Kirjoittaja Aihe: Autorotaation opettelua  (Luettu 11161 kertaa)

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
Autorotaation opettelua
« : 10 Tammikuu, 2010, 21:07:50 »
Nyt on sitten tullut aika alkaa opettelemaan autorottaa.

Simulla se menee 450 ja siitä ylöspäin kopukalla lähes aina. Oikeella kopterilla se on sitten huomattavasti vaikeampaa ja voi olla että olen aloitellut opettelemaankin sitä väärin.

Ensimmäiseks haluisin kysyä sitä, että mistä tietää että nuppi pyörii tarpeeksi herkästi? Aiemmissa säädöissä beltin nuppi ei taatusti pyöriny tarpeeks herkästi, syy oli perähihnassa (ainakin). Vispilän käsittelyn jälkee nuppi oli tosi herkkä ja nytkin (yks torppi välissä) kohtalainen...en vaan tiedä onko tarpeeksi. Onko tämän testaamiseen jotain keinoa? Perähihna ei ainakaa ollu tiukalla, kun se tehoja nostaessa vähä luisti.

Aloittelin rotaation tekemistä aika alhaalta, ihan vaan tehot pois 40cm korkeudella paikalla, pitchiä alas ja takas ylös lähellä maata. Eihän se pehmeää ole, mutta vähän pehmeämpää kun kivenä tuleminen. Sit siirryin noin 1m-1.5m korkeuteen ja yritin ottaa vähä eteen liikettä itsestä pois päin --> holdia ja sitten keulaa ylös/kulmia lähellä maata. Inertia tuntui loppuvan jatkuvasti tuosta ja tuloksena oli aikamoisia pomppuja jäällä. Parikertaa kopu tuli itseasiassa ihan nätistikkin alas, eli vauhti tippui merkittävästi siinä vaiheessa kun sain keulaa ylös. Luulen, että tein kolme virhettä
1) Liikaa negatiivistä heti holdin jälkeen
2) kopteri kääntyi vähän sivuttain tai keulan nostaminen ei onnistunut siten, että nokka eteenpäin liikesuuntaan nähden. Tai sit nostin nokkaa liikaa.
3) Liikaa kulmia lopussa "hätäseis" -tyylisesti.

Olisiko vinkkejä että miten tosta olis hyvä lähtee liikkeelle?

täytyy kyllä antaa kiitosta beltin muovijaloille. -5C pakkasessa ottivat kunnon iskuja vastaan jäätä vasten eikä mitään rikkoontumisen merkkejä. Joustivat vaan kivasti :)!
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Autorotaation opettelua
« Vastaus #1 : 10 Tammikuu, 2010, 21:29:07 »
Mie oon huono rotaatioharjoituksissa neuvomaan, mutta sen verran mitä kesällä tuli kokeiltua niin päätin jättää ne sitten isommalla kopterilla tahkottavaksi.

Onnistuivat ne tolla 450 rekullakin, mutta se naurettavan pieni inertia tekee hommasta pahuksen tarkasti ajoitettavaa ja peräputkiahnetta (boom strike), kun korkeammalta alat sitä ajamaan.

Itse tein niin, että tahkosin noita melkein maahan asti holdilla ja loppumetreillä holdi pois. Tässä saa sit olla vähän tarkkana jos tuo liian pienillä kierroksilla, ettei softstart iske väliin. Edellytyksenä lienee myös jonkinlainen gyron toimivuus, koska nykäistessä idleä silmään per' pomppaa jonnekin (jos on liian alhaiset kierrokset holdi pois otettaessa).

