Kirjoittaja Aihe: Rityn Belt CP v2 ilmaan vaikka väkisin  (Luettu 15336 kertaa)

Rity

  • Vieras
Rityn Belt CP v2 ilmaan vaikka väkisin
« : 30 Joulukuu, 2009, 10:04:15 »
Huomasin juuri että olen poukkoillut kysymyksieni kanssa kaikkialla ja niitä on niin paljon, joten uskalsin perustaa oman otsikon ongelmilleni.

Tilanne on tällä hetkellä se että V2 on taas ehjä ja kasassa, seuraavin muutoksin

- AR7000 kiinni, ohjaimena DX7
- lähetin säädetty johonkin lukemiin mistä aloittaa "znake:n" taulukon mukaan http://www.kopterit.net/index.php?topic=6751.15
- tasapainoteltu siten että vastaanottimen lisämokkula on alkuperäisen noparin paikalla ja nopari siirretty toiselle puolelle, myös pieni lyijypaino lisätty keulaan.
- stabbaritangot ovat alkuperäiset, mutta niihin on tehty lisäpainot "vaijerinippelistä". En omista huumevaakaa, mutta tuntuisivat aika hyvässä balanssissa olevan keskenään.

Muistutan että en ole vielä saanut lopetettua yhtäkään lennättelyä akun loppumiseen vaan kopterin hajoamiseen tai toteamiseen ettei ole säätöjen puolesta kondiksessa.  Nyt kopteri on ollut työpöydällä viikon verran osittain kelien takiakin, enkä ole edes yrittänyt pihalle vaan yritän saada sen kunnon säätöihin jotta pääsisi edes leijuttelemaan :) unohdetaan 3D:t vielä hetkeksi ja rikotaan koneita vaan Phoenix -simussa.

Täytyy kyllä kehua että kopterit.net on parhaita boardeja missä käyn, en ole törmännyt monestikaan ärsyttäviin kinasteluihin ja näsäviisauksiin joihin törmää muilla boardeilla missä olen mukana (muusikoiden.net + hopeinenomena). Belt ei tietenkään mikään edes keskikastin kone ole, mutta mieltä lämmittää että huippuvehkeilläkin lentelevät konkarit neuvoo ja kannustaa kuitenkin säätöjen suhteen tällaista aloittelijaa kiinanropposen kanssa.

Ilman tätä palstaa belt lentäisi jonkun ison raketin selässä taivaalle vuosikymmenen vaihtuessa. :)
« Viimeksi muokattu: 06 Kesäkuu, 2010, 21:33:58 kirjoittanut Riku T »

Rity

  • Vieras
Vs: Rityn Belt CP v2 ilmaan vaikka väkisin
« Vastaus #1 : 30 Joulukuu, 2009, 10:04:41 »
naputtelin nuo samat arvot omaan radiooni, onpahan mistä aloittaa säätämisen. Gyro (eskyn oma) alkoi testipenkissä pitää 70 kohdilla, näkee sitten joskus kun saa taas kopteria ilmaan.

tyhmiä kysymyksiä on sittenkin:
nyt pitäisi askarrella lapakulmat kohdilleen, niin tietenkin moottorista johdot irti, mutta valitsenko siis lähettimen flight mode -kytkimestä esim. 1 -asennon (ST-1) säädön ajaksi koska Norm -tilassa lapakäyrän arvo on 55 tikun ollessa puolivälissä.

katseliln muutenkin tuota perus kaasukäyrää 0 - 42,5 - 50,5 - 60,5 - 83. Uteliaisuuttani kyselen tälle selitystä, lähinnä tuo alun jyrkkyys, en siis kyseenalaista vaan kysyn tietämättömyyttäni :)

seppomikael

  • Vieras
Vs: Rityn Belt CP v2 ilmaan vaikka väkisin
« Vastaus #2 : 30 Joulukuu, 2009, 10:56:09 »
Tuolla kaasukäyrän alun jyrkkyydellä tuodaan roottorin pyörintänopeus riittävän suureksi jotta saadaan kierrokset pysymään riittävinä myös laskeuduttaessa.

