Kirjoittaja Aihe: Kaupallinen ilmakuvaus  (Luettu 100723 kertaa)

Poissa PatrikR

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #25 : 06 Tammikuu, 2010, 09:46:57 »
Jarno on varmasti oikeassa siinä että hyvä pilotti pystyy lentämään kauniita ja sulavia kaaria paremmin ilman autopilotteja jotka ovat videokuvauksen varmasti suurimmat haasteet.


Poissa Jarno Mäkinen

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #26 : 06 Tammikuu, 2010, 10:20:53 »
Jarno on varmasti oikeassa siinä että hyvä pilotti pystyy lentämään kauniita ja sulavia kaaria paremmin ilman autopilotteja jotka ovat videokuvauksen varmasti suurimmat haasteet.

Naulan kantaan. Videokuvauksessa homma menee juuri noin.

Mutta kuten sanoit, niin ihan varmasti still-kuvauksessa autopilotista on todella paljon hyötyä. Olen täysin samaa mieltä mainitsemastasi esimerkkitilanteesta, jossa kuvaa sommitellaan asiakkaan kanssa jo kuvausvaiheessa. Jos autopilottia ei ole käytettävissä, niin silloin se lisää huomattavasti sekä kameramiehen että pilotin työtä. Jos pilotin ja kameramiehen virkaa hoitaa sama henkilö, niin autopilotti on melkein minimivaatimus.  :)

Kuvaukseen todellakin on hyvä olla oma kopterinsa. Minäkin aikoinaan ajattelin tekeväni vähäiset kuvaukset varsinaisella FAI-kisakoneella. Itse asiassa ajoinkin yhdet sm-kisat kuvauskoneella. Tänä päivänä kuvaukseen on kuitenkin oma kopterinsa ja kisakoneeksi tulee jotain ihan muuta.

Tässäpä yksi kuva nykyisestä kuvauskoneesta työmaalla. Koneen alla oli tuolloin Photohigherin Flypod G3X-AP ja Panasonic DVX100.

Jarno

Poissa simo-87

  • Pro torppari
  • ****
    • minun kotisivut
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #27 : 06 Tammikuu, 2010, 12:04:26 »
Hei,

Olemme testanneet ilmakuvausta nyt useilla erilaisilla koptereilla. Helikoptereina ovat olleet modifioidut Vario trainerit (roottori 180cm-200cm), Logo 600 pidennetty käyttämään 710mm lapoja, Maxi Joker 2 ja yksi 180 cm roottorilla oleva Centurion heli.

Me olemme käyttäneet DJI autopilotteja jotka mahdollistavat tarkan lentämisen. Autopilotti tekee kuvaamisesta helpompaa ja mielestäni turvallisempaa kun kuvataan korkealta. Kopteri lukittuu GPS:n avulla paikalle ja kuvaaminen käy helposti kun tietää että se ei valu minnekkään. Myös kopterin liikuttaminen on vaivatonta ja helppoa. Autopilotti mahdollistaa myös laskeutumisen autopilotti päällä. Vaikka autopilotti helpottaa lentämistä on kuitenkin syytä että pilotti ei ole ummikko vaan omaa tietysti riittävän lentotaidon ja kokemuksen ja tajuaa missä vaarat ovat.

Olemme yhdistäneet Helicommandeja DJI autopilottien kanssa hyvin tuloksin. Helicommandin (3A, 3D) kanssa lentäminen DJI autopilotin ollessa pois päältä voi nauttia HC stabiloinnista.

Kamera telineinä olemme käyttäneet PhotoShip VR360 telinettä ja saman firman nokka telineitä. Toimivat erinomaisesti.

Jos jotakuta kiinnostaa niin meidän kautta voi tilata näitä DJI autopilotteja. Toimitusaika on 2 viikkoa. Hinnan saa YV:nä.

Me olemme Patrik Raski, mainosvalokuvaaja (RC helikopteri harrastuksen aloittanut vuonna 1999) ja ystäväni jolla on 40 vuoden kokemus RC lentämisestä ja RC helikoptereiden sekä RC lentokoneiden valmistamisesta Suomen puollustusvoimille eri käyttötarkoituksiin.