Kun oppi 'tuntemaan' milloin on riittävästi kierroksia nupissa rotaation aikana ja tottui vähän tohon hommaan, niin sitten vaan kopteria tonttiin :)


nimimerkillä: jokusen peräputken vaihdoin reenatessa :D
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Autorotaation opettelua
« Vastaus #2 : 10 Tammikuu, 2010, 21:54:20 »
Moikka,

Noh joo. Ihan alkuun kertoisin sen, että mitä pienempi kopteri on, niin sen vaikeampaa rotaation tekeminen on johtuen roottorin pienemmästä inertiasta. En ole itse edes uskaltanut kokeilla 500:lla trexillä rotaatioita vaikka freyalla, niitä tulee lennettyä kesän aikana useampi sata kertaa. Näin ollen en pysty ihan spesifistisiä ohjeita rotaation treenaamiseen pikkusähkiksillä antaa vaan annan yleisiä ohjeita.

1. Rotaation harjoittelu 40 cm korkeudesta on yhtä tyhjän kanssa, se on vain suoritettu lasku ilman tehoja. Rotaatio laskeutuminen on silloin, kun ilmavirta pyörittää roottoria laskun aikana. 40 sentin korkeudelta tehty lasku on niin nopea ettei siinä kerätä roottoriin voimaa laskeutumisen aikana.

2. Rotaatio pitää aina tehdä vastatuuleen koska rotaation onnistuminen edellyttää loppuvetoa ja vastatuuleen tehtynä se on helpompaa koska kopterin maanopeuden ei tarvitse olla niin suuri.

3. Rotaation harjoittelu kannattaa aloittaa 45 asteen laskeutumisella tuulta vasten. Tärkeää on se, että nokkaa ei paineta alas. kopteri pidetään vaakasuorassa ja kun kopteri lentää eteen päin, saa roottori edestä päin ilmaa roottorin alle jatkuvasti. Jos nokkaa painaa maata kohden, niin roottori kohtaa ilmavirran roottorin yläpuolelta jolloin kopteri ei ole rotaatiossa ja pahimmillaan lavat pysähtyvät. Eli kopteri tuodaan laskussa vaakasuorassa tai vähän keula ylhäällä. Jos vauhti meinaa pysähtyä, lisätään negatiivisiä lapakulmia ja työnnetään ihan vähän jolloin kopteri saa vähän vauhtia eteen päin, tämän jälkeen korjataan asento taas vaakatasoon.

4. Jos mahdollista, niin gyro kannattaa säätää normal tilaan ja hold-lentotilassa trimmillä säätää perän kulmat nollille. Tällöin perä tulee siististi kopterin mukana. Jos käytössä on heading lock tila ja perä ei ole ihan suorassa, syö peräroottori inertiaa koko ajan. Normal modella moottorissa ei saa olla vetoa juuri lainkaan koska moottori vääntää kopteria muuten vinoon.

5. Kopterin koosta ja nopeudesta riippuen loppuveto aloitetaan noin metrin korkeudelta. Isommilla polttiksilla vähän korkeammalta tarpeen mukaan. Pienemmillä sähkiksillä voisin kuvitella, että jonkin verran metriä alempana. Loppuvedon aikana vedetään nokkaa ylös ja lisätään lapakulmia jatkuvasti. Tällöin kopterin eteenpäinlentonopeus pysähtyy ja vajoaminen loppuu. Tällöin lasku on helppo suorittaa loppuun. Aloittelijoille, ehkä pahin ongelma tässä loppuvedossa on se, että lapakulmat vedetään heti tappiin ja nokkaa nostetaan liikaa jolloin kopteri alkaakin nousta korkeammalla samalla inertiaa tuhlataan törkeästi. Tällöin kopteri voi nousta jopa yli metrin korkeuteen ja inertiaa ei enää ole jolloin kopteri rojahtaa ohjaskyvyttömänä tonttiin.

