joulukuu, 2009, 10:36:35 »
Oon funtsinu et onko jotain esteitä digitaalisten ja analogisten servojen käyttämiseen samassa vastaanottimessa. Joku sanoi et niitä ei saisi tai pitäis käyttää molempia yhtä aikaa, joku sanoi peräti et niille pitäis antaa peräti erilaista signaalia eli eivät toimisi samalla signaalilla.  Täytyyhän niiden toimia, eikö? sillä ei kai vastaanotin pysty erottelemaan digi- ja analogiservoja erikseen.
   Olen käyttänyt ainakin lennokissa molempia servoja sekaisin (niin ja mullahan kopussa on nupissa analogiset ja perässä digitaalinen servo).

Onko siitä jotain haittaa että käyttää molemmanlaisia servoja yhtä aikaa?

 -Lauri
SAB Goblin 420 Sport
T-Rex 450L Dominator 6s
Futaba 10C Fasst                                                                       
 Lauri Syrjäniemi

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Digi- ja analogiservot samassa vastarissa
« Vastaus #1 : 05 Joulukuu, 2009, 11:09:43 »
Enpä keksi mitään syytä miksi olisi. Omassakin ollut perällä digi ja nupissa analogit.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa bluedog

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Digi- ja analogiservot samassa vastarissa
« Vastaus #2 : 05 Joulukuu, 2009, 11:38:47 »
Oon funtsinu et onko jotain esteitä digitaalisten ja analogisten servojen käyttämiseen samassa vastaanottimessa. Joku sanoi et niitä ei saisi tai pitäis käyttää molempia yhtä aikaa klip...
Onko siitä jotain haittaa että käyttää molemmanlaisia servoja yhtä aikaa?
 -Lauri

Olisko se enempi niin ettei ana/digi servoja voisi käyttää sekaisin "nupissa". Olisi varmaan melko "haastavaa" säätää ccpm miksaus erinopeuksisilla servoilla. Peräservoahan käskyttää koptereissa yleensä gyro joka haltsaa ana/digi jutut.

Lennokkipuolella lienee sama mitä käyttää koska niissähän servot yleensä toimii yksittäin. (poislukien V-tail ym. deltasiipimiksaukset)
Walkera 5#4 (pikaliimaraato)
T-Rex 450 XL
hongkong 450
Nine Eagles Solo Pro V
Aeolian Storm 250

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Digi- ja analogiservot samassa vastarissa
« Vastaus #3 : 05 Joulukuu, 2009, 14:07:12 »
Mulla ei ole mitään kokeiluperäistä kokemusta, herättelen vain keskustelua...

Jos ei ole varaosapakissa muita tarjolla, niin mikäs sitä estää kokeilemasta, kyllähän se sitten selviää (pöydällä tai lentokäyttäytymisessä)...

Loogisesti ajatellen kai paras, että servot saman nopeuksisia ja vääntäisivät samalla voimalla. Liekö vain teoriaa, näkyisikö paljoa käytännössä.

Jossain radioissa erinopeuksisia servoja voi kompensoida radiolla. En vain tiedä miten ihmeessä tuo kompensointi pitäisi tehdä. Servot ilman rasitusta pöydällä, silmäpelillä katsomalla ja kompensointi radiosta jne. vai miten? Vääntöä nyt sitten pitäisi kai olla samaa luokkaa.

Edit: Ymmärsin ehkä alkuperäisen kysymyksen väärin. Uudelleen lukiessa ei puhuttu nupin servoista (johon tässä viittasin) vaan ylipäätään vastariin kytkettävistä servoista.
« Viimeksi muokattu: 06 Joulukuu, 2009, 01:54:28 kirjoittanut Mikka »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Syrjäniemi

  • Pro torppari
  • ****
  • Ei riitä että se lentää
Vs: Digi- ja analogiservot samassa vastarissa
« Vastaus #4 : 05 Joulukuu, 2009, 14:39:22 »
Mä en oikeestaan ikinä käytäkään erilaisia servoja, edes jos kaikki on digejä, samanlaisissa miksauksissa esim.  ´siivekkeillä (molemmilla  omat servot) tai sitten nupissa.  
 En mä ole mitään häiriötä tms. huomannut kun on ollut molemmanlaisia servoja.     Pari jotain mikrodigiä mulla on kärähtänyt pikkulennokissa (molempia servoja), mutta panin ne huonon laadun piikkiin.

