Kirjoittaja Aihe: Kaupallinen ilmakuvaus  (Luettu 99998 kertaa)

Poissa PatrikR

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #75 : 23 Heinäkuu, 2010, 21:21:45 »
Wow! Nyt on kyllä Villellä hieno laite.

Huvittavaa on se että kaikki aina puhuu kamerakaluston suojaamisesta. Ei millään pahalla tietenkään mutta kun kuvaa kattoo niin taitaa olla niin että kamera on palikoista kaikista halvin.

Todella hieno kopu! Onnea Villelle tuleviin lentoihin ja kuvauksiin.

Mä tarttisin tollaset jalat... Mistä sellasia saa tilata, voiko Ville auttaa?

Jay604

  • Vieras
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #76 : 26 Heinäkuu, 2010, 17:45:12 »
Luin vain noin puolet sivuista mitä tässä langassa oli, mutta ajattelin heittää yhden linkin saksalaisfirman tuotoksista.

-

Itse ainakin lähtisin suoraan tälle linjalle jos olisi kaupallinen ilmakuvaus mielessä ja jättäisin helikopterin ihan vaan lennättelyä varten.

Jaksaa varmasti nostaa tarpeeksi, on kevyt ja turvallinen, uskomattoman pitkät lentoajat jos katsotte www.mikrokopter.de -sivustolta kuvausta hexakopterista.

Tehty tarkoitukseen, ja elektroniikkaa löytyy tarpeeksi ettei tarvitse murehtia lentämistä läheskään samalla tavalla mitä helikoptereissa.

Hintaa tuolla kommenteissa jotkut päivittelivät, mutta en nyt sanoisi että tuo niin hirvittävän kallis on. Elektroniikkahan ja hyvät moottorit ym. tuossa maksaa.

Minun valinta olisi ehdottomasti hexakopter tai vastaava, jos olisin nimenomaan kuvauskäyttöön ostamassa laitteistoa enkä modaamassa esim. jo olemassa olevasta kopterista.

EDIT: Tossa vielä jonkun harratelijan kuvauksia, "Octocopterista".



Oiskohan tämän äskeisen isoveli tjsp, ilmeisesti 8 propellinen versio.
« Viimeksi muokattu: 26 Heinäkuu, 2010, 20:10:22 kirjoittanut Jay604 »

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #77 : 26 Heinäkuu, 2010, 17:48:34 »
Jaksaa varmasti nostaa tarpeeksi
Tämä nimenomaan on se kompastuskivi. Järkkäriä ja hyvää optiikkaa nostavia multikoptereita ei ole vielä kaupan. Saatika sitten että tuotantotason videokalustoa lähtisi kantamaan. Pienet prosumer-kamerat ja kuluttajatason videokamerat kyllä nousevat.

Jay604

  • Vieras
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #78 : 26 Heinäkuu, 2010, 18:56:03 »
Jaksaa varmasti nostaa tarpeeksi
Tämä nimenomaan on se kompastuskivi. Järkkäriä ja hyvää optiikkaa nostavia multikoptereita ei ole vielä kaupan. Saatika sitten että tuotantotason videokalustoa lähtisi kantamaan. Pienet prosumer-kamerat ja kuluttajatason videokamerat kyllä nousevat.

-tossa pisti silmään nimenomaan uskomattoman pitkä lentoaika mikä olis tietysti ihanteellinen ilmakuvaukselle.

Jos tuo kyseinen toimii 4S lipoilla ja kuvittelisin että nosto/tehosuhde on parempi mitä helikopterilla (korjatkaa jos olen väärässä), niin kyllähän tuommoisen vois tehdä vaikka 2x 6S -lipoille.

Eikös noi jenkkiarmeijan UAV:t, siis ne mitkä painaa jossain 5-10kg välillä sotilaan mukana kannettava, kasattu 5 minuutissa.. eli en tarkota mitään hyskyja tai predatoreja :D  -kattelin dokkarin noista tuossa jokusen aikaa sitten. Ei näytetty läheltä mutta näytti siltä että olis ollu koaksaalinen vehje. En nyt mene vannomaan mutta kuitenkin..