6. Oikean laskeutumisnopeuden vaan oppii harjoittelemalla. Rotaatiossa ei tarvita älyttömiä negatiivisiä kulmia. -3 riittää esimerkiksi alkuun ihan hyvin. Tällöin sauva alhaalla voidaan tulla lähes koko rotaation ajan. Sitten hieman ennen loppuvetoa voidaan alkaa lisäämään lapakulmia ja hidastamaan vajoamista ja aloittaa loppuveto. Hyvällä vastatuulella ja riittävällä eteenpäinlentonopeudella ja oikealla kopterin asennolla kopteria voi jopa olla vaikea saada alas taivaalta rotaatiossa. Ainakin se tulee todella hitaasti, siksi sitä kannattaa harjoitella silloin kun tuulee reippaasti mutta tasaisesti, puuskikas tuuli on vaarallinen.

Te jotka olette pikkusähkiksillä lentäneet rotaatioita voitte sitten tarkentaa ohjeita niitä varten.

PS. Yksi vinkki on tehdä hommasta turvallisempaa siten, että säätää holdin kaasu siten, että moottori pyörittää roottoria kevyesti koko ajan. Tällöin holdin pois päältä ottaminen lienee vielä mahdollista sähkikselläkin vaikka tehot tuleekin niin nopeasti takaisin. Kuten Sammy jo kertoikin, niin sähkiksillä se rotaation keskeyttäminen on vähän riskaapeliä hommaa joka polttiksella on paljon turvallisempaa.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
Vs: Autorotaation opettelua
« Vastaus #3 : 10 Tammikuu, 2010, 23:06:00 »
Kiitos Timo tiedoista ja neuvoista, todella hyödyllisiä. Kaksi kertaa sain tuon tilanteen että rotaatioilmiö tapahtui. Tuolloin oli ihan mukavasti vauhtia ja sopiva pieni vastatuuli (pitkä puuska). Muuten löysin kyllä heti toiminnastani virheitä...ja no vinkit ml. tuo hold kaasu -auttaa varmasti :)!

Yhteenvetona sain siis sen käsityksen, että kopperi tuodaan vaakatasossa noin -3 lapakulmilla alaspäin. Jos vauhti on liian kova, niin voi koettaa nostaa vähä nokkaa sekä ajaa vähä isommilla kulmissa. Jos roottorin vauhti hiipuu tai kopterin pitää vajota nopeemmin, niin sitten pitää palautta / pitää vaakatasossa ja kulmia negatiiviseen suuntaan.

Tästä tuli pari kyssää

- Mitä tapahtuu jos ennen loppuvetoa kulmat pääsee positiiviselle puolelle? Haittaako se ja miten pieni "lipsahdus" riittää inertian menettämiseen?

- Jossain ohjeessa tai keskusteluissa oon kuullu, että kopua voi tuoda alaspäin jopa vähän nokallaan...silloin saadaan kopulle ainakin vauhtia. Onko se kokonaan väärä tieto vai onko se sitten guruhommia, jos/kun vaikka haetaan loppuun mahdollisuutta tehdä jotain hienoa temppua? Mietin, että silloinhan tosiaan ilma kohtaa roottorin väärästä suunnasta / väärässä kulmassa ainakin?

- 1:1 koptereissa ei tietääkseni ole negatiivisiä kulmia lainkaan ja mitä tuttavan puheista ymmärsin, niin lapakulmat ei ole ihan nolla kun tullaan alas. Käytännössä siis tullaan positiivisilla kulmilla ja tärkeää on kai säilyttää sopiva eteenpäin lento-nopeus. Ongelmana onkin yleensä kuulemma se, että kierrokset meinaa kasvaa yli ja sen takia pitää olla tarkkana ton nopeudenki kanssa.
--> Ymmärrän että inertia on esim ihan eri luokkaa, mutta eikö periaatteessa silloin myös RC kopuilla pitäs pystyy tekee rotaatio positiivisilla kulmilla, kokoajan eteenpäin lipuen (vastatuuleen) nokka vähä ylhäällä? Miksi meillä siis negatiivisa tarvitaan, toisin kun 1:1?



