Kun foorumilta kysyy, foorumi vastaa.
Tämä(kään) harrastus ei ole sellainen, jossa olisi vain yksi totuus ja yksi oikea mielipide. Jos näin olisi, foorumi olisi tarpeeton ja voisimme julkaista kootut oikeat mielipiteet vaikkapa painettuna kirjana.
Mitä tuohon aikaisemmin vitsinä heittämääsi esimerkkiin "ostanko DX6i + FB-kopu?" -"Ei, DX8 ja FBL" tulee, ovat nuo saamasi neuvot sangen päteviä. Etenkin FBL-kopteri voi olla aloittelijalle helpompi, kuin tangollinen. Toki sähköisessä säätämisessä ja tietokoneen kanssa kykkiessä on paljon enemmän mahdollisuuksia mennä metsään kuin tangollisen kopterin kanssa (jossa tietokoneella säädetään vain gyron asetuskset - usein ei sitäkään), mutta useimpiin FBL-purkkeihin alkaa löytyä jo valmiita setuppeja eri koptereille. Ja onhan se mekaaninenkin setuppi ilman tankoa helpompi, voi skipata suoraan tuon swashin kanssa pähkäilynkin josta kyselit edellä neuvoa. Käytännössä siis kopteri kasaan, FBL-purkki kiinni, asetukset sisään suoraan netistä ja ilmaan.
Toki tuosta edellä heittämästäni mielipiteestäkin voidaan olla montaa mieltä, mutta ymmärtänet ajatuksen. Tekniikka kehittyy ja etenkin uuden harrastajan on helppo omaksua heti uudet tuulet. Ei ole mitään järkeä opetella lennättämään mekaanisella rate-gyrolla, vaikka sillä tavalla joskus onkin lennätetty paljon. Käytännössä kaikki kehitysaskeleet jota tämä harrastus on ottanut on muuttanut lennättämistä helpompaan ja sitä myöden aloittelijaystävällisemp
ään suuntaan. On totta kai ihan okei aloittaa "vanhalla vaikealla tekniikalla" (kärjistetysti), mutta ei pidä harmistua jos kokeneemmat opastavat sinua helpomman ja loivemman omaksumiskäyrän suuntaan.
Ps ja kun joku mukava ihminen jaksaa jakaa ohjeet dx7s mankan ohjelmointii 450 pro malliin.Kaikki tipsit olen yrittänyt(laiskasti) etsiä mutta jos sais semmoisen yhden todella toimivan setuoin alusta saakka lähinnä kanavat ja niiden rev,tai swash liikkuvuus kiinnostaa?
Oletko kurkannut kopterit.netin Wikiin? Linkki löytyy sivun ylälaidasta, heti Etusivun vierestä. Siellä on esimerkiksi tällainen artikkeli:
http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=CCPMbasicsPikaohjeena (koska haluan päteä
):
-Liikuta vasenta tikkua ylös/alas, liikkuvatko kaikki servot samaan suuntaan yhdessä? Jos yksi servo liikkuu toiseen suuntaan kuin muut, reversoi VAIN se. Sinun ei tarvitse koskaan reversoida swashilta yhtä servoa enempää, joskus ei yhtäkään.
-Kun nostat vasenta tikkua, kasvaako lapakulmat? Jos ei, käännä Pitch (tai vast.) arvo käänteiseksi. Eli esim. -60% -> +60%. Nyt swash liikkuu oikeaan suuntaan.
-Kun liikutat oikeaa tikkua vasemmalle, kallistuuko swash vasemmalle (kopterin takaa katsottaessa)? Jos ei, käännä Aileron (tai vast.) arvo käänteiseksi. Eli esim. -60% -> +60%. Nyt swash kallistuu sivusuunnassa oikeaan suuntaan.
-Kun liikutat oikeaa tikkua eteen, kaallistuuko swash eteen (kopterin takaa katsottaessa)? Jos ei, käännä Elevator (tai vast.) arvo käänteiseksi. Eli esim. +60% -> -60%. Nyt swash on säädetty liikkeiden puolestan oikein ja valmiiksi. Helppoa!
Jottei menisi aivan aiheen vierestä: ottaa kupoliin, kun posti kiikuttaa tänään kauan odotetun paketin mulle himaan, vaikka itse olen töissä. Paketin piti alun perin tulla ollessani lomalla, mutta viivästyi. Nyt paketti päätynee lähipostiin noudettavaksi vasta maanantaina. Hyvää viikonloppua mulle.