Kirjoittaja Aihe: KOPTERI TREX600N (LIMITED EDITION) TIETOA-VINKKEJÄ & MURHEITA:)  (Luettu 133114 kertaa)

Poissa simo-87

• Pro torppari
    • minun kotisivut
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #150 : 11 Tammikuu, 2010, 21:00:58 »
Apuva!! :)

Nyt ei puhuta enään lapakulmista vaan siirrytään governoorin oikeaan ongelmaan ;D.

Governor RCE-G600
Eliikkäs oltiin tänään Manun kanssa testailemassa taasen koptereita ja ajattelin testata governooria että mitesse sanoo, tein kaasukäyrästä suoran 60%:ttia jokaiseen pisteeseen näin kokeeksi ja govi valikkoon kanssa sen 60%, governooriin oli ohjelmoitu kaasunliikeala niinkuin pitääkin mutta mitä tapahtuikaan kun heitin idlen päälle koneesta tippui kierrokset tyhjäkäynnille vaikka kaasuarvo oli 60%:ssa, governoorissa luultavasti vika kuin jos pöydällä katsoo kaasuläppää kuin heittää idleen niin siinä kyllä liikkuu siihen arvoon läppä kun on määrittänytkin.
Oudon kuulonen juttu. Jos tuon govin asennuksessa on jotain häikkää, niin se tippuisi sillon kaasukäyrälle ja kiekkoja pitäs tulla sen 60% kaasun mukaan. Tuohan vaatii toimiakseen, että siihen ohjauskanavaan tulee signaali ja kaasukäyrän arvo on yli 30%. Nämä ehdot nyt taitavat täyttyä. Asensitko kaksi magneettia? Onhan toisen napaisuus eri päin kuin toisen? Jos molemmat magneetit on niin päin, että anturi lukee ne, luulee laite kierroksia tuplaksi siitä mitä ne todellisuudessa on... eli jos ohjauskanavaa olisi asetettu semmoinen arvo joka tuottaa 2000 kierrosta nuppiin, niin govi säätäisi siihen 1000 kierrosta. Vielä rautalankaa: jos siis moottorin pitäisi kiertää 17000 jenkaa, niin govi luulee, että se kiertää 17000 jo silloin kun se kiertää 8500.

Jeps se tulikin kokeiltua tänään että se ottaa kaasukäyrän käyttöön eikä sitä mikä on asetetaan govi valikkoon eli ei näin, ja futten 10cp vaatii kaasuarvon yli 50% että govi lähtee päälle, magneetit on oikein testailin että govin valo sammuu kun pyörittelee moottoria, kumma juttu täytyy koittaa testailla. :)
TREX-600N LIMITED EDITION /ds610/ds620+align gp750/os50+outrage
HK-450/hitec hs-55/futaba 401+s9257/scorpion

www.kopterit.nettisivu.o rg

Poissa mnentwig

• Elävä Legenda
  • this sentence no verb
« Vastaus #151 : 11 Tammikuu, 2010, 21:20:21 »
note, the governor shows a magnet under the sensor on the LED.
It should flash only ONCE per revolution.
Use a hex key in the starter shaft to turn.

Poissa simo-87

• Pro torppari
    • minun kotisivut
« Vastaus #152 : 11 Tammikuu, 2010, 21:23:50 »
jeps näin tekee, led Sammuu vain kerran kierroksen aikana.

Poissa simo-87

• Pro torppari
    • minun kotisivut
« Vastaus #153 : 11 Tammikuu, 2010, 21:40:56 »
Mikäköhän tuossa sitten vois olla kun tais Manullakin olla sillä tavalla etteise kuitenkaan hyväksynyt sitä kaasuarvoa minkä laittoi govi valikkoon vaan otti nuo kaasukäyrän arvot. ::)

Poissa masu

• Wikiadmin
  • Seniori torppari
« Vastaus #154 : 11 Tammikuu, 2010, 23:37:24 »
Mikäköhän tuossa sitten vois olla kun tais Manullakin olla sillä tavalla etteise kuitenkaan hyväksynyt sitä kaasuarvoa minkä laittoi govi valikkoon vaan otti nuo kaasukäyrän arvot. ::)
Meneehän se govin ohjaus varmasti oikeaan kanavaan? Kun siellä raatiossa on tuo govi menu, niin mihin kanavaan se vaikuttaa ja onko itse govi varmasti kytketty siihen? Aika yksinkertanen vempele tuo kyllä on ja toimiikin kohtalaisen hyvin, kunhan nyt ekaks vaan lähtee jekkasemaan...