Vielä jos joku osaa antaa vinkkejä nimen omaan 450 harjoitteluun, niin kaikki tervetullutta :)!
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

JCA

  • Vieras
Vs: Autorotaation opettelua
« Vastaus #4 : 10 Tammikuu, 2010, 23:16:27 »
Neuvoja en osaa antaa, kun vasta simulla itsekkin rotaatioita tehnyt.. mutta, kannattaa youtubesta kahtoa jotain szabo, alsaadi yms. videoita, melkeen joka lennon päätteeksi tekevät rotaation :)

Noita videoita kattomalla miekin oon oppinu leijuttaa :D

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Autorotaation opettelua
« Vastaus #5 : 10 Tammikuu, 2010, 23:28:59 »
Yhteenvetona sain siis sen käsityksen, että kopperi tuodaan vaakatasossa noin -3 lapakulmilla alaspäin. Jos vauhti on liian kova, niin voi koettaa nostaa vähä nokkaa sekä ajaa vähä isommilla kulmissa. Jos roottorin vauhti hiipuu tai kopterin pitää vajota nopeemmin, niin sitten pitää palautta / pitää vaakatasossa ja kulmia negatiiviseen suuntaan.

Jota kuin noin. Normaalisti holdin lapakulmakäyrästä saa negatiivisiä kulmia enempi juuri sen takia jottei kopteri jää taivaalle. Kun negatiivisiä ei sallita liikaa, niin aloittelijoiden ei tarvitse pelätä sitä, että kopteri lähtisi liian lujaa putoamaan.

Lainaus
- Mitä tapahtuu jos ennen loppuvetoa kulmat pääsee positiiviselle puolelle? Haittaako se ja miten pieni "lipsahdus" riittää inertian menettämiseen?

Ei se periaatteessa haittaa isolla kopterilla koska inertiaa yleensä piisaa. Pikkukoptereilla se alkaa kuluttamaan inertiaa heti ja se on olla jopa kohtalokasta jos liikaa lisää kulmia. Kun kopteri lentää kunnolla eteen päin, niin vajoaminen loppuu pelkällä elevaattorin vedolla jolloin vauhti muutetaan nostovoimaksi.

Lainaus
- Jossain ohjeessa tai keskusteluissa oon kuullu, että kopua voi tuoda alaspäin jopa vähän nokallaan...silloin saadaan kopulle ainakin vauhtia. Onko se kokonaan väärä tieto vai onko se sitten guruhommia, jos/kun vaikka haetaan loppuun mahdollisuutta tehdä jotain hienoa temppua? Mietin, että silloinhan tosiaan ilma kohtaa roottorin väärästä suunnasta / väärässä kulmassa ainakin?

Tämä on juttu johon aina silloin tällöin törmää. Etenkin 3D-esityksissä näitä saatetaan tehdä ja siinä nokka alaspäin tulemisessa ainoa idea on saada kopterille mahdollisimman paljon eteenpäin lentonopeutta joka sitten vedon ja negatiivisten kulmien kanssa saadaan roottorin inertiaksi jota tarvitaan jos vaikka puoliflippi tms. halutaan tehdä juuri ennen maakosketusta. Kopteri ei siis ole rotaatio tilassa siinä syöksytysvaiheessa ja muutenkin tuon sorttisessa touhussa pitää tietää mitä tehdään ja osata perusrotaatio jo valmiiksi.

Lainaus
- 1:1 koptereissa ei tietääkseni ole negatiivisiä kulmia lainkaan ja mitä tuttavan puheista ymmärsin, niin lapakulmat ei ole ihan nolla kun tullaan alas. Käytännössä siis tullaan positiivisilla kulmilla ja tärkeää on kai säilyttää sopiva eteenpäin lento-nopeus. Ongelmana onkin yleensä kuulemma se, että kierrokset meinaa kasvaa yli ja sen takia pitää olla tarkkana ton nopeudenki kanssa.

