Futaba GY401 Asennus ja säätö Suomiversio Futaban sivuilta löytyvästä säätö oppaasta, paranneltuna, yksityiskohtaisempana, selkeytettynä, ja kuvallisena. Eli siis täysin uudistettuna. Parannettavaa löytyy varmasti, joten jos on jotain lisättävää niin voi vapaasti ilmoittaa. Kiitos Janille korjaus avusta.
Doc.- tiedostona osoitteesta
http://www.runryder.com/helicopter/gallery/27629/Futaba_GY401_Saato_ja_asennus_suomeksi_LOW_RESOLUTION.doc
Futaba GY401 AVCS gyroHuomaa että ohjeessa käytetyt termit voivat olla eri radioissa erilaisia, tai säädöt joudutaan tekemään jollain eri tavalla. Seuraava pätee ainakin Futaban radioihin.
Step By Step säätöohje1. Asenna gyro käyttäen joko mukana toimitettua teippiä, tai laadukasta kaksipuoleista servoteippiä. Monen päällekkäisen kaksipuoleisen teipin käyttäminen on tarpeetonta, ja voi jossain tapauksessa olla haitaksi gyron tarkkuudelle, jos asennuksesta tulee erityisen joustava.
2. Hyvin säädetty polttomoottori ja värinätön runko helpottavat gyron toimintaa. Huonosti käyvä moottori huonontaa suorituskykyä. Voit välttyä monilta perän ongelmilta, jos pyydät kokeneempaa harrastajaa säätämään moottorin seoksen oikeaksi.
3. Varmista, että perän subtrimmi on säädetty radiosta nollaan. Säädä endpoint (D/R tai AFR) aluksi 100%. Tarkista että perän normaali trimmi on nollassa, myös jatkossa. HH- gyroa ei saa säätää trimmillä, koska se sekoittaa gyron maailmankuvaa. Gyro luulee trimmiä tikun liikkeeksi, jolloin perä alkaa vaeltaa. Revo miksaus- toiminto tulee kääntää pois päältä (INH) radion ”REVO MIX” –valikosta. Tätä toimintoa tarvitaan vain normi tilassa.
4. Kytke perän signaalijohto vastaanottimeen. Futaboissa tämä on kanava 4 ja Spektrumin vastareissa RUDD kanava.
5. Kytke GAIN- johto vastaanottimen aux- kanavaan, joka on Futaboissa kanava 5, JR:ssä kanava 7 ja Spektrumin vastareissa GEAR.
6. Kytke peräservo gyroon.
7. Tarkista radion ”GYRO SENS” valikosta, että % arvo on STD- modessa yli 50%, tai GY- modessa yli 0%. Kytke kopteriin virrat ja anna gyron resetoida itsensä, jolloin punainen valo palaa jatkuvasti. Tällöin gyro on AVCS/ Heading Hold modessa. Älä liikuttele kopteria resetoitumisen aikana. Jos valo ei pala, käännä kanavan 5 suunta ”REVERSE” valikosta ja yritä uudestaan. GY401 pitää aina käynnistää HH modessa.
8. Aseta gyron DIP- kytkin kohtaan ”digitaaliservo” (DS on), jos käytössä on s9253, s9254, s9257, s9650, tai jokin muu digiservo.
9. Toinen DIP- kytkin (DIR = Direction Reverse) säädetään niin, että nokan kääntyessä gyro korjaa oikeaan suuntaan. Tämän voi testata liikuttamalla perää HH modessa, perälavan etureunan tulee kääntyä eri suuntaan kuin perää käännetään. Tarkista tämä vaihe moneen kertaan. Väärin säädettynä kone alkaa ilmaan noustuaan pyörimään hallitsemattomasti, sillä gyro liikuttaa servoa perän liikkeen havaittuaan väärään suuntaan.
10. Säädä radion valikosta STD- modessa prosenttiarvo alle 50%, tai GY- modessa alle 0%. Tällöin GY401 menee normitilaan, jolloin punainen valo ei pala ollenkaan.
11. Normimodessa peräservo pysyy keskitettynä, kun tikkuun ei kosketa, ja perä on paikallaan. Kiinnitä linkkipallo pyöreään servopyörään kohdan 12 osoittamalla tavalla. Ennen linkkipallon kiinnittämistä kokeile servopyörää servoon eri asennoissa, ja valitse se, jossa perän työntötangon kulma on lähimpänä 90 astetta servopyörään nähden.
