Tuossa ilmakuvaussäikeessä jo totesin että kopterikameran käytössä näyttäisi yksi huolia aiheuttava asia olevan värähtelyt, joiden takia ainakin Hirobon runkoon kiinnitetyllä minikameralla saadut videot ja kuvat ovat varsin suttuisia. Hiukan epäilen että joillakuilla muillakin on saattanut kameran toiminta hyytyä samasta syystä. Tärinää näyttäisi olevan vaikka olenkin tasapainottanut pää- ja pyrstöroottorien lavat mielestäni varsin hyvin, joten epäilin että tärinää tulee merkittävästi jostain muualta, kuten hammasrattaista tai voimansiirrosta. Koska käytössäni on pieni kiihtyvyysanturi ja tiedonkeruulaitteisto, ajattelin selvittää vähän tarkemmin asiaa.
Iskin kiihtyvyysanturin Quarkin nokkaan sähkökotelon päälle mittaamaan pystyiihtyvyyksiä samanlaisen tyynyn päälle kuin minikamerankin (mittausjohto jäi roikkumaan nokasta, mutta silti kopteri pystyi nousemaan matalaan leijuntaan
ja mittasin minuutin leijuntasession värinöitä 5kS/s nopeudella. Tuloksia voi vilkaista tuosta:
[edit: Kotisivujen poistumisen takia siirsin tiedoston googleen]
https://docs.google.com/open?id=1R8KsdpIXLVF94g7UaCr0EqprCjyddAaBcVcH5YTH23NrJTy_Lj8F15-yVBjLMielenkiintoista oli huomata että tärinätaso nousi selvästi kopterin noustessa ilmaan. Tärinän kiihtyvyys vaihteli välin -1g -- +3g välillä, eli siis varsin kohtuullista tärinää. Kun sitten tein FFT-muunnoksen mittauksista tasaisen leijunnan aikana saatoin todeta suurimman piikin olevan n. 30Hz taajuudella, lisäksi tämän kahdella harmonisella (~60 ja 90 Hz) näytti myös olevan matammat piikit. Muita piikkejä on noin 170 ja 220 Hz taajuuksilla.
Hirobon ohjekirjan mukaan pääroottorin pyörimisnopeus on 1800-1900 RPM, ja 30 Hz vastaakin 1800 RPM nopeutta. Näin ollen suurimmat tärinät näyttäisivät kuitenkin aiheutuvan pääroottorin pyörimisestä. Pääroottoriin liittyy paljon muitakin pyöriviä osia, stabilaattori mm sekä swashplaten ohjainvoimat. Näille ei voi paljon mitään (stabilaattorin tasapainotuskin voisi olla aika hankalaa). Piikit korkeammilla taajuuksilla voivat olla pyrstöroottorin tai esim. moottorien epätasapainon aiheuttamia, ehkä voimansiirrostakin johtuvia.
Isoissa koptereissa käytetään usein kaikenlaisia vaimentimia parantamaan matkustajamukavuutta, mutta tässä tapauksessa lienee helpointa vain hyväksyä tärinät ja yrittää saada kulloinenkin hyötykuorma eristettyä niistä niin hyvin kuin mahdollista.