Oheessa muutamia ilmakuvia, jotka on kuvattu hiljattain edella mainituista helikoptereista jossa on DJI autopilotti.




Moro

Nyt ei oikein pysy kärryillä, kysyisin tuosta DJI vakautusjärjestelmästä että onko se joku helicommandin vastaava tuote vai eroaako jollain tavalla toisistaan?.
« Viimeksi muokattu: 06 Tammikuu, 2010, 17:44:07 kirjoittanut juza »
TREX-600N LIMITED EDITION /ds610/ds620+align gp750/os50+outrage
HK-450/hitec hs-55/futaba 401+s9257/scorpion

www.kopterit.nettisivu.o rg

Poissa PatrikR

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #28 : 06 Tammikuu, 2010, 17:27:22 »
DJI on GPS/Inertia autopilotti. Käytännössä se pitää kopterin paikallaan ja mahdollistaa kopterin liikuttelun yksi tikku kerrallaan, ylös-alas, sivulle tai eteen-taakse ja ympäri.

Helicommand 3A, 3D ja Rigid tai GyroBot jne ovat stabilaattoreita jotka pyrkivät oikaisemaan kopterin esim. jos tekee lento virheen tai kaipaa stabiloitua lento apua. Ennen Helicommandia stabiloimaan käytettiin isoja flybar painoja. HC on kuitenkin paljon parempi stabiloija kuin isot painot flybarissa.

DJI taas on auto pilotti. Sen avulla kopteria ohjataan ikäänkuin lentävää robottia. Se ei tunnu samallalailla herkältä kuin puristinen ilman stabilaattoreita oleva helikopteri tai edes helicommandin (3A, 3D, Rigid) avulla stabiloitu kopteri. Suurin etu DJI:llä verrattuna HC (3A, 3D, Rigid) on että se tosiaan lukittu paikalle GPS:n avulla.

HC Profi GPS on taas DJI:hin verrattavissa oleva autopilotti. HC Profissa on hieman enemmän ominaisuuksia mutta se on myös noin 60% kalliimpi. Molempia yhdistää kuitenkin GPS lukitus mikä on koko homman juju. DJI on ensimmäinen helposti toimiva ja valmiiksi ohjelmoitu GPS autopilotti.
« Viimeksi muokattu: 06 Tammikuu, 2010, 17:31:47 kirjoittanut PatrikR »

Poissa PatrikR

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #29 : 06 Tammikuu, 2010, 17:38:06 »
DJI:llä lentäminen on tosiaan yksi tikku kerrallaan meinikiä. Siis tietysti voi ohjata peukuilla ihan normaalisti mutta kun tikut päästää kopteri pysähtyy siihen kohtaan. Eli keskitikuilla ollaan paikallaan ja kun työnnetään eteenpäin oikeaa tikkua (Mode2) kopteri lähtee tikun siirtymän mukaan eteenpäin. Ts. mitä enemmän tikkua sitä kovempaa mennään mutta samalla ei korkeus tai sivuttais suunta muutu mihinkään. Sama juttu kun laskeudutaan kopteri pysyy juuri siinä pisteessä GPS tarkkuden mukaisesti ja laskeutuu rauhallisesti alas.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #30 : 06 Tammikuu, 2010, 17:43:41 »
Mielenkiintoinen laitos... onko kuinka tarkka tuo gps paikannus ettei vaeltele parin metrin kuutiossa?
Koskeusmittaushan gps:llä ei ole niin tarkka, onko hoidettu jollain muulla?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #31 : 06 Tammikuu, 2010, 17:54:12 »
Periaatteessahan tuollaisiin autonavigointijuttuihin GPS on auttamattomasti liian epätarkka jos tarkoitus on saada erittäin tarkkaa paikkatietoa liikkuessa. Tarkemmaksi tulos saadaan ihan pelkästään GPS:nkin avulla siten, että otetaan tarkka alkupaikka ja sen jälkeen integroidaan nopeutta, ainkin näin kuulemma tarkempia GPS ratkaisuja on toteutettu.

Korkeudelle pitää vissiin olla oma korkeusanturi.

