Tossa aikasemmin keskusteltiin tästä mun uuden karheesta maailman parhaasta Kiasta.
Delta-Auto ilmotti juuri että niillä ei ole virheitä sattunut, kyseessä vaan on paska yksilö.
--
Pesurinletkujen ja vaihdekepinnupin takuukorjauksen yhteydessä tutkittiin kakkosvaihteella esiintyvää ulinaa.
Korjaamo päätyi yhdessä maahantuojan kanssa vaihtamaan kytkimen, sillä tehtaan korjausohjeiden mukaan suoritetun diagnoosin perusteella, vika viittasi kytkimen/paineasetelman oireeseen.
--
Samalla huoltokerralla havaittiin myös että turbolta kuuluu ylimääräistä ääntä. Turbo irrotettiin ja kuten kirjoitat, turbon imukanavissa havaittiin öljyä. Turbo tutkittiin tarkemmin ja siinä havaittiin selkeä välys ahtosiipien akselissa. Tämä välys aiheuttaa sen, että öljyä pääsee niin sanotusti turbon läpi. Moottoriöljykorkin auki jäämisellä ensihuollon yhteydessä ei siis ole minkäänlaista yhteyttä turbossa havaittuun välykseen, eikä sitä kautta myöskään öljyyn imukanavissa. Kyseessä oli viallinen turbo, joka uusittiin takuuna valmistevirheen perusteella.
--
Turbon vaihdon yhteydessä moottoriöljyn määrä tarkastettiin. Tarkastuksessa havaittiin, että moottoriöljyä oli enemmän kuin kuuluu. Mekaanikko havaitsi, että moottoriöljyn joukossa oli polttoainetta. Dieselmoottorissa, polttoainetta pääsee moottoriöljyn joukkoon johtuen pakoputken yhteydessä olevan hiukkassuodattimen puhdistuspolttoprosessis ta. Puhdistuspoltto tapahtuu ajon aikana automaattisesti, eikä sitä välttämättä voi havaita ajossa – ainoastaan hyvin pienestä polttoaineen hetkellisen kulutuksen noususta.
Hiukkassuodattimen puhdistuspolttoprosessis sa ylimääräistä polttoainetta ruiskutetaan moottorin palotilaan palamisen loppuvaiheessa. Tällöin polttoainetta ohjautuu hiukkassuodattimeen, jossa se palaa poistaen nokea hiukkassuodattimesta. Osa polttoaineesta huuhtoutuu sylinterin seinämää pitkin öljyn joukkoon.
--
Se, että öljyä oli yli maksimirajan, ei siis ole johtunut moottorivauriosta, viallisesta turbosta tai ensihuollon yhteydessä irti jääneestä öljykorkista, vaan tuosta edellä mainitusta hiukkassuodattimen polttoprosessista. Koska öljyn seassa havaittiin polttoainetta, öljyt ja suodatin uusittiin.
--
Koska ääni havaittiin vielä kytkinpaketin uusinnan jälkeen, päätettiin vaihteisto avata – tämäkin teknisen palvelun ennakkoluvalla. Kun vaihteisto avattiin, havaittiin siellä välystä 2-vaihteen ulosottolaakeroinnissa ja 2-vaihteen osissa myös hieman kulumaa. Nämä osat tilattiin ja uusittiin. Korjauksen jälkeen koeajoimme jälleen autoa ja asentaja totesi, ettei ääni ollut kokonaan poistunut.
--
Vaihteisto avattiin uudelleen tutkimuksia varten ja vaihteistoon tilattiin perän runko. Kun runko oli uusittu, suoritettiin autolla useampi erillinen pitkä koeajo, jossa asentajan mukana oli huoltomyyjä ***** ********. Koeajon lopputulos oli rohkaiseva auton ollessa nyt äänetön.
--
Mitä tasauspyörästön takerteluun tulee, ei kyseinen vika ole voinut aiheutua korjaamon tekemisien johdosta tai vaihteiston kahdesta aiemmasta irrotuksesta, kuten kirjoitat. Perän rungossa on tapit, jotka ohjaavat osat oikeille paikoille. Tappien reikien porauksen ollessa edes hieman vino, kuten tässä tapauksessa on ollut, saattaa takertelua syntyä. Myöskään ensimmäisenä uusittua kytkinpakettia ei voida asentaa paikalle ilman erillistä keskitystyökalua, eikä kytkinpaketti voi täten jäädä vaihteiston ja vauhtipyörän väliin vinoon.
--
Reklamaatiossasi kirjoitat, että turbon vaihdon jälkeen, ahtoputki irtosi kymmenen kilometrin ajon jälkeen. Turboahdin uusittiin autoon 28.11.2014. Ahtoputki irtosi 8.1.2015 ajokilometrimäärässä 17.061km, jolloin auto tuli hinausautolla takaisin korjaamolle. Ahtoputken irtoamisen aiheutti alkuperäisen putkenkiristimen löystyminen.--
^ Autohan oli huollossa tuon koko ajan, turbon vaihdon jälkeen se ei missään vaiheessa tullut minun käyttöön ennen kuin tuolloin 08.01.2015. Eli ei sillä varmaan pahemmin ollu kerinny ajelee siinä kuukaudessa
Ja kuulemma ahtoputkea ei irroteta kyseisestä liitoskohdasta turbon vaihdon yhteydessä, puhdasta sattumaa siis.
Eli sattumia ja valmiiksi viallisia osia.
Tän pohjalta sanoisin että Delta-Auto on hyvä firma ja Kia on paska merkki.
E: Siis ainoa virhe mitä Deltan puolelta on sattunut oli tämä:
"Kuten viestissäsi kirjoitat, ei ensimmäinen huoltotapahtuma, ensihuolto, mennyt niin kuin piti. Huollossa jäi öljykorkki auki. Otimme auton takaisin ja tarkastimme moottorin ja totesimme kaiken olevan kunnossa.
Puhdistimme moottoritilan sekä sisätilat tuon syntyneen öljykäryn takia. Käytössäsi oli uusintakorjauksen ajan Delta Auto Herttoniemen Kia Optima ja hyvitykseksi korjaamon selvästä virheestä, Delta Auto Herttoniemi tarjosi tulevan 15.000km huollon veloituksetta."- Ajovalopesurien letkujen kiinnikkeet ei kestä
- Vaihdekepin nuppi murenee
- Huonosti säädetty käsijarru, ei pitänyt lainkaan
- Turbo rikki
- Kytkimessä vikaa
- Tasauspyörästön kohdistusreiät porattu vinoon
- Vaihdelaatikossa heikkoja osia
- Jotain nyt varmaan jo unohdin..
Suosittelen Kiaa lämpimästi kaikille jotka haluaa vähän sisältöä elämään