EDITTIÄ: -Täytyykin kysyä vielä että minkä painoisista kameroista nyt on kyse, kun puhuit "tuotantotason videokalustosta"?
« Viimeksi muokattu: 26 Heinäkuu, 2010, 18:58:22 kirjoittanut Jay604 »

Poissa Jarno Mäkinen

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #79 : 26 Heinäkuu, 2010, 19:25:59 »
En kyllä lähtisi noilla hexakoptereilla liikkeelle kovin tuulisella kelillä, saati sitten jonkun Panasonic HVX200:sen kanssa. ;)

Mun nykyinen bensakopteri kykenee aika helposti 15kg lentopainoon ja samalla 45 min lentoaikaan. Suuremmalla tankilla aikaa voi tietysti myös jatkaa. Videon hexakopterilla tuskin noihin lukuihin pääsee mitenkään.

Bensakopterin eduksi voi myös laskea sen, että lataamisesta ei kuvauskeikalla tarvitse huolehtia lainkaan. Generaattori tuottaa virran sekä itse kopterille että tarvittaessa vaikka kameroille ja muille oheislaitteille.

Toki tuollaisessa pikkuhimmelissä on hyviäkin puolia. Se on ainakin pirun kätevä kuljettaa mukana ja napata nopeasti käyttöön. Kait sillä ihan oikeasti voisi jotain pikkuruista HD-kameraa kuljettaa...

Jarno

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #80 : 26 Heinäkuu, 2010, 19:47:05 »
Jos tuo kyseinen toimii 4S lipoilla ja kuvittelisin että nosto/tehosuhde on parempi mitä helikopterilla (korjatkaa jos olen väärässä), niin kyllähän tuommoisen vois tehdä vaikka 2x 6S -lipoille.
Se näissä juuri onkin, että hommaa ei voi skaalata rajattomasti ylöspäin vain kokoa ja jännitettä kasvattamalla (toisin kuin koptereita). Roottorien tulisi kyetä reagoimaan riittävän nopeasti käskyihin, jotta laite pystyy pitämään itsensä vakaana. Tämä tarkoittaa suoraan sitä, että moottori + potkuri ei saa olla liian raskas. Katto tulee hyvin nopeasti vastaan.

Herkkyysvaatimuksesta pääsee irti muuttamalla rakennetta siten, ettei noston lisäämiseen tai vähentämiseen per roottori tarvitse muuttaa roottorin kierrosnopeutta. Käytännössä siis muuttuvilla lapakulmilla. Tämä johtaakin sitten siihen, että hexakopterissa on periaatteessa kuusi kertaa enemmän liikkuvia osia (nupeissa) kuin tavallisessa kopterissa ja rakenteen yksinkertaisuuden etu menetetään.

Ja tuotantovideokalustolla tarkoitin useamman kilon painoisia videokameroita, mitä näitä nyt on.

Jay604

  • Vieras
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #81 : 26 Heinäkuu, 2010, 20:04:49 »
Jos tuo kyseinen toimii 4S lipoilla ja kuvittelisin että nosto/tehosuhde on parempi mitä helikopterilla (korjatkaa jos olen väärässä), niin kyllähän tuommoisen vois tehdä vaikka 2x 6S -lipoille.
Se näissä juuri onkin, että hommaa ei voi skaalata rajattomasti ylöspäin vain kokoa ja jännitettä kasvattamalla (toisin kuin koptereita). Roottorien tulisi kyetä reagoimaan riittävän nopeasti käskyihin, jotta laite pystyy pitämään itsensä vakaana. Tämä tarkoittaa suoraan sitä, että moottori + potkuri ei saa olla liian raskas. Katto tulee hyvin nopeasti vastaan.

Herkkyysvaatimuksesta pääsee irti muuttamalla rakennetta siten, ettei noston lisäämiseen tai vähentämiseen per roottori tarvitse muuttaa roottorin kierrosnopeutta. Käytännössä siis muuttuvilla lapakulmilla. Tämä johtaakin sitten siihen, että hexakopterissa on periaatteessa kuusi kertaa enemmän liikkuvia osia (nupeissa) kuin tavallisessa kopterissa ja rakenteen yksinkertaisuuden etu menetetään.

Ja tuotantovideokalustolla tarkoitin useamman kilon painoisia videokameroita, mitä näitä nyt on.

Jep.. alan ymmärtää pointin..