Täysin toinen asia on sitten toi nopeus + kulmanopeusantureihin, tai hyrriin perustuva asennoitus. Tällaisilla ratkaisulla voi päästä todella tarkkoihin tuloksiin. Esimerkkinä vois olla jotai tällaista http://www.microstrain.com/3dm-gx2.aspx tai isompiin vehkeisiin:
http://www.es.northropgrumman.com/solutions/ltn92/index.html
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #32 : 06 Tammikuu, 2010, 18:06:06 »
Eikös tossa DJI:ssä ole GPS, ilmanpaine, kompassi, kiihtyvyydet ja kolme gyroa yhteistoimissa paikkaa pitämässä. Luulis pysyvän :P

"XP3.1 Standard Features:
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Full automatic hovering
Attitude and position locked with GPS/Compass and IMU.
Altitude lock with barometric sensor.
Pilot has the ability to fly in AUTO mode and make corrections during a hover or flight.
Helicopter's attitude, altitude and position lock has no altitude limits.
Failsafe feature hovers the helicopter when signal from the transmitter is lost.
6 months manufacturer warranty
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~"

http://helifreak.com/showthread.php?t=151617

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #33 : 06 Tammikuu, 2010, 20:06:49 »
Eikös tossa DJI:ssä ole GPS, ilmanpaine, kompassi, kiihtyvyydet ja kolme gyroa yhteistoimissa paikkaa pitämässä. Luulis pysyvän :P
HC Profi GPS:ssä ilmanpaineeseen perustuvan maaetäisyyden mittauksen lisänä vielä infrapunasensori, jolla tyynessä leijunnassa jonkin lähteen mukaan mahdollista jopa 0,1 m tarkkuus ja tuulessa eteenpäinlennossa 1,5 m tarkkuus. Taisi käyttää tuota myös automaattisissa laskeutumisissa loppuvaiheessa. Lumisessa maastossa tuo infrapunasensoriin perustuva mittaus ei kai anna signaalia, joten joutuu turvautumaan muihin sensoreihin.
« Viimeksi muokattu: 06 Tammikuu, 2010, 20:16:44 kirjoittanut Mikka »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa PatrikR

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #34 : 06 Tammikuu, 2010, 20:49:15 »
Keke on oikeassa... Siis DJIssä on ilmanpaineeseen perustuva mittaus myös. Senosri on laitteen aivoissa ei erillisenä laitteena kuten Profi GPS:ssä.

DJI on todella toimiva järjestelmä. Käytettävyys ja toiminta varmuus ovat hyvät.

Kun näkee DJI kopterin lennossa on yleensä sen jälkeen vakuuttunut. Katson jos saan väsättyä pienen video koosteen koe lennoilta.
« Viimeksi muokattu: 06 Tammikuu, 2010, 20:50:53 kirjoittanut PatrikR »

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #35 : 06 Tammikuu, 2010, 21:00:19 »
Hei,

Olemme testanneet ilmakuvausta nyt useilla erilaisilla koptereilla. Helikoptereina ovat olleet modifioidut Vario trainerit (roottori 180cm-200cm), Logo 600 pidennetty käyttämään 710mm lapoja, Maxi Joker 2 ja yksi 180 cm roottorilla oleva Centurion heli.

Me olemme käyttäneet DJI autopilotteja jotka mahdollistavat tarkan lentämisen. Autopilotti tekee kuvaamisesta helpompaa ja mielestäni turvallisempaa kun kuvataan korkealta. Kopteri lukittuu GPS:n avulla paikalle ja kuvaaminen käy helposti kun tietää että se ei valu minnekkään. Myös kopterin liikuttaminen on vaivatonta ja helppoa. Autopilotti mahdollistaa myös laskeutumisen autopilotti päällä. Vaikka autopilotti helpottaa lentämistä on kuitenkin syytä että pilotti ei ole ummikko vaan omaa tietysti riittävän lentotaidon ja kokemuksen ja tajuaa missä vaarat ovat.

Olemme yhdistäneet Helicommandeja DJI autopilottien kanssa hyvin tuloksin. Helicommandin (3A, 3D) kanssa lentäminen DJI autopilotin ollessa pois päältä voi nauttia HC stabiloinnista.

Kamera telineinä olemme käyttäneet PhotoShip VR360 telinettä ja saman firman nokka telineitä. Toimivat erinomaisesti.