Varsinkin tuulisella säällä tarvitaan kierroksia myös laskeuduttaessa. Tuppaa toi tuuli yrittää pitää omansa mahdollisimman pitkään... Eli käytännössä saatetaan tarvita jopa negatiivisia kulmia lapoihin ja riittävästi kierroksia jotta saadaan kone alas sopivasta suunnasta puhaltavassa tuulessa.
Ja oikeasti aloitellessa kannattaa leijutella keula tuulta kohden jolloin tuuli pyrkii nostamaan konetta. Takaa tuleva tuuli taas painaa sitä alaspäin. Ja sivutuuli pyrkii viemään mennessään... ;D

Poissa Ripa

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Ultralla laskuun omalle kentälle...
    • Working
Vs: Rityn Belt CP v2 ilmaan vaikka väkisin
« Vastaus #3 : 30 Joulukuu, 2009, 11:11:35 »
Norm asennossa käytetään pientä negatiivista lapakulmaa autorotaation mahdollistamiseksi tikun ala-asennossa ja sitten siitä ylöspäin suuremmat positiiviset kulmat omien mieltymysten mukaan. ST-1 ja ST-2 ovat 3D lentoja vasten (näin olen ymmärtänyt).

Kaasukäyrässä lienne se logiikka, että tikun keskiasennon kahtapuolta on laaja alue, jossa säädetään leijutusta, ja koneen kierrokset eivät paljoa muutu, eli enemmänkin voidaan säätää lapakulmia.

Eskyn omalla radiolla on helppo kokeilla Hov. Pitch. potikan eri asennoilla ja todeta millä kierrosluvulla leijutus onnistuu parhaiten. Tämä siis säätää lapakulmaa, kaasu säädetään suoraan tikun asennolla.
Jr Twister Aggressor, tästä se alkoi + Esky Belt CP V2 + Walkera RX2612V +DX7 + mSR
Walkera V120D02 tosi hauska sisälennätyksessä + Walkera M120D01 vielä parempi
DX7 - Suomenkielinen manuaali tehty ja ladattavissa

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Rityn Belt CP v2 ilmaan vaikka väkisin
« Vastaus #4 : 30 Joulukuu, 2009, 12:10:45 »
Itse teen näin..
TH HOLD toimintaan, kytkin päälle (hold on päällä) Sitten naputtaa valikosta holdin lapakulmakäyrän joka on 0->100% tikku keskelle ja säätää 0 kulmat linkeistä siihen... sitten tikku ihan ylös ja alas ja katsoo onko edes lähellä samat kulmat joku -9 -> -12 astetta.. Muuttaa käyrän alku ja loppu arvoja että saa mieleiset kulmat nuppiin.
Jos on paljon erinlaiset max arvot, esim -5 ja +15 niin laske swashia servoille menevistä linkeistä että saat tuolta + puolelta nuo 5 astetta miinukselle, sitten on +-10 astetta (vaatii vielä 0 kulmien säätämisen keskelle uudestaan)
Sitten vaan kopioi ne arvot käytiin idle 1 ja 2...
Normi modessa yleensä tikku alas n. -4, keskellä n.5 astetta ja ylhäällä n.9

Idle 2 arvoja voi sitten muutella jos haluaa erinlaista käyrää sinne....
Kaasu käyrä voi olla normissa esim:
0-40-55-70-100
Idle 1
100-inh-75-inh-100
idle 2
100-inh-90-inh-100 (tai tasan 100-inh-100-inh-100)

Toivottavasti oli sekava ja mitään sanomaton sepustus :D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
Vs: Rityn Belt CP v2 ilmaan vaikka väkisin
« Vastaus #5 : 30 Joulukuu, 2009, 12:12:54 »

nyt pitäisi askarrella lapakulmat kohdilleen, niin tietenkin moottorista johdot irti, mutta valitsenko siis lähettimen flight mode -kytkimestä esim. 1 -asennon (ST-1) säädön ajaksi koska Norm -tilassa lapakäyrän arvo on 55 tikun ollessa puolivälissä.