No tuommoseen GoPro -kuvailuun tuollanen on kyllä melkeinpä täydellinen, helikopteria tietty mukavempi lentää jos kuvailee harrastusmielessä. Itse tuskin koskaan niin vakavissaan alan kuvailemaan että alkaisin modaamaan esim. kopterin runkoa erikseen ja tuollaiset kunnon ammattilaiskameratkin maksaa niin maltaita että ei tarvi amatööriharrastelijan haaveilla tai edes ajatella moisia.   :D

Jay604

  • Vieras
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #82 : 26 Heinäkuu, 2010, 20:13:14 »

Mun nykyinen bensakopteri kykenee aika helposti 15kg lentopainoon ja samalla 45 min lentoaikaan. Suuremmalla tankilla aikaa voi tietysti myös jatkaa. Videon hexakopterilla tuskin noihin lukuihin pääsee mitenkään.

Bensakopterin eduksi voi myös laskea sen, että lataamisesta ei kuvauskeikalla tarvitse huolehtia lainkaan. Generaattori tuottaa virran sekä itse kopterille että tarvittaessa vaikka kameroille ja muille oheislaitteille.

...15kg  ;D

nyt puhutaan joo kyllä näköjään ihan tosimiesten värkeistä :D

Mutta joo, työkalu tarkoitukseensa. Omasta amatöörinäkökulmasta, joko tavallinen EP helikopteri taikka tuommonen ja siihen Gopro hero vaikkapa niin ihan siedettävää jälkeä. :) -Riittäis hienosti mulle :)

Poissa Jarno Mäkinen

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #83 : 26 Heinäkuu, 2010, 20:28:44 »
Go Pro muuten tekee yllättävän hyvää jälkeä, mutta näyttää lähinnä huvittavalta mun kopterin kameratelineessä killuessaan.  Kokeiltu on. ;D

Jos katsot tän keskustelun sivua kaksi, niin siellä se mun laite on näkyvissä...

Jarno

Jay604

  • Vieras
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #84 : 26 Heinäkuu, 2010, 22:24:31 »
Go Pro muuten tekee yllättävän hyvää jälkeä, mutta näyttää lähinnä huvittavalta mun kopterin kameratelineessä killuessaan.  Kokeiltu on. ;D

Jos katsot tän keskustelun sivua kaksi, niin siellä se mun laite on näkyvissä...

Jarno

Joo, huomasin kyllä. Vähän eri sarjassa painitaan Go Pro:n kanssa ;)  :D

Poissa villehoo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #85 : 27 Heinäkuu, 2010, 19:19:43 »
Minun valinta olisi ehdottomasti hexakopter tai vastaava, jos olisin nimenomaan kuvauskäyttöön ostamassa laitteistoa enkä modaamassa esim. jo olemassa olevasta kopterista.

EDIT: Tossa vielä jonkun harratelijan kuvauksia, "Octocopterista".



Oiskohan tämän äskeisen isoveli tjsp, ilmeisesti 8 propellinen versio.

joo, on octokoptereillakin tullut leikittyä, ja mukavia ovat - mutta kantavuutensa lisäksi suurin syy miksi ei vakavammin niiden kanssa pelata on niiden tapa lentää, eli lapojen sijaan koko vehje kallistelee ja vaappuu tuulessa, ja vielä ei ole kukaan kehittänyt octo - hexa -koptereille kameratelinettä joka vakauttaisi kopterin oman heilunnan. Stillikuvauksessa liiketyyli ei varmaan olisi niin iso ongelma, mutta videooita tehdessä on tärkeä pystyä tekemään tasaiset ja toistettavat liikeradat kopterilla, ja tähän toistaiseksi pystyvät parhaiten nämä yksiroottoriset vispilät.

Suurin esikuva tässä busineksessa on Belgialaislähtöinen flyingcam, http://www.flying-cam.com/movies.php joka on tehnyt helishotteja esim. harry pottereihin ja james bondeihin, tällaisella lentävät:



Aika tarkkaan on tota firmaa vakoiltu :) viime vuonna vaihtoivat sähkiksiin.


« Viimeksi muokattu: 27 Heinäkuu, 2010, 19:21:18 kirjoittanut villehoo »

Poissa elvis

  • Pro torppari
  • ****
  • Virtuaalista räpyttelyä bittitaivaalla
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #86 : 01 Elokuu, 2010, 15:25:28 »
Herkkyysvaatimuksesta pääsee irti muuttamalla rakennetta siten, ettei noston lisäämiseen tai vähentämiseen per roottori tarvitse muuttaa roottorin kierrosnopeutta. Käytännössä siis muuttuvilla lapakulmilla. Tämä johtaakin sitten siihen, että hexakopterissa on periaatteessa kuusi kertaa enemmän liikkuvia osia (nupeissa) kuin tavallisessa kopterissa ja rakenteen yksinkertaisuuden etu menetetään.