Jos jotakuta kiinnostaa niin meidän kautta voi tilata näitä DJI autopilotteja. Toimitusaika on 2 viikkoa. Hinnan saa YV:nä.

Me olemme Patrik Raski, mainosvalokuvaaja (RC helikopteri harrastuksen aloittanut vuonna 1999) ja ystäväni jolla on 40 vuoden kokemus RC lentämisestä ja RC helikoptereiden sekä RC lentokoneiden valmistamisesta Suomen puollustusvoimille eri käyttötarkoituksiin.

Oheessa muutamia ilmakuvia, jotka on kuvattu hiljattain edella mainituista helikoptereista jossa on DJI autopilotti.







Noi kuvat ei näy mulla?

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #36 : 06 Tammikuu, 2010, 21:01:18 »
HC Profi GPS on taas DJI:hin verrattavissa oleva autopilotti. HC Profissa on hieman enemmän ominaisuuksia mutta se on myös noin 60% kalliimpi.
Mitäs tämä DJI sitten kustantaa? Antamiesi vinkkien mukaan veroineen ja tulleineen noin 2200 euroa, pitääkö kutinsa?

Poissa PatrikR

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #37 : 06 Tammikuu, 2010, 21:14:24 »
Hei,

DJI kustantaa 2880 euroa plus alv 22%. Hinta ei varmasti ole mikään pumpattu jee jippii "Suomi" hinta.

Profi GPS maksoi noin 4500 verottomana Saksassa ja myönnetään prosentti kalkyyli oli päässä hutaistu.

T. Patrik

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #38 : 06 Tammikuu, 2010, 21:55:52 »
DJI kustantaa 2880 euroa plus alv 22%. Hinta ei varmasti ole mikään pumpattu jee jippii "Suomi" hinta.

Profi GPS maksoi noin 4500 verottomana Saksassa ja myönnetään prosentti kalkyyli oli päässä hutaistu.
Ynnäilin hetken että hetkinen, Profi maksaa veroineen 3500e, miten DJI on muka tätä halvempi. Mutta kappas kehveliä, Porfia myydään tuohon hintaan ILMAN GPS:ää! GPS-moduuli maksaa nimelliset (lue: naurettavat) 1800 euroa. :D Eli onhan se DJI sitten GPS:llä aika rutkasti halvempi, tosiaan.

Olisi todella mielenkiintoista päästä joskus näkemään, mitä tuollainen oikea stabilisointi-systeemi tekee käytännössä. Videoilta toki voi nähdä että siellähän se taivaalla aloillaan pysyy, mutta silti tosielämässä ihmettely antaisi paremman kuvan systeemistä.

Voisi kuvitella, että vuoden päivät tässä saadaan tallustaa ja sitten jo löytyy markkinoilta vastaava systeemi reippaasti alle tonnin. Kun porukka on jo nyt saanut waypointtien mukaan lentävät lennokit ilmaan satasien lisäkustannuksilla, ei GPS:n avulla hyrräävä kopteri ole enää samaan hintaan kovinkaan kaukana. Hienoa!

Poissa jkaija

  • Pro torppari
  • ****
  • #0053
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #39 : 06 Tammikuu, 2010, 23:28:31 »
Hei,

DJI kustantaa 2880 euroa plus alv 22%. Hinta ei varmasti ole mikään pumpattu jee jippii "Suomi" hinta.

Profi GPS maksoi noin 4500 verottomana Saksassa ja myönnetään prosentti kalkyyli oli päässä hutaistu.

T. Patrik
Löysin Tanskalaisen kauppiaan ja kun Tanska kuuluu eu:n niin niitä alveja ei kai tarvi maksaa. 2880€
RJX; Extreme X-90Gas
ESky; -BeltCp, Smart
JR 11X Zero

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #40 : 06 Tammikuu, 2010, 23:48:51 »
Ja tämä sitten Virossa (ja heidän hintoihinsa tullit ja verot päälle)? Jonkin tiedon mukaan hintaa oli kai nostettu alkuperäisestä USD 3000 arviosta USD 1000:lla, että taataan laadukas jakelijaporras.