Tämä ei sitten kyllä alkuunkaan pidä paikkaansa. Oikeissakin koptereissa saa lapakulmia miinukselle. Ainoa ero pienoismalleihin on se, että oikeita koptereita ei tuoda ihan niin suurilla negatiivisillä alas kuin pienoismalleja. Käsittääkseni oikeilla se on -2 - 0 asteen välillä. Anssi voi tähän tarkentaa jos jaksaa. Isoja koptereita koskee samat fysiikan lait ja kyllä se roottorin kierrosluku kuolee nopeasti jos rotaatiossa ei ole negatiivisiä kulmia. Rotaation aikana tehtävällä puhtaalla kaarroksella saadaan g-voimien takia lisää inertiaa. Tätä samaa voidaan käyttää rc-koptereissakin, 1:1 koptereissa se saattaa jopa olla välttämätöntä koska niissä on usein inertiaa paljon vähemmän tarjolla kuin esimerkiksi 90 rc-kopterilla. Kaartaminen ei vaan ole aloittelijan vinkkelistä se luonnollisin ja turvallisin tapa joten siksi suositellaan suoraa 45 asteen laskeutumista.

PS. Noista youtuben 3D videoista ei sitten kannata ottaa rotaatioon aloittelijoiden mitään vinkkejä. Syy tähän on selitetty yllä.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa simo-87

  • Pro torppari
  • ****
    • minun kotisivut
Vs: Autorotaation opettelua
« Vastaus #6 : 10 Tammikuu, 2010, 23:50:56 »
Tossa ainkakin näyttäis olevan ihan ok video mistä vois ottaa vähän osviittaa eimitään 3d:juttuja
http://www.youtube.com/watch?v=bkVjggCPWcM&feature=PlayList&p=EFB084358AEBE75D&index=112
TREX-600N LIMITED EDITION /ds610/ds620+align gp750/os50+outrage
HK-450/hitec hs-55/futaba 401+s9257/scorpion

www.kopterit.nettisivu.o rg

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
Vs: Autorotaation opettelua
« Vastaus #7 : 11 Tammikuu, 2010, 05:03:23 »
Kiitos vinkeistä taasen. Otetaan opiksi... Kiva kun jaksatte auttaa. Lisää edelleen pikkukopuvinkkejä - jos jotain erikoista on - niin otan vastaan.

Tämä ei sitten kyllä alkuunkaan pidä paikkaansa. Oikeissakin koptereissa saa lapakulmia miinukselle. Ainoa ero pienoismalleihin on se, että oikeita koptereita ei tuoda ihan niin suurilla negatiivisillä alas kuin pienoismalleja. Käsittääkseni oikeilla se on -2 - 0 asteen välillä. Anssi voi tähän tarkentaa jos jaksaa. Isoja koptereita koskee samat fysiikan lait ja kyllä se roottorin kierrosluku kuolee nopeasti jos rotaatiossa ei ole negatiivisiä kulmia. Rotaation aikana tehtävällä puhtaalla kaarroksella saadaan g-voimien takia lisää inertiaa. Tätä samaa voidaan käyttää rc-koptereissakin, 1:1 koptereissa se saattaa jopa olla välttämätöntä koska niissä on usein inertiaa paljon vähemmän tarjolla kuin esimerkiksi 90 rc-kopterilla. Kaartaminen ei vaan ole aloittelijan vinkkelistä se luonnollisin ja turvallisin tapa joten siksi suositellaan suoraa 45 asteen laskeutumista.

Tuosta oon osin vähä eri mieltä. Tuo tyyppi on piiitkän linjan (15v+) lentäjäammattilainen, matkalentoa, kuvauslentoja...mitä nyt saattaa, ja tunteja on alla paljon.

Todnenäköisesti noi lapakulmat vaan ymmärsin väärin - tarkistan.

Siitä oon kuitenkin varma, että tuo samainen kaveri sano että ihan pienempiä 2p kopuja lukuunottamatta tossa inertian menettämisessä ei 1:1 ole kyllä ongelmaa. Kaveri sanoi, että tuota kaarrosta ei ole tainnut itse juurikaan tehdä, ainut kaarron syy on laskupaikan etsiminen... Inertian nimittäin säilyy kuulemma todella hyvin ja tosiaan ongelma on kierrosten kasvaminen yli...

