Mikko sun kitti painaa alun pitäen 700 grammaa enemmän kuin kamera mitä mä olen testeissäni käyttänyt. Mun kamera ja linssi painaa hieman alle 900 grammaa mikä on mielestäni kohtuullista kun koko VR360 painaa kameroineen, video lähettimineen, akkuineen ja kaapeleineen 2.3 kg. Logo 700 se oli mielestäni jo aika raskas taakka.
Minkälainen setuppi sulla on? Millä kopterilla meinaat hilata ylös kamojasi. Siis lavat, moottori, akut, esc jne...
Mun kopteri painoi kokonaisuudessaan 600g kameralla 3.8-3.9g jos oikein muistan, joten melkoisen painava. Mulla on kopterina ihan vain t-rex 600 alumiini rungolla normi alignin lavoilla. Ennen lensin liian kevyillä radixin 3D lavoilla, sillä olin modannut kopterin alunperin mun tavalliseen lentoon ostetusta '3D' kopterista. Säätimenä Kontronicin 120+ Jive, ja voimaa antaa Skorpparin 1100Kv motti 10S setupilla. Akut on älyttömät jöötit 5500 Hyperionin akut (painoa ulkomuistista 1,6kg)- mukavaa niissä on lataus aika ja lentoaika jota tulee noin 12min jos ei aja akkuja kun 20% tyhjäksi. Kyllä kopteri vielä tuolla varsin painavalla setupilla nousee ihan hyvin ilmaan (jopa 1300 kerroksella nousi juuri ja juuri) - en usko tarvitsevan lisää voimaa ainakaan kuvaukseen, sillä nytkin sillä saa tehtyä liian nopeita liikkeitä kun en ole saanut kopteria vielä kunnolla tasapainoon uuden telineen myötä (liian etupainoinen). Telineenä käytän tässä ketjussa mainittua photoonen 2XPT iskareilla vaimennuttua etumallista telinettä.
Samaa mieltä Patrikin kanssa vakuutuksista - en tosiaan itse ainakaan saanut vakuutusta ja siksi lennän vain näillä halvemmilla kameroilla, mutta häiritsee kuvan pehmeys kun on tottunut 5DMII laatuun videoissa... Katselen enemmin sillä otettua 640 kuvaa kun ton 'pokkari' HD kameran väritöntä ja pehmeää sotkua...
Itse olen ihan alussa tässä hommassa. Olen aikaisemmin jo harrastanut valokuvausta ja rupesi tossa loppusyksystä ärsyttämään normaali VGA kameran laatu FPV käytössä ja rupesin satsaamaan telineeseen, jotta saan kunnon FullHD kameran ilmaan. Katsotaan jos Kesän aikana saisin kunnon laatua näytille tännekin, kun kevät talven vielä harjoittelen tätä uutta vaatimustasoa...
Pitää ottaa kokeneempien vinkit huomioon ja pistää isommat lavat jatkossa kiinni (parantaa varmaan tärinöitäkin). Tyhmä kysymys tähän loppuun vielä - mahtuuko ne paksuutensa puolesta 600: sen lapojen paikalle vai pitääkö vaihtaa lavan pitimetkin?
Nopeutta setupilla on 120km/h parhaimmillaan ilman mitään syöksyjä GPS: än mukaan.