Kirjoittaja Aihe: Miten kylmässä viitsitte vielä lennättää?  (Luettu 36797 kertaa)

Poissa sgtpepper

• Seniori torppari
Vs: Miten kylmässä viitsitte vielä lennättää?
« Vastaus #25 : 01 Tammikuu, 2010, 15:18:01 »
-15 on se minkä alle tuskin meen, paitsi jos löydän hyvät hanskat...
Akuthan täytyy pitää lämpimässä, niin toimivat oikeen hyvin. Jos annat jäähtyä niin sieltä ei tuu yhtään mitään, se reaktio ei pääse käyntiin, eli ei myöskään ala itse lämmittämään itseään. Muoviosat saattavat hajota helpommin, mutta mä oon torpannu monesti lumeen ja ikinä ei oo menny lapoja, eli lavat tykkää kovasti lumesta. Ja lavathan on melkein ne kalliimmat yksittäiset osat.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa villehoo

• Tavallinen torppari
« Vastaus #26 : 01 Tammikuu, 2010, 15:20:25 »
tästä jos virkkaisi vain tuon alemman osion jonne kädet menee sisään. Eipä sitä radiota muuenkaan ehdi paljon tuijottelemaan lennon aikana. Timeri sit piippailee kyllä villakankaankin läpi :)

Poissa 1m4s0_

• Seniori torppari
  • Sami Ollonen ät Raahe
« Vastaus #27 : 01 Tammikuu, 2010, 15:57:53 »
-15 on se minkä alle tuskin meen, paitsi jos löydän hyvät hanskat...
Akuthan täytyy pitää lämpimässä, niin toimivat oikeen hyvin. Jos annat jäähtyä niin sieltä ei tuu yhtään mitään, se reaktio ei pääse käyntiin, eli ei myöskään ala itse lämmittämään itseään. Muoviosat saattavat hajota helpommin, mutta mä oon torpannu monesti lumeen ja ikinä ei oo menny lapoja, eli lavat tykkää kovasti lumesta. Ja lavathan on melkein ne kalliimmat yksittäiset osat.
Niii in... 600 lavat eivät kyllä tykkää lumesta.
joka lavoilla tietenki riippuu millä nupinkiekoilla ne tekee tuttavuutta sinne

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Picofly

• Seniori torppari
  • FPV rocks!
« Vastaus #28 : 01 Tammikuu, 2010, 16:25:54 »
Itsekkin kotoa löytyviä monenlaisia hanskoja koetellut, mutta lämpimäksi sormet saa niin katoaa tuntuma tikkuihin täysin ja lentämisestä ei tule mitään. Olen jotain "puutarhakäsineitä" + sormikkaita pitänyt... parin asteen pakkasella toimii ihan hyvin mutta kymmenen asteen pinnassa alkaa olemaan jo huonot.. varsinkin kun sormenpäät pääsee kastumaan lumesta..
Omien - ei niin kovin tieteeellisten - testien perusteella ohuet sisäsormikkaat ja niiden päällä villakynsikkäät ovat selkeästi parhaayt käsineet talvikopterointiin. Olen kokeillut tänä talvena kaikenlaisia käsineitä - kelsisormikkaita, tavallisia villasormikkaita, ohuita nahkasormikkaita, pyöräilykäsineitä ja kynsikkäitä joiden sisällä on kertakäyttöiset kädenlämmittimet.

Mikään niistä ei tarjoa yhtä hyvää näppituntumaa ja pidä sormia yhtä lämpiminä kuin kynsikkääseen sujautettu ohut sisäsormikas. Ihanteellinen sisäsormikas olisi luonnollisesti mahdollisimman ohut ja ihonmyötäinen, pitäisi hyvin tuulta ja lämmittäisi myös märkänä. Silkkisen alussormikkaan jälkeen voisin kokeilla kynsikkäiden alla vielä nahkasormikkaiden ohutta villaista sisävuorta.
« Viimeksi muokattu: 01 Tammikuu, 2010, 16:28:32 kirjoittanut Picofly »

Poissa Ville Erkkilä

• Pro torppari
    • RR-Galleria
« Vastaus #29 : 01 Tammikuu, 2010, 17:36:19 »
-15 astetta on raja. Varsinkaan polttiksen kanssa ei ole kiva touhuta kylmällä kelillä. Itse lennättäminen on leppoisaa, kun käyttää lähetinhuppua. Lennokkia lennätin joitain vuosia sitten reilun 30 asteen pakkasessa.

