Kirjoittaja Aihe: Shuttle plus tasapainotus?  (Luettu 6123 kertaa)

kromipuskuri

  • Vieras
Shuttle plus tasapainotus?
« : 07 Joulukuu, 2009, 09:48:43 »
Elikäs kummastusta aiheuttanut asia Shuttle plussan tasapaino. Manuaali ei puhu mitään ko vehkeen painopisteestä. Omistan kopiot vanhoista pienoismalli lehdistä, juttusarja nimeltään kopterikoulu. Tässä pienoismallin artikkelissä kehotetaan tasapainottamaan vispilä niin, että kun nupista nostaa niin kopukka on suunnilleen tasapainossa. Nyt oma shuttle on nupista nostettuna aika takapainoinen. Jos haluan kopukan tasapainoon kuivilteen, niin nokalle on lyötävä yksi ylimääräinen vastarin akku.

Kysymys siis, oletteko kiinnittäneen koko tasapainoon ylipäätään mitään huomiota :-* Jos kyseessä olisi siis kiinteäsiipinen, niin tuollahan olisi aika paljonkin merkitystä, mutta miten kopukka käyttäytyy? Tankki kuitenkin on nupin etupuolella, joten pikkuisenhan sekin vaikuttaa. Onko siis väliä ja jos on, niin tasapainoon tankki täynnä vai tyhjänä vai puolillaan?

-Petteri
« Viimeksi muokattu: 07 Joulukuu, 2009, 15:11:07 kirjoittanut kromipuskuri »

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Shuttle plus tasapainotus?
« Vastaus #1 : 07 Joulukuu, 2009, 12:13:53 »
Itse en ole alkanut neppailemaan tuon painopisteen kanssa, tietenkin jos se on alyttömästi poskellaan niin jotain rojua siirrettävä jonnekkin.
Jos kopteri on takapainoinen niin se lähtee vaeltamaan taaksepäin jne...
Omassa 450 on nyt samaa ongelmaa, tahtovat kyllä olla muutenkin helposti takapainoisia.

Niin, miten haluat nitron tasapainottaa, itse varmaan panottaisin puolitankillisella niin olisi p****ellään vähän molempiin suuntiin, mutta ei niin paljon kuin täydellä vaikka taakse  ;D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Shuttle plus tasapainotus?
« Vastaus #2 : 07 Joulukuu, 2009, 12:27:09 »
Moikka,

Yleensä noi polttisten painopisteet säädetään täydellä tai vähintään puolella tankilla. Eihän sillä koskaan tyhjällä tankillä lennetä. Painopisteellä on lentotyylistä riippuen aika paljonkin merkitystä moniin asioihin. Esimerkiksi siihen miten kopteri nousee pystykäännöksen nousuun, miten se toimii leijunnssa tuulessa, missä asennossa se lentää taivaalla ja se lentoasento sekä painopiste vaikuttaa suoraan myös siihen miten se kopteri tekee vaakakierteet esimerkiksi jne.

Joskus noita sähkörojuja on vaikea siirtää paljoa kopterissa mutta esimerkiksi vastarin akun sijainnilla ja massalla voi vaikuttaa tasapainoon. Toinen näppärä temppu on vaikuttaa kopterin painopisteeseen vaihtamalla siihen kevyempiä tai painavampia osia perään. Esimerkiksi alumiiniset peränkulmavaihteet on ihan pirun painavia yleensä. Joten jos kopteri on peräpainoinen, niin kannattaa kokeilla vaihtaa muovisia osia perään alumiinisten sijaan. Joo joo alumiini näyttää paremmalta, mutta sinne kaapin hyllylle voi sitten rakentaa sen bling bling kopterin jota voi talvi-iltoina kiillotella. Ulos tehdään niitä toimivia versioita sitten. Samoin peräevät muovi / hiilikuitu / lasikuitu. Kaikki on eripainoisia. Muoviset varmaan noistakin keveimmät ja lasikuituiset painavimmat. Sitten ne jotka tykkää tehdä nopeitä piroja, niin kevyt perä lienee siinä hommassa aina bueno, joten ei sitä massaa kannata sinne perään suotta kerryttää jollei ole pakko.