katseliln muutenkin tuota perus kaasukäyrää 0 - 42,5 - 50,5 - 60,5 - 83. Uteliaisuuttani kyselen tälle selitystä, lähinnä tuo alun jyrkkyys, en siis kyseenalaista vaan kysyn tietämättömyyttäni :)

* Itse säädin ainakin lapakulmat kohdilleen HOLD (tai motin piuhat irti ST-1) moodissa, jolloin lapakulmakäyrä on lineaarinen 0 --> 100. Tällöin pitäisi siis molemmissa päissä olla kopterin mekaniikan rajoittamat maksimi ja minimikulmat (jos radiolla niitä ei ole tiputeltu, mun säädöissä ei vissii ollu). Silloin kun säätää siten, että vasemman tikun keskellä lapakulmat on nolla, niin homman pitäs olla suht hyvin hanskassa. Itselläni lapaura oli ainakin kondiksessa saman tien :).

* Tuo peruskaasukäyrä on varmasti yksi isoimmista eroista Beltin omaan radioon. Samalla se oli varmasti parasta mitä muutos toi tullessaan. Kuten edellisen kirjoittajat sanoivat, sen kanssa moottorin kierrokset pysyvät leijutellessa lähes vakioina --> rauhallisempi leijutella. Samoin kopterin saa myös alas ilman että kierrokset laskevat... Beltissä itsellä kävi niin, että kun halusi kopteria alemmas, kierrokset tippuivat niin alas että kone tärisi tai ainakin ohjattavuus heikkeni.

CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Rity

  • Vieras
Vs: Rityn Belt CP v2 ilmaan vaikka väkisin
« Vastaus #6 : 30 Joulukuu, 2009, 14:07:36 »
jotenkin taas kärryillä :) Kopteri tuntuu nyt suht hyvältä, tosin ei ole sisällä tilaa missä uskaltaisi nostaa kunnolla ilmaan, tallissa nostin n.80cm korkeuteen ja tuntui rauhallisemmalta, mutta seinät alkoi lähestyä liian vauhdikkaasti, sinne takavasempaan se kampeaa edelleen vaikka tuntuis että swashplate olisi ihan suorassa, pitänee tutkailla tasapainoa vielä lisää kun noi kelit suosii sisäsäätöä ja simulaattoria.

Samalla kasailin tuon V1 varaosakopterin nippuun, eskyn oma alunuppi ja perä (joo, tiedän että aika kuraa). Näyttäis että pääakseli on saanut vähän kipeää edellisen omstajan toimesta, eli säätäminen siltä osin tyssäsi siihen.

Vaihdoin ylimääräiseksi jääneen V2 vastarin, tuossa on se vanhanmallinen EK2-0704 gyro mutta en saa sitä kyllä pitämään sitten millään, kone ravistaa sen vinon akselin takia niin paljon etten uskalla edes testipenkissä nostaa kierroksia että pääsisi kunnolla tutkimaan. V1 alkuperäinen vastaanotin oli kait tullut tiensä päähän kun lähettimen sammutti niin kaikki servot piti omaa elämää ja "kramppaili" ääriasentoihin.

Jos joku saa ihottumaa eskyn tuotteista ja nurkissa pyörii ylimääräinen EK2-0704B gyro niin voin siitä vaikka vähän maksaakin. Pikaviestiä vaan.
« Viimeksi muokattu: 05 Tammikuu, 2010, 09:23:34 kirjoittanut Rity »

Poissa ataski

  • Mainostajat
  • *
Vs: Rityn Belt CP v2 ilmaan vaikka väkisin
« Vastaus #7 : 30 Joulukuu, 2009, 14:13:18 »
Mulla on varmasti ja löydänkin tuon gyron kun saan hetken aikaa etsiä...paljonko siitä saisi :D
PS. edes jotain ;)

Antti

Rity

  • Vieras
Vs: Rityn Belt CP v2 ilmaan vaikka väkisin
« Vastaus #8 : 04 Tammikuu, 2010, 07:13:39 »
eilen tuli leijuteltua simulla ja todettua kuinka huono olenkaan, ihan sama vaikka olisi tuuleton ja pilvetön kesäpäivä ja hehtaarin nurmikenttä käytössä, ulos ei ole vielä asiaa, ellei kopterin uudelleenrakentaminen taas innosta, mut onneks noi simut on tehty niin hienoiksi että niiden kanssa viihtyy. Olen yrittänyt "kynäotteella" treenata heti alkuunsa.