Poissa Trnquill

• Seniori torppari
« Vastaus #30 : 01 Tammikuu, 2010, 17:39:05 »
Ostin (taas) uudet hiihtohanskat, joissa on mukava grippi ja hyvä näppinäppäryys. Pettymys oli suuri, kun heti ekalla akulla noin -10 asteen pakkasessa huomasin, että hansikkaiden selkämys päästää tuulen ja kylmän läpi ihan kuin ei olisi hanskaa ollenkaan. Lopulta vedin käteen normaalit melko löysät nahkaiset talvihanskat ja kas kummaa, niillähän oli hyvä lennättää! En ollut edes kokeillut ottaa kopteria ilmaan ne kädessä ennen, koska löysinä hanskat "pyörivät sormissa" helposti. Mutta nahkainen pinta piti tikuissa todella hyvin ja sormella oli ihan ok tuntuma hanskan läpi. Lennän peukuilla.

Paras ratkaisu voisi olla nuo nahkahanskat + ohuet alussormittaa + nahkahanskoista peukku pois.

Jussi Savolainen

• Vieras
« Vastaus #31 : 01 Tammikuu, 2010, 22:29:03 »
Kopteria en talvella lennätä lainkaan.

Lennokki puolelta on ollut sen verran karmeet kokemukset lennättämisestä talvipakkasella,
että vieläkin paleltaa, vaikka istun +100 asteisessa saunassa villahousut jalassa rukkaset kädessä.

Poissa Kumppari

• Tavallinen torppari
« Vastaus #32 : 02 Tammikuu, 2010, 17:25:57 »
...Ihanteellinen sisäsormikas olisi luonnollisesti mahdollisimman ohut ja ihonmyötäinen, pitäisi hyvin tuulta ja lämmittäisi myös märkänä...
neopreeni täyttää kaikki nuo vaatimukset. ei muutakun tutkimaan motocross/kalastus/rekeily/sukellus/vesihiihto ynnämuita urheilukauppoja.

itse kävin eilen lentelemässä perus sormikkaat käsissä, pakkasta taisi olla jotain väliltä 13-16 astetta, ei havaittavaa tuulta. jännä juttu että muuten pystyi kyllä touhuamaan ulkona, mutta kun piti raditota käsissä niin sormenpäät jäätyi miltei heti. varmaan puristan liikaa tai jännitän sormia jotenkin oudosti. liian tyköistuvat hanskat ei ole parhaat mahdolliset, sopivasti pitää olla väljää ilmatilaa. olen myös meinannut kokeilla tumppu/kinnas mallisia hanskoja, kun eihän tuossa lentelyssä periaatteessa tarvitse kun vähän peukaloja heiluttaa ::) kokemuksia?

muoviosat tuntuu tosiaan olevan erilaisia kylmässä. pallolinkit joutui pyörittelemään "väljiksi" sisällä että sai ulkona toimimaan. ja sain rikottua hihnan vetorattaan kun onnistuin koheltamaan kopterin perä edellä maastoon. onnesksi sentään oli koskematon hanki alla niin ei enempää mennyt särki. moneksi sirpaleeksi murtui kiekkko, mutta sisällä kun koitin väännellä palasia pihdeillä niin oli taas vahvaa ja joustavaa.

niin, hei vaan kaikille. jonkun hetken olen jo tätä foorumia lueskellut, nyt uskalsin ensimmäisen viestinkin kirjoittaa :)

Poissa Picofly

• Seniori torppari
  • FPV rocks!
« Vastaus #33 : 03 Tammikuu, 2010, 16:20:21 »
Testailin tänään vielä pari käsineyhdistelmää: Stockmanin urheiluosastolta hankitut silkkiset alussormikkaat ja Clas Ohlssonin ohuet nyppyläsormikkaat kysikkäiden alla.

Tänään pakkasta oli -12,5 astetta ja ilma oli lähes tyyni - tuulennopeus oli alle 2 m/s. Pidin näppylähanskaa aluksi vasemmassa kädessä ja silkkikäsinettä oikeassa ja vaihdoin järjestystä kolmannen akullisen jälkeen. Testi keskeytyi viidenteen akulliseen, kun Gauin pakkasessa kangistunut landari napsahti laskussa poikki aivan mitättömän pienen pompun seurauksena.

