Talvella kaveri kauppas varaosia autostaan mulle, kun kummallakin on samanlainen ja hänen oli menossa paalaimen kitaan. Sanoin puolitosissani maksavani autosta 20 euroa. Sovittiin että katsotaan asiaa tarkemmin kun lumet sulaa ja auton saa hangesta esille.
Tänään kävin auton hakemassa. Pakoputki oli irti moottorilta asti ja kahdessa osassa auton sisällä. Olin varannut katsastusajan jotta saan auton ajettua katsastuksen kautta kotio laillisesti ja samalla tulee selvitettyä mitä vikaa on, että kannattaako pistää osiksi vai kuntoon.
Pakoputken tungin siellä ostopaikan pihalla kiinni ja paikallinen isäntä heftasi hiukan saumaa jotta pysyy matkan ajan paikallaan. Takavaimenninta en laittanut, kun se oli niin pahasti ruosteessa. Jätin sen takaluukkuun.
Auton ajelin komean pörinän saattelemana noin 40 kilometrin matkan katsastuskonttorille ja matkalla vähintäänkin triplasin ajoneuvon arvon täyttämällä tankin bensalla nesteen huoltiksella.
Katsastusmiehelle mainitsin virne naamalla että ei se ihan täysin kunnossa ole, mutta katotaan nyt että millanen lista tulee jotta korjataanko vaiko ei.
Aikansa se sitä katseli, mittaili jarrut ja iskarit sekä koputteli pohjaa ja totesi; Kyl sun tarttis toi etuvalon umpio vaihtaa vasemmalta kun se lasi alkaa olemaan jo aika samea.
Tästä merkintä rekisteriotteeseen ja ulos konttorilta.
Eli 1,5 vuotta seissyt, hieman homeinen ja sammaloitunut auto, siihen pakoputki hitsillä ja rautalangalla kiinni että kehtaa ajaa konttorille ja leima paperiin.
Kulut ollu menopelistä tähän mennessä
Auto 20e
Katsastus 44e
Bensaa 60e
Hitsarille korvaus saumasta ja rautalangasta 10e
Yhteensä 134€ ja leimaa vuodeksi eteenpäin kun umpion (alle 100e) vaihtaa.
Joskus käy hyvin. Tosin lupasin kaverille maksaa kokonaiset 50 euroa parinkympin sijaan kun olikin niin hyvä auto