Aika jännä juttu, että DJI:n kiinalaiset kehittäjät olivat käyneet Tibetin vuoristossa tuhansien metrien korkeudessa testailemassa. Kuvia/videoita vain melko nihkeästi tarjolla kyseisestä 10-päivän reissusta.

6-kuukauden takuu tuntuu tuon hintaiseen vehkeeseen melko lyhyeltä, vaikka sisältääkin one time crash damage -takuun (eipä taida komponenttien osuus olla kovin suuri osuus tuossakaan tuotteessa).

Edit: Tässä vielä suora linkki tuonne yhteen kanadalaiseen DJI-esittelyyn, josta selviää perusidea.
« Viimeksi muokattu: 07 Tammikuu, 2010, 00:00:35 kirjoittanut Mikka »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #41 : 07 Tammikuu, 2010, 07:57:19 »
Tässä oli aikaisemmin puhetta, että kalustolle saa vakuutuksen, mutta haluasin vielä vähän tarkennusta, että minkä tyyppinen vakuutus ilmakuvauskalustoon on saatavissa? Itse asiaa kyselin noin vuosi sitten ifistä ja vastaus oli vähän kiven takana eikä (kuten arvata saattaa) he olleet valmiita vakuuttamaan tähän toimintaan kalustoa, sillä crash riski on liian ilmeinen. Tuntuu uskottavalle, että jotkut ovat saaneet vakuutuksia tähän touhuun, mutta onko tosiaan vakuutukset irronneet 1-2 tonnilla vuositasolla kuten täällä oli mainittu niin, että vakuutuksen antaja tiesi mitä vakuutti? Valokuvaus kaluston vakuutukset eivät mielestäni sellaisenaan toimi näissä hommissa kun kalustoa nostetaan ilmaan kertaluokkaa suuremmilla riskeillä kun perinteisessä kuvauksessa.

Onko kellään muuten kokemusta näiden vakuutuksien korvaustilainteiden realisoinnista? Valitettavan usein löysästi vakuutusta antavilla yhtiöillä on se huomattavasti tiukempi seula sitten korvaustilanteessa. Pyrin vain taklaamaan pois mahdollisuuden, että maksellaan 1-2€ vakuutusmaksuja ilman, että todellisessa tilanteessa saadaan vakuutuksesta mitään jos torppi syntyy. Kuuluuko näihin vakuutuksiin jotain erityisehtoja? Tässä hommassakan ainakin oman vähäisen kokemuksen perusteella riski on täysin lentäjän/kuvajaajan rakennettavissa. Tyhmillä uhkarohkeilla päätöksillä kaluston saa alas noin 95% todennäköisyydellä, kun järkevästi toimien todennäköisyyden yksittäisessä lennossa voi tiputtaa  <5% ( ja siinäkin lopuista >50% todella vähäisiä rikkoja aiheuttavia). Näin ollen luulisi että vakuutuksiin on jotain ehtoja siitä miten kaluston kanssa tulee operoida ja missä sillä saa operoida - onko näin?

Kysymykseni kumpuaa siitä, että mielestäni Canonin 5D Mark II olisi ihanteellinen kalusto tähän puuhaan (herkän täyskennon edut ja lähes rajattomat mahdollisuudet linssin valinnassa). Vielä kun rakentaa tarkennuksen yhteen slideriin. Mitäs nämä meidän ammattilaiset ovat mieltä onko kyseinen kamera soveltuva miten hyvin ammattimaiseen videoilmakuvaukseen mikäli kameran autofocus ongelmat hoidetaan tarkennusrenkaan säätämisellä servon avulla?

« Viimeksi muokattu: 07 Tammikuu, 2010, 08:02:12 kirjoittanut kamakaze »

Poissa PatrikR

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #42 : 07 Tammikuu, 2010, 08:58:30 »
Löysin Tanskalaisen kauppiaan ja kun Tanska kuuluu eu:n niin niitä alveja ei kai tarvi maksaa. 2880€

Niin eihän tämä mitään "suurta" businestä ole. Yrittäjä voi tilata verottomana EU alueelta kunhan firmalla on VAT numero. Mutta jos firmalla on yhtään liikevaihtoa niin suomalaisen alvin saa vähentää ja jopa anoa takaisin.