Poissa Manu

• Opetteleva torppari
  • **
« Vastaus #155 : 12 Tammikuu, 2010, 10:04:43 »

juu, mulla kävi kans sillä tavalla että kierrokset putos jonkin verran normimoodista mutta pysty kuitenkin leijuttaan jotenkuten.. en vaan muista mikä mulla oli asetettu governoorin arvoksi mutta joku vahinko siinä oli käynyt arvoja laitettaessa ja moottori kiersi kaasukäyrän mukaan.

Pitikös sille GOVille opettaa myös sen AUX-kanavan arvot? eli kun opetat niitä kaasukäyriä, niin myös AUX kanava pitää mennä 0-100% (tai -100%-+100%) sen lisäksi, että kaasu kanava menee minimistä maksimiin. Jos siis Govilla on muistissaan AUXin arvot 50%-100%, niin tuo 60% pudottaa kyllä tyhjäkäynnille...

- 4D -

govin ohjeessa ei ollut tästä mainintaa mutta olettaisin kans että näin pitäisi olla,  muutenkin vaikuttaa kovin yksinkertaiselta ohjeesta luettuna. Tästä govista löytyy palstaltakin juttua ja niiden mukaan olen yrittänyt omani säätää. Tosin ei minullakaan ei ole käyttökokemusta kuin sen yhden kokeilun verran, eilen kun oli ensimmäistä kertaa senverran lämmitä että pystyi jo säätöjä tekemään niin keskityin muihin asioihin.
« Viimeksi muokattu: 12 Tammikuu, 2010, 10:07:18 kirjoittanut Manu »
Align T-Rex 600 NSP 3G
Futaba 7C fasst 2,4Ghz

Poissa masu

• Wikiadmin
  • Seniori torppari
« Vastaus #156 : 12 Tammikuu, 2010, 10:13:59 »

juu, mulla kävi kans sillä tavalla että kierrokset putos jonkin verran normimoodista mutta pysty kuitenkin leijuttaan jotenkuten.. en vaan muista mikä mulla oli asetettu governoorin arvoksi mutta joku vahinko siinä oli käynyt arvoja laitettaessa ja moottori kiersi kaasukäyrän mukaan.
Goville asetettu esim. 60% ei vastaa kaasukäyrän 60% asetusta. Govin prosentit on vain "lukuja"... jos kiekat on liian pienet, lukua nostetaan ja toisinpäin. Et siis välttämättä voi tietää, että govi ei toiminut, jos kierrokset laski siitä kohdasta mitä ne oli normimodessa. Vai päättelitkö jostain muusta? Nosta sitä Govin arvoa ja kokeile uudestaan...

Poissa simo-87

• Pro torppari
    • minun kotisivut
« Vastaus #157 : 12 Tammikuu, 2010, 10:46:20 »
Meneehän se govin ohjaus varmasti oikeaan kanavaan? Kun siellä raatiossa on tuo govi menu, niin mihin kanavaan se vaikuttaa ja onko itse govi varmasti kytketty siihen? Aika yksinkertanen vempele tuo kyllä on ja toimiikin kohtalaisen hyvin, kunhan nyt ekaks vaan lähtee jekkasemaan...

Joo govin ohjaus on 7kanavassa ja govi valikossa lukee myös 7, niin onkos noilla sitten jotain väliä siinä kaasualueen asettamisessa mitä govi valikossa on arvoja.

