Tulipa autettua mahdollista uutta harrastajaa alkutaipaleella. Kaverin tuttavan hiukan toisella kymmenellä olevalle pojalle oli joululahjaksi ostettu "RTF"-RC-lennokki, sellainen vaahtomuovinen n. 40 cm kärkivälillä oleva moottoroitu liidokki pienellä harjallisella moottorilla taittolapapotkureineen, pelkällä korkeus- ja sivuperäsinohjauksella (siivekkeiden paikat siivissä mutta ei leikattu irti eikä tietenkään servoja) ja 2S-akulla.
Kone oli suoraan paketista täysin lentokelvoton, kaarsi jyrkästi oikealle voimakkaasti "koukkien" eikä reagoinut ohjaukseen juuri mitenkään.
Pojalla eikä vanhemmilla ei mitään aiempaa kokemusta lentävistä RC-laitteista joten minua pyydettiin apuun kun kaveri tiesi minun harrastavan jonkin verran myös kiinteäsiipisiä.
Totesin sitten että a) painopiste oli siiven keskikohdan takana ja b) ohjainpinnat liikkuivat ehkä 5 milliä molempiin suuntiin. Hiukan painoa (avain
) nokkaan ja työntötankojen siirto hornien sisimpiin reikiin siten että liikeradat saatiin maksimiin (eivät kovin kummoiset siltikään) muutti koneen ohjauskelpoiseksi ja mukavahkosti liitäväksi, joskin painopiste oli edelleen ehkä hiukan takana, joten omistaja puikkoihin ja homma rupesikin heti sujumaan yllättävän mallikkaasti, mitä nyt laite kävi kertaalleen puussa mutta onneksi putosi sieltä alas. Uskoisin että jatko sujuu, neuvoin korvaamaan kaverilta lainatun avaimen jollain sopivan painoisella metalli- tai sinitarramöykyllä ja kerroin mihin kohtaan painopisteen suunnilleen tulisi sijoittua. Niin omistaja kuin isänsäkin olivat hyvin tyytyväisiä kun kone saatiin lentämään ja todettiin senverran torpinketäväksikin että isän sanoin sille voidaan laskea minuuttihinnan sijaan ehkä jopa tuntihinta.
Ja vehjes oli siis ostettu ihan Suomesta oletettavasti alan liikkeestä (saattoi toki olla lelukaupastakin, en kysynyt tarkemmin) missä oli suositeltu ko. mallia helppona aloittelijalle. Sitä se toki onkin trimmauksen jälkeen mutta perehtymättömältä olisi luultavasti jäänyt säätämättä ja päätynyt kaapin päälle pölyttymään "mahdottomana lentää", mukana tulleet ohjeet kun eivät olleet tarjonneet mitään apuja todettuihin ongelmiin. Olisiko sitten käynyt niin että lennokki on alunperin suunniteltu hiukan isommalle akulle, ainakin akun paikka oli selvästi väljä, ja sitten seuraava akkuerä ollutkin pienempiä jolloin painopiste meni metsään? Mutta ohjainpintojen olemattomille liikeradoille on kyllä vaikea keksiä selitystä paitsi tietty ehkä kasaajan virhe?