Anssikin voi kommentoida tähän, tosin itseasiassa Anssin esityksen pohjalta mä tätä asiaa tuttavaltani kyselinkin...ja vähän hämmästyin hiukan erisävyisistä vastauksista :)
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Autorotaation opettelua
« Vastaus #8 : 11 Tammikuu, 2010, 08:08:57 »
1:1 koneessa ei miinus kulmia ole käytössä rotaation aikana. Robinson tyyppisissä pikkukoptereissa suurin ongelma on autorotaatioon lähtemisen kiire koska roottori on low ineretia tyyppinen ja kierrokset kuolee muutamassa sekunnissa. Kun aloituksen hoitaa nopeasti ei varsinaisen rotaation aikana ole ongelmia kierroksia pitää. Loppuvedossa kierrokset kuoleentuu taas nopeasti eikä pikkukopterilla haeta jalaksille enään paikkaa vaan tullaan juuri siihen missä ollaan sillä hetkellä. Toisin on sitten painavampien roottorien kanssa, useampi lapaiset ja isommat kopterit, joissa lavoissa on painon jatkuvuuden kanssa enemmän inertiaa.

Varsinaisen 1:1 rotaatio liun aikana on oltava tarkkana ettei kierrokset nouse liikaa. Koneen manuaali kertoo optimaalisen liun kierros ja ilmanopeuden joilla rotaatiosta todellisessa tilanteessa selviää hengissä ja ehkä säästää kopterinkin käyttökuntoisena. Kaartamista käytetään paikan hakemisessa mutta sillä myös saa laskeneet kierrokset nopeasti kasvamaan, ainakin käytännössä asiaa muutaman kerran kokeilleena ja hyväksi havainneena.

1:1 ja rc kopterit poikkeaa kovasti toisistaan kun rc leluilla halutaan tehdä temppuja rotaation aikana ja sen vuoksi on tarvetta suuremmalle lapakulma alueelle. Tärkeintä on oppia löytämään se stabiili lento nopeus ja vajoamisnopeus joilla rotaatio tuntuu hallitulta jotta sitten moottorin pysähtymistilanteissa pystyy selkäytimestä tekemään koptein pelastavan lasku eikä tarvi alkaa osia tilailemaan...
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Autorotaation opettelua
« Vastaus #9 : 11 Tammikuu, 2010, 08:23:39 »
1:1 koneessa ei miinus kulmia ole käytössä rotaation aikana. Robinson tyyppisissä pikkukoptereissa suurin ongelma on autorotaatioon lähtemisen kiire koska roottori on low ineretia tyyppinen ja kierrokset kuolee muutamassa sekunnissa.

Ei tässä auta kuin uskoa Anssia tässä 1:1 asiassa. Mielenkiintoista tässä on se, että mistä 1:1 kopteri saa sen voiman inertian ylläpitämiseksi ja suuremmissa koptereissa jopa sen roottorin kierrosnopeuden kasvamiseen?

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
Vs: Autorotaation opettelua
« Vastaus #10 : 11 Tammikuu, 2010, 08:32:20 »
1:1 koneessa ei miinus kulmia ole käytössä rotaation aikana. Robinson tyyppisissä pikkukoptereissa suurin ongelma on autorotaatioon lähtemisen kiire koska roottori on low ineretia tyyppinen ja kierrokset kuolee muutamassa sekunnissa.

Ei tässä auta kuin uskoa Anssia tässä 1:1 asiassa. Mielenkiintoista tässä on se, että mistä 1:1 kopteri saa sen voiman inertian ylläpitämiseksi ja suuremmissa koptereissa jopa sen roottorin kierrosnopeuden kasvamiseen?