12. Polttiskoptereissa linkkipallon asennusetäisyys servopyörän keskustasta on noin 12.5- 14mm. Se on hyvä aloituspiste. Hitaan servon kanssa linkkipallon voi joutua laittamaan mahdollisimman lähelle servopyörän keskustaa parhaan toimivuuden saavuttamiseksi. Polttomoottorikopterissa suositellaan käyttämään s9254 servoa. Pyöreä servopyörä toimii parhaiten jäykkyytensä takia.
13. Säädä servon paikkaa peräputkella tai työntötangon pituutta niin, että servon ollessa keskellä perässä on kulmia noin 3-5 astetta riippuen kopterista. Lapojen ollessa taitettuna samaan suuntaan runkoon päin, ylimmäisen tulisi osoittaa vaakafinin kärkeen. Tämä on vain suuntaa antava ohje, tarkan säädön saa leijuttamalla kopteria gyron ollessa normimodessa, ja säätämällä kampeamisen pois perän työntötangon pituutta tai servon paikkaa muuttamalla Tällöin perä on keskitetty mekaanisesti oikein.
14. Säädä perän sliderin liikealue gyron LIMIT- potikalla niin, ettei synny bindaamista, kun tikku on laidassa. Varmista, että sekä vasen, että oikea puoli on tarkistettu, koska monissa koptereissa on symmetrinen perän linkistö. Huom! Radiosta säädettävä endpoint (D/R / AFR) ei vaikuta perän liikealueeseen, vaan perän pyörähtämisnopeuteen. Peräsliderin liikealuetta voi säätää vain gyron omalla LIMIT – potikalla! Bindaus lyhentää servon käyttöikää.
15. DELAY- potikan tulisi olla asennossa 0. Jos servo on eri kuin s9253, s9254, s9257 tai s9650, delayn lisääminen voi auttaa tilanteessa, jossa perä pomppaa takaisin, kun annetaan nopeita käskyjä rudder tikulla.
16. Mekaanisen säädön jälkeen säädä GAIN esim. 80% STD- modessa, tai 60% GY- modessa. Tällöin gyro on AVCS/HH tilassa, ja ledi palaa jatkuvasti. Voit myös säätää jokaiselle lentotilalle oman gain-arvon, esim. NORM = 80%, IDLE UP= 72%. Jos perä alkaa vispata lennon aikana, täytyy gainia vähentää. Jos vispaamista ei ole, mutta perä ei tunnu pitävän hyvin, voi gainia lisätä. Huonosti pitävään perään voi myös auttaa paremman servon vaihtaminen tai perän linkistön herkistäminen. Parhaiten GY401 toimii s9254 tai s9257 servojen kanssa.
17. Perän pyörimisnopeuden ollessa liian nopea, säädä perän endpointeja (”ENDPOINT / D/R / AFR”) pienemmäksi esim. 70% vasemmalle ja 70% oikealle. Arvon pitää olla kumpaankin suuntaan sama, muuten gyro kalibroituu väärin uudelleen käynnistettäessä. Perän pyörimisnopeutta ei saa säätää ATV:lla. ATV:n ja AFR:n ero on se, että AFR ei muuta kanavan keskikohtaa. ATV:n väärinkäyttö saattaa aiheutaa ongelmia perän toiminnassa.
18. Jos perä tuntuu reagoivan liian herkästi tikun keskialueella, säädä radiosta EXPOA, esim. -20% Futaban radioilla tai +20% JR:n radioilla.
19. Perän vaeltamisen säätämiseen ei saa käyttää normaalia trimmiä tai subtrimmiä. Gyro ottaa nämä jatkuvana ohjausliikkeenä ja uudelleen käynnistämisen aikana gyro kalibroituu trimmillä säädetyn keskikohdan mukaan. Kaikki säätö pyritään tekemään mekaanisesti.
20. Jos perä toimii huonosti ja olet koettanut ohjeessa neuvottuja korjauksia, pyydä apua. Hyvin toimiva perä tekee lentämisestä hauskempaa. Peräservoa valitessa ei kannata yrittää säästää rahaa.
Toimiva kokoonpano säästää aikaa ja rahaa.
http://www.runryder.com/helicopter/gallery/27629/Futaba_GY401_Saato_ja_asennus_suomeksi_LOW_RESOLUTION.docSuomi säätöohje GY401:lle (Jos ei linkki toimi niin löytyy sieltä gallerian Other Downloads osiosta)
Futaban oma säätöohje GY401:lle.
-op-