Poissa Manu

• Opetteleva torppari
  • **
« Vastaus #158 : 12 Tammikuu, 2010, 10:49:13 »
Goville asetettu esim. 60% ei vastaa kaasukäyrän 60% asetusta. Govin prosentit on vain "lukuja"... jos kiekat on liian pienet, lukua nostetaan ja toisinpäin. Et siis välttämättä voi tietää, että govi ei toiminut, jos kierrokset laski siitä kohdasta mitä ne oli normimodessa. Vai päättelitkö jostain muusta? Nosta sitä Govin arvoa ja kokeile uudestaan...

Ahaa, tämä selvensi jonkinverran eli nyt haetaan sieltä govin valikosta sellainen prosenttiarvo jossa kierrokset on sopivat, ja jätetään se kaasukäyrä sinne alle ikäänkuin "turva-asetukseksi". Olin aikaisemin ymmärtänyt asian niin että se luku pitäisi olla sama niin kaasukäyrässä sekä siellä govivalikossa   ::)
Align T-Rex 600 NSP 3G
Futaba 7C fasst 2,4Ghz

Poissa masu

• Wikiadmin
  • Seniori torppari
« Vastaus #159 : 12 Tammikuu, 2010, 11:26:10 »

Ahaa, tämä selvensi jonkinverran eli nyt haetaan sieltä govin valikosta sellainen prosenttiarvo jossa kierrokset on sopivat, ja jätetään se kaasukäyrä sinne alle ikäänkuin "turva-asetukseksi". Olin aikaisemin ymmärtänyt asian niin että se luku pitäisi olla sama niin kaasukäyrässä sekä siellä govivalikossa   ::)

Jeps, tämä jälkimmäinen ymmärryksesi on oikea :). Vikatilanteissa (vaikka magneetti irtoaa ilmassa) tuo govi "tippuu" kaasukäyrälle, joten siellä alla ei ole suositeltava pitää 100% flattia.

Poissa simo-87

• Pro torppari
    • minun kotisivut
« Vastaus #160 : 12 Tammikuu, 2010, 12:52:47 »
Moro

Kävin äskön tuossa taasen testailemassa govia että toimisko uuden calibroinnin jälkeen NO EI!, eli heitin govin arvoks 50 ja 60% niin kone sammuu kun heittää idlen päälle, koitin myös käyttää  alle 50% niin silloinse ainakin otti kaasukäyrän käyttöön mutta jos laittaa 50% eli govin päälle niin sammuu samantien.

Poissa masu

• Wikiadmin
  • Seniori torppari
« Vastaus #161 : 12 Tammikuu, 2010, 13:13:37 »
Kävin äskön tuossa taasen testailemassa govia että toimisko uuden calibroinnin jälkeen NO EI!, eli heitin govin arvoks 50 ja 60% niin kone sammuu kun heittää idlen päälle, koitin myös käyttää  alle 50% niin silloinse ainakin otti kaasukäyrän käyttöön mutta jos laittaa 50% eli govin päälle niin sammuu samantien.
Mulla oli muistaakseni jotain 80% kanavan arvo tuolla govilla taivaslentoon sopivilla kierroksilla. Kokeile vaikka 70% tai 75%. Ihmetyttää miksi sulla on kanavan arvo 50% se millon tippuu kaasukäyrälle... ehkä se on joku Futaba juttu :). Voiskohan kuitenkin vaikuttaa siihenkin kuinka suuria arvoja tulee käyttää saadakseen tietyt kierrokset...? Mutta mulla ainakin noin pieni arvo 50-60% goville tuotti toooooodella matalat kierrokset. Mulla on JR:n radio ja oli tuo govi käytössä jonkin aikaa. Mulla tippu govi pois siinä 30% kanavan arvossa...