--
Timo


Joo, Anssin vastaus kyllä täsmäsi tästmälleen siihen, mitä tämä pilotti-tuttuni kertoi. Tuo lienee siis kyllä kaikin puolin täysin faktaa. Myös tuo tuttuni sanoi, että varsinkin pikkurobella tuossa alussa on todella vähän aikaa reakoida, mutta sen jälkeen liussa kun tuon manuaalin puitteissa mennään niin vaikeuksia ei ole.

Tuosta kyllä herää se kysymys, että jos miinuksia ei ole, niin miksi ilmavirta silti pyrittää ropellia samaan suuntaan? Eikös se pitäis (jos on positiiviset kulmat) alkaa vängätä nimen omaan vastakkaiseen suuntaan? Jos tuon asian käntää toisin päin, niin jos ilmanvirta tuliskin roottoriin kohtisuoraan akselin suunnassa ylhäältä päin, niin sehän pitäs yllä noottorin kierroksia? Alhaaltapäin tullesssa tilanne on päinvastainen? Vai olenko sekaisin?

Ja eikös joku .90 (miks ei 450) pitäs pystyy tuomaan myös kokonaan positiivisilla alas samaan tapaan? :)
« Viimeksi muokattu: 11 Tammikuu, 2010, 08:36:21 kirjoittanut znake »
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Autorotaation opettelua
« Vastaus #11 : 11 Tammikuu, 2010, 08:36:24 »
Jos tarkemmin mietitään missä meillä on tikku liun aikana ja millaiset kulmat on silloin niin varmaan ollaan aika lähellä nollaa missä molemmin puolin pyöritään.... Jos oletetaan että tikku alhaalla on se -5 astetta niin tikku keskellä on positiivisia. Ja koskaan tuskin tarvii tikku pohjassa tulla vaan ollaan 1/4 - 1/2 tikulla liun aikana.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
Vs: Autorotaation opettelua
« Vastaus #12 : 11 Tammikuu, 2010, 08:50:51 »
Näin varmasti, eniten itseäni vaan kiinnostaa että miksi, oi miksi, näin fysikaalisessa mielessä :). Ei vaan käy nyt tällähetkellä järkeen että miksi se menee noin....yhteen en epäile etteikö menis. Pitää vaan tietää...
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

JCA

  • Vieras
Vs: Autorotaation opettelua
« Vastaus #13 : 11 Tammikuu, 2010, 09:49:27 »
PS. Noista youtuben 3D videoista ei sitten kannata ottaa rotaatioon aloittelijoiden mitään vinkkejä. Syy tähän on selitetty yllä.
--
Timo

Toki oletuksena kun tuota kirjoitin oli, että znakella on perusjutut hanskassa ja ymmärtää, että jos Alan Szabo vetäsee silmukan tai kaksi rotaation aikana niin sillain ei aloittelijan kuulu tehdä.
Itse olen rotaatio-reenejä tehnyt juurikin noiden videoiden pohjalta. Kattelee tarpeeksi tuubi-videoita niin huomaa yhtäläisyyksiä ja siitä kun siirtyy simulaattorille säätämään niin tajuaa vielä ideankin.

Pahoitteluni väärän tiedon levittämisestä :)

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
Vs: Autorotaation opettelua
« Vastaus #14 : 11 Tammikuu, 2010, 10:09:31 »
...kyllä mullakin joku suodatin on, vaikkaihan aloittelija nyybi oonki :P .. :D. Hyvä vinkki oli tuokin. Itse liikutun lähes kyyneliin ;) jostain Curtisin autorotaatioista. On ihan hienointa.
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

JCA

  • Vieras
Vs: Autorotaation opettelua
« Vastaus #15 : 11 Tammikuu, 2010, 11:10:20 »
...kyllä mullakin joku suodatin on, vaikkaihan aloittelija nyybi oonki :P .. :D. Hyvä vinkki oli tuokin. Itse liikutun lähes kyyneliin ;) jostain Curtisin autorotaatioista. On ihan hienointa.