Ps. olen myös törmännyt ihan maajoukkuetasolla tilanteisiin joissa perään on ruuvattu toistakymmentä grammaa lisäpainoja kopterin ollessa liian nokkapainoinen.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

kromipuskuri

  • Vieras
Vs: Shuttle plus tasapainotus?
« Vastaus #3 : 07 Joulukuu, 2009, 15:10:42 »
Jaahas, tähän tuli varsin nopeasti vastinetta, ei aivan exaktia tietoa mutta kuitenkin. Niin ja kiittää pitää muistaa myös!

Tätä itsekkin ajattelin, että lähtee helpommin vaeltamaan taaksepäin, eli joutuu trimmaamaan aika paljon eteenpäin jos jätän näin. Kopterissa ei ole mitään bling blingiä eikä varmaan ihan helpolla tulekaan.... Kopukka on vakio suoraan tehtaan paketista ja lennätys on vielä leijuttelu tasolla, eli siis tankki voisi olla puolillaan tasapainoa haettaessa. Ja mitäpä tuossa hirveästi siirtelet kun akku on jo nokalla, vastarin painolla ei tässä tapauksessa ole merkitystä (Spektrumin AR6200). Eli rautaa / lyijyä nokkaan. Tai voihan sitä kierrättää noita vanhoja vastarin akun kennojakin....

-Petteri

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Shuttle plus tasapainotus?
« Vastaus #4 : 07 Joulukuu, 2009, 16:24:09 »
Jaahas, tähän tuli varsin nopeasti vastinetta, ei aivan exaktia tietoa mutta kuitenkin. Niin ja kiittää pitää muistaa myös!

Tätä itsekkin ajattelin, että lähtee helpommin vaeltamaan taaksepäin, eli joutuu trimmaamaan aika paljon eteenpäin jos jätän näin. Kopterissa ei ole mitään bling blingiä eikä varmaan ihan helpolla tulekaan.... Kopukka on vakio suoraan tehtaan paketista ja lennätys on vielä leijuttelu tasolla, eli siis tankki voisi olla puolillaan tasapainoa haettaessa. Ja mitäpä tuossa hirveästi siirtelet kun akku on jo nokalla, vastarin painolla ei tässä tapauksessa ole merkitystä (Spektrumin AR6200). Eli rautaa / lyijyä nokkaan. Tai voihan sitä kierrättää noita vanhoja vastarin akun kennojakin....

-Petteri
Moi minä löisin suoraan akuks tommosen ni vois painopiste olla jo etupainoinen.http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=8_9_127&products_id=8810

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Moderator
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Shuttle plus tasapainotus?
« Vastaus #5 : 07 Joulukuu, 2009, 18:34:20 »
Niin joo, jos käytät nimh/nicd akkuja niin ehdottomasti sub-C kennot. Eli noi Egen mainitseman kokoiset.
Niillä luulis painopisteenkin tulevan kohdilleen.

AA- kokoisten akkujen virranantokyky ei kopterissa välttämättä joka tilanteessa riitä, vaikka niissä kapasiteettia olisikin tarpeeksi.
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
4045 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Syyskuu, 2007, 22:39:30
kirjoittanut JJA
2 Vastauksia
2513 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Heinäkuu, 2011, 09:29:27
kirjoittanut T.O
4 Vastauksia
3614 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Lokakuu, 2011, 12:09:41
kirjoittanut JariN
9 Vastauksia
9121 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Syyskuu, 2012, 19:15:44
kirjoittanut Trnquill
1 Vastauksia
3536 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Helmikuu, 2015, 21:01:39
kirjoittanut Eispii