Molemmat tänään testatuista käsineistä tuntuivat kylmemmiltä kuin urheilukiikkeestä hankitut tekokuituiset alussormikkaat, joita olen käyttänyt muutaman kerran. Silkkisormikkaat tuntuivat hiukan kylmemmiltä kuin näppyläsormikkaat mutta olivat samalla tunnokkaammat. Ne eivät myöskään tuntuneet kynsikkäiden sisällä juuri nyppylähansikkaita liukkaammmilta.  Ilman kynsikkäitä ja lähettimen kaulahihnaa tilanne olisi luonnollisesti toinen.

Testin voittajaksi olisin valmis julistamaan urhelukaupan tekokuituiset alussormikkaat. Ne pitivät sormenpäät lämpimänä meko pitkään mutta säilyttivät samalla suht. tyydyttävän ohjaustuntuman. Toinen sija menee joko apteekin puuvillasormikkaalle tai Clas Ohlsonin nyppyläsormikkaalle riippuen painottaako hyvää näppituntumaa vai lämmitystehoa.

Kuvassa vielä Clas Ohlossonin nyppyläsormikkaat ja Stockmanin urheiluosaston silkkiset alussormikkaat.

Poissa masu

• Wikiadmin
  • Seniori torppari
« Vastaus #34 : 03 Tammikuu, 2010, 16:54:51 »
Loistavaa infoa! Hyvä.

Poissa Trnquill

• Seniori torppari
« Vastaus #35 : 03 Tammikuu, 2010, 17:21:11 »
Testin voittajaksi olisin valmis julistamaan urhelukaupan tekokuituiset alussormikkaat.
Vielä kun keksitään näille sormikkaille merkki ja malli, niin voi suuntia kohti urheilukauppaa. :)

Kopteri-eki

• Vieras
« Vastaus #36 : 03 Tammikuu, 2010, 18:02:13 »
Morjes.

Hankin itse alkutalvesta kuvissa olevan lähetin hupun/sääsuoja, huppu estää todella hyvin tuulen joten sormet eivät kangistu kesken lennon. Huppu on myös todella tilava ja näin ollen isommankin pilotin kädet mahtuvat helposti ja tilaa on myös hyvin kynäote ohjauksellekkin ;).

Huppuja myy ainakin tässä PK seudulla A-P/hobbypeople.

Poissa 1m4s0_

• Seniori torppari
  • Sami Ollonen ät Raahe
« Vastaus #37 : 03 Tammikuu, 2010, 18:12:13 »
Onko nuissa hihaosissa minkäänlaista kiristys mahdollisuutta, ettei sieltä käy alytön viima sisään?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Kopteri-eki

• Vieras
« Vastaus #38 : 03 Tammikuu, 2010, 18:22:39 »
Onko nuissa hihaosissa minkäänlaista kiristys mahdollisuutta, ettei sieltä käy alytön viima sisään?

Kiristimiä ei ole, mutta olen kahdella eri takilla lentänyt missä on eripaksuiset hihat niin "kiristää" juuri sopivasti ettei tuuli pääse käsiaukoista sisään.

Poissa 1m4s0_

• Seniori torppari
  • Sami Ollonen ät Raahe
« Vastaus #39 : 03 Tammikuu, 2010, 18:31:53 »
harrastusihmisten sivuilta en löytäny tuota kapistusta, paljoko oli hintaa?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Picofly

• Seniori torppari
  • FPV rocks!
« Vastaus #40 : 03 Tammikuu, 2010, 19:18:10 »
Testin voittajaksi olisin valmis julistamaan urhelukaupan tekokuituiset alussormikkaat.
Vielä kun keksitään näille sormikkaille merkki ja malli, niin voi suuntia kohti urheilukauppaa. :)

Parhaiten lämmittäneiden sormikkaiden merkki on Hestra ja ostopaikka oli Stadium. Ne olivat testin kalleimmat käsineet, hinta oli 13,90€.

http://www.stadium.fi/urheilu/talviurheilu/vaatteet/058819/hestra-polartec-power-dry

Silkkisormikkaiden hinta oli 9,90€ ja Clas Ohlsonin nyppylähansikas maksaa 1,30€. 12 parin paketti apteekin valkoisia alussormikkaita maksaa muutaman euron.