Edit: Muistin väärin ja tuo on sen kaasukanavan arvo 30%, sen alle tippuu govi pois.
« Viimeksi muokattu: 12 Tammikuu, 2010, 15:09:41 kirjoittanut masu »

Poissa simo-87

• Pro torppari
    • minun kotisivut
« Vastaus #162 : 12 Tammikuu, 2010, 13:26:05 »
Kävin äskön tuossa taasen testailemassa govia että toimisko uuden calibroinnin jälkeen NO EI!, eli heitin govin arvoks 50 ja 60% niin kone sammuu kun heittää idlen päälle, koitin myös käyttää  alle 50% niin silloinse ainakin otti kaasukäyrän käyttöön mutta jos laittaa 50% eli govin päälle niin sammuu samantien.
Mulla oli muistaakseni jotain 80% kanavan arvo tuolla govilla taivaslentoon sopivilla kierroksilla. Kokeile vaikka 70% tai 75%. Ihmetyttää miksi sulla on kanavan arvo 50% se millon tippuu kaasukäyrälle... ehkä se on joku Futaba juttu :). Voiskohan kuitenkin vaikuttaa siihenkin kuinka suuria arvoja tulee käyttää saadakseen tietyt kierrokset...? Mutta mulla ainakin noin pieni arvo 50-60% goville tuotti toooooodella matalat kierrokset. Mulla on JR:n radio ja oli tuo govi käytössä jonkin aikaa. Mulla tippu govi pois siinä 30% kanavan arvossa...

Joo tätyy kokeilla nostaa vie tuota arvoa sitten, tuntuu kyllä kummalta sekin juuri että govi menee vasta 50% paalle ja 100% max, ettei siinä ole säätöaluettakaan paljoa jos se vie 60% sammuu.

Poissa simo-87

• Pro torppari
    • minun kotisivut
« Vastaus #163 : 12 Tammikuu, 2010, 13:46:21 »
Lainaus
Joo tätyy kokeilla nostaa vie tuota arvoa sitten, tuntuu kyllä kummalta sekin juuri että govi menee vasta 50% paalle ja 100% max, ettei siinä ole säätöaluettakaan paljoa jos se vie 60% sammuu.

Pitäisköhän tuo govin kanava reversoida radiosta futabatyyliin?
Ihan puuntakaa mitään nitroista/tuosta govista ymmärtämättä heitän...

Moro

Joo sen olenkin unohtanut sanoa että jouduin vaihtamaan 7kanavan reverselle että saan govin valon syttymään vihreälle kun %arvo menee yli 50% aikaisemmin paloi punainen valo yli 50%:ssa.

Poissa masu

• Wikiadmin
  • Seniori torppari
« Vastaus #164 : 12 Tammikuu, 2010, 15:07:55 »
Palataanpas noihin govin toimintaehtoihin, ettei mene asiat ristiin, kun muistin itsekin jo väärin... eli kaasukanavan arvon tulee olla yli 30% ja ohjauskanavaan pitää tulla signaali. Tämä ohjauskanavan signaali tulee olla sinun tapauksessasi yli 50%, jotta govi olisi päällä (vihreä valo). Kanavan arvo 70% Futaban 14MZ:lla (luultavasti sama sulla) tuottaa arviolta 1859 kiekkaa nuppiin. Onkos sulla sen 7 kanavan endpointit 100%?

Poissa simo-87

• Pro torppari
    • minun kotisivut
« Vastaus #165 : 12 Tammikuu, 2010, 15:32:12 »
Palataanpas noihin govin toimintaehtoihin, ettei mene asiat ristiin, kun muistin itsekin jo väärin... eli kaasukanavan arvon tulee olla yli 30% ja ohjauskanavaan pitää tulla signaali. Tämä ohjauskanavan signaali tulee olla sinun tapauksessasi yli 50%, jotta govi olisi päällä (vihreä valo). Kanavan arvo 70% Futaban 14MZ:lla (luultavasti sama sulla) tuottaa arviolta 1859 kiekkaa nuppiin. Onkos sulla sen 7 kanavan endpointit 100%?