Siis jos tilaa 1000 euron laitteen Suomesta se maksaa veroineen 1220 euroa. Sitten yrittäjä myy seuraavassa kuussa 1000 euron kuvauksen josta laskuttaa 1220 euroa. Yrittäjän ei tässä tapauksessa tarvitsee maksaa 220 euroa myynnistään alvia kun sen sai vähentää investoinnistaan.

Jos yrittäjä tilaa 1000 euron laitteen Tanskasta (tai muusta EU maasta) ei yrittäjän kassasta ostopäivänä mene kuin tuo 1000 euroa. Yrittäjä myy seuraavassa kuussa 1000 euron kuvauksen ja laskuttaa asiakastaan 1220 euroa. Nyt yrittäjä tilittää valtiolle 220 euroa myynnistään alveina.

Tilanne on plus minus nolla. Yrittäjä ei saa rahallista etua tilausmaata vaihtamalla.

Kokemukseni mukaan kaikki suomalaiset ammattivalokuvaajat ovat ostaneet kalliit järjestelmänsä, esim. phaseonet, h3:set yms. kotimaisilta dealereiltä suoraan. Syy on ilmeinen. On helpompi ostaa siltä jonka tuntee, jolla on kokemusta laitteista ja jolta saa vastauksen nopeasti, jolle voi soittaa kun tulee jotain kysyttävää, jolla on samoja systeemejä käytössä.
« Viimeksi muokattu: 07 Tammikuu, 2010, 09:06:22 kirjoittanut PatrikR »

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #43 : 07 Tammikuu, 2010, 09:09:05 »
Tässä oli aikaisemmin puhetta, että kalustolle saa vakuutuksen, mutta haluasin vielä vähän tarkennusta, että minkä tyyppinen vakuutus ilmakuvauskalustoon on saatavissa?
Harrastusmielessä tai pienessä liiketoiminnassa yleensä kotivakuutus kattaa myös harrastevälineet, näin ainakin Tapiolassa. Eli jos kamera tippuu kopterin mukana jortaniin, kotivakuutus korvaa sekä kameran että kopterin. Minulla ei ole lausuntoa kirjallisena, eli luottakoon vakuutusvirkailijan sanaan se kuka kehtaa.

Kysymykseni kumpuaa siitä, että mielestäni Canonin 5D Mark II olisi ihanteellinen kalusto tähän puuhaan (herkän täyskennon edut ja lähes rajattomat mahdollisuudet linssin valinnassa).
Kyseisen kameran ainoa suuri miinus ilmakuvauksen kannalta on (melko suuren painon lisäksi) CMOS-kenno. Kyseinen kennotyyppi aiheuttaa tunnetusti ns. jello-cam -efektin videokuvaan, kun kameraa pannaa tai täristää. 5Dmk2:ssa kyseinen efekti on saatu todella mallikkaasti kuriin, eikä sitä esiinny normaalissa kuvauksessa. Mutta kopterin kyydissä kovassa tärinässä kuvan aaltoilua saattaa ilmetä. Tästä päästään eroon tarkkaan harkitulla ja toimivalla värinänvaimennuksella. Ainakaan tällä foorumilla nähdyssä kokeilussa en huomannut aaltoilua lainkaan, mutta tällaiseen on siis mahdollisuus. Omakohtaisia kokemuksia minulla ei markkukakkosesta kopterin kyydissä vielä ole.

Poissa PatrikR

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #44 : 07 Tammikuu, 2010, 09:37:12 »
Canon 5D2 on huippu kamera. Mutta mikään kamera ei ole hyvä huonolla lasilla. Canonin tapauksessa se tarkoittaa uusia huippu linssejä. Laajakulmat ovat yleiseti ottaen ongelma ja mitä parempi linssi sitä painavampi se on. 5D2 painaa 850g ja kunnon linssi toiset mokomat. Äkkiä kamera setuppi painaa jalkoineen, video linkkeineen, akkuineen ja johtoineen 3 kiloa.

Jos on videosta kiinnostunut kyllä mä sanoisin että oikea kunnon videokamera on tässä kopterihommassa ehdottomasti parempi. A. CMOS kenno kuten edellinen kertoi ja B ehkä vieläkin tärkempi on kenno koko.

