Tässähän on tosiaan kaksi erilaista tilannetta. Ruuhkassa vetoketju on yleensä toimiva, mutta seassa on niitä sankareita, jotka yrittävät kuroa sen edessään olevan välin äkkiä umpeen heti, kun huomaavat että naapurikaistalta liittyjä laittaa vilkun päälle.
Normaaliliikenteesä on kiihdytyskaistaa ajavan velvollisuus katsoa sopiva väli ja sovittaa se oman nopeutensa muiden vauhtiin. Jos siinä vieressä ajoradalla aletaan kiihdyttelemään ja jarruttelemaan yllättävästi, niin se vaan sotkee pelin. Sopivasti kaasupoljinta keventämällä voi kyllä useasti antaa ihan järkevästikin tilaa jossain tilanteissa.
Oman empiirisen kokemuksen perusteella mitä kauemmaksi pkseudusta ajaa sitä huonommin keskimäärin kiihdytyskaistaa osataan käyttää. Näkee näitä kiihdytyskaistan loppuun parkkeeraamisia ja muita jänniä ratkaisuja. Ajele siinä sitten perässä ja koita liittyä liikenteen sekaan, kun edessä oleva jarruttelee ja lopulta pysähtyy. Periaatteessa sitähän ei saisi ohittaakaan, varsinkaan, jos vilkku on päällä.
Yksi hauska tapaus sattui joitain vuosia sitten Lahden kohdalla motarilla, kun ajelin silloin tällöin täysperävaunulla keikkaa. Nokka kohti Helsinkiä ja vakionopeudensäädin siinä 85 km/h paikkeilla. Aurinkoinen aamupäivä, eikä ketään samaan suuntaan ajavaa näkökentässä, kunnes Lahden rampista tulee pakettiauto. Pappa ajelee siinä vitollansa (lippalakki päässä, ylläri) tasan samaa vauhtia kuin minä ja sattuu kiihdytyskaistalla ihan rinnalle. No, kiihdytyskaista loppuu, mutta äijä on ilmeisen tyytyväinen omaan ajolinjaansa ja jatkaa matkaansa pientareella. Siinä se köröttelee kärryn rinnalla ainakin kilsan jos toisenkin. Mä ihmettelen hymyillen peilistä ja pidän oman linjan kaistan vasemmassa laidassa, etten vahingossa heilauta mersua kärryllä penkan puolelle. Sitten äijä kyllästyy. Jää ensin taakse ja sitten kiihdyttää vasemmalta ohi about 120 lasissa ja fingeri pystyssä. Yleensä oon vilauttanut noille sormettajille vastatervehdykseksi littipeukkua hymyn kera, mutta tällä kertaa veti kyl hiljaseks.
Noin yleensä ei ole kyllä isonkaan auton kanssa ollut vaikeuksia liittyä, vaikka vauhtia ei läheskään aina saa lähellekään muitten nopeutta. Ehkä se on koko, mikä puhuu, mutta kun laittaa vilkun päälle ja tehostekeinona pikku hiljaa valuttaa naapurikaistalle, niin aina sieltä se oma rako löytyy, ruuhkassakin..