Tilanne ei ehkä ole sentään ihan noin paha. Quadro (hexa/okto/hexadesimaali.. ;) ) -kopterillahan riittää roottorien kollektiivin säätäminen, cycliciä ei tarvita. Tilanne vastaa lentokoneiden vakiokierrospotkureita, joissa tosin säädetään tehoa ja kierroslukua kun tässä kannattaisi säätää lapakulmaa ja kierroslukua ohjausvasteen nopeuttamiseksi varsinkin isommilla ja inertialtaan suuremmilla roottoreilla. Harjattomilla moottoreillahan käsittääkseni on jo valmiiksi vakiokierrosominaisuus, joten lisäksi tarvittaisiin vain lapakulmien kollektiivisäätö jollakin menetelmällä. Kun cycliciä ei tarvita, tärinöiden määrä pienenee merkittävästi lapakulmien pysyessä samana riippumatta lavan suuntakulmasta- nykyaikaiset potkuriturbiinikoneetkin han ovat värinöiltään melko olemattomia ja vakiokierroshuiskalla varustetuissa pikkukoneissakin tärinä tulee lähinnä mäntämoottorista. Mekanismikin voi olla varsin yksinkertainen ja luotettavuudeltaan hyvä verrattuna kopteripuolen swashplate-vipuviritelmiin.

Näköjään ainakin Graupnerilta löytyisikin johonkin (melko suureen, D240mm) kokoluokkaan sopiva säätölapapotkuri Sabenkin kautta tilaamalla: http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=39985&grpid=5013. Näköjään lavat saa miinuskulmillekin, eli selkälentokin onnistuisi  ::) Googlaamalla "variable pitch propeller" löytyy lisää tauhkaa..
Ei oo helppoo olla Mikko Kuustonen, ei.
-elvis-

Poissa elvis

  • Pro torppari
  • ****
  • Virtuaalista räpyttelyä bittitaivaalla
Valmis vakiohuiskapaketti..
« Vastaus #87 : 01 Elokuu, 2010, 16:26:03 »
Edelliseen juttuuni viitaten tein vähän hakua vakiohuiska-aiheesta.

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6297

Eipä olisi pahemmin hinnallakaan pilattu. Noita neljä nopareineen (vai voisiko olla mahdollista iskeä kaikki moottorit saman, riittävän antotehoisen noparin perään ilman että savu lähtee, osaako joku sanoa??? Tässähän kuitenkin kaikki moottorit saisivat pyöriä samalla nopeudella) ja servot hoitamaan lapakulmia gyrojen ym. perään niin siinäpä olisi ketterä quadro..?
Ei oo helppoo olla Mikko Kuustonen, ei.
-elvis-

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Valmis vakiohuiskapaketti..
« Vastaus #88 : 01 Elokuu, 2010, 18:32:22 »
Edelliseen juttuuni viitaten tein vähän hakua vakiohuiska-aiheesta.

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6297
Kyllä kyllä, onhan noita. Mutta kaikki ovat noin säälittävän pieniä. Muuttuviin lapakulmiinhan pitää mennä vastan sitten, kun kiinteäkulmainen roottori käy liian suureksi eli raskaaksi. Kyllä vielä tuossa koossa ja etenkin noin pienellä moottorilla kiinteät lapakulmat toimisi. Ongelmia tulee siinä vaiheessa, kun mennään sinne ~60+ cm halkaisijalta oleviin roottoreihin ja useamman sadan watin tehoihin per roottori. Sen kokoluokan muuttuvakulmaisia nuppeja ei taida löytyä, kuin koptereista swashplateineen.

jpheli

  • Vieras
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #89 : 01 Elokuu, 2010, 18:38:40 »
Itse asiassa meillä on kyllä aikas helkutin isojakin säätyvä lapasia laitteita. Oman tiimini porukalla isoin quadkopteri on about 2m halkasijaltaan ja siinä on 450sen lavat kinni nurkissa. Elektroniikka on itse kehitettyä ja ohjelmat myös.

Tänä päivänä alkaa tuota elektroniikkaa olemaan todella hyvin tarjolla samoin kuin noita quad/hexa/octo koptereita. Esim nuo Mikrokopterit lentää viellä ihan kivasti 10m/s tuulessa.