Radioon laitoin simulle samat käyrät kun mitä beltissä (znakelta kopsatut) on ja kylläpä on rauhatonta menoa ainakin beltillä. Muistelin manuaalista että ilmeisesti noita tikkuja saa vähän säädettyä, tuntuu olevan vähän tiukka kohta tuossa vasemman tikun puolivälissä, siis ihan fyysisesti laitteessa, pitää perehtyä.

Tätä on kysytty jo monessa ketjussa ja erilaisia vastauksiakin, mutta vääntäkää nyt vielä rautalangasta millä saan rauhoitettua noita liikkeitä, DX7 oli radio. Phoenixissa on joku treenikopteri jalaksilla joka pysyi jotenkin hanskassa kun oli leppoisa liikkeissään :)

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
Vs: Rityn Belt CP v2 ilmaan vaikka väkisin
« Vastaus #9 : 04 Tammikuu, 2010, 08:35:27 »

Mun käsityksen mukaan siihen on kaksi tapaa: Mekaaninen ja Softalla tehty.

Noita voi käyttää yhdessä tai erikseen, liikaa ei kuitenkaan kannata.


*Mekaaninen:
Stabilointitankoon pidempi tanko ja/tai painavammat stabilointilavat ja/tai erilliset painot (voi ostaa esim trexstoresta, sieltä saa myös pidempiä tankoja)
 
* Softa:
DX7:ssa menet EXP valikkoon ja sieltä säädetään tuota EXP kohtaa eri suuntiin (Elev, RUDD....). Itselläni taitaa olla jotain 10-20% pintaan noissa. Joku jolla on radio ja tietää säädöt, niin voisi tarkentaa mitä 450 kopuun kannattaa expoiksi laittaa.


- Mulla kun on beltissä pitkä ja painotettu stabbarin tanko, niin Vispilä ei jättänyt ollenkaan expoja, kun oli jo niin rauhallinen muutenkin. Ainakin tuossa mekaanisessa "rahuoituksessa" on vissiin se huono puoli, että tuuli ottaa kopuun herkemmin.
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Rity

  • Vieras
Vs: Rityn Belt CP v2 ilmaan vaikka väkisin
« Vastaus #10 : 04 Tammikuu, 2010, 09:27:51 »
lähinnä tuon simun liikkeitä rauhottelisin, pitää penkoa EXP -valikkoja, kopteri saa pysyä hyllyssä vielä tovin :)

JCA

  • Vieras
Vs: Rityn Belt CP v2 ilmaan vaikka väkisin
« Vastaus #11 : 04 Tammikuu, 2010, 09:47:18 »

Voin olla väärässäkin, mutta eikö myös Phoenixilla säädöt tehdä tietokoneella? Tai joskus ainakin tämmöistä kuulin, mm. RealFlightillä kun lennätän itse niin mulla on Futaba 7C:ssä ihan oma simulaattori-malli tallennettuna, eli semmonen malli missä ei ole mitään mixejä tmv.
Kaikki kopterin säätö, expot sun muut tehdään simulaattorin omista asetuksista?

Korjatkaa jos olen väärässä  :)

Rity

  • Vieras
Vs: Rityn Belt CP v2 ilmaan vaikka väkisin
« Vastaus #12 : 04 Tammikuu, 2010, 10:06:57 »
mullakin on lähettimessä oma setuppi simulle, sinne vaan kopsittu samat käyrät kun beltissä. Vois tietty olla säätämättä simun suhteen ja ladata defaultit ja opetella lentämään :D

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Rityn Belt CP v2 ilmaan vaikka väkisin
« Vastaus #13 : 04 Tammikuu, 2010, 12:34:43 »
Joo EXP valikosta rauhallisemmaksi, itse en ole osannut missään kopterissa niitä käyttää.. 450 pukkasin pitempää stabbaritankoa että saa vikkelyyttä lisää  ;D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Jerkku

  • Modetorppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry
Vs: Rityn Belt CP v2 ilmaan vaikka väkisin
« Vastaus #14 : 04 Tammikuu, 2010, 17:35:25 »
Phoenixissa pystyy käyrät säätämään myös radiosta, pitää vaan tosiaan luoda sinne radioon oma profiili.
Gaui X3 Vbar mini          Futaba 10C
Trex 500 ESP  3G

Rity

  • Vieras
Vs: Rityn Belt CP v2 ilmaan vaikka väkisin
« Vastaus #15 : 06 Tammikuu, 2010, 16:44:14 »
Taas on kursittu V1 -kopteria kasaan, ihme tärinää se pitää...

- Vaihdoin pääakselin koska epäilin sen olevan kiero, mutta ei auttanut
- koko nuppi tärisee, mutta kun puran kaiken muun pois siten että vain swash on linkkien varassa kiinni on tärinät poissa, mutta heti kun ripustan alunupin kiinni niin johan tärisee koko hoito, swash vatkaa kuin mikäkin.
- pääratas näyttäisi vipottavan myös, joten lähteeköhän koko resonointi sieltä, näyttäisi että ylempi ratas on vähän vinossa suhteessa alempaan.

taas ihmetellään... :)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Rityn Belt CP v2 ilmaan vaikka väkisin
« Vastaus #16 : 06 Tammikuu, 2010, 17:30:32 »
Jos swashwatkaa kun nuppi puörii niin tarkista nupin linkistöjen kerkkyys ettei joku paikka jumita..
Päärattaan kierous ei aiheuta tuota tärinää.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Rity

  • Vieras
Vs: Rityn Belt CP v2 ilmaan vaikka väkisin
« Vastaus #17 : 06 Tammikuu, 2010, 18:28:17 »
Jos swashwatkaa kun nuppi puörii niin tarkista nupin linkistöjen kerkkyys ettei joku paikka jumita..
Päärattaan kierous ei aiheuta tuota tärinää.

Tosiaan, vaihdoin taannoin kaikki linkit, eli ovat uutuudenkankeita. Pitääpi herkistellä, varsinainen työkalu on vasta tilauksessa, mutta pitää vaan liikutella ja rassata.


Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Rityn Belt CP v2 ilmaan vaikka väkisin
« Vastaus #18 : 06 Tammikuu, 2010, 18:54:59 »
Jos ylimääräistä linkkipalloa niin naarmi sitä ja laita linkkisiihen... sitte vaikka ruuvipenkkiin se pallo ja pyörittelet linkkiä siinä vähä... toimii hyvin, tartte mitää turhia kaluja ^^

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Rity

  • Vieras
Vs: Rityn Belt CP v2 ilmaan vaikka väkisin
« Vastaus #19 : 06 Tammikuu, 2010, 20:47:52 »
Jos ylimääräistä linkkipalloa niin naarmi sitä ja laita linkkisiihen... sitte vaikka ruuvipenkkiin se pallo ja pyörittelet linkkiä siinä vähä... toimii hyvin, tartte mitää turhia kaluja ^^

teinkin oman työkalun, vanhaan linkkipalloon viilalla naarmut ja porakoneeseen kiinni ja hitailla kierroksilla vähän pyöräyttelin, pahimmat tärinät sai sillä kuriin. Kiitoksia taas :)

Siirsin tuohon V1 kopteriin V2:n vastaanottimen, nyt sitten sen ohjelmointinappi jäi pohjaan... Pitänee purkaa ja tutustua tai kärkkyä jostain sopiva vastari että saisin senkin DX7:n perään... Saa tarjota
« Viimeksi muokattu: 07 Tammikuu, 2010, 12:06:39 kirjoittanut Rity »

Rity

  • Vieras
Vs: Rityn Belt CP v2 ilmaan vaikka väkisin
« Vastaus #20 : 09 Tammikuu, 2010, 15:16:22 »
pihalla -20 pakkasta, mutta pitihän sitä mennä kokeilemaan V1 -kopteria kun vihdoin kasassa (tai no, V2 se on jo nykyään kun päivitelty) eskyn omalla radiolla, tänään ihan ensimmäistä kertaa kopteri oli ilmassakin tovin etten heti vetänyt paniikissa alas. Aiemmin olen pörrännyt n. 30 cm korkeudella ja tullut kyljelleen maahan, kun meno tietenkin huteraa, mutta nyt oli silmien korkeudella osan ajasta. Perän ja gyron säädöt on metsässä, mutta toivottavasti saan niihin huomenna apua Hämeenlinnan sisälennätyksessä.