5D2 on mahtava video kamera koska siinä on suuri kenno. Yhtä suuri kuin 35mm filmikamerassa tai itseasiassa vieläkin suurempi pinta-alataan. Mitä suurempi on "filmi pinta" sitä lyhyempi rajoittuneempi syvyysterävyys. Tämä tarkoittaa erittäin tarkkaa tarkentamista.

Kopterissa olevan kuvan tarkka tarkentaminen videolinkin kautta on kyllä ihan mahdotonta. Toisaalta tätä voi auttaa pienellä aukolla siis lisäämällä syvyysterävyyttä. Jos syvyysterävyyttä on yli aukon 8 tai 11 alkaa kuvaan astua difraktio joka tekee kuvasta pehmeäämän. Siis kameraa ei voi käytännössä himmentää kuin aukkoon 11.

Siksi perinteisempi Panasonic yms. on parempi valinta kopterivideokuvaukseen. Tarkennus ei ole kriitistä samalla kuin moninkertaisesti suurempi kennosella 5D2:lla.

Suurempi ei ole siis aina käytänöllisempää. 5D2 suosio video kamerana pohjautuu siihen että ensimmäistä kertaa on kahdentonnin kameralla mahdollista kuvat videota joissa focuspulling ja muut optiset efektit toimivat. Mahtavia ominaisuuksia individeoitsijalle jotka ovat olleet mahdollisia vain isoilla Arreilla, Panavisioeilla tai erilaisten optisten lisälaitteiden avulla.


valotus

  • Vieras
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #45 : 07 Tammikuu, 2010, 10:27:23 »
Kokemukseni mukaan kaikki suomalaiset ammattivalokuvaajat ovat ostaneet kalliit järjestelmänsä, esim. phaseonet, h3:set yms. kotimaisilta dealereiltä suoraan. Syy on ilmeinen. On helpompi ostaa siltä jonka tuntee, jolla on kokemusta laitteista ja jolta saa vastauksen nopeasti, jolle voi soittaa kun tulee jotain kysyttävää, jolla on samoja systeemejä käytössä.

Poikkeus vahvistaa säännön... Ostin Phasen P45:n pari vuotta sitten jenkkiläiseltä jälleenmyyjältä, kun edustus Suomessa oli juuri vaihtumassa Colorilta pois ja ketään ei oikein tuntunut kiinnostavan 20 keur digiperän myynti. Rapakon takaa löytyi palveluhenkisyyttä sitten sitäkin enemmän ja kun euron kurssikin oli juuri silloin lähellä 1,6 taalaa, ei tarvinnut pitkään miettiä minne rahansa lähettää. ;D

Joka tapauksessa erittäin paljon kiitoksia Patrikille ja Jarnolle asiaa tuntevista vastauksista!

valotus

  • Vieras
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #46 : 07 Tammikuu, 2010, 10:54:32 »
Harrastusmielessä tai pienessä liiketoiminnassa yleensä kotivakuutus kattaa myös harrastevälineet, näin ainakin Tapiolassa. Eli jos kamera tippuu kopterin mukana jortaniin, kotivakuutus korvaa sekä kameran että kopterin. Minulla ei ole lausuntoa kirjallisena, eli luottakoon vakuutusvirkailijan sanaan se kuka kehtaa.

Pienellä varauksella kuitenkin suhtautuisin tuohon kamera-kopteri-kotivakuutus -kombinaatioon. Itselläni on nykyisen oy -muotoisen firman kamera- ja valokalusto vakuutettu erillisellä kalustovakuutuksella, jossa määritellään erikseen koko setin korvausarvo sekä keskeytysturva esim. tulipalon sattuessa. Tämän lisäksi määriteltiin erikseen suppeampi kalusto, joka korvataan myös studion ulkopuolella. Tämä siksi, että silloin sen vahingoittumisriski on huomattavasti suurempi.

Aikaisemmin kun tein duunia toiminimellä, kalusto katsottiin henkilökohtaisena omaisuutenani sisältyvän laajennettuun kotivakuutukseen. Olisikohan ollut kuutisen vuotta sitten kun eräänä iltana studiolta pöllittiin silloinen Fujin S2 digirunko, arvoltaan 3500,- euroa. Joku vain oli pokkana kävellyt sisälle duunissa olleen kollegani huomaamatta ja kääntänyt avonaisesta kameralaukusta rungon ja siinä kiinni olleen optiikan, mutta ei onneksi ollut tajunnut vieressä olleen digiperän päälle mitään.