Nämä ajattelin vielä testata. Ainakin kuvan perusteella voisi olettaa että ovat ihonmyötäiset: http://www.maanpuolustusyhtio.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=20230

Poissa simo-87

• Pro torppari
    • minun kotisivut
« Vastaus #41 : 03 Tammikuu, 2010, 20:22:24 »
Morjes.

Hankin itse alkutalvesta kuvissa olevan lähetin hupun/sääsuoja, huppu estää todella hyvin tuulen joten sormet eivät kangistu kesken lennon. Huppu on myös todella tilava ja näin ollen isommankin pilotin kädet mahtuvat helposti ja tilaa on myös hyvin kynäote ohjauksellekkin ;).

Huppuja myy ainakin tässä PK seudulla A-P/hobbypeople.

Itse olisin kans kiinnostunut tuosta lähetin hupusta mut en löytänyt sivuilta. :)
TREX-600N LIMITED EDITION /ds610/ds620+align gp750/os50+outrage
HK-450/hitec hs-55/futaba 401+s9257/scorpion

www.kopterit.nettisivu.o rg

Kopteri-eki

• Vieras
« Vastaus #42 : 03 Tammikuu, 2010, 21:00:09 »
Laittakaa A-P:lle viestiä, hinta taisi olla joku 60-70 euroa.
Ainakin lauantaina oli joku 3-5 hyllyssä vielä.

Poissa Mikka

• Seniori torppari
  • Jäsen nro #99
« Vastaus #43 : 03 Tammikuu, 2010, 22:17:03 »
Tässä esittelyvideopätkä melkein samanlaisesta.

http://www.raydiowarm.com/

http://www.raydiowarm.com/new_mitts.htm

Näköjään joku käyttää noita Antarktiksella...

Hinnoista:

Onhan tässä ainakin "hihoissa" "resorit".

http://www.trextuning.com/raydiowarm.php

Joku modaillutkin noita.

http://www.flickr.com/photos/jstolpe/4084973873/

Juttua sopivuudesta DX7:lle, tai oikeastaan kai 2,5 GHz vehkeille yleensä.

http://helifreak.com/showthread.php?t=117031

Tämä punainen ehkä suosittu, kun on lopussa aikakin yhdestä kaupasta.

http://www.ehobbies.com/nohtm1.html

Edit: Tarkemmin kun mietin mulla on sähköpyörässä tuomoiset hihaosat, maksoivat kokonaiset 1 euro 20 senttiä pari, on jotain kopionahkaa, mutta hyvin ne viiman blokkaa.

Edit2: Tämmöset vielä sisään ja korvaa nuo USB:t vaikka deanseillä (lähinnä vitsi).

http://usb.brando.com/prod_detail.php?prod_id=00009
« Viimeksi muokattu: 03 Tammikuu, 2010, 23:53:16 kirjoittanut Mikka »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa ArthurDent

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #44 : 03 Tammikuu, 2010, 22:32:43 »
Robbe Nova Cuatro, DX8 & DX7S

Poissa masu

• Wikiadmin
  • Seniori torppari
« Vastaus #45 : 04 Tammikuu, 2010, 10:59:26 »
Mä tein (tai siis suunnittelin, muut toteutti) viime talvena toppakankaasta itse tommosen lähetinhupun raydiowarmin mittojen mukaan. Se toimii kyllä ihan ok, mutta minua hieman häiritsi, että kaikki kohtuullisen herkästi kääntyilevät idle kytkimet jne oli siellä hupun sisällä samalla, kun sitä yritti räpeltää käteen. Sai olla varovainen varsinkin polttiksen kanssa, kun se oli kuitenkin pakko käynnistää ilman sitä huppua ja sitten alkaa änkemään käsiä sinne sisään koneen pyöriessä tyhjäkäynnillä. Jotenki en tykänny...

Tänä talvena onkin lennot jääny aika vähäselle ulkona ja 700:sen moottorikin on ängetty täyteen afterrunia :). Kyllä se pitää tulille vielä lyödä, kun kelit lauhtuu...

Poissa Picofly

• Seniori torppari
  • FPV rocks!
« Vastaus #46 : 04 Tammikuu, 2010, 12:27:04 »
Mä tein (tai siis suunnittelin, muut toteutti) viime talvena toppakankaasta itse tommosen lähetinhupun raydiowarmin mittojen mukaan. Se toimii kyllä ihan ok, mutta minua hieman häiritsi, että kaikki kohtuullisen herkästi kääntyilevät idle kytkimet jne oli siellä hupun sisällä samalla, kun sitä yritti räpeltää käteen. Sai olla varovainen varsinkin polttiksen kanssa, kun se oli kuitenkin pakko käynnistää ilman sitä huppua ja sitten alkaa änkemään käsiä sinne sisään koneen pyöriessä tyhjäkäynnillä. Jotenki en tykänny...