"apupyörillä" tietenkin mennään vielä, mutta aika hieno fiilis kun kopteri kerrankin ehjä leijutteluyrityksen jälkeen. Nakit siellä vaan jääty tunnottomiksi.

Hieno laji! :D

Rity

  • Vieras
Vs: Rityn Belt CP v2 ilmaan vaikka väkisin
« Vastaus #21 : 10 Tammikuu, 2010, 11:34:55 »
Kopterit oli tänään Hämeenlinnassa sisälennätyksessä kaardian(?) tutkittavana. Se eilinen lennätys V1 -beltillä oli sinänsä saavutus koska esim. takalavat oli väärinpäin!  ;D

Lohduttavaa oli että V2 nousi ihan kunnolla ilmaan, lapakulmat vain persiillään. Itse katselin vain sivusta kun en kehdannut ruuvailla harjoitusjalaksia kiinni :D

-Riku

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
Vs: Rityn Belt CP v2 ilmaan vaikka väkisin
« Vastaus #22 : 10 Tammikuu, 2010, 11:43:50 »
:), no nyt sit pääset ottaa v2 ilmaa alle ihan kunnolla :)! Itse meinasin muuten vaihtaa ton eskyn orggisgyron tuohon Hobbykingin 401b:hen. Eivät maksa paljon mitään, mutta toimii ilmeisesti paremmin. (?)

Oon itte huomannu tällaista, en tiedä enkö vaan osaa.. Kun vie beltin ulos, niin aina resetoinnin jälkeen perä pitää alle puoli minuuttia. Sit alkaa aika kova driftaus puoleen tai toiseen... ja olen ajatellut että tämä johtuu siitä että gyron sisällä lämpötila laskee aika nopeasti. Kerran kopu oli ulkona tunnin ennen lennätystä...jähmeehän se oli, mutta silloin driftaamista ei tapahtunut. Kerrostalo-oloissa toi kopun jäähdyttäminen ei oikei onnistu, joten kokeilen vaihtaa gyroa :).
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Rity

  • Vieras
Vs: Rityn Belt CP v2 ilmaan vaikka väkisin
« Vastaus #23 : 10 Tammikuu, 2010, 11:48:19 »
Kerrostalo-oloissa toi kopun jäähdyttäminen ei oikei onnistu, joten kokeilen vaihtaa gyroa :).

Kylmäspray auttaa :D itse otin duunissa hajonneelta kiintolevyltä tietoa talteen että jäädytin ensin levyn pakastimessa ja pidin kylmänä sprayn avulla heti kun alkoi lämmetä.
Eipä tuo eskyn gyro&servot ihan kauheita kehuja tänään saanut, ajattelin itse kokeilla sitä mikä tulee copterx:n mukana.

Rity

  • Vieras
Vs: Rityn Belt CP v2 ilmaan vaikka väkisin
« Vastaus #24 : 10 Tammikuu, 2010, 21:39:02 »
olisko tän paikka enemmän tuolla MyFleet? Modet päättäkööt :)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
55 Vastauksia
16802 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Marraskuu, 2008, 10:48:42
kirjoittanut Vispilä
8 Vastauksia
5457 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Kesäkuu, 2012, 18:04:30
kirjoittanut Tuoppi
0 Vastauksia
12362 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Tammikuu, 2015, 20:52:04
kirjoittanut Hese64
8 Vastauksia
10199 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Helmikuu, 2017, 13:20:21
kirjoittanut krisu2307
2 Vastauksia
3178 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Marraskuu, 2020, 14:46:39
kirjoittanut oskuk