Jeps enpointit on 100%:ssa tarkistin vielä, joo tuossa alingin kirjassa olikin että 70%:ssa kierrokset olisi n.1859 kierrosta tuolla 14MZ:lla, mutta nyt ei oikein enempää taas voi kirjoitella/kysellä ennenku taas vähän testailee, että mitä se tekee jos nostais vaikka johonki 70-80%:tiin tuon govi kanavan. 

Poissa simo-87

• Pro torppari
    • minun kotisivut
« Vastaus #166 : 12 Tammikuu, 2010, 17:01:24 »
Moro
                                                                      Onnää kyl semmosia tietokoneita
Kertokaapas tietäjät tämmönen homma näpyttelin tuossa ajan kuluksi tuota FUTABAN10CP:tä ja govi valikkoa ja katselin mihinkä kanaviin tuota govia saa laitettua, niin siellä on kaksi 7kanavaa +&- ja samat hommat kasille ja np., että mitäs ihmeen merkitystä noilla +&-:lla sitten on? ::).

Poissa simo-87

• Pro torppari
    • minun kotisivut
« Vastaus #167 : 12 Tammikuu, 2010, 23:02:23 »
Saas nähdä mitä huamen sanoo governööri, galibroin vielä kerran kaasun liikealueen mutta vika tuskin siinä ja vois myös kokeilla mitä tekee kun käy govin %50-100:seen saakka läpitte onko eloa epäilen vahvasti, pähkäiltiin tänään Manun kanssa varmaan pari tuntia aihetta, ja teoriaa govin toiminnasta mutta selkoa eisen kummemmin tullu muutama hyvä ideä mikä sitten kaatu jonkiajan päästä, mutta ainoa järkevä syy mikä vois olla että govi toimii väärin päin mutta sitkun govi kanavan kääntäis toisin päin niin taas prosentit toimii nurinkurin govi valikossa, enkä tiedä toimiskos siltikään vaikka toimiskin niin silti ei oikein asennettu, alkaa vaihtoehdot käymään kyllä vähiin tässä hommassa :-[.

Poissa Manu

• Opetteleva torppari
  • **
« Vastaus #168 : 13 Tammikuu, 2010, 09:11:03 »
Eilen tosiaan asiaa tarkasteltiin pidemmän päälle.
Kaikille radion govi valikon toiminnoille löydetiin tarkoitus, ja mitä ne tekee. Magneetit on oikein, govin valo vaihtuu vihreälle -eli govi menee päälle ja pois niinkuin pitää.
Mutta tästä kaikesta huolimatta kun govin laittaa käynnissä päälle, kierrokset tippuu heti n. tyhjäkäynnille, ja nimenomaan sen govin ohjaamana, ikäänkuin govi korjaisi kaasua väärään suuntaan.
Mutta eihän tämä ole mahdollista -eihän?

Futaba 7C:ssä sain suhteellisen kivuttomasti laitteen toimiin , kunhan luin masun ohjeet muutamaan kertaan ;D
Align T-Rex 600 NSP 3G
Futaba 7C fasst 2,4Ghz

Poissa simo-87

• Pro torppari
    • minun kotisivut
« Vastaus #169 : 13 Tammikuu, 2010, 10:35:54 »
Jesss!!

Noniin nyt lähti aamu kivasti käyntiin governoori toimii ;D, elikkäs vikana oli vaan liian alhainen prosentti govivalikossa täytyyse nyt sitten uskoa, lähdin taas liikkeelle 60% ja silloin kone sammu nostin 70% tosi alhaiset kierrokset mutta jäi onneksi käymään sitten heitin 80% niin jo rupes löytymään kierroksiakin ;D.