Tänä talvena onkin lennot jääny aika vähäselle ulkona ja 700:sen moottorikin on ängetty täyteen afterrunia :). Kyllä se pitää tulille vielä lyödä, kun kelit lauhtuu...

Toinen miinuspuoli on, että kädet pitää ottaa hupun alta sään armoille aina kun siirtää kopteria tai vaihtaa akkuja...

Poissa Sammy

• kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • Kopterit.net #1
« Vastaus #47 : 04 Tammikuu, 2010, 12:35:00 »
RaydioWarm vaatii hieman totuttelua ja joka kerta hieman veivaamista sen mukavamman asennon saamiseksi, mutta luo mukavan tuulettoman ympäristön käpälille.

<pölöä hööpöhöpöä>
Keittämällä käpälät ennen lennätyssessiota sitä suorastaan toivoo vähän kireämpääkin pakkasta  ;D
</pölöä hööpöhöpöä>
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa simo-87

• Pro torppari
    • minun kotisivut
« Vastaus #48 : 04 Tammikuu, 2010, 13:32:29 »
moro ;D ;D

Taidan unohtaa vielä toistaiseks tuon lähetinhupun, kävin tänään hanska kaupassa ja löytyi erittäin hyvät sormikkaat hintaan 2,90€ luulin eka et täytyis reijjät peukaloihin tehdä tikun tuntuman takia mut juuri testailin lähetin kourassa ja erittäin hyvä tuntuma peukaloissa vaikka vähän villaa välissä onkin. ;D
TREX-600N LIMITED EDITION /ds610/ds620+align gp750/os50+outrage
HK-450/hitec hs-55/futaba 401+s9257/scorpion

www.kopterit.nettisivu.o rg

Poissa Picofly

• Seniori torppari
  • FPV rocks!
« Vastaus #49 : 07 Tammikuu, 2010, 21:05:14 »
Testasin vielä kaksi aluskäsinettä: Maanpuolustuskaupasta hankitut, 10% villaa sisältävät Magic Glovet (10 €) ja Polartech Power Dry-käsineet Lassin Retkiaitasta (19,90 €). Magic Glovet olivat tähänastisista käsineistä suurin pettymys - tiukat, epämukavat ja tunnottoman paksut. En viitsinyt edes kokeilla niitä ulkona kopterin kanssa. Polartech Power Dry sitä vastoin nappasi niukasti mukavimman käsineen tittelin. Käsine on ohut ja istuu hyvin ainakin omaan kouraani. Leikkaus on todella onnistunut, sillä saumat on sijoitetu niin, etteivät ne osu sormenpäihin. Sen vuoksi tikun ja sormen välissä on vain yksinkertainen ohut kangas ja sormituntuma säilyy varsin hyvänä. Neulos tuntuu hieman harvemmalta, kuin Hestran käsineessä ja tuuli pääsee sen vuoksi hiukan herkemmin kankaan läpi. Toisaalta, käsine myös kuivuu nopeasti. Olen testannut Power Dry - käsinettä vasta muutaman akullisen verran -8 asteen pikkupakkasella. Sunnuntaina ne pääsevät luultavasti tositoimiin kunnon pakkasessa :).

Kuvassa vielä Polartechin Power Dry-käsine sekä huonoksi osoittautunut Magic Glove. Näiden lisäksi aion testata vielä yhden, DuPontin Thermastat-kuidusta valmistetun aluskäsineen : http://fundive.fi/varustemyynti/product_info.php?cPath=38&products_id=388. Sen jälkeen vaatekaapissa onkin riittävästi käsineitä kaikkiin lähivuosien tarpeisiin :)
« Viimeksi muokattu: 08 Tammikuu, 2010, 09:48:14 kirjoittanut Picofly »

Vastaavat aiheet

Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
2263 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Maaliskuu, 2009, 14:25:28
kirjoittanut JiriK
Toeh lennättää

Aloittaja Toeh « 1 2 ... 29 30 » MyFleet

744 Vastauksia
307260 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Helmikuu, 2023, 20:21:07