PS. kannattaa muistaa, että mitä enempi nupista ottaa lapakulmia ulos, niin sen epälineaarisemmaksi ohjaus muuttuu äärialueilla ja sen vaikeampi sen virheitä on hallita. Näin ollen kannattaa ottaa vaan se määrä lapakulmia pitchiin kuin sattuu tarvitsemaan. Lapakulmakäyrääkin on helpompi säätää jos 100% on oikeasti se maksimimäärä mitä käytetään eikä esimerkiksi 80% ole jo jotain 13 astetta.
Vaikka en mikään 3D expertti olekaan, niin oletan, että noita maksimilapakulmia käytetään lennossa ainakin isoksi osaksi vain nopeissa pysäytyksissä, näyttävissä äkkilähdöissä jne. Ajan takaa sitä, että harvoin varmaan tarvitsee kovin tarkkaa ja tunnokasta cyclic ohjausta, kun lavoissa on 13 astetta tai enemmän collective kulmaa...?
Jos swashplate bindaa vain ylhäällä, linkkejä kannattaa lyhentää. Jos bindausta tapahtuu kummassakin päässä, pitää radiosta laskea lapojen kokonaiskulmaa, eli Spektrum-kielellä swash mix -valikon pit. eli pitch-arvoa. Yksittäisten servojen liikkeen päätepisteitä ei pidä mennä sorkkimaan muussa tarkoituksessa, kuin swashplaten tasaamiseksi ylä- ja ala-asennossa.
Enemmän minua mietitytti näitä lukiessa, että mitä perusteluja löytyy sille, että yksittäisten servojen end pointteja ei saisi käyttää swashin laskemiseen/nostamiseen liikeratansa toisessa ääripäässä? Kuvitellaan vaikka tilanne, että mekaanisesti on hierottu niin tarkkaan kuin mahdollista linkistö symmetriseksi, mutta silti ääripäät tuottaa 0,5 astetta eroavan lapakulman. Vastaavasti toinen suunta raahaa koko matkan sen 0,5 astetta jäljessä esim. lapakulmakäyrän arvoissa 25% ja 75%. Miksi tällöin ei saisi tasata ääripäiden lapakulmia joko lyhentämällä tai jatkamalla (riippuen kumpaan suuntaan haluaa korjata) kaikkien cyclic servojen end pointteja toiseen suuntaan? Eihän se käytännössä eroa swashin tasaamisesta siinä pisteessä juuri mitenkään paitsi, että säädetään kaikkia servoja vähän.
Jossain hienossa mankassa tuohon on varmaan oma ominaisuutensa, jolla maksimi pitchin pystyy säätäämään erillisenä positiiviselle ja negatiiviselle suunnalle (eikä pelkästään yhteisaluella niinkuin esim. DX7:ssa), mutta aina täytyy muistaa, että nuo on vain ohjelmallisia ominaisuuksia käyttämässä samoja rajattuja muuttujia. Miten muuten tuota voisi käytännössä säätää erilaiseksi eri suuntiin kuin rajoittamalla kaikkien servojen maksimiliikettä kanavan eri ääripäissä?