Jossain radioissa erinopeuksisia servoja voi kompensoida radiolla. En vain tiedä miten ihmeessä tuo kompensointi pitäisi tehdä. Servot ilman rasitusta pöydällä, silmäpelillä katsomalla ja kompensointi radiosta jne. vai miten? Vääntöä nyt sitten pitäisi kai olla samaa luokkaa.
 Radiolaitteessahan on esimerkiksi siivekedifferentiaalille valmiit miksaukset. Niillähän voi erilaistenkin servojen liikealueet kompensoida, mutta ei siinä mielestäni ole järkeä. Aina kai parempi jos miksattavat servot on samanlaisia

 -Lauri
« Viimeksi muokattu: 05 Joulukuu, 2009, 14:40:57 kirjoittanut lateksi1 »
SAB Goblin 420 Sport
T-Rex 450L Dominator 6s
Futaba 10C Fasst                                                                       
 Lauri Syrjäniemi

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Digi- ja analogiservot samassa vastarissa
« Vastaus #5 : 05 Joulukuu, 2009, 15:20:37 »
Vähän tuossa hain sitä, että jos on jokin räpiskä kone, jossa analogiaservot, joista yksi rikki ja varalla vain yksi digiservo. Jättäisikö esim. viikonlopun hyvät lennätyskelit ja vapaa-ajan hyödyntämättä juhlapyhinä tai jossain kaukana kaupoista vai yrittäisikö saada koneen ilmaan niillä tarvikkeilla mitä on.

Edit: Edelleen vain nuppiservoista höpisin.
« Viimeksi muokattu: 06 Joulukuu, 2009, 01:55:30 kirjoittanut Mikka »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Digi- ja analogiservot samassa vastarissa
« Vastaus #6 : 05 Joulukuu, 2009, 16:50:28 »
Toimiihan ne sekaisin mutta luulen tuon olevan juuri sitä ettei nuppiin "kannata" sekoittaa eri servoja... olkoon sitten ana,digi tai molempia sekaisin, toiset on nopeampia ja voi muutenkin toimia erillätavalla
Vastarihan ei tiedä mikä siellä perällä kopterissa on kun "näkee" vain gyron...
Lennokeista en tiedä mutta jos siivekkeillä on erinlaiset servot niin toinen puoli käyttäytyy eritavalla?...
Autoon toiselle kyljelle kitkat ja toiselle nastat  ;D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Simo_M

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Digi- ja analogiservot samassa vastarissa
« Vastaus #7 : 05 Joulukuu, 2009, 17:48:36 »
Oon funtsinu et onko jotain esteitä digitaalisten ja analogisten servojen käyttämiseen samassa vastaanottimessa. Joku sanoi et niitä ei saisi tai pitäis käyttää molempia yhtä aikaa, joku sanoi peräti et niille pitäis antaa peräti erilaista signaalia eli eivät toimisi samalla signaalilla.  Täytyyhän niiden toimia, eikö? sillä ei kai vastaanotin pysty erottelemaan digi- ja analogiservoja erikseen.

Samanlaisella signaalilla toimivat molemmat.

Joissain lennokeissa analogiservot ottavat häiriötä digiservon terävästä virtapulssista. Tämä edellyttää pitkiä rinnakkaisia servojohtoja.

Poissa Syrjäniemi

  • Pro torppari
  • ****
  • Ei riitä että se lentää
Vs: Digi- ja analogiservot samassa vastarissa
« Vastaus #8 : 05 Joulukuu, 2009, 19:36:29 »
Kiitos näistä. :)  Voin huoletta laittaa nyt molempia servoja samaan koneeseen.

 -Lauri
SAB Goblin 420 Sport
T-Rex 450L Dominator 6s
Futaba 10C Fasst                                                                       
 Lauri Syrjäniemi

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Digi- ja analogiservot samassa vastarissa
« Vastaus #9 : 05 Joulukuu, 2009, 20:46:56 »
Semmoinen vielä, että jos sulla on HS-sarjan vastari (esim. R6008HS), niin digiservot saa toimimaan vähän nopeammin niissä ensimmäisissä kanavissa laittamalla HS-moden päälle. Analogiaservojen kanssa ei high speed modea voi käyttää, eipä tuolla HS-modella taida olla tavalliselle käyttäjälle mitään merkitystä.
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa bluedog

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Digi- ja analogiservot samassa vastarissa
« Vastaus #10 : 05 Joulukuu, 2009, 23:29:55 »
Kiitos näistä. :)  Voin huoletta laittaa nyt molempia servoja samaan koneeseen.
 -Lauri