Minä tietysti tekemään rikosilmoituksen ja hakemaan korvausta vakuutuksesta. Lopputuloksena oli että sain kameran hinnasta nippanappa kolmasosan takaisin, syynä tähän oli se, etten henkilökohtaisesti ollut paikalla kun kamera pöllittiin, sekä tietysti ikävähennys lisättynä omavastuulla.

Mä vaan jotenkin voin kuvitella sen virkailijan ilmeen, kun sille alkaa selittämään että mistä se kamera oikein putosikaan...  :o

Poissa villehoo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #47 : 07 Tammikuu, 2010, 14:25:55 »
Kysymykseni kumpuaa siitä, että mielestäni Canonin 5D Mark II olisi ihanteellinen kalusto tähän puuhaan (herkän täyskennon edut ja lähes rajattomat mahdollisuudet linssin valinnassa). Vielä kun rakentaa tarkennuksen yhteen slideriin. Mitäs nämä meidän ammattilaiset ovat mieltä onko kyseinen kamera soveltuva miten hyvin ammattimaiseen videoilmakuvaukseen mikäli kameran autofocus ongelmat hoidetaan tarkennusrenkaan säätämisellä servon avulla?

Hyvin soveltuu. Useat amattilaiset (esim. Tabby) ovat ottaneet käyttöön. Kamera on hyvin sääsuojattu ja ainakin meillä lennossa ollut nyt useita tunteja ilmassa eri sää- ja ilmanoloissa ilman ainoatakaan fibaa.

Tosiaan ainoa iso miinuspuoli on tuo mainittu  CMOS -sensorin lukunopeudesta johtuva "rolling shutter" efekti, eli jos kamera tärisee kuvasta tulee hyytelömäisesti vellova (jello -effect). Eli kameratelineen vakautuksella on iso merkitys, ja sitten on olemassa edullisia ja kalliimpia plugineja joilla ko. efektiä voi eliminoida jälkityössä. lisätietoja: http://www.cinema5d.com/viewtopic.php?f=34&t=2817&start=0&st=0&sk=t&sd=a&hilit=remove+rolling+shutter

Mitä tarkennukseen tulee, niin oma mielipide on myös  että langattoman videolinkin läpi on mahdotonta nähdä focus kunnolla, joten aukkoa pienemmäksi ja focus linssistä manuaalisesti maassa kolmen metrin ja äärettömän väliin.
Myös videota kuvattaessa kannattaa sulkin olla nopealla, esim 200/1 niin materiaali on helpompi vakauttaa jälkitöissä. Mut tosiaan kameran pitää varautua tosiaan ostamaan myös hyvä laajakulma linssi.

Nämä kaikki videot kuvattu 5D mk II:lla
http://vimeo.com/channels/helicoptershot

Poissa PatrikR

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #48 : 07 Tammikuu, 2010, 15:06:45 »
Hurjaa meininkiä! Ei teiltä ainakaan rohkeutta puutu. Missäs päin herra Hyvönen kuvailee?

Hieno MaxiJokeri teillä on. Onko herra Hyvösellä autopilotteja käytössä vai oletteko puristi?

Poissa PatrikR

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #49 : 07 Tammikuu, 2010, 15:09:56 »
Pari kysymystä vielä...

Minkäslaisilla kierroksilla MaxiJokeria lennetään? Kuinka pitkät lavat on ja onko symmetriset 3D lavat?

Utelias...

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
1 Vastauksia
3595 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Maaliskuu, 2008, 21:34:14
kirjoittanut Petri P
5 Vastauksia
4540 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Heinäkuu, 2009, 23:14:43
kirjoittanut riku
6 Vastauksia
7165 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Maaliskuu, 2011, 09:11:32
kirjoittanut Emtec
10 Vastauksia
7410 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Syyskuu, 2011, 10:21:15
kirjoittanut Trnquill
29 Vastauksia
23049 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Elokuu, 2012, 22:07:31
kirjoittanut ToniH