Itse kuulun ryhmään joka kehittää moisia härveleitä harraste ja professionaali käyttään.

--jp

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #90 : 01 Elokuu, 2010, 19:23:46 »
Itse asiassa meillä on kyllä aikas helkutin isojakin säätyvä lapasia laitteita. Oman tiimini porukalla isoin quadkopteri on about 2m halkasijaltaan ja siinä on 450sen lavat kinni nurkissa.
Noniin! Onko linkkiä tai vinkkiä tekniikkaan, jolla kulmia säädellään? Eli onko valmista tekniikkaa eli kaupasta ostettava "nuppi", vai itse väsätty?

jpheli

  • Vieras
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #91 : 01 Elokuu, 2010, 19:37:43 »
Luonnollisesti tässä vaiheessa vielä itse tehty nuppi mutta kylläkin 450sen osista

RCGroups on erittäin hyvä mesta tiedon keruuseen ja tässäpä esim yksi projekti
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1189826

Sitten tuota meidän Virtual Robotix networkkiä kandee seurata osoitteessa
http://diycyborg.ning.com/

Ja kaikkein paras paikka asioiden selville saamikseksi ja mikä on meidän pääkehitys yhteisömme niin on luonnollisesti DIYD,,
http://diydrones.com/ 

DIYN alaisuudessa olemme kehittäneet/kehitämme täysin automaattiset autopilotit lentokoneille, quadeille ja helikoptereille. Lentokone elektroniikka/softa osaa automaattisen navigoinnin, laskeutumiset yms. Ja samaa meidän ryhmämme tekee nytten quad/hexa koptereille. Myöskin taustalla meillä on heli porukka rakemtamassa meidän softan pohjalta helikopteri ohjelmiston mistä löytyy navigoinnit yms.

Itse vastaan meidän kansainvälisestä quad/hexa alustan kehityksestä, tiimissä on tällä hetken porukkaa italiasta, espanjasta, japanista, thaimaasta, jenkeistä, meksikosta

Niin ja sitten tietty tuo meidän vanhempi quad site eli http://AeroQuad.com

Eiköhän noista löydy hetkeksi ihmeteltävää.... :P

--jp

Poissa pasisalminen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #92 : 01 Elokuu, 2010, 22:25:07 »
Arduinon päällekkö rakennatte softaa vai?

ps. Tämä quad/hexa tms keskustelu vois olla omakin treadi. Ei ihan sovi tähän "kaupallinen ilmakuvaus" aiheen alle.

jpheli

  • Vieras
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #93 : 02 Elokuu, 2010, 04:37:05 »
Arduinon päällekkö rakennatte softaa vai?

ps. Tämä quad/hexa tms keskustelu vois olla omakin treadi. Ei ihan sovi tähän "kaupallinen ilmakuvaus" aiheen alle.

Juu pääasiassa Arduinon päälle, kylläkin meillä on omiakin projekteja joissa käytetään ARM Cortex prosessoreita yms mutta ArduCopter ja muut on Arduinon päälle rakennettu.

Totta tästä saisi hyvän keskustelu aiheen.. Ei kun aloittamaan moinen :)

--jp

JCA

  • Vieras
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #94 : 11 Syyskuu, 2010, 21:23:19 »
Laitanpa tänne, bongasin varsin hienon näkösen virityksen kun youtubessa surffailin:

http://www.youtube.com/watch?v=7mrk_uaz31o&feature=related

Poissa elvis

  • Pro torppari
  • ****
  • Virtuaalista räpyttelyä bittitaivaalla
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #95 : 12 Syyskuu, 2010, 14:29:38 »
No hienoudesta voi olla montaa mieltä, mutta tehokkaaltahan tuo näyttää :)

Sellainen viritys on käynyt mielessä, että eihän tuollaisessa heksa-okto-jne. kopterissa kaikkien potkurien tarvitse olla ohjaavia. Voisi vaikka ajatella että vehkeessä olisi isompia (vaikka 250-700 koon), parittain vastakkaisiin suuntiin pyöriviä (momentin kumoavina), keskenään samanlaisia "työ"roottoreita ja lisäksi neljä ohjailuun riittävää roottoria/potkuria (luokkaa 8") tavallisen quadron tapaan. Työroottorit voisivat olla nupiltaan vaikka jäykkiä ja niiden nopari(t) olisi kytketty pelkästään kaasuun (tai miksei kollektiiviinkin, nuppiin vaan tulee kiusallista mekaniikkaa).