Tuotanoin... mistäs tuohon päädyit?
Mielestäni tässä viestiketjussa enempi kallistuttiin kannalle ettei ana/digi servoja kannattane käyttää sekaisin. Poislukien peräservo.
Walkera 5#4 (pikaliimaraato)
T-Rex 450 XL
hongkong 450
Nine Eagles Solo Pro V
Aeolian Storm 250

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Digi- ja analogiservot samassa vastarissa
« Vastaus #11 : 05 Joulukuu, 2009, 23:46:28 »
Kiitos näistä. :)  Voin huoletta laittaa nyt molempia servoja samaan koneeseen.
 -Lauri

Tuotanoin... mistäs tuohon päädyit?
Mielestäni tässä viestiketjussa enempi kallistuttiin kannalle ettei ana/digi servoja kannattane käyttää sekaisin. Poislukien peräservo.

Niin, nyt riippuu missä kapistuksessa... voisin kuvitella että lennokissa soveltuu esim korkkarille erinlainen servo kuin esim sivarille...
Jos taas swashilla kopterissa on 3 erinlaista servoa niin swash mutkittelee matkallaan ja kopteri esim nousuissa ei nouse suoraan..

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Digi- ja analogiservot samassa vastarissa
« Vastaus #12 : 06 Joulukuu, 2009, 02:00:23 »
Kiitos näistä. :)  Voin huoletta laittaa nyt molempia servoja samaan koneeseen.
 -Lauri

Tuotanoin... mistäs tuohon päädyit?
Mielestäni tässä viestiketjussa enempi kallistuttiin kannalle ettei ana/digi servoja kannattane käyttää sekaisin. Poislukien peräservo.

Tuossa lienee ollut kyse analogia- ja digitaaliservojen kytkemisen mahdollisuudesta ylipäätään samaan vastariin, ottamatta kantaa käyttötarkoitukseen. Ja OP vastasi tuohon jo ekassa viestissä. :)
« Viimeksi muokattu: 06 Joulukuu, 2009, 02:02:35 kirjoittanut Mikka »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

mrsaila

  • Vieras
Vs: Digi- ja analogiservot samassa vastarissa
« Vastaus #13 : 06 Joulukuu, 2009, 11:03:38 »
Hieman off-topic mutta liittyy sähköihin yleensä:
Sähkökopterissa riippuu ESC:n ominaisuuksista (ja regulaattorista), mutta nitron kanssa on joskus paikallaan käyttää 6V jännitettä vastarille ja servoille.  Itse käytän Rapukassa 6V vastarinakkua ja Futten analogiset s3010 servot toimivat sillä jännitteellä, mutta perässä oleva digitaalinen S9258 ei tykkää 6V jännitteestä. Se on laitettu regulaattorin taakse, joka pudottaa jännitteen sopivaksi (4,8V). Muuten ei oo mitään ongelmaa käyttää keskenään erillaisia servoja samassa vastarissa, kunhan huolehtii sähköt on oikein mitoitettu tarpeen mukaan (silloin kun viritellään kyytiin blinb bling:iä joka vaatii sähköä toimiakseen).

Esimerkkejä missä tarvittaan lisää virtaa ja joskus erillisiä akkuja:
-suuremmalla jännitteellä servot toimivat nopeammin, voimakkaammi
-etähehku
-kamerat yms
-bensamoottorin sytysjärjestelmä
jne..

« Viimeksi muokattu: 06 Joulukuu, 2009, 11:13:23 kirjoittanut mrsaila »

Poissa Syrjäniemi

  • Pro torppari
  • ****
  • Ei riitä että se lentää
Vs: Digi- ja analogiservot samassa vastarissa
« Vastaus #14 : 07 Joulukuu, 2009, 17:08:32 »
Tuossa lienee ollut kyse analogia- ja digitaaliservojen kytkemisen mahdollisuudesta ylipäätään samaan vastariin, ottamatta kantaa käyttötarkoitukseen. Ja OP vastasi tuohon jo ekassa viestissä. :)
Juuri tämä oli kysymykseni alkuperäinen tarkoitus.
SAB Goblin 420 Sport
T-Rex 450L Dominator 6s
Futaba 10C Fasst                                                                       
 Lauri Syrjäniemi

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
7165 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Kesäkuu, 2008, 15:19:50
kirjoittanut Vispilä
4 Vastauksia
3122 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Kesäkuu, 2010, 09:54:28
kirjoittanut B12
5 Vastauksia
3496 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Elokuu, 2010, 10:50:10
kirjoittanut Trnquill
19 Vastauksia
12252 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Tammikuu, 2014, 22:33:34
kirjoittanut njs
9 Vastauksia
4572 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Kesäkuu, 2014, 16:35:19
kirjoittanut Picea