Kiitoksia kuitenkin kaikille apuja antaville, ja seuraavat jotka uutena asiana ostavat kyseisen laitteen niin älkää saako sitä kuvaa että se olisi monimutkainenkin laite kun tätä ketjua luette, se on erittäin helppo ja yksinkertainen ;D

Poissa Manu

• Opetteleva torppari
  • **
« Vastaus #170 : 13 Tammikuu, 2010, 10:58:37 »
hyvä  :)
Jännä juttu noi radiosta laitettavat govin arvot, ku Simolla moottori melkein sammuu kun laittaa 60% ja mulla seiskassa leijuu sillä ihan kummasti. (ja kopterit ovat samat, ainoa ero on radiot, Simolla Futte 10 ja mulla 7C)
7C:ssä hyvä jo siinä +-75%, 80% lähtee jo melkein tikusta, kiertää sen verran  ;D

Mutta pääasia että toimii, kiitosta kaikille vinkeistä ja ohjeista (sain omanikin toimimaan siinä samalla)
Align T-Rex 600 NSP 3G
Futaba 7C fasst 2,4Ghz

Poissa Hermis

• Seniori torppari
« Vastaus #171 : 13 Tammikuu, 2010, 22:36:08 »
(ja kopterit ovat samat, ainoa ero on radiot, Simolla Futte 10 ja mulla 7C
Rohkenen veikata kuitenkin erilaista kaasun linkistöä. Mulla oli vanhassa Raptorissa taitolentotilassa kaasu max. 100%, ja kun hommasin siihen govin, muutin linkistön niin että se vastasi paremmin servovivun liikettä ja limitit sai nollaan. Nyt maksimikaasu oli enää 70%, kun kaasutin aukesi loppuun asti... ::)
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa simo-87

• Pro torppari
    • minun kotisivut
« Vastaus #172 : 15 Tammikuu, 2010, 18:03:02 »
Morjesta ??? :-[ :-X

Noniin taas oltiin Manun kanssa testailemassa koneita, ja ruvettiin saamaan koneisiin vähän tuntumaa ja säätöä ennen katastrofia, tuli tehtyä ihka ensimmäinen oikea autorotaatio, ei omasta tahdosta koska ei ole ollut vielä uskallusta siihen hommaan mutta tämän jälkeen sitä kyllä löytyy :), koneet oli reilusti sisäänajettu ja tänään sitten kiristeltiin neuloja että saatais oikeat lämpöarvot, neula oli 1,25 auki millä tänään aloin testailla eli kierros ja vartti lämmöt ei noussut kuin siihen  n.30asteeseen pompottelun jälkeen ja ajateltiin kiristää vielä ja päädyin n.1kierrokseen että kone käy melkein ropöttämättä, ja lähin sitten kokeilee/lämmitteleen mottia ja juuri ennen laskeutumista (mitä tapahtuu) kone sammu ei muuta kuin rotaatio kivasti maahan ja ihmetteleen, nenään pisti terävä käry kopterista kapiini helv..... akku ei kärähtänyt, kokeilin moottoria AI PER..... ??? takakansi oli noin 80 astetta sehän sitten luultavasti leikkas kiinni, puristuksia ei ainakaan tuntunut juuri yhtään kuin tangolla pyöritin jä käymään ei lähtenyt enään jäähtymisen jälkeen, ilma kuitenkin pakkasen puolella ja kone ei lämpene millään ja sit leikkaa kiinni eikös tuo 1kierros neulaa auki ole aik lailla semmonen normaali.

Selviänköhän tästä sitten ihan männällä, putkella ja tiivisteillä vai myyntipalstalla :)

Poissa Ege

• Seniori torppari
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
« Vastaus #173 : 15 Tammikuu, 2010, 18:16:00 »
Talvella pitää ajaa rikkaammalla 2kierrosta  ja toi 1kierros on ihan liian vähän jos meinaa moottorilla ajaa pitempään.

Poissa Ege

• Seniori torppari
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
« Vastaus #174 : 15 Tammikuu, 2010, 18:19:52 »
Kokeile puoltoista kierrosta auki voi olla aika passeli tietysti fuiliki vaikuttaa.

Vastaavat aiheet

Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
2410 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Toukokuu, 2009, 19:10:54
kirjoittanut jpietari
10 Vastauksia
4435 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Maaliskuu, 2012, 21:55:10
kirjoittanut jekuusi
2 Vastauksia
3992 Lukukerrat