Tuolla saataisiin reilusti lisää nostovoimaa ja kuitenkin ohjailuun tarvittavien roottorien hitaus pysyisi pienenä, eli ohjausvasteet nopeina.

Tai sitten ei.. Tietääkö joku tällaisesta virittelystä?
Ei oo helppoo olla Mikko Kuustonen, ei.
-elvis-

Poissa villehoo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #96 : 24 Marraskuu, 2010, 02:51:24 »
Zädäm!
Uusi showreel ja uudet nettisivut pystyssä. Molempia viilataan vielä, mutta lähes parin kuukauden hieman ahdistava taistelu huonosti koneistettujen kopterinosien kanssa alkaa olla voiton puolella ja MJ3 työkunnossa. Kommentteja otetaan vastaan.

http://www.helicam.fi/

terkuin

-ville

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #97 : 24 Marraskuu, 2010, 09:31:06 »
Kommentteja otetaan vastaan.
Monissa kohtauksissa - etenkin tuossa videon alkupäässä - häiritsi turha hätäisyys. Lyhyitä ottoja todella nopealla liikkeellä, tulee aika hermostunut fiilis. Muutamissa kohdissa myös kameran tai jälkikäsittelyn pakkaus on ollut hätää kärsimässä nopeassa pannauksessa -> kuva näyttää huonolta ja nykivältä. Pätkän musa on rentoa chillailua ja kontrasti nopeisiin hätäisiin otoksiin on melko outo. Muutenkin muutamat otot näyttivät vähän siltä, että alkoivat liian myöhään ja loppuivat liian aikaisin, eli toiminta oli jo täydessä tohinassa kun leikattiin sisään ja vielä kesken kun leikattiin ulos. Olisi toiminut nopeassa action-pätkässä, mutta ei mielestäni niinkään tässä. Siis etenkään tuon musan kanssa.

Videon loppua kohden stabilointisoftan muljutukset alkoivat näkymään ja myös häiritsemään yhä enemmän. Kuva tempoi ja venyi todella villisti muutamissa kohtauksissa.

Loppuiko video lopusta kesken? Ainakin musiikki taukosi kuten seinällä leikaten.

Positiivisista asioista mainittakoon erityisesti kuvan käsittely, komeaa kun aina ei yritetä saavuttaa vain sitä luonnollista (tylsää) lookia vaan lähdetään reilusti tuonne filmin ja topgearin suuntaan. Greit! Myös lopun "making of" -pätkät olivat todella hyvä lisä, tällaista en ole ennen ainakaan tässä mittakaavassa ilmakuvauslafkojen showreeleissä nähnyt. Lisää vaan kuvia vehkeestä esiin, kiinnostava laite!

Asiasta on ollut juttua foorumilla aiemminkin, mutta kerrotko vielä mikä hyöty roottorikehän tasolle nostetusta perästä on? Kopteri ei kallistu?

Kiitos videosta, tällaisten katselu antaa aina uutta pontta myös omaan harrastukseen! Nimim. uuden kameratelineen hiilarit pöydällä levällään. :)

Poissa pasisalminen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #98 : 24 Marraskuu, 2010, 19:18:17 »
Nättiä!

Oliko tässä jo uudella vehkeellä kuvattuja juttuja vai kaikki vanhalla?

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Kaupallinen ilmakuvaus
« Vastaus #99 : 24 Marraskuu, 2010, 19:51:28 »
Lainaten:

Asiasta on ollut juttua foorumilla aiemminkin, mutta kerrotko vielä mikä hyöty roottorikehän tasolle nostetusta perästä on?

Ehkä tuossa oli kyse yx yhteen kopteriin viitaten, miten se käyttäytyy....Kuten Anssi vuosi sitten kopterin säätökurssin esitelmässään mainitsi ?
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
1 Vastauksia
3534 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Maaliskuu, 2008, 21:34:14
kirjoittanut Petri P
5 Vastauksia
4446 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Heinäkuu, 2009, 23:14:43
kirjoittanut riku
6 Vastauksia
7139 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Maaliskuu, 2011, 09:11:32
kirjoittanut Emtec
10 Vastauksia
7368 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Syyskuu, 2011, 10:21:15
kirjoittanut Trnquill
29 Vastauksia
22830 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Elokuu, 2012, 22:07:31
kirjoittanut ToniH