Heh, sitäpä juuri. Kun lueskellut noita sun lentämisiä ja kirjotteluja niin äijähän on ihan taitava pilotti (omasta mielestäni, vaikken miekään osaa lentää vielä).  :D

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Autorotaation opettelua
« Vastaus #16 : 11 Tammikuu, 2010, 22:58:17 »
Tossa joitain inverted autoja 600N:llä toissakesältä:



Lainaus
Te jotka olette pikkusähkiksillä lentäneet rotaatioita voitte sitten tarkentaa ohjeita niitä varten.

450eillä on tullut tehtyä ihan normi rotaatioita korkealta, ei siinä muuta ole kuin että ei saa viivytellä taivaalla. Inertiat loppuu ja nopeasti jos väärässä kohtaa lisää plus kulmia. Lasku pitää myös tehdä melkein vauhdista, paljoa ei kerkeä leijuttelemalla konetta asettelemaan.


-op-
« Viimeksi muokattu: 11 Tammikuu, 2010, 23:04:22 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: Autorotaation opettelua
« Vastaus #17 : 11 Tammikuu, 2010, 23:24:43 »
Mun rotaatiot on siinä mallissä että uskaltaa max. 2 metristä nakata holdin päälle ja sitten jännitetään  ;D
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Autorotaation opettelua
« Vastaus #18 : 11 Tammikuu, 2010, 23:38:47 »
Nehän meni nätisti ^^
Itse en ole reenannut ollenkaan, joskus sammu ~2m inverted leijussa kone... sillo flippasin peränkautta ympäri ja alas, landari napsahti vaan poikki :D
Viekö tuo vähemmän voimaa nupista ku pyöräyttää sivunkautta?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Autorotaation opettelua
« Vastaus #19 : 11 Tammikuu, 2010, 23:41:19 »
Tuossa verrokiksi yksi 450 rotaatio (ei todellakaan mun ajama).
Ei ole vaikea huomata tuota 'pientä' eroa inertiassa
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

mrsaila

  • Vieras
Vs: Autorotaation opettelua
« Vastaus #20 : 13 Tammikuu, 2010, 09:37:56 »
jos nyt minäkin kerron hieman omista kokemuksista autorotaation "harjoittelusta"

Simulla onnistuu joo, mutta sitten luonnossa ei ole tullut ajettua rotaatiota loppuun asti, siis harjoitusmielessä.
Tositilanteita onkin sitten ollut useampia missä motti on sammunut ilmassa. Molemmilla kerroilla olen muistanut laittaa Hold'in päälle ja saanut kopterin hallintaan ja ajettua hallitusti lähämmäksi. Ekalla kerralla tuli boom-strike ja se johtui kyllä ihan omasta virheestä, vauhdin pysäyttäminen jäi liian korkealle ja kopteri suorastaan putosi puolisen metriä, mutta jaloilleen kuitenkin. Toisella kertaa onnistui jo paremmin ja vauriot jäivät kosmeettisiksi, kun jalas tökkäsi hieman sivusuunnassa ja lavat raapaisivat maata.

Täytyy kelien salliessa harjoittelemassa kun lumi on maassa pehmentemässä putoamista.

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Autorotaation opettelua
« Vastaus #21 : 20 Tammikuu, 2010, 18:22:50 »
Minkälaisia kulmia tulisi pitää kun ilmasta leijailee alemmas? (negatiivisia siis...)
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Autorotaation opettelua
« Vastaus #22 : 20 Tammikuu, 2010, 18:55:27 »
Ei sitä kannata paljon kulmina ajatella, vaan opetella vaan tuomaan rauhallisesti alas. Kyllä sen huomaa jos on liikaa kulmia ja kone vajoo liian nopeesti. Mut jos pitäs joku luku heittää nii -1 -> -5


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
30 Vastauksia
13256 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Heinäkuu, 2009, 21:36:08
kirjoittanut ropellihattu
17 Vastauksia
7886 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Tammikuu, 2010, 21:27